Gå til innhold

15 åring som sniker seg ut om natta

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma37
Skrevet

Hei! Jeg er en mamma som har litt problemer med min 15 år gamle datter. Hun ble kjørt hjem av politiet mitt på natta :kjefte:

Jeg trodde hun lå og sov. Nå må jeg straffe henne. Er veldig skuffet.. hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke straff nok å bli kjørt hjem av politiet?

• Liker 2
Gjest Mamma til Tobias
Skrevet
Er det ikke straff nok å bli kjørt hjem av politiet?

Nei herre gud. Jenta må da lære at hun ikke kan gjøre som hun vil. Jeg hadde blitt veldig sint om det var min datter.

• Liker 1
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

det er faktisk ikke onkel politi sin jobb å oppdra og holde styr på folks barn.

• Liker 1
Skrevet

Så hvis du hadde blitt kjørt hjem av politiet så kunne datteren din bli veldig sint på deg?

Hva er det som får deg til å tro det at det er en behagelig følelse å bli kjørt hjem av politiet?

Hvorfor tror du at det er glede for din datter?

Skrevet

Vet hva jeg fikk som straff når jeg var tenåring. Og vil vel følge noe av det samme når mine når den alderen.

Nå er jo internett/mobil/tv/mm et stort innslag i jenters hverdag i den alderen. Jeg ville absolutt ha trukket inn privilegier for en stund samt ikke latt henne være ute på annet enn faste aktiviteter.

Og selvfølgelig ville jeg gjort det som skal til for at hun ikke kan stikke av igjen. Om det så er å sette tenåringslås på vinduer og dør.

Men fremfor alt, snakk om det. Forklar hvorfor reglene er som de er. Det gjorde mamma, og etter en gang var det aldri et problem med slike ting (og jeg var en vanskelig tenåring).

• Liker 2
Skrevet

Tricky situasjon. Stakkars mamma :klem:

Husarrest bør vel få henne til å oppføre seg litt bedre :sukk:

Skrevet
det er faktisk ikke onkel politi sin jobb å oppdra og holde styr på folks barn.

Det å kjøre noen hjem er vel heller ikke oppdragelse, men av og til helt nødvendig.

Det er ikke lett å finne "rette straffen".

Sjekk siden www.oppforung.no for gode tips om tenårings-oppdragelse:)

Gjest Gjest_Jenta_*
Skrevet

Mener du seriøst at å bli kjørt hjem av politiet er staff? Nei da har du missforstått.. Enkelte synes det er kult å bli "pågrepet" av politiet og får status av det..

Dessuten tror jeg straff bare gjør henne enda mere opprørsk. Sett heller av mye tid til å være sammen med henne, gjør noe sammen som du vet hun setter pris på og heller opparbeide vennskap, åpenhet, tilit og følelser.

Det er så mye lettere å gi f... i hva en person du ikke er på bølgelengde med mener og føler, enn en du er glad i :)

Been there, done that.

• Liker 1
Skrevet
Og selvfølgelig ville jeg gjort det som skal til for at hun ikke kan stikke av igjen. Om det så er å sette tenåringslås på vinduer og dør.

Tenåringslås? :klø:

Ts; I stedet for å oppføre deg som en ignorant kjerring, kan du ikke heller finne ut hvorfor? Var det bare på gøy? Ble hun "presset" av venner til å gjøre det? Når skjedde dette, natt til idag? Og det å bli kjørt hjem av politiet er litt av en straff i seg selv. Lurer på hvorfor politiet kjørte henne hjem dog, er da ikke ulovlig for noen å være ute noen tid på døgnet. Gjorde hun/de noe ulovlig, burde du snakke ordentlig med henne, i stedet for å bare frike ut og stenge henne inne i en uke. Det avler bare sinne, ikke lærdom.

Gjest gjestttt
Skrevet

Finn ut hvorfor hun ble arrestert, kanskje du har gjort noe lignende som henne? HAHA

Skrevet

Ts; I stedet for å oppføre deg som en ignorant kjerring, kan du ikke heller finne ut hvorfor? Var det bare på gøy? Ble hun "presset" av venner til å gjøre det? Når skjedde dette, natt til idag? Og det å bli kjørt hjem av politiet er litt av en straff i seg selv. Lurer på hvorfor politiet kjørte henne hjem dog, er da ikke ulovlig for noen å være ute noen tid på døgnet. Gjorde hun/de noe ulovlig, burde du snakke ordentlig med henne, i stedet for å bare frike ut og stenge henne inne i en uke. Det avler bare sinne, ikke lærdom.

Det er faktisk ikke lov for mindreårige å være ute etter en viss tid. Om politiet finner en ungdom ute midt på natta er de pliktet til å kjøre dem hjem. Dessuten er det veldig slemt å kalle TS en ignorant kjerring. Hun er en bekymret mor som ikke vet hvordan hun forholde seg til datterens ungdomsopprør. Jeg hadde blitt veldig frustrert jeg også. Det er ingen som er forbredt på at barna sniker seg ut om natten. Dessuten er jenta 15.. hun er fullt klar over at det hun gjorde var galt. Jeg tror vi alle vet hvor vanskelig jenter i den alderen kan være :tristbla:

Skrevet

Sorry, glemte visst to "" men regner med at du skjønte hva som sto der ;)

Skrevet
Det er faktisk ikke lov for mindreårige å være ute etter en viss tid. Om politiet finner en ungdom ute midt på natta er de pliktet til å kjøre dem hjem.

