Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet

Som protestant er jeg ikke veldig opptatt av helgener, men jeg synes dette er en tanke interessant likevel.

I følge myten, drev St. Patric ut alle slangene av Irland. Som kjent er slanger symbolet på ondskap i kristendommen, og det hele kan dermed sies å ha en viss symbolikk.

Det som er interessant, er at i dagens Irland er det ingen slanger av noen sorter, til motsetning fra f.eks. Storbritannia, hvor de har mindre ormer i samme grad som andre europeiske land.

Hva er grunnen til at Irland ikke har slanger, mener dere? Har legenden rot i virkeligheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Link

Alle steder utenom Irland, Island, New Zealand, Grønland og Antarktis har slanger. Slangeløshet er ikke spesielt for Irland. Slanger liker ikke kalde steder, og det er vanskelig å komme seg til øyer. Irland er en øy langt mot nord, ergo er det ikke slanger der.

Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet
Link

Alle steder utenom Irland, Island, New Zealand, Grønland og Antarktis har slanger. Slangeløshet er ikke spesielt for Irland. Slanger liker ikke kalde steder, og det er vanskelig å komme seg til øyer. Irland er en øy langt mot nord, ergo er det ikke slanger der.

For så vidt interessant, og det forklarer en del.

Men: For 1000-1500 år siden, var jorden langt varmere enn hva den er nå. Og så vidt jeg vet, var det ikke slanger der da heller? I så fall: Hvorfor var det ikke det?

Skrevet

Men: For 1000-1500 år siden, var jorden langt varmere enn hva den er nå. Og så vidt jeg vet, var det ikke slanger der da heller? I så fall: Hvorfor var det ikke det?

Irland er en øy. Det er ganske mye åpent hav for en slange å forsere...

For at en ny art skal etablere seg, må man innføre nok eksemplarer til at de kan formere seg. For at slanger skulle bli en naturlig del av faunaen på Island, Irland, New Zealand, osv, måtte man med viten og vilje importere haugevis av slanger, som i tillegg kunne overleve i naturen av seg selv. Og hvorfor skulle nå noen gjøre det?

Hvorfor så opptatt av slanger? Det er da haugevis av andre dyrearter som heller ikke finnes i Irland. Og hvorfor akkurt Irland? Det er flere andre land som også er slangefrie.

Skrevet

Du mener, hvorfor ble de ikke til av seg selv.....? Når forholdene lå til rette for det?

Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet
Du mener, hvorfor ble de ikke til av seg selv.....? Når forholdene lå til rette for det?

Jeg lurer bare på hvorfor det ikke var slanger der den gangen, siden det er slanger alle andre steder(f.eks. på De britiske øyer).

Skrevet
Jeg lurer bare på hvorfor det ikke var slanger der den gangen, siden det er slanger alle andre steder(f.eks. på De britiske øyer).

Det er ikke slanger alle andre steder. Se på linkene. Det er opptil flere andre øyer hvor det ikke er slanger, og det er en meget enkel forklaring på hvorfor det ikke er slanger. Stikkord: øyer, og klima.

De britiske øyer ligger nærmere fastlandseuropa enn Irland, og har vært forbundet med fastlandet flere ganger etter at landet har hevet og senket seg oppigjennom tidene. Derfor er det slanger på disse øyene. Irland har derimot vært isolert etter siste istid, og ergo har ikke slangene kommet over. På samme måte som de også er fraværende på diverse andre øyer.

Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet
Det er ikke slanger alle andre steder. Se på linkene. Det er opptil flere andre øyer hvor det ikke er slanger, og det er en meget enkel forklaring på hvorfor det ikke er slanger. Stikkord: øyer, og klima.

Jeg har forstått det, men poenget er at klimaet for 1000 år siden, var vesentlig varmere enn det er i dag, så hvorfor var det ikke slanger der da, iom. at klimaet skulle ha tillatt det?

Skrevet
Jeg har forstått det, men poenget er at klimaet for 1000 år siden, var vesentlig varmere enn det er i dag, så hvorfor var det ikke slanger der da, iom. at klimaet skulle ha tillatt det?

