Jade Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Hei! Sønnen vår skal ta vaksine i morgen (3./2.-klasse vaksinen). Vi skal ta på Emlaplaster (bedøvelsesplaster). Er det noen som kan forklare litt nøyaktig hvor sprøyten settes, slik at vi putter plasteret på riktig plass?
Chiyo Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Er det polio. For den mener jeg sittes på armen litt nedenfor skulderen, men er ikke bombesikker.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Min datter fikk vaksine for ca 2 uker siden. Tror det var polio, kikhoste, stivkrampe og noe til. Ble satt høyt oppe på armen, mellom skuler og albue. Er vanskelig å forklare. Sett på plasteret og la helsesøster ta det av. Da ser hun hvor det er bedøvd.
Jade Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2009 Hvilken side av armen er det. Vekk fra kroppen, eller bak eller fremme?
Gjest SmallTalk Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Husk å sette på plasteret på riktig arm i tilleg. Det vanlige er vel at det stikkes i den armen som ikke er skrivearm. Hvor på armen det stikkes varierer fra helsesøster til helsesøster. Endret 28. oktober 2009 av SmallTalk
Chiyo Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Hvilken side av armen er det. Vekk fra kroppen, eller bak eller fremme? De stikker vekk fra kroppen. Jeg tror ikke det er normalt å stikke på innsiden av armen. Ta det med ro det går fint. Dessuten er ikke polio noe særlig vond.
Gjest Gjest_missie_* Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Må virkelig en 8 åring ha bedøvelse for å ta en sprøyte?? Kan forstå det for en blodprøve, tåler virkeig ungene ingenting idag...og ja jeg har unger selv, 3 stk som har vært/er på skolen.
*Numi* Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Må virkelig en 8 åring ha bedøvelse for å ta en sprøyte?? Kan forstå det for en blodprøve, tåler virkeig ungene ingenting idag...og ja jeg har unger selv, 3 stk som har vært/er på skolen. Det er jo vondere å ta sprøyte (les: vaksine) enn å ta blodprøve da. Vaksina sprenger under huden i det den sprøytes inn, mens blodprøva tar bare med seg litt blod ut. Men ellers er jeg enig med deg; virker unødvendig med bedøvelse. Brukte aldri det da jeg var liten, men nå vet jo ikke jeg bakgrunnen for at TS velger det. Mulig barnet har ekstrem sprøyteskrekk eller noe.
Jade Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. oktober 2009 Takk for svar, alle sammen! Missie: Sprøyteskrekk går dessverre ikke etter alder. Selv voksne kan ha det. Ja, det er ubegripelig - det gjør jo ikke *så* vondt. Men selv om det går greitt for meg, for deg og dine 3 barn, så kan det være ganske fælt for andre. Det er lenge siden han har tatt sprøyte nå. Forhåpentligvis går det bedre neste gang...
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Takk for svar, alle sammen! Missie: Sprøyteskrekk går dessverre ikke etter alder. Selv voksne kan ha det. Ja, det er ubegripelig - det gjør jo ikke *så* vondt. Men selv om det går greitt for meg, for deg og dine 3 barn, så kan det være ganske fælt for andre. Det er lenge siden han har tatt sprøyte nå. Forhåpentligvis går det bedre neste gang... Jeg har sprøyteskrekk (og er en godt voksen dame). Vet hvordan det er. Helsepersonell sier at det er viktig å ta hensyn til det. Mye bedre med ett plaster " for mye" enn en skrekkopplevelse. Forhåpentligvis vokser hun det av seg etterhvert.
Gjest Milka Skrevet 9. mai 2010 #11 Skrevet 9. mai 2010 Takk for svar, alle sammen! Missie: Sprøyteskrekk går dessverre ikke etter alder. Selv voksne kan ha det. Ja, det er ubegripelig - det gjør jo ikke *så* vondt. Men selv om det går greitt for meg, for deg og dine 3 barn, så kan det være ganske fælt for andre. Det er lenge siden han har tatt sprøyte nå. Forhåpentligvis går det bedre neste gang... Finnes det også sprøyteskrekk? Tror det er verre enn høydeskrekk. Sikkert deg som har sprøyteskrekk.
Ellam Skrevet 9. mai 2010 #12 Skrevet 9. mai 2010 Vaksine på armen settes i arm som ikke er skrivearm og ved den fjerde fingerbredden ned fra skulderen:) Synes det er lurt at dere setter på emlaplaster når han har negative opplevelser fra tidligere!
Gjest Milka Skrevet 9. mai 2010 #13 Skrevet 9. mai 2010 Vaksine på armen settes i arm som ikke er skrivearm og ved den fjerde fingerbredden ned fra skulderen:) Synes det er lurt at dere setter på emlaplaster når han har negative opplevelser fra tidligere! Sjkønner ikke hva du mener.
Gjest Iah Skrevet 9. mai 2010 #14 Skrevet 9. mai 2010 Må virkelig en 8 åring ha bedøvelse for å ta en sprøyte?? Kan forstå det for en blodprøve, tåler virkeig ungene ingenting idag...og ja jeg har unger selv, 3 stk som har vært/er på skolen. Kjære vene. Hva er problemet med bedøvelsesplaster? Jeg er voksen og hadde garantert satt på meg et slikt et om jeg skulle stikkes. Hvis et bedøvelsesplaster gjør opplevelsen enklere så er jo bare det bra, og det handler overhodet ikke om å tåle lite.
Eplefe Skrevet 9. mai 2010 #15 Skrevet 9. mai 2010 Hvis dere bare lar plasteret være på så stikker helsesøster der det satt. Sprøyten settes i den armen han ikke skriver med, og ca. fire fingre ned fra skulderen.
Nekinna Skrevet 9. mai 2010 #16 Skrevet 9. mai 2010 (endret) Det som en bør være obs på og gjerne diskutere med barnet, er at emla-plaster ikke bedøver så langt ned som sprøyten stikkes og en kan likevel kjennes smerter eller sviing ved innsprøyting. Enkelte barn kan føle seg lurt om man sier at plasteret fjerner alt vondt og det likevel ikke gjør det. Lykke til Endret 9. mai 2010 av Nekinna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå