Catgirl Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Hvorfor er 23 åringer for unge til å få barn i dagens samfunn? http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerolle...ticle512447.ece
Gjest No wonder woman Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Hvorfor er 23 åringer for unge til å få barn i dagens samfunn? http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerolle...ticle512447.ece Mange anser at en 23 åring muligens er for umoden og ikke har klart å gjennomføre det hun skal i livet før hun blir mamma. Men det finnes da 23 åringer som er modne. Tenker at dette handler om hvordan vi oppdrar våre døtre.
MissCoverdale Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 23 er da virkelig ikke for ungt for å få barn hvis en føler seg klar for det. Du kan allerede være ferdig med en bachelor og ha jobbet i et år. Jeg er 22 selv, og er ikke ferdig utdannet før jeg er 27. Har ingen planer om barn før den tid, men blir jeg gravid så er det ingen tvil om hva jeg gjør. Hvis kjæresten min velger å gå fra meg pga det, eller stille et ultimatum om abort (slik jeg så i en annen tråd at mange andre har opplevd) så får han bare pakke sakene og dra! Selvom det selvsagt hadde vært hardt, så tror jeg at jeg hadde klart meg på egenhånd likevel.
Gjest *Mim* Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Tenker at dette handler om hvordan vi oppdrar våre døtre. Og sønner.
Gjest Purple Haze Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Hva er det man skal ha gjennomført før man får barn? Skal man ha minst en mastergrad, ha reist halve jorda rundt og minst tjene en halv million i året for å være en god mor? Hvilke egenskaper, holdninger, verdier og tanker bør man ha for å være gode foreldre? Det er vel det alt koker ned til, mener jeg. Og jeg syns det er skremmende å lese at holdningene som denne artikkelen beskriver, er blitt allmenngyldige sannheter omkring det å få barn. Det er en kjennsgjerning at kvinner er mest fruktbare mellom 18 og 25 år. Det er en kjennsgjerning at mange sliter med å få barn og trenger hjelp til dette. Ofte fordi man venter litt for lenge. Selv fikk jeg mitt første barn da jeg var 20, og andremann kom da jeg var 24. Nå er jeg 42, ungene er snart 22 og 18, og jeg klarer ikke se annet enn fordeler ved å ha fått barn tidlig (for egen del). I mine øyne er det viktigste at man er moden nok til å takle ansvaret det følger med seg å ha barn. At man lever så etablert at man kan gi barnet en stabil og trygg oppvekst, og at man har masse tid, kjærlighet og omsorg å gi barnet sitt. Alt det praktiske finner man en løsning på.
Catgirl Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2009 Mange anser at en 23 åring muligens er for umoden og ikke har klart å gjennomføre det hun skal i livet før hun blir mamma. Men det finnes da 23 åringer som er modne. Tenker at dette handler om hvordan vi oppdrar våre døtre. Bare litt bekymret over kritikk mot kvinner som velger å få barn i 20-årene, i og med at noen uheldige kommer i overgangsalderen i 30-årsalderen. Er jo sikkert ment fra naturens side at kvinner skal få barn som 20-åringer siden man liksom er mest fruktbar da. Også er det mange som jobber med prøverør osv som kritiserer at folk som venter med å få barn til 30-årsalderen rett og slett har ventet for lenge. Så hva skal man gjøre liksom? kan jo ikke alltid få alt i pose og sekk!
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Hvorfor er 23 åringer for unge til å få barn i dagens samfunn? http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerolle...ticle512447.ece 23 åringer er som små barn som nettopp har flyttet ut fra mammaen og pappaen sin. De er umodne og rotløse og har dårlig økonomi. Ikke bra for barn å vokse opp i så ustabile kår.
Gjest Purple Haze Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 23 åringer er som små barn som nettopp har flyttet ut fra mammaen og pappaen sin. De er umodne og rotløse og har dårlig økonomi. Ikke bra for barn å vokse opp i så ustabile kår. Alle 23-åringer er sånn?
