-Fisken- Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Har planer om å kjøpe en elgitar til samboeren til jul. Er det noen som har noen tips om hvor det er lurt å kjøpe dette? Hvor mye koster en helt ok elgitar for nybegynnere?
Gjest Gjest_mie_* Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Samboeren min begynte å ta gitar-timer for 2 uker siden.. Han har aldri spilt et eneste instrument, og ville spille el-gitar. Han ble fortalt at vanligvis lå de rundt 1500-2000, han kjøpte seg en til 6000 da han syns det ble stor forskjell i lyd. Ofte vil man kanskje ha mer enn bare gitaren ? bærebag, belte, forsterker og slikt ? Da går jo prisen ofte opp mye også..
-Fisken- Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2009 Ja, det blir det, men han har bursdag i februar, så det får komme da
Gjest Hobbygitarist Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Har planer om å kjøpe en elgitar til samboeren til jul. Er det noen som har noen tips om hvor det er lurt å kjøpe dette? Hvor mye koster en helt ok elgitar for nybegynnere? Det er med elgitarer som så mye annet, du får det du betaler for. Men noen billiggitarer er bedre enn andre. Squier er budsjettserien til Fender, og Fender vil ikke bli forbundet med søppel. Squier er såpass bra at den brukes av en del proffmusikere. Og så har Gibson også en billigserie, jeg tror den heter Epiphone. Disse to merkene er ganske sikre kjøp, men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes andre som er bra. Og så finnes den rekke "postordregitarer" som er dårlige. Om en liker Fender eller Gibson best kommer mye an på hvilken lyd en liker, og hvilke idoler en har. Fender, spesielt Stratocaster, er kanskje litt mer classic rock/blues, mens Gibson foretrekkes fra hardrock-folket, men dette er ingen absolutt sannhet. Dessuten lager Danelectro fine og rimelige gitarer, men de er litt for mer spesielt interesserte. Det er litt vanskelig å kjøpe gitar til noen som en overraskelse, ideelt sett bør den som skal bruke den få si noe om hva han foretrekker. Det er forskjeller i utformingen av hals og kropp, ikke alt passer til alle menneskehender. Dessuten lyder girarene forskjellig, ikke minst etter hva slags pickup de har. Jeg gjorde en rask sjekk på nettet nå, og ser at en netthandel tilbyr Squier Stratocaster startpakke inkl. gitar, forsterker, bag mv. for 1895 kroner. Det er faktisk billig, nesten 1000 kroner mindre enn da jeg kjøpte det samme for noen år siden. Og dette er god gitar, prisen tatt i betraktning. Jeg har egentlig ikke lyst til å si noe om steder å kjøpe, det ser fort ut som om dette er et reklameinnlegg, men jeg har handlet hos Benum i Oslo og intersalg.no, og fått god service begge steder.
Gjest Stuegitaristen Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Det å gi råd om elgitar på helt generelt grunnlag er vanskelig, da det går veldig mye på smak og behag innen lyd, spillefølelse, musikksjanger og ikke minst utseende og image :-) Selv for hobbygitarister hjemme i stua, som er min egen kategori. Det finnes et helt ekstremt spenn i utvalget gitarer også innenfor hver enkelt genre. Jeg tar likevel sjansen på å nevne noen vanlige, rimelige all-roundgitarer som kan passe for nybegynnere: - Fender Squier - Epiphone Les Paul - Ibanez GAX 30 Disse kan brukes til det meste. Hvis formålet er tyngre rock eller metall ville jeg personlig ha foretrukket en av de to siste, selv om det finnes mange 'store' metall og rockegitarister som bruker Fender. Men er helt enig i innlegget over, det finnes absolutt ingen fasit i forbindelse med gitartype og sjanger. Til syvende og sist er det utelukkende smak og behag som bestemmer. Men dette vil han finne ut av etter hvert, og det er sannsynlig at han vil bytte ut gitaren etter hvert som han finner sine egne preferanser. Det kan være mye å spare på å kjøpe brukt, det finnes mye på finn.no! Og hvis ha behandler gitaren pent er det sannsynlig at han vil kunne få det samme for den hvis han selger den videre senere. Og for å kunne spille må han ha en forsterker, og her er det minst like mye smak og behag! Et forslag her er Roland Cube 30X. Dette er en ekstremt allsidig og rimelig forsterker. Den har også hodetelefonutgang, noe som kan være behagelig for omgivelsene. særlig i innlæringsperioden ;-)
Gjest Hobbygitarist Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Det å gi råd om elgitar på helt generelt grunnlag er vanskelig, da det går veldig mye på smak og behag innen lyd, spillefølelse, musikksjanger og ikke minst utseende og image :-) Jeg tar likevel sjansen på å nevne noen vanlige, rimelige all-roundgitarer som kan passe for nybegynnere: - Fender Squier - Epiphone Les Paul - Ibanez GAX 30 Jeg er helt enig med Stuegitaristen. Å velge gitar går på både rasjonelle ting, som kvalitet, og mer følelsespregede ting, som image. Det er litt som å kjøpe klær: YES! Denne jakka er helt meg, eller: Å nei! Dette er jo ikke meg i det hele tatt! Men de tre modellene som nevnes er alle rimelig sikre valg, og de skal være ganske lettspilte og greie, og en skal være ganske god gitarist før en vokser fra dem. Jeg ser heller ikke noe galt i å kjøpe som en startpakke. Forsterkerne som følger med i slike pakker er gode nok til å øve hjemme, men skal en spille ute senere blir de for svake. På den annen side er det ingen vits i å betale for noe som blåser ut ørevoksen hvis en likevel skal spille hjemme i stua. Alle transistorforsterkere har så vidt jeg vet utgang for hodetelefon, så modell spiller ingen rolle av den grunn. Styr unna rørforsterker til å begynne med, selv om det er kult. De har (som regel) ikke hodetelefonutgang, og må skrus opp kraftig for å komme til sin rett. Det kan bli en prøvelse for både bikkje, kone, barn og naboer, særlig før en lærer å spille skikkelig. .