Fordi Irland er en ØY!! Irland har ikke vært fysisk forbundet med fastlandseuropa de siste tusen årene. Slanger kan ikke svømme så langt i så kaldt vann. Ergo er eneste muligheten for dem å bli innført av mennesker, i så stort antall at de kan formere seg og overleve i naturen. Og det er jo ikke akkurat så veldig sannsynlig at folk gjør. Som allerde nevnt.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Fordi Irland er en ØY!! Irland har ikke vært fysisk forbundet med fastlandseuropa de siste tusen årene. Slanger kan ikke svømme så langt i så kaldt vann. Ergo er eneste muligheten for dem å bli innført av mennesker, i så stort antall at de kan formere seg og overleve i naturen. Og det er jo ikke akkurat så veldig sannsynlig at folk gjør. Som allerde nevnt.

Jeg er ikke Hans, men jeg fikk lyst til å stille et spørsmål ang. dette likevel.

På mange øyer finner man allskens dyreliv, og på de aller fleste øyer er det også slanger. Hvordan har de klart å komme seg til så mange andre øyer, men ikke til akkurat Irland(og noen veldig få andre)?

Og finnes det slanger på andre kalde øyer, som Færøyene?

Gjest En annen gjest
Skrevet
Slanger liker ikke kalde steder, og det er vanskelig å komme seg til øyer. Irland er en øy langt mot nord, ergo er det ikke slanger der.

Er det nå egentlig så kaldt i Irland, da? http://no.wikipedia.org/wiki/Irland

Sitat: Klimaet er ganske likt Storbritannias, men har mindre temperaturvariasjoner og over 50 % mer nedbør. Sommertemperaturen kommer normalt opp over 30 oC. Om vinteren er temperaturen av og til under frysepunktet, men det er sjeldent at temperaturen kommer under -6 oC. Kulda fra nord eller øst har som regel dempa seg på vei over sjøen til Irland, og det kaldeste som noen gong er målt er bare -19ºC. Om vinteren er det i snitt bare rundt én uke med snø totalt, men litt flere dager i høyereliggende strøk som Wicklowfjella.(sitat slutt)

Dette fører til at i alle fall jeg ikke kan se noen logisk grunn til at det ikke er slanger i Irland.

Skrevet

Sitat: Klimaet er ganske likt Storbritannias, men har mindre temperaturvariasjoner og over 50 % mer nedbør. Sommertemperaturen kommer normalt opp over 30 oC. Om vinteren er temperaturen av og til under frysepunktet, men det er sjeldent at temperaturen kommer under -6 oC. Kulda fra nord eller øst har som regel dempa seg på vei over sjøen til Irland, og det kaldeste som noen gong er målt er bare -19ºC. Om vinteren er det i snitt bare rundt én uke med snø totalt, men litt flere dager i høyereliggende strøk som Wicklowfjella.(sitat slutt)

Dette fører til at i alle fall jeg ikke kan se noen logisk grunn til at det ikke er slanger i Irland.

Det er jo allerede angitt flere plausible grunner. Det er en øy, den har vært så kald under siste istid at den da ble renset for krypdyr, og den har aldri vært landfast etter det. Og ingen har innført noen slanger, heller, ergo har det ikke etablert seg noen slangebestand der, SELV om dagens klima ville tillatt det.

Skrevet
Jeg er ikke Hans, men jeg fikk lyst til å stille et spørsmål ang. dette likevel.

På mange øyer finner man allskens dyreliv, og på de aller fleste øyer er det også slanger. Hvordan har de klart å komme seg til så mange andre øyer, men ikke til akkurat Irland(og noen veldig få andre)?

Fordi øyene en gang i tiden var landfast. Opprinnelig var jorden ett stort kontinent. Jorden er fordelt på flere forskjellige plater, som blir fra hverandre og støter inn i hverandre. Dette har gjort at landmassene har glidd fra hverandre. I tillegg har landmasser hevet og senket seg, blant annet etter istider. Havnivået har også variert. Så det som nå er øyer, har ikke alltid vært det. Når øyene har vært forbundet med fastlandet, har dyr kunnet krysse fritt omkring.

Skrevet

NÅ er det ikke så kaldt på Irland, nei. Om noen hadde innført slanger der, så kunne de fint overlevd. Peonget er at det HAR VÆRT veldig kaldt på Irland, blant annet under siste Istid. Og under istiden kunne det ikke leve slanger der. Etter istiden har det ikke blitt satt ut slanger i Irland, og de har ikke klart å komme seg dit for egen maskin. Ergo er det ikke slanger der.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Fordi øyene en gang i tiden var landfast. Opprinnelig var jorden ett stort kontinent. Jorden er fordelt på flere forskjellige plater, som blir fra hverandre og støter inn i hverandre. Dette har gjort at landmassene har glidd fra hverandre. I tillegg har landmasser hevet og senket seg, blant annet etter istider. Havnivået har også variert. Så det som nå er øyer, har ikke alltid vært det. Når øyene har vært forbundet med fastlandet, har dyr kunnet krysse fritt omkring.

Dette er ikke min sterke side faglig sett, så det er mulig at dette spørsmålet er tåpelig, men: Er det altså kortere tid siden Færøyene var forbundet med fastlandet, enn det er siden Irland var det? Hvor lenge er det siden Irland var forbundet med fastlandet, da?

Skrevet (endret)

Iflg denne linken, gjør det ikke det. http://www.nat.is/faroeislandeng/climate_and_faunaeng.htm

Ei heller i følge denne: Land animals. All mammals have been introduced by man. Apart from domestic animals there are hares, brown rats, and mice. The hare was introduced in 1855 for the purpose of game hunting. There are no amphibians or reptiles.

redigering:

Men hvis det var St Patrick som renset Irland for slanger, hvem tok seg av slanger og reptiler (og forsåvidt alt annet) på Færøyene?

edit: Hvorfor finner du grunn til å presisere at du ikke er Hans?

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)

Etter å ha googlet litt, finner jeg at i tillegg til at det ikke er slanger på Irland, så er det heller ikke slanger på Færøyene, Island, Grønland (kanskje ikke noen bombe) NordNorge, New Zealand (inntil for noen år siden), Hawaii (også inntil for noen år siden) og så videre. Faktum er at det er ganske vanlig at øyer ikke har slanger. Så det grunnleggende premisset, "hvorfor er det ikke slanger der, når det er slanger over alt ellers?", holder ikke, siden det later til at slangeløse øyer er mer regelen enn unntaket. Og klimaet har ikke noen egentlig betydning.

Endret av Mann 42
Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet
Etter å ha googlet litt, finner jeg at i tillegg til at det ikke er slanger på Irland, så er det heller ikke slanger på Færøyene, Island, Grønland (kanskje ikke noen bombe) NordNorge, New Zealand (inntil for noen år siden), Hawaii (også inntil for noen år siden) og så videre. Faktum er at det er ganske vanlig at øyer ikke har slanger. Så det grunnleggende premisset, "hvorfor er det ikke slanger der, når det er slanger over alt ellers?", holder ikke, siden det later til at slangeløse øyer er mer regelen enn unntaket. Og klimaet har ikke noen egentlig betydning.

Det er jo litt interessant at linken til gjesten lenger oppe på siden motsier at det ikke er slanger på Færøyene, da(det vil si, Færøyene er ikke med på listen)?

Men hvorfor er det slik at det er alskens dyreliv på øyer, men altså ikke slanger?

Skrevet (endret)
Det er jo litt interessant at linken til gjesten lenger oppe på siden motsier at det ikke er slanger på Færøyene, da(det vil si, Færøyene er ikke med på listen)?

Men hvorfor er det slik at det er alskens dyreliv på øyer, men altså ikke slanger?

Whatever. Jeg søkte etter sider om Færøyene, og mer spesifikt, deres fauna. Ingen slanger, andre reptiler, eller amfibier.

Og grunnen til det, er at det er øyer, som ligger slik til at det ikke har vært opportunt for slanger å komme dit. De kan ikke svømme i kaldt vann. Som det allerede har vært sagt en mengde ganger. Fraværet av slanger er forøvrig ikke noe spesielt hverken for Irland eller Færøyene. Fikk du med deg at hverken New Zealand eller Hawaii hadde slanger?

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...