Gå til innhold

Er jeg i fare for å utvikle spiseforstyrrelse? Eller har jeg det allerede?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har alltid hatt et litt ustabilt forhold til vekten min og til mat, etter at jeg gikk på cortison når jeg var liten. Da jeg gikk på cortison var jeg alltid sulten, selv rett etter at jeg hadde spist, og la på meg veldig mye. Har prøvd i år og dag å komme meg ned på normalvekt, men har blitt stoppet igjen og igjen av leddgikten, astmaen og endometriosen min. Ble endelig relativt frisk da jeg flyttet ned til Gran Canaria for å gå på videregående, og det siste året har jeg klart å gå ned 16 kg ved hjelp av trening og bedre kosthold (har nå holdt meg godteri/brus/kake/hvittbrødfri i over et halvt år). Ligger på 57 kg nå, og har bare 7 kg igjen til jeg når normalvekt for min høyde (153 cm).

Samtidig er jeg redd for at jeg spiser alt for lite, spesielt med tanke på at jeg trener ganske mye. Får alltid høre av andre hvor lite jeg spiser, og jeg ser at andre på min alder spiser mye mer (selv om alle spiser lite sammenlignet med han som spiser tre baguetter bare til frokost). Det er ganske vanlig å gjøre narr av hvor lite jeg spiser, til og med jeg gjør det, men jeg klarer ikke spise mer. Jeg elsker mat, spesielt fisk, men jeg klarer bare ikke å spise "normalt"; jeg blir bare kvalm de gangene jeg prøver. Har vært slik helt siden jeg sluttet på cortison - apetitten min eksisterer knapt.

Er ikke sikker på hvor mye kalorier jeg får i meg, har aldri telt. Til frokost har jeg vanligvis en youghurt sammen med ca en halv-hel dl havregryn, et par teskjeer granateple og solsikkefrø og et glass lettmelk. Til mellommål bruker jeg kunne ta et eple eller noen annen frukt, og til lunsj bruker jeg spise en liten grov baguett med kokt egg og drikke vann. Middag varierer, siden jeg bor på et internat, men jeg prøver å balansere det så godt som mulig med grønnsaker og slikt. Har egen kost, siden jeg er allergisk mot svinekjøtt, så det blir mye kylling, litt for mye rødt kjøtt, og litt for lite fisk (de kan av en eller annen grunn ikke lage mer fisk). Likevel, porsjonene mine er gjerne ganske små, sammenlignet med andres, og dekker sjelden hele tallerkenen. Tror ikke de går på mer enn 400-500 cal, hvis jeg skal gjette. Til kvelds spiser jeg en skive grovt rugbrød med magert pålegg og et glass lettmelk. Ellers spiser jeg gjerne en frukt eller to om dagen, og av og til drikker jeg en kopp grønn te med honning.

Jeg kaster aldri opp, har aldri engang vurdert det, og jeg er faktisk ganske fornøyd med kroppen min, for en gangs skyld, så det er mulig jeg bare bekymrer meg over ingenting, spesielt siden jeg føler meg helt frisk. Samtidig ville det vært greit å høre andres mening, om jeg burde gå til en lege eller ikke. Vil ikke snakke med foreldrene mine enda, da jeg ikke vil bekymre dem unødvendig - jeg har tross alt en irriterende tendens til å overtenke ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke du spiser veldig lite egentlig. Mindre enn meg ja, men naa spiser jeg generelt sett ganske mye. Har visst hoey forbrenning. :) Men det skader jo ikke aa snakke med noen om du foeler du tenker litt for mye paa dette. Bedre foere var og alt det der. :klem:

Iks kan kanskje vaere en grei plass aa starte.

Endret av MooCow
Skrevet

Jeg syns ikke det virker du som har et (spise) problem :) Så lenge du spiser til du er fysisk (og ikke psyksik) mett og ikke teller kalorier, og det ikke går ut over dagliglivet på noen måte, så er det vel greit? Vi er alle forskjellige, og så lenge du har nok energi osv så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg :)

Skrevet

Du kan jo høre med legen din om hva h*n synes om disse tankene dine, å ta fatt på ett problem før det slår rot er meget lurt og er du usikker på hvordan du skal tolke dine følelser så har vi kvalifiserte mennesker som er utdannet for å hjelpe oss med akkurat dette. Det er ingen skam å få litt hjelp og rettledning i livet, snarere tvert imot!!

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

spiseforstyrrelser tror jeg ikke du har dersom denne fremstillingen din stemmer.

du har jo som du sier brukt medisiner som kanskje har innvirker på matlyst e.l.

så dersom du ikkemslite med tanker vedrørende selvbildet, ikke tekner negativt når du ser deg selv i speilet, ikke sammenlikner deg med andre kroppslig og vektmessig, ikke unngår situasjoner med mat/evt overspiser, ikke straffer deg selv med mat og trening - eller føler et konstant ønske om å bli slankere, så er du nok ikke i faresonen.

men det betyr ikke at kroppen din muligens ikke får nok næringsstoffer, så jeg ville skrevet en kostholdsplan, tat en tur til legen og hørt hva h*n hadde å si.

du bør ligge på rundt 2000 kalorier om dagen, og legen din kan forklare deg hva du omlag bør spise da.

for å unngå kvalme ved større porsjoner så kan du fokusere på å ha litt mer kalorier i maten som er veldig sunne istedetfor å øke mengde:

- ta nøtter og litt rosiner i frokostblandingen din

- spis avocado/makrell i tomat til pålegg (kjempesunt og masse viktige fettsyrer. makrell i tomat er spesielt bra etter trening)

- unngå lettprodukter, velg helt vanlig smør osv.

- ikke overdriv trening, og balanser mellom styrke og kardio.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...