Feil. Politiet kan kjøre hjem ungdom under 15 år som "driver omkring" på offentlig sted etter klokken 22:00. Det betyr ikke at det er forbudt for barn å være ute etter denne tiden, men at politiet har rett til å kjøre dem hjem dersom det er nødvendig (kilde: politiloven § 13). Kanskje du burde sette deg inn i saken før du synser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke at hun skal straffes med husarrest eller tenåringslås.

De fleste jeg kjenner som ble straffet med dette sier at de nå hater å være hjemme mer enn de må, nettopp fordi de etter en stund kun var hjemme når de ble straffet med husarrest.

Selvfølgelig bør privilegier innskrenkes, men ikke til den grad at den føles som en straff å være hjemme. Hjemmet er et sted man skal forbinde med trygghet og varme, tross alt.

Hva med å få en ukes dataforbud? Eller tidligere innetid?

Eller at hun må f.eks ta oppvasker etter hvert måltid i en uke og tømme søpla eller noe?

Eller midlertidig innskrenking av lommepenger?

Min far gjorde noe ganske smart da jeg var 14.

Han sa til meg at til forskjell fra min mor, som de ukene jeg var hos henne var veldig streng på innetider og sånt, ikke ønsket å holde meg sperret inne.

Istedet ville han at jeg ikke skulle ha innetid, fordi han stolte på at jeg kom hjem når jeg var trøtt, og at jeg ikke ble ute så lenge at det på noen måte gikk ut over søvn, skole eller helse. Og at hvis dette skjedde, så ville han kanskje måtte bli strengere en periode.

Du bør også snakke med henne på en vennlig og forståelig måte hva som skjedde.

Istedetfor å kjefte, spør henne hvorfor hun ble ute lenger, og hvorfor hun ikke sa ifra.

Du bør prøve å kjøre en stil som innebærer at hun ikke skal vegre seg for å snakke med deg og være ærlig mht hva hun har lyst til og sånnt.

Skrevet

Hva gjorde hun mens hun var ute? Hadde hun litt uskyldig moro med venner, eller kjørte hun rundt med amfetaminavhengige gutter i begynnelsen av 20-årene?

I førstnevnte tilfelle ville jeg ikke reagert spesielt sterkt. Alle har vel sneket seg ut om natten da de var unge? Å straffe for noe sånt blir for dumt.

Skrevet
Feil. Politiet kan kjøre hjem ungdom under 15 år som "driver omkring" på offentlig sted etter klokken 22:00. Det betyr ikke at det er forbudt for barn å være ute etter denne tiden, men at politiet har rett til å kjøre dem hjem dersom det er nødvendig (kilde: politiloven § 13). Kanskje du burde sette deg inn i saken før du synser.

Ja okay, men barn skal ikke være ute om natten. Du er vel enig i det. Denne jenta visste sikkert veldig godt at hun ikke fikk lov til å "snike" seg ut og at mammaen ville blitt sint om hun visste det.

Om moren ikke gjør noe gir hun kanskje tegn til datteren at det er greit... at det ikke er noe big deal og at om hun fortsetter dette blir det ikke noe konsekvenser. Stakkars tenk hva som kunne ha skjedd. Jeg tror de fleste foreldre sover bedre visst de vet at avkommet er trygg i sengen sin :søvn:

Skrevet

Noen bekjente hadde et tilsvarende problem med et av sine barn. Da jeg nevnte det for dem valgte de å ikke tro på meg, men etter ca 6 mnd hadde de innsett at dette faktisk skjedde både 2 og 3 ganger i uken.

Jeg tror ikke de valgte tradisjonell straff med husarrest, men mange "goder" ble inndratt, og gradvis forstod barnet at dette ikke kunne fortsette. Men det krevde mye av foreldrene mht bruk av tid og krefter, samt mange sene nattetimer da de ble sittende oppe istedenfor å legge seg.

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Hei! Jeg er en mamma som har litt problemer med min 15 år gamle datter. Hun ble kjørt hjem av politiet mitt på natta :kjefte:

Jeg trodde hun lå og sov. Nå må jeg straffe henne. Er veldig skuffet.. hva ville dere gjort?

Ta deg en prat med datteren din. Finn ut hvorfor hun er ute om natta. Har hun venner med dårlig innflytelse?

Du vil straffe henne. Vel, hva med å ta fra henne enkelte goder, slik at hun forstår at hun må bygge opp tilliten hos deg. Først da får hun tilbake disse gode. Vandrer hun ute mer, tar du bort flere goder. Vær konsekvent.

Gjest Mamma37
Skrevet

Hei! Takk for mange gode svar. Jo til dere som spør hvorfor hun gjorde det, så var det fest og alkohol innblandet i dette. Så det var ikke bare uskyldig. Jeg kan ikke skjønne hvorfor disse ungdommene hadde en fest på en vanlig ukedag heller. De hadde vel tenkt å skulke dagen etter. Jeg drar på jobb ganske tidlig og kunne derfor ikke ha kontrolert om min datter dro på skolen eller ikke. Dessuten har hun det bra hjemme. Jeg er ikke særlig streng vanligvis, men denne gangen mener jeg hun har gått over streken. Jeg er veldig usikker for noen mener å ikke straffe, men å prate er best. Mens morsinstinktet sier at dette ikke kan gå uten konsekvenser. :tristbla: Føler meg litt hjelpeløs. Men hun har fått beskjed om å holde seg hjemme for nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...