Catgirl Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. oktober 2009 23 åringer er som små barn som nettopp har flyttet ut fra mammaen og pappaen sin. De er umodne og rotløse og har dårlig økonomi. Ikke bra for barn å vokse opp i så ustabile kår. Mange av de jeg kjenner som fikk barn mellom 17-22 sa at de ble mye mer moden etter at de fikk barn. Sikkert en bra måte å lære på. Flytta selv ut da jeg var 18 år. Kjenner en som har mange barn som er over 50, må jammen si at barna hennes som er under 20 er mye mer moden en henne. Alder kan ikke alltid generaliseres iforhold til modenhet. Dessuten har ikke alle over 40 god økonomi heller!
Gjest karisijma i.i Skrevet 31. oktober 2009 #11 Skrevet 31. oktober 2009 23 åringer er som små barn som nettopp har flyttet ut fra mammaen og pappaen sin. De er umodne og rotløse og har dårlig økonomi. Ikke bra for barn å vokse opp i så ustabile kår. Er det regelen eller unntaket? Selv: flyttet ut som 18 åring, fast jobb når jeg var 18, fikk en datter når jeg var 21, ferdig sykepleier når jeg var 22, ny fast jobb når jeg var 23.
MarianneE Skrevet 31. oktober 2009 #12 Skrevet 31. oktober 2009 Men, det å få barn i en alder av 23 var jo ikke sååå uvanlig for 30 år siden.
I Grosny Skrevet 1. november 2009 #13 Skrevet 1. november 2009 Hvorfor er 23 åringer for unge til å få barn i dagens samfunn? http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerolle...ticle512447.ece Det er fristende å si at Norge er et sykt samfunn, eller iallfall forkjølet. Normalt skal kvinner føde sitt første barn før hun fyller 20. Skolevesenet har mye skyld her. Så lenge barna går på skolen og bor hjemme uten å ta ansvar , så hemmes voksenhetsutviklingen. Det er faktisk barn i dette landet som går igjennom mastergrad, og hopper rett inn i offentlig konsulentjobb uten å ha blitt voksne. For å bli voksen så må man få ansvar, og lære å ta ansvar. Barna trenger prosjekter, og de trenger omsorgsoppgaver. Skolebenken, organiserte fritidsoppgaver , tv , alkohol og dataspill stjeler så mye tid fra barna at de blir senere voksne.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #14 Skrevet 1. november 2009 Jeg synes det er flott at ikke alle venter til de noenogtredve jeg. Fikk selv barn da jeg var 27 1/2 år ogs syntes jeg var gammel den gangen. Alle mine venner hadde da "store" barn. Det er 29 år siden. Det er mange fordeler å få den første før fylte 25 år år. Kroppen har lettere å ta seg inn etter en fødsel. Men- jeg synes ikke noe om at jenter får barn fordi de er lei skolen eller ikke vet hva de skal gjøre etter videregående. Har fulgt med på : Unge mødre og er sjokkert over tankegangen og oppførselen til noen av de jentene. Noen av jentene er kjempeflinke og gjør en flott jobb, mens noen ikke burde ha fått barn i det hele tatt så tidlig. Selv synes jeg det er trist at mange venter til de er 35+. Veldig mange sliter da med å bli gravide og må ha hjelp. Det siste jeg vil si er at, venter du til 35+ med å få barn, så blir det en hel generasjon besteforeldre som blir borte. Da blir de først besteforeldre når de er 70+. Det er noe å tenke på!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Det siste jeg vil si er at, venter du til 35+ med å få barn, så blir det en hel generasjon besteforeldre som blir borte. Da blir de først besteforeldre når de er 70+. Det er noe å tenke på! Det er ikke mange som sliter med å bli gravide når de nærmer seg 40, det er noen få! Mange i 20-årene sliter også med å bli gravide...Kvinner flest får barn, enten de er 20 eller 40. Man får jo ikke barn for besteforeldrenes skyld...kjekt å ha men ingen nødvendighet. Det er siste hensynet jeg ville ha tatt...besteforeldre er ikke automatisk en positiv verdi.
