Gå til innhold

Burde vi slutte å spise kjøtt?

Larsern

Anbefalte innlegg

Dagbladet

Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke..

Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser..

Er dette en god idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vegetar

Har allerede gjort det og ja det er utvilsomt en god ide :) Har bare positive ting å si om det. Og hvis befolkningsveksten i verden fortsetter slik den gjør i dag har vi snart ikke noe valg. Det er rett og slett ikke nok ressurser til å "brød"-fø en kjøttetende verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest - pasta
Dagbladet

Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke..

Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser..

Er dette en god idé?

Nei. Det beste er om vi slutter å puste, så blåser vi ikke ut ekkel ånde som

sikkert også forurenser. Dessuten vil vi da dø ganske fort, og er vi døde bidrar

vi ikke til klimaforurensning. Skjønt det er ikke helt sant det heller, både

kremeringsprosess og det å ligge som lik å råtne i jorden, er heller ikke bra

med tanke på klimautslipp og forurensning.

Fra "spøk" til alvor: Vi kan ikke gå helt av skaftet. Jeg nekter å gi opp

kjøtt. Dessuten finner man sikkert noe galt med alt annet man kan spise også.

Er det ikke det ene, så er det det andre.

vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mye bedre å spise grønsaker og frukt uten om sesongen her i Norge da, tenk så mye vi skader jordkloden med alle trailerne og båtene og gudene vet hva som blir brukt til å frakte frukt og grønt til Norge! Kjøtt kan vi jo produsere her i landet hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede gjort det og ja det er utvilsomt en god ide :) Har bare positive ting å si om det. Og hvis befolkningsveksten i verden fortsetter slik den gjør i dag har vi snart ikke noe valg. Det er rett og slett ikke nok ressurser til å "brød"-fø en kjøttetende verden.

Pissprat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kommer ikke til å slutte å spise kjött.

Jeg er derimot opptatt av å spise kjött fra lokale produsenter - nå skal det sies at vi handler mye i Sverige når vi först er der (grunnet familiebesök etc), men da kjöper vi gjerne fra lokale produsenter i det området.

er ikke for denne unödvendige transporten og man burde stötte lokale bönder slik at vi ikke mister dem helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vegetar
Det er jo ikke mye bedre å spise grønsaker og frukt uten om sesongen her i Norge da, tenk så mye vi skader jordkloden med alle trailerne og båtene og gudene vet hva som blir brukt til å frakte frukt og grønt til Norge! Kjøtt kan vi jo produsere her i landet hele året.

Argumentet ditt med at vi må frakte ting inn i landet stemmer ikke. Greit nok at det ikke krever friste grønnsaker for å "produsere" kjøtt, men hva tror du disse dyrene spiser da? Fakta er at det krever mye mer frukt/grønt for at du skal få i deg kjøtt enn hvis du spiser frukt/grønt/korn selv :)

Du kan sammenligne det med oppdrettslaksen. Det høres fint og flott ut at vi "sparer" naturen ved å ikke ta fisken fra havet, men fakta er at det går med 6 ganger så mye fisk fra havet for å produsere tilsvarende mengde oppdrettsfisk. Dette fordi oppdrettsfisken må faktisk spise den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer man til kjernen av problemet..

Hva gjør vi om 2-300 år når man kanskje finner ut at befolkningsvektsten igjen blir et problem, på tross av at vi har gått over til vegetarkost?

Burde vi legge til rette for bedre levestandard eller flest mulig mennesker ved å legge restriksjoner på livsstil og levemåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle burde spise mindre kjøtt, og være opptatt av at det kjøttet de spiser blir produsert på en etisk forsvarlig måte. Jeg er selv vegetarianer og sier ikke at alle burde blitt det, men å redusere kjøttinntaket og spise "riktig" kjøtt burde alle kunne klare. Hvis man gidder å bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle burde spise mindre kjøtt, og være opptatt av at det kjøttet de spiser blir produsert på en etisk forsvarlig måte. Jeg er selv vegetarianer og sier ikke at alle burde blitt det, men å redusere kjøttinntaket og spise "riktig" kjøtt burde alle kunne klare. Hvis man gidder å bry seg.

:enig: Sier meg bare enig, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg er enig med Harlekin over her. Vi kan alle spise mindre kjøtt. Slik som det er i dag spiser de fleste kjøtt hver eneste dag og til alle måltider. Hver og en av oss kunne lett ha tatt kjøttet ut av middagen en dag eller tre i uken. Kjøttpålegg lar seg lett erstatte med syltetøy/ost/egg eller andre ting.

