Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er arving(er) i dette tilfellet som har oppstått:

Halvbroren til moren min er nå død, han har ingen barn, samboer eller kone, moren hans lever fortsatt. Moren min og halvbroren som er død hadde samme far(som er død for mange år siden). Nå får moren min beskjed fra slektninger fra stemoren sin side om at hun har ingenting å arve, alt skal gå til de, å de gå dessuten ikke beskjed om dødsfallet, hun fikk fikk vite det tilfeldig. De bor på forskjellige kanter av landet, derfor er det litt slik.

Håper noen vet litt om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet er det din onkels mor som arver ham. Hadde hun vært død hadde hans søsken arvet.

Skrevet

Lov om arv:

§ 2. Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans.

Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein.

Din mor arver halvparten av din onkels verdier.

Skrevet

Da har jeg rett i det jeg trodde, mente det var slik at min mor skal arve halvparten av verdiene. Selv om slekten på morsiden hans sier at alt er skrevet over på et annet menneske, de vil vel prøve å lure min mor tenker jeg.

Skrevet

Men kan min mor kreve offentlig skifte, slik at fordeling av arv blir utført riktig uten noe tull?

Skrevet

Det kan hende han har skrevet testamente og gjennom dette ha testamentert den frie del 1/3 (2/3 er pliktsarv) til sin mor. Din mor skal da fortsatt ha 1/3.

Ja hun kan velge offentlig skifte, men det kan bli veldig dyrt. Siden den som begjærer offentlig skifte må ut med 12xrettsgebyret = 10320, itillegg kommer løpende utgifter på bobestyrer. Andre måter det kan gjøres på er at dere engasjerer en privat advokat som bobestyrer, som stiller seg nøytral til arvingene, og innleder mekling arvingene imellom.

Skrevet

Hvis han hverken har barn eller ektefelle så kan han testamentere bort hele formuen sin. Det er ingen pliktdelsarv hvis de nærmeste pårørende er foreldre/søsken.

Hvis han har skrevet testamente og her ikke nevnt din mor så vil hun ikke arve.

Hvis han ikke har skrevet testament så skal hun ha sin del av arven.

Jeg anbefaler også offentlig skifte, slik at man vet at dette går rett for seg.

Skrevet

Det stemmer at moren til TS ikke er livsarving ja. Leste litt fort i svingene jeg. Beklager. Så da må dere bare håpe på at han ikke har skrevet testamente.

Skrevet

må morem min gi beskjed en plass om at hun kan være arving etter broren?

Skrevet

Be moren din ta kontakt med tingretten der den avdøde broren bodde da han døde. Gå inn på www.domstol.no, så finner du kontaktinformasjon der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...