Catgirl Skrevet 1. november 2009 Forfatter #16 Skrevet 1. november 2009 "– Kvinner som har lyst på barn men vil fokusere på karriere først stikker hodet i sanden. Kvinner forstår ikke hvor viktig alder er når de skal bli gravide, sier Ledger til Telegraph." http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article513995.ece
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #17 Skrevet 1. november 2009 Er jo sikkert ment fra naturens side at kvinner skal få barn som 20-åringer siden man liksom er mest fruktbar da. Vel, etterson hjernen ikke er ferdig utvokst før 25 år alderen (dvs at man ikke er fullt voksen), så vil jeg jo egentlig tro at kvinner burde få barn senere.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 1. november 2009 #18 Skrevet 1. november 2009 Vel, etterson hjernen ikke er ferdig utvokst før 25 år alderen (dvs at man ikke er fullt voksen), så vil jeg jo egentlig tro at kvinner burde få barn senere. Hjernen er ferdig utviklet når man er 22 år. Uansett har det fint lite å si-man er ikke noe smartere som 23-åring enn som 21-åring av den grunn.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 1. november 2009 #19 Skrevet 1. november 2009 Hva er det man skal ha gjennomført før man får barn? Skal man ha minst en mastergrad, ha reist halve jorda rundt og minst tjene en halv million i året for å være en god mor? Hvilke egenskaper, holdninger, verdier og tanker bør man ha for å være gode foreldre? Det er vel det alt koker ned til, mener jeg. Det er jo ikke sånn at man "må ha minst en mastergrad eller ha reist halve jorda rundt" for å være en god mor. Men sammenhengen mellom å ha gjort for eksempel det og det å inneha egenskaper man trenger for å være en god forelder er absolutt der synes jeg. Det går for eksempel på at om man som 22åring ikke har fått levd ferdig ungdomslivet og fått opplevd og realisert seg selv på et vis, så er sjansen større for at man får et tilbakeslag av det senere, i tillegg til at man føler man går glipp av det å være ung selv - noe som igjen kan gå utover barnet. Nå er det selvsagt veldig individuelt hva man føler omkring det, for noen er selvrealiseringen kanksje å få barn tidlig. Jeg tror kanskje det henger sammen med miljøet man er i også. Hvis jeg hadde fått et barn tidlig, og alle mine venner hadde levd det livet de og jeg til nå har levd sammen hadde jeg gått glipp av mye jeg ikke vil være foruten. Erfaringer og opplevelser man ikke får på samme måte senere. I tillegg er det ofte en fordel å ha gjort ferdig en utdannelse, både med tanke på at man forhåpentligvis da har et mer stabilt liv å tilby barnet, samt en høyere inntekt ofte. det handler jo om å føle seg klar for å ta det store ansvaret det er å oppdra et nytt liv, og har man ikke sine egne greier på plass og er ferdig med andre lyster så går det også utover barnet. Ikke minst også med tanke på forholdet man har til barnefaren. Jeg synes at et barn fortjener et stabilt foreldreforhold å vokse opp i. Når det er sagt, så er grunnleggende egenskaper som omsorg ansvar osv selvsagt viktigest, og selvfølgelig, om man plutselig kommer i den situasjonen at man får et barn så vil man klare å sette andre behov til side, men jeg er redd for at det likevel vil bli feil på et tidspunkt.
I Grosny Skrevet 1. november 2009 #20 Skrevet 1. november 2009 Vel, etterson hjernen ikke er ferdig utvokst før 25 år alderen (dvs at man ikke er fullt voksen), så vil jeg jo egentlig tro at kvinner burde få barn senere. Da er det vel meninga at man ikke skal være så smart at man velger bort barn når man er 16, og at man skal bli klok nok til å oppdra 9-åringer i 25 års-alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå