Vera Vamp Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg liker å ta i litt når jeg trener spinning, men jeg opplever ofte å få hold i siden av det. Hva kommer det egentlig av og hvordan kan jeg unngå det? Det er jo så kjipt hvis man får det i begynnelsen for det ødelegger jo hele økta
Kenneth199 Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Hvor lenge før økten spiser du? Selv når jeg får hold så fortsetter jeg bare å springe, til slutt går det vekk.
Vera Vamp Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2009 Det pleier stort sett å gå noen timer. Kan det være en årsak? Jeg har forsøkt å fortsette ved å roe tempoet litt, men enkelte ganger blir det skikkelig stopp.
Chanel.No5 Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Les dette, kanskje det kan hjelpe deg.. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...&newsid=201
Vera Vamp Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2009 Les dette, kanskje det kan hjelpe deg.. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...&newsid=201 Ah, supert. Thanx
Chanel.No5 Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Ah, supert. Thanx Kjekt å kunne hjelpe!!
Vera Vamp Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg tror jeg fant svaret faktisk.... Dårlig fysisk form, utilstrekkelig oppvarming og trening/konkurranse med høy intensitet kan også spille inn. Det samme gjelder plutselig endring i steglengde eller tempo under løping, noe som kan øke risikoen for hold.
Gjest Inga H Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Hold i siden kommer av redusert blodtilførsel til nyrene på grunn av ubalanse i elektrolyttene i venene som omringer de. Basalgangliene i hjernen gir dermed beskjed til hjertet at det ikke skal pumpe blod til skjelettmuskulatur (parasympatisk aktivitet). En god metode for å unngå hold er å unngå å drikke før og under trening, siden nyrene sin oppgave er å filtrere væske til urinveiene. Hilsen sykepleier!
Wiggins Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Dårlig fysisk form, utilstrekkelig oppvarming og trening/konkurranse med høy intensitet kan også spille inn. Det samme gjelder plutselig endring i steglengde eller tempo under løping, noe som kan øke risikoen for hold. Om man er i god eller dårlig form har lite eller ingenting å si. Jeg har alltid fått hold når jeg jogger. For noen år siden trente jeg til Oslo Halvmaraton, da hadde jeg allerede jogget i et par år. Jeg slet med hold på nesten hver eneste treningstur, måtte vente minst to timer fra jeg hadde spist til jeg begynte å trene. Jeg var i god form og ble i enda bedre form i løpet av spissingen mot arrangementet. Jeg løp på under 1:40 på trening, og i Oslo Halvmaraton var jeg ikke langt fra 1:30, en pen tid for en mosjonist. Allikevel måtte jeg hele tiden kjenne etter om det var tendenser til hold. De som jeg måtte gjøre da var å roe tempoet en tanke og puste sakte og dypt, selv om det føles helt unaturlig når man jogger. Etter en stund gikk jeg over til sykling permanent, og det har jeg aldri angret på. Det er tydeligvis et eller annet med den ristingen kroppen får når jeg jogger som gjør at jeg får hold, med sykling kan jeg spise meg stappmett, vente 20 minutter og så sykle i vei. Du får det når du trener spinning, som jo må sies å ha samme type bevegelse som sykling, så da blir det litt verre. Kanskje du kan prøve å variere sittestillingen? Jeg har hatt hold på mange forskjellige steder i bukregionen, så jeg tviler på om det er én årsak til det. Du kan jo prøve som sykepleieren her skriver å drikke mer vann før og under treningen og se om det hjelper. Selv opplevde jeg at det å drikke for mye på drikkestasjonene på Oslo Maraton gjorde det verre.
Gjest Gjest_trulte_* Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Trener aerobic og i en av øvelsene "twister" vi med underkroppen (Lets twist again....). Hver gang vi begynner med denne øvelsen får jeg skikkelig hold og må stoppe opp. Trodde det var fordi jeg hadde en smule dårlig kondis.
Wiggins Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Trener aerobic og i en av øvelsene "twister" vi med underkroppen (Lets twist again....). Hver gang vi begynner med denne øvelsen får jeg skikkelig hold og må stoppe opp. Trodde det var fordi jeg hadde en smule dårlig kondis. Det er nok ikke kondisen nei, det er nok heller akkurat den bevegelsen. Jeg har som sagt selv hatt veldig god kondisjon, men allikevel hatt problemer med hold.
Vera Vamp Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 29. oktober 2009 Det er nok ikke kondisen nei, det er nok heller akkurat den bevegelsen. Jeg har som sagt selv hatt veldig god kondisjon, men allikevel hatt problemer med hold. Jeg tror nok du har et poeng for jeg begynner da å bli såpass trent at jeg ikke kan skryte på meg dårlig kondis lengre. Men jeg får det aldri når jeg sykler på vanlig sykkel utendørs så hvordan kan jeg da få det ved spinning? :klø: I dag gikk det forsåvidt greit. Jeg kjente det begynte å komme mot slutten av økta, men da var jeg som sagt på slutten likevel og kjørte på. Det jeg har lagt merke til er at det ofte kommer i det intensiteten tiltar selv om jeg er god og varm på forhånd. Kan det være at jeg setter i gang for brått?
Gjest Tigress Skrevet 29. oktober 2009 #14 Skrevet 29. oktober 2009 Kan det være at jeg setter i gang for brått? Det er nok mogleg det, ja. Eg får nesten alltid hold når eg spring under halvannan time etter at eg har ete. No skal ikkje eg skryte på meg så god form, men eg er i alle fall van med å springe. Du kan jo prøve - set i gong litt rolegare enn vanleg og sjå kva som skjer?
Wiggins Skrevet 29. oktober 2009 #15 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg tror nok du har et poeng for jeg begynner da å bli såpass trent at jeg ikke kan skryte på meg dårlig kondis lengre. Men jeg får det aldri når jeg sykler på vanlig sykkel utendørs så hvordan kan jeg da få det ved spinning? :klø: I dag gikk det forsåvidt greit. Jeg kjente det begynte å komme mot slutten av økta, men da var jeg som sagt på slutten likevel og kjørte på. Det jeg har lagt merke til er at det ofte kommer i det intensiteten tiltar selv om jeg er god og varm på forhånd. Kan det være at jeg setter i gang for brått? Sykler du fort når du sykler på vanlig sykkel utendørs, eller er det bare kun til transportformål? Du har uansett litt forskjellig sittestilling, jeg antar at sykkelen din ikke er helt lik spinningsykkelen. Det bør jo være mulig å gjøre brå økninger i tempo, det skjer hele tiden i sykkelritt. Jeg tror det kan være sittestillingen. Prøv å endre setehøyden, enten opp eller ned, da vil overkroppen bli henholdsvis mindre eller mer bøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå