Gå til innhold

Katt og løpetid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har ei katt på 1 1/2 år og har det siste halvåret hatt løpetid gjevnlig. Hun har løpetid nå, og hadde det også for 14dager siden ca. Jeg tenkte kanskje jeg skulle ordne p-piller til henne, noen som har erfaringer med det? Må jeg ta henne med til dyrlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør heller kastrere katten din, da p-piller er kreftfremkallende :)

Skrevet
Du bør heller kastrere katten din, da p-piller er kreftfremkallende :)

Ok, skjønner. Men har hørt at man kan bare gi en p-pille i det katten holder på å få løpetid, funker ikke dette?

Skrevet

Nei, man må gi katten p-pille hver dag hele året rundt for at det skal fungere. Dette er egentlig ikke anbefalt da det er forholdsvis stor sjanse for at katten utvikler kreft av p-pillen. I tillegg til at det ikke er helt sikkert - hvis katten er borte en dag eller to, eller kaster opp pillen uten at eier ser det, så kan det være nok til at den blir drektig likevel. Og hvis man da fortsetter å gi de pillen, fordi man ikke vet den er drektig, så kan det skade kattungene. Det er derfor man heller anbefaler sterilisering.

Skrevet
Nei, man må gi katten p-pille hver dag hele året rundt for at det skal fungere. Dette er egentlig ikke anbefalt da det er forholdsvis stor sjanse for at katten utvikler kreft av p-pillen. I tillegg til at det ikke er helt sikkert - hvis katten er borte en dag eller to, eller kaster opp pillen uten at eier ser det, så kan det være nok til at den blir drektig likevel. Og hvis man da fortsetter å gi de pillen, fordi man ikke vet den er drektig, så kan det skade kattungene. Det er derfor man heller anbefaler sterilisering.

Katten min er innekatt så det er ikke den store faren for at hun skal bli drektig. Jeg tenker kun på det med løpetiden jeg, så hun ikke skal bli så stressa. Så dere anbefaler virkelig ikke p-piller? Har ikke så veldig lyst til å sterilisere henne egentlig.

Skrevet

Nei, jeg vil ikke anbefale p-piller pga kreftfaren.

Skrevet (endret)

Dersom hun ikke er rasekatt og du ikke skal avle på henne syntes jeg du skal sterilisere/kastrere pusen. Er stor kreftfare med p-piller, og er ikke bra for en pus å ha løpetid da det er utrolig frustrerende. Dersom du har huskatt syntes jeg du skal kastrere den uansett, da det er nok katter i norge.

Hvorfor vil du ikke sterilisere?

Endret av r0za
Skrevet
Katten min er innekatt så det er ikke den store faren for at hun skal bli drektig. Jeg tenker kun på det med løpetiden jeg, så hun ikke skal bli så stressa. Så dere anbefaler virkelig ikke p-piller? Har ikke så veldig lyst til å sterilisere henne egentlig.

Innekatter bør også kastreres. Både p-piller og det å få løpetid så ofte er kreftfremkallende, i tillegg til at løpetiden er svært stressende for henne. (Sikkert for deg også, etterhvert.)

I tilegg er det alltid en fare for at de kommer seg ut, og dersom hun blir borte kan hun bli stammor til mange hjemløse katter.

De fleste dyrleger skriver heller ikke ut resept på p-piller lengre, annet enn til eventuell bruk frem til kastrering.

Det er ingen grunn til ikke å kastere. Gjør du det nå, mens hun er såpass ung er det bare en liten operasjon, og ett par timer hun er litt utafor, før hun er i full sving igjen.

Skrevet

Jeg ser ikke at noen har skrevet dette til deg tidligere her i tråden, men går katten din med løpetid slik du beskriver, er sjansen for å få livmorbetennelse veldig stor!

Katten din blir stresset av å løpe så ofte, og det er ikke bra for henne å ha så hyppige løpetider. Om hun fortsetter med sin løp, kommer du nok å merke at hun går ned i kondisjon og blir mye tynnere.

Jeg er helt enig med de andre her inne i at lengre bruk av p-piller er skadelig for katten, og selv om det kanskje står på pakningsvedlegget til p-pillene at man kan avbryte løpetid, er dette noe man ikke bør gjøre.

Kastrer heller katten din! Da slipper du uønskede kull, at katten får kreft grunnet p-pillebruk og at hun utvikler livmorbetennelse!

Skrevet

Dette er feil. Gir man p-piller, skal man gi pillen en gang i uken, eller kanskje to om katten "løper gjennom" ukesperioden over lengre tid. IKKE hver dag.

Skrevet

Ja, beklager. Jeg må ha sovet da jeg skrev det. En gang i uken, selvsagt.

Skrevet

Noen som vet hvilke dyrleger som er best til dette i Trondheim?

Ellers tusen takk for svar alle sammen! :)

Skrevet

det er dyrt og sterilisere men det er best;- /

har 2 ho katter selv og fant ut at det beste er og sterilisere!!

så slipper du at hun er så stressa og det .

du kan jo søke litt på nette og se om du finner ut hvor den beste dyrlegen er .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...