Gå til innhold

Husvert nekter meg å ha kjærest på overnatting

Anbefalte innlegg

Gjest Alina..
Skrevet

Ja, som tittelen sier så lurer jeg på om det er lov å nekte den som leier å ha overnatting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be ham finne en lovparagraf som beviser at han har rett til å nekte deg det, så blir han nok svar skyldig! :fnise::jepp:

Skrevet
Ja, som tittelen sier så lurer jeg på om det er lov å nekte den som leier å ha overnatting?

du har lov å ha gjester,også til overnatting. Om overnattingen bærer preg av at han bor der,så kan husvert si nei

Skrevet
du har lov å ha gjester,også til overnatting. Om overnattingen bærer preg av at han bor der,så kan husvert si nei

7-8 netter på litt over to måneder. Hvilken lov er det som styrer dette? Vil gjerne ha noe å vise til :)

Skrevet

Du trenger ikke vise til noe :) Så lenge du betaler han for å leie leiligheten er det naturlig nok du som velger om du vil ha besøk eller ikke :) Det holder å si netopp det til han, og så be om at han finner fram en lovparagraf som gir han lov til å bestemme om du kan ha folk på overnatting eller ikke hvis han skal gjøre det.

Gjest Gjest_Karine_*
Skrevet

Det er ikke du som må bevise at du har lov. Det er husverten som må bevise at han kan nekte deg. Og det skal noe til.

Det man evnt kan nekte er at det er flere enn deg som bor fast i leiligheten/hybelen. Men det skal vel være skrevet i leiekontrakten i så fall.

Skrevet

Husvert kan heller ikke nekte trådstarter å la nær familie, som kjæreste eller barn, flytte inn sammen med henne.

Skrevet

"Sorry, men vi lever ikke på 50-talllet lenger" kan du si, og hvis de krangler videre be om lovhenvisning.

Skrevet
Husvert kan heller ikke nekte trådstarter å la nær familie, som kjæreste eller barn, flytte inn sammen med henne.

Det vil jo medføre økt slitasje på leiligheten og husvert bør kunne kreve økt husleie. Dessuten er kanskje ikke husvert interessert i å ha bråkete unger eller senile foreldre rekende rundt hushjørnene.

Skrevet
Det vil jo medføre økt slitasje på leiligheten og husvert bør kunne kreve økt husleie. Dessuten er kanskje ikke husvert interessert i å ha bråkete unger eller senile foreldre rekende rundt hushjørnene.

Nei, det kan ikke huseier.

Sakset fra Husleieloven:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Skrevet
.. eller husrommet klart blir overbefolket.

He he, hvordan skal det tolkes?

Skrevet

ta kontakt med leierboerforeningen så kan de ta en prat med den där mannen! hehe :D

Han verkar ju vara lite ähumm.... speciell... MINST SAGT!

Skrevet (endret)
He he, hvordan skal det tolkes?

At de, bokstavelig talt, går oppå hverandre kanskje? :fnise:

Endret av Stellia
Skrevet
Nei, det kan ikke huseier.

Sakset fra Husleieloven:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Dette gjelder jo hvis noen flytter inn. For TS så er det snakk om at hun har overnattingsbesøk.

Hvis kjæresten flytter inn så blir han en samboer - og huseier kan ikke huseier nekte det.

At hun lar 2 venninner flytte inn kan huseier nekte (det er ikke ektefelle, samboer eller slektninger)

Noe huseier ikke kan nekte er at hun innimellom har overnattingsbesøk. For det er ikke å ha tatt opp noen i husstanden. Hun kan ha hvem som helst på overnattingsbesøk!

Skrevet
Å ha besøk er en del av leiers rett og er den del av den eksklusive bruksretten som følger av leieavtalen. Det kan være familie, venner eller kjæreste som er på besøk, med eller uten overnatting. Med mindre det går over grensen mot opptak i husstanden eller fremleie, kan utleier ikke gjøre mye med dette, hvis leier og gjester for øvrig oppfører seg bra. Men det er leiers ansvar å se til at gjestene overholder de vanlige husordensreglene som gjelder for leieren selv. Og gjentatte problemer med leiers gjester kan bli regnet som mislighold som kan føre til sanksjoner mot leier selv
.

Les mer på siden til Huseierforeningen.

Mange huseiere/utleiere vet faktisk ikke hvilke regler som gjelder og tror de kan bestemme hva som helst bare fordi de eier boligen som de leier ut.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
.

Les mer på siden til Huseierforeningen.

Mange huseiere/utleiere vet faktisk ikke hvilke regler som gjelder og tror de kan bestemme hva som helst bare fordi de eier boligen som de leier ut.

han kan vel ikke nekte.

men er strøm inkludert i leia? Jeg mykgjorde min huseier ved å betale 500 kr ekstra i mnd for å dekke økte strømkostnader (dusjing, mer matlaging) og mer slitasje da min kjæreste var mye på besøk.

Skrevet
han kan vel ikke nekte.

men er strøm inkludert i leia? Jeg mykgjorde min huseier ved å betale 500 kr ekstra i mnd for å dekke økte strømkostnader (dusjing, mer matlaging) og mer slitasje da min kjæreste var mye på besøk.

Det hadde du ikke trengt å gjøre i det hele tatt, å ha en person på besøk (selv om det er mye) øker ikke de kostnadene med 500. Det eneste det sansynligvis har ført til er at huseieren din kommer til å forvente det samme av andre..

Gjest Uferdig hybel foreløpig...
Skrevet

Men....er det mulig å skrive i kontrakten at leier godtar at han ikke har lov til la andre bo i husværet, foruten litt sporadisk overnatting.

Er det lov å avtale sånt?

Jeg skjønner at ved kun muntlig avtale (noe som er fullt lovlig) så har man visse lover å forholde seg til, men at man ikke har lov til å avtale avvik - det skjønner jeg ikke helt...

Skrevet
Men....er det mulig å skrive i kontrakten at leier godtar at han ikke har lov til la andre bo i husværet, foruten litt sporadisk overnatting.

Du har ikke lov til å lage spesielle avtaler som gir leietager dårligere vilkår enn det husleieloven gir. Slike avtaler vil være ugyldige, husleieloven er veldig streng når det gjelder det å beskytte leietager.

Skrevet

Er det lov å avtale sånt?

Jeg skjønner at ved kun muntlig avtale (noe som er fullt lovlig) så har man visse lover å forholde seg til, men at man ikke har lov til å avtale avvik - det skjønner jeg ikke helt...

"Husleieloven § 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

Så svaret på spørsmålet ditt er altså nei, i den grad det er snakk av avvik til som stiller leier i en dårligere stilling enn det loven gir anvisning på. Avvik som stiller leier i en bedre stilling er med andre ord tillatt. Resten av husleieloven finner du på www.lovdata.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...