bananbra Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Holder med Hobbygitarist og Stuegitarist over her. Jeg har tre elektriske selv. En billig Fender Stratocaster-kopi som er så råtten at jeg aldri bruker den, en Telecaster (også Fender, for dere uinvidde) Mexican standard (billigere men godt alternativ til dyrere Telecastere) og en Epiphone Les Paul. Jeg har ikke råd til en Gibson, men på mitt nivå (har vært helt middelmådig hobbygitarist, uten andre ambisjoner enn stuespilling for meg selv, i ti år nå) er den helt utmerket. Endret 29. oktober 2009 av bananbra
Gjest Yngviz Skrevet 30. oktober 2009 #9 Skrevet 30. oktober 2009 Det kommer jo helt an på hva slags musikk man liker. Selv har jeg den billigste Squier Strat'en som jeg elsker og en Epiphone SG som bare er dritt, så man må nesten prøve dem selv. En Squier Stratocaster som denne Affinity Strat eller denne Vintage Modified Stratocaster HSS passer de fleste sjangere. De er ikke fryktelig dyre heller. Men du kan jo spørre han om hvilke gitarer han liker da...Lykke til
Gjest A. Caron Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Har planer om å kjøpe en elgitar til samboeren til jul. Er det noen som har noen tips om hvor det er lurt å kjøpe dette? Hvor mye koster en helt ok elgitar for nybegynnere? Det eneste ene spørsmålet her er hvorvidt samboeren din har spilt/spiller, eller overhode har hatt sine fingre borti et strengeinstrument før? Hvis ikke spiller det ingen rolle hva du kjøper, da selv den billigste gitarpakke m/forsterker duger. Er han derimot litt bevandret i gitarverdenen fra før er svarene til de andre her absolutt matnyttige. Uansett skal det ikke behøve å koste mer enn max 2-3 tusen...
-Fisken- Skrevet 1. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2009 Han spiller litt, han har en kassegitar. Har bestemt å gå for en gitar til rundt 2000, istedenfor en pakkeløsning, ettersom jeg vil tro at kvaliteten på gitaren da er dårligere. (Hvis pakkeløsningen også koster 2000). Snakket litt med en kompis av han som skal fiske litt etter gitarpreferanser.
Gjest A. Caron Skrevet 1. november 2009 #12 Skrevet 1. november 2009 Han spiller litt, han har en kassegitar. Har bestemt å gå for en gitar til rundt 2000, istedenfor en pakkeløsning, ettersom jeg vil tro at kvaliteten på gitaren da er dårligere. (Hvis pakkeløsningen også koster 2000). Snakket litt med en kompis av han som skal fiske litt etter gitarpreferanser. OK, da må det bli Squier eller Epiphone, som er greie saker. Du får få kompisen hans til å få ut av ham om det er utseende Fender (Squier) eller Gibson (Epiphone) han liker da...
Chilimy Skrevet 2. november 2009 #14 Skrevet 2. november 2009 Jeg kjøpte min første el-gitar på Norsk Musikk ved Voldsløkka! Kjempefin Ibanez, husker ikke pris, men ca. 2000 for bare gitaren, men kjøpte en "pakke"! Jeg har senere handlet gitarhefter og de har også reparert gitaren, gratis da den ble ødelagt. Anbefales
-Fisken- Skrevet 18. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. november 2009 En venn av han har fått ut av samboeren min at han vil ha en Yamaha. Hva tror dere om denne? http://www.musikkinstrumenter.no/product_d...;pkProduct=1395
-Fisken- Skrevet 18. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. november 2009 Jeg foretrekker også å kjøpe hos en forhandler, ettersom det da blir lettere å bytte. Har dere noen tips til yamaha-forhandlere i Oslo?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå