Humleblomst Skrevet 20. januar 2010 #21 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Dette er ikke riktig. Statsansatte søppelplukkere er nok en sjelden rase I villaområdene der jeg bor/har bodd tidligere har det alltid vært søppelplukking på dugnad hver vår. Det kommer ingen andre og plukker grøftesøppelet som enkelte slubberter absolutt på slenge fra seg. Langs andre offentlige veier jobber gjerne lag og foreninger med søppelplukkedugnader før 17. mai. I bysentrum kjører renovasjonsetaten rundt og feier søppel med jevne mellomrom. Langs andre veier feies jo også gatene, men ikke like ofte. De som driver butikker, kiosker osv har ansvar for at det er rent og ryddig utenfor egen virksomhet. Det er ingen ting i veien for at du plukker med deg litt rusk og rask når du er ute og går. Vi skulle nok vært flinkere til det, alle sammen. Vi har også dugnad med søppelplukking i vårt borettslag. Og da jeg var barn husker jeg at vi plukket søppel arrangert av både skole og fritidsaktiviteter, så det er hovedsakelig privatpersoner og ikke lønnede personer som må plukke opp etter de som forsøpler. Jeg regner egentlig med at det er de som forsøpler som ser ned på de som plukker søppel ute. Og som nevnt tidligere forsvinner ikke søppelet av seg selv, så noen må jo fjerne det. Jeg tror ikke kan plukke søppel når jeg har med hunden min ut, han blir litt for hjelpsom når han ser at jeg holder på med noe, og jeg vil helst unngå at han setter noe i halsen (han plukker til og med blåbær sammen med meg om sommeren ). Men det går jo an å ta med seg en liten pose når man er ute ellers også, og bruke posen slik som når man plukker hundebæsj, og så kaste den i nærmeste søppelspann. På den måten unngår man å måtte ta på søppelet også. Endret 20. januar 2010 av Humleblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 20. januar 2010 #22 Del Skrevet 20. januar 2010 Leste dette innlegget for ei stund siden og begynte for 3 dager siden å plukke med meg 3 ting som andre hensynsløse idiotfolk har kasta fra seg på gata, og har hevet det fra meg i nærmeste søppelkasse. Som oftest er det tomme røykpakker, aviser/reklame, papir/plast ting som har vært på mat eller tomme kaffekopper fra Shell.. Det eg legger merke til er at ved ein buss stopp rett borti gata ligger det nesten alltid ein tom 10 eller 20 pakning med røyk, og mindre enn 2 meter unna står det TRE søppelkasser. Får seriøst lyst å gi den personen som kaster det fra seg ved veien ein skikkelig omgang juling, møkkamenneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 20. januar 2010 #23 Del Skrevet 20. januar 2010 Så flinke dere er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #24 Del Skrevet 5. februar 2010 Leste dette innlegget for ei stund siden og begynte for 3 dager siden å plukke med meg 3 ting som andre hensynsløse idiotfolk har kasta fra seg på gata, og har hevet det fra meg i nærmeste søppelkasse. Som oftest er det tomme røykpakker, aviser/reklame, papir/plast ting som har vært på mat eller tomme kaffekopper fra Shell.. Det eg legger merke til er at ved ein buss stopp rett borti gata ligger det nesten alltid ein tom 10 eller 20 pakning med røyk, og mindre enn 2 meter unna står det TRE søppelkasser. Får seriøst lyst å gi den personen som kaster det fra seg ved veien ein skikkelig omgang juling, møkkamenneske. Betyr det at jeg har vært med å få noen til å plukke boss? Er stolt av meg sjæl. Og Syrin Ulven! Vi can make a change! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 5. februar 2010 #25 Del Skrevet 5. februar 2010 Chiyo, dette er en kjempeidé! Jeg har ingen hund å lufte på fast basis, men skal likevel prøve å plukke opp en bit søppel i ny og ne når det passer. Første punkt: Gå ut og ta med inn ølflaska en eller annen raring har satt fra seg på tur forbi huset vårt. Den er hel, så den får jeg til og med pant for Så ender den ikke opp som den andre flaska lenger borti gata, knust i tusen biter og en fare for katter, hunder og uoppmerksomme mennesker. Og en digresjon: Hva er det egentlig som gjør at røykere har "rett" til å kaste sneiper og røykpakker overalt, mens folk får sure blikk om de slenger fra seg annet søppel? *sinna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 5. februar 2010 #26 Del Skrevet 5. februar 2010 Vi driver endel med Geocathing, og vi har alltid med pose til å samle søppel i. Det har blitt en vane, og det er ofte mye vi plukker på en runde. Tar jo absolutt ingen tid, men det blir jo litt mere hyggelig for andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 5. februar 2010 Forfatter #27 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Chiyo, dette er en kjempeidé! Jeg har ingen hund å lufte på fast basis, men skal likevel prøve å plukke opp en bit søppel i ny og ne når det passer. Første punkt: Gå ut og ta med inn ølflaska en eller annen raring har satt fra seg på tur forbi huset vårt. Den er hel, så den får jeg til og med pant for Så ender den ikke opp som den andre flaska lenger borti gata, knust i tusen biter og en fare for katter, hunder og uoppmerksomme mennesker. Og en digresjon: Hva er det egentlig som gjør at røykere har "rett" til å kaste sneiper og røykpakker overalt, mens folk får sure blikk om de slenger fra seg annet søppel? *sinna* Det er bra. Ser dere. Om vi alle plukker bare litt blir det mye mindre boss. Jeg mener hvor mange mennesker er det i Norge? 4,5 milioner eller kanskje litt mer. Selv om bare 1000 av oss plukker litt boss hver gang vi går på tur... er det i alle fall noe. Det tar tid, men den lille gruppen mennesker som gjør noe... gjør noe veldig viktig. Vi kan ikke tenke "jaja noen andre plukker det opp" fordi meste sannsynligvis så gjør de ikke det. Vi kan heller ikke si "ja men jeg kaster da ikke boss". Vi er alle mennesker og vi må alle ta ansvar for hva mennesker har gjort mot kloden vår. Jeg kjenner jeg skikkelig brenner for dette. Dere burde alle dele denne idéen med folk dere kjenner. Jo flere jo bedre. Endret 5. februar 2010 av Chiyo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 5. februar 2010 #28 Del Skrevet 5. februar 2010 Betyr det at jeg har vært med å få noen til å plukke boss? Er stolt av meg sjæl. Og Syrin Ulven! Vi can make a change! Hehe, jepp. Eg har gått å irritert meg over søppelet som ligger langs veien ei stund, og etter å ha lest tråden bestemte eg meg for at siden ingen andre kom til å plukke det opp fikk eg trø til. Er irriterende å irritere seg over samme tingen dag etter dag. Og det forsvinner ikkje av seg selv heller. Eg forstår meg virkelig ikkje på folk som kaster ting fra seg når de går (er det så vanskelig å stappe det i lomma eller i nærmeste søppelkasse?), hiver det ut av bilen sin (umulig å bare ha det i bilen og ta det med inn heime og kaste det, evt stoppe ved nærmeste søppelkasse?), eller som tar med seg f.eks når de skal på fjelltur og lar det ligge igjen oppi fjellet. Akkurat den irriterer meg mest, større sjanse for at dyr klarer skade seg på det. Vurderer henge opp noen postere og be folk bruke nøtta og tenke seg om litt. Evt skrive innlegg til lokal avisa eller ha ein protest marsj! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mari kontrari Skrevet 14. mai 2010 #29 Del Skrevet 14. mai 2010 Så bra at det finnes mennesker som dere som driver å plukker. Nesten så jeg skulle ønske jeg hadde hund å gå tur med fremfor katt som lufter seg selv, tror jeg hadde følt meg mindre "rar" som plukker boss på tur da. Ulogisk som det enn måtte være. Forøvrig er jeg helt enig med det om røykere, kjæreste og røykende (nære vel og merke) venner får høre noe ala "frooode, hva gjorde du nå!" hvergang jeg ser de slippe sneipene på bakken. (De har blitt flinkere, og er forresten enige med meg, bare dårlig vane) Men jeg skal sannelig ta å plukke litt boss i blant jeg også, om ikke her i byen, så i hvertfall om jeg ser noe ute på tur i marken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. mai 2010 #30 Del Skrevet 15. mai 2010 Bare å plukke Plukker stadig med meg noe når jeg lufter hundene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå