Gå til innhold

Møtt veggen? kjennes så tungt å trene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min historie:

Fikk barn i sommer, begynte å trene 2 mnd etter fødsel. Trening har vært spinning eller ellipsemaskin på senter, samt lange gå-turer. Jeg er overvektig, har ca 12-14 kilo for mye.

Jeg har prøvd å holde en slags intervall-teknikk, og har trent med pulsklokke, kommer fint opp i en puls på 170, noen ganger 180, holder en gjennomsnittspuls på 130-150, avhengig av hvor lang økten er, har økter på 20 til 60 minutter, vanligvis rundt 40 minutter, trener ca annenhver dag.

Nå i det siste har det vært et ork å komme opp i 150-160 i puls, bena kjennes blytunge, energien i kroppen er borte. Jeg tvinger meg selv, men merker at jeg jukser, på spinning f.eks orker jeg ikke kjøre med samme motstand lengre, men selv om jeg har lett motstand, så får jeg ikke opp tempo på bena.

Samme når jeg går tur, jeg går liksom saktere, klarer ikke å få opp farten, før gikk jeg med energiske steg og ble fort varm, nå subber jeg mer og bruker lang tid på å bli varm.

Jeg liker normalt følelsen ved å trene, blir glad av det, men de siste 2 ukene har det vært så tungt at jeg lurer på om jeg gjør noe helt feil? Det er ikke i hodet problemet sitter, men i kroppen, den vil liksom ikke.

Jeg spiser masse, ammer, og unner meg alt mulig av mat, og spiser nok ekstra fordi jeg trener også, har ikke gått ned mer enn 1,5 - 2 kilo siden jeg begynte å trene. Så det er ihvertfall ikke slanking som gjør meg slapp/tung/kraftløs.

Noen som skjønner hva dette er, hva jeg gjør feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Søv du godt? Får du nok kvile? Er du stressa?

Det kan høyrest ut som klassiske symptom på overtrening, særleg dette med at du har låg puls. Intervallar er hardt for kroppen, kan hende burde du ikkje køyre meir enn eit par intervalløkter i veka og ta resten som roleg gange. Rørsle er bra, men om du er overtrent bør du ta deg litt fri i alle fall frå intervalløkter som krevjer restitusjon. Ellers har alle tunge veker, altså, det er ikkje alltid beina flyg for å seie det slik!

Ta det litt med ro, og går det ikkje over etter eit par veker - snakk med ein lege.

Skrevet
Min historie:

Fikk barn i sommer, begynte å trene 2 mnd etter fødsel. Trening har vært spinning eller ellipsemaskin på senter, samt lange gå-turer. Jeg er overvektig, har ca 12-14 kilo for mye.

Jeg har prøvd å holde en slags intervall-teknikk, og har trent med pulsklokke, kommer fint opp i en puls på 170, noen ganger 180, holder en gjennomsnittspuls på 130-150, avhengig av hvor lang økten er, har økter på 20 til 60 minutter, vanligvis rundt 40 minutter, trener ca annenhver dag.

Nå i det siste har det vært et ork å komme opp i 150-160 i puls, bena kjennes blytunge, energien i kroppen er borte. Jeg tvinger meg selv, men merker at jeg jukser, på spinning f.eks orker jeg ikke kjøre med samme motstand lengre, men selv om jeg har lett motstand, så får jeg ikke opp tempo på bena.

Samme når jeg går tur, jeg går liksom saktere, klarer ikke å få opp farten, før gikk jeg med energiske steg og ble fort varm, nå subber jeg mer og bruker lang tid på å bli varm.

Jeg liker normalt følelsen ved å trene, blir glad av det, men de siste 2 ukene har det vært så tungt at jeg lurer på om jeg gjør noe helt feil? Det er ikke i hodet problemet sitter, men i kroppen, den vil liksom ikke.

Jeg spiser masse, ammer, og unner meg alt mulig av mat, og spiser nok ekstra fordi jeg trener også, har ikke gått ned mer enn 1,5 - 2 kilo siden jeg begynte å trene. Så det er ihvertfall ikke slanking som gjør meg slapp/tung/kraftløs.

Noen som skjønner hva dette er, hva jeg gjør feil?

Det er to ting som slår meg når jeg leser innlegget ditt. Det ene er at du kan være overtrent. Det virker ikke som du har trent så vanvittig mye, men hvor mye trening man tåler er individuelt, og avhenger også av hvor god form man er i. Er man i dårlig form og begynner med hardtrening kan man lett bli overtrent.

Overtrening er en tilstand som i hvertfall delvis ligner den du beskriver; man føler seg slapp og har ikke noe å gi på med på trening. Det som ikke stemmer overens er at det jeg har lest om overtrening sier at man raskt kommer opp i høy puls selv om anstrengelsen ikke er stor.

Det andre som slår meg er at du kan ha for lite thyroxin, hvis man har får lite av det blir man slapp og uopplagt. Thyroxin produseres i skjoldbruskkjertelen. Det lar seg lett påvise om man har passe eller for lite av det ved en blodprøve.

Mitt råd til deg er å ta en uke uten trening. Ikke ligg i senga hele dagen hver dag for å si det sånn, men ikke noe som presser pulsen opp. Hvis ikke overskuddet kommer tilbake da bør du bestille time hos fastlegen din. Du har en bra innstilling til trening og mat, men jeg lurer på om du kanskje spiser litt for mye søppelmat? Du skriver at du unner deg litt av hvert, det er ikke bra å være asket, men blir det for mye søppelmat så blir man slapp og uopplagt.

Skrevet
Det ene er at du kan være overtrent.

Dette var et første som slo meg også, kanskje har du gått for hardt ut?

Hvordan trener/trente du? (på en uke feks)

Skrevet
Dette var et første som slo meg også, kanskje har du gått for hardt ut?

Hvordan trener/trente du? (på en uke feks)

TS

Takk for alle svar:)

Eksempel på en vanlig uke:

Mandag: en time rask gange ute med vogn, deretter 45 minutter på ellipsemaskin intervalltrening på senter.

Tirsdag: to timer rask gange ute med vogn

Onsdag: en times morgenøkt på senter med spinning, senere på dagen 1 - 2 timer rask gange med vogn

Torsdag: 2 timer tur ute med vogn.

Fredag: en time spinning intervall, en time tur ute

Lørdag : en times tur + en time spinning

Søndag: en time på ellipsemaskin intervalltrening, evt en lett tur skogen med familien med ca en times gange.

Jeg er klar over at det blir mye kondisjonstrening og at jeg burde bytte ut noen økter med styrketrening, men vet ikke om det hadde endret noe på denne tunge utmattelsesfølelsen jeg har nå. Jeg har satt pris på "kicket" ved intervalltreningen, når jeg driver pulsen opp og svetten siler, har kjent meg energisk i flere timer etterpå, ofte helt til kvelden. Men nå er det som om kroppen nekter. Jeg ammer jo, og har tenkt at det mulig er noen næringsstoffer jeg mangler, f.eks jern. Jeg har også tenkt på dette med thyroksin, så jeg bør vel få sjekket det...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...