Gå til innhold

dyrlegen brutt taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet (endret)

Nå har det seg slikt at dyrlegen jeg går til har gitt ut sensitive opplysninger om mitt kundeforhold til min mor(uten min tillatelse og helt unødvendig- det kommer heller ikke under brudd på taushetsplikt for dyrets beste)

Hvem kan jeg klage til? Syns han burde få seg en liten advarsel om at slikt ikke er greit i det hele tatt :nei:

Forøvrig er jeg voksen så det har ingenting med at jeg er umyndig å gjøre

Endret av Iza'bella
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo kontakte den norske veterinærforening og høre hvor du skal henvende deg videre. www.vetnett.no

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Takk for svar :) Har sendt de en mail nå

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hadde det ikke vært mer redelig å ringe dyrlegen å snakke med med han selv? Synes det hørtes litt drastisk ut å melde fra, det kan jo være dyrlegen har en plausibel forklaring.

Husk at dyrlegen er bare et menneske som du, ville du ønsket den type reaksjon hvis du feilet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært mer redelig å ringe dyrlegen å snakke med med han selv? Synes det hørtes litt drastisk ut å melde fra, det kan jo være dyrlegen har en plausibel forklaring.

Husk at dyrlegen er bare et menneske som du, ville du ønsket den type reaksjon hvis du feilet?

Hadde du sagt det samme om det ikke dreide seg om en DYRlege? Eller er det mer greit fordi det handler om et dyr og ikke et menneske....?

Skrevet

Hadde du sagt det samme om det ikke dreide seg om en DYRlege? Eller er det mer greit fordi det handler om et dyr og ikke et menneske....?

Ja, det mener jeg, beklager hvis det støter deg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at dyrleger hadde taushetsplikt en gang jeg. Synes du burde se gjennom fingrene i og med at det var moren din han sa det til. Hvilke opplysninger om bikkja de er så sensitive at ikke moren din kan få vite det en gang? Det kan jo være at dyrlegen tenkte moren også var i familie med dyret og ikke tenkte på at dette var brudd på taushetsplikt. Kan ikke sammenlignes med mennesker i det hele tatt, da mennesker har tanker, følelser og et sosialt liv på en helt annen måte.

Skrevet

Vanskelig å vite om opplysningene faktisk dreide seg om helsen til hunden, da - kan jo være han har gitt bort telefonnummer, adresse, opplysninger om økonomi (spesielt dersom hundeeier har en nedbetalingsavtale ifb. behandlingskostnader), osv... Og da blir det (i mine øyne) mye grovere overtramp enn om han "bare" skulle ha diskutert dyrets helse med et familiemedlem.

Skrevet

Har dyrleger taushetsplikt?

Skrevet

Taushetsplikt er taushetsplikt - samma faen hva det gjelder.

Skrevet

Taushetsplikt er taushetsplikt - samma faen hva det gjelder.

Enig i det, men alle kan jo glippe i vannvare.

Skrevet

Enig i det, men alle kan jo glippe i vannvare.

Når man har taushetsplikt har man ikke lov til å "glippe av vanvare".

Skrevet

Har dyrleger taushetsplikt?

Normalt er taushetsplikt regulert i lov eller forskrift. Jeg aner ikke om dyrleger har taushetsplikt på samme måte som offentlige tjenestemenn eller helsepersonell. Men jeg tviler jo på det.

Derfor ville jeg fått klarhet i om dyrleger har noen form for taushetsplikt før jeg gikk videre med en evt. klage..

Skrevet

Når man har taushetsplikt har man ikke lov til å "glippe av vanvare".

Mennesklig svikt, det kan hende de beste av oss.

Skrevet

Mennesklig svikt, det kan hende de beste av oss.

Du har tydeligvis ikke hatt en jobb med taushetsplikt.

Skrevet

Jo, jeg har det, men man må bruke hodet litt. Vi vet heller ikke om det er sensitive opplysninger som er gitt, eller bare et omtenksomt spm som ble vurdert som harmløst. Man kan ikke bli paranoid heller!

Skrevet

Jo, jeg har det, men man må bruke hodet litt. Vi vet heller ikke om det er sensitive opplysninger som er gitt, eller bare et omtenksomt spm som ble vurdert som harmløst. Man kan ikke bli paranoid heller!

Hvis du har hatt det, så burde du også vite at man ikke bare kan unnskylde seg med "menneskelig svikt, kan hende den beste".

Det spiller heller ingen trille om det gjelder sensitive opplysninger eller ikke, har man taushetsplikt så gjelder det hele kundeforholdet.

Skrevet

Bruk sunn fornuft sier nå jeg. Selvfølgelig bryter man ikke taushetplikten med vilje, men der finnes mange gråsoner og feil kan hende, desverre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I følge lovverket så gjelder taushetsplikten dyreeieres og andre personers helse, sosiale forhold og andre private og sensitive opplysninger.

Taushetsplikten omfatter ikke opplysninger om dyr og dyrehelsehjelp så lenge dette ikke inkluderer sensitive opplysninger eller forretningshemmeligheter. Taushetsbelagte opplysninger kan gis videre dersom tungtveiende interesser gjør dette rettmessig.

http://www.regelhjelp.no/templates/Krav____11757.aspx?BransjeNavn=7988

http://www.lovdata.no/all/hl-20010615-075.html#20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...