Jeg tror alle kunne ha bidratt uten at man trenger å bli 100% vegetarianer av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk lærer å ta ansvar for sin egen helse gjennom kosthold og aktivitet så er mye av problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Her er en artikkel til om det samme:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groen...aa-spise-kjoett

I vår husholdning er vi veldig glade i kjøtt, og ønsker ikke å kutte ut kjøttforbruket helt. For å begrense skadeomfanget spiser vi selvskutt viltkjøtt, som samtidig medfører at vi får dyrket en hobby og interesse, får tilbrakt mye tid i flott natur og bidrar til å holde viltbestanden på et bærekraftig nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tar helt av. Her i huset spiser vi kjøtt(ikke hver dag), og det kommer vi til å fortsette med. Vi spiser også masse frukt og grønt. Er det rart at folk får mangelsykdommer og dårlig immunforsvar i grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Her er en artikkel til om det samme:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groen...aa-spise-kjoett

I vår husholdning er vi veldig glade i kjøtt, og ønsker ikke å kutte ut kjøttforbruket helt. For å begrense skadeomfanget spiser vi selvskutt viltkjøtt, som samtidig medfører at vi får dyrket en hobby og interesse, får tilbrakt mye tid i flott natur og bidrar til å holde viltbestanden på et bærekraftig nivå :)

Selvskutt kjøtt, ja det er sikkert fint, men litt vanskelig å få til for oss som bor i storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet ditt med at vi må frakte ting inn i landet stemmer ikke. Greit nok at det ikke krever friste grønnsaker for å "produsere" kjøtt, men hva tror du disse dyrene spiser da? Fakta er at det krever mye mer frukt/grønt for at du skal få i deg kjøtt enn hvis du spiser frukt/grønt/korn selv

Her i Norge består store deler av landet av skog og fjell som ikke lar seg utnytte til dyrking, men som utnyttes best som beite for sauer, kyr og vilt. Vi trenger heller ikke å importere soya, linser eller eksotisk frukt for at kyr skal ha ett spennende nok kosthold, slik man gjør til mennesker. For en vegetarianer som skal leve kun av ting som dyrkes i det kalde klima vårt vil nok fort bli lei.

Når det gjelder mat til hele verden blir det allerede produsert nok til alle, det er fordelingen som er skeiv. Det blir ikke mere mat til afrikanskje barn, jo flere nordmenn som blir vegetarianere. Det viktigste med hensyn til dette er at iland slutter å få fattige land til å dyrke luksusvarer som sukker, kaffe og narkotika for seg, og lar dem bruke disse landområdene selv. Å slette ulandsgjelda er nok en god start.

Jeg synes alle bør tenke over hvor mye kjøtt de spiser,og at det er produsert på en etisk forsvarlig måte, men å slutte helt å spise kjøtt vil nok alltid være for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Nei, jeg kommer ikke til å slutte å spise kjött.

Jeg er derimot opptatt av å spise kjött fra lokale produsenter - nå skal det sies at vi handler mye i Sverige når vi först er der (grunnet familiebesök etc), men da kjöper vi gjerne fra lokale produsenter i det området.

er ikke for denne unödvendige transporten og man burde stötte lokale bönder slik at vi ikke mister dem helt

Helt enig med deg. Men det var det å få det til da. Når Tine og Prior (eller hva det nå heter da etter at Prior gikk sammen med Gilde): Legger disse monopolgigantene opp til at vi skal få mat fra nærmiljø? Nei. De to der er bondesamvirket på sitt verste. By og land, mann mot mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Selvskutt kjøtt, ja det er sikkert fint, men litt vanskelig å få til for oss som bor i storby.

Fins da mange byboere som har jakt som hobby :)

Ellers er viltkjøtt forholdsvis dyrt, men ikke umulig å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Men det var det å få det til da. Når Tine og Prior (eller hva det nå heter da etter at Prior gikk sammen med Gilde): Legger disse monopolgigantene opp til at vi skal få mat fra nærmiljø? Nei. De to der er bondesamvirket på sitt verste. By og land, mann mot mann.

Nei det er jo ikke veldig enkelt, men det er mulig å velge.

Her i Vestfold har vi iallefall en del lokale produsenter av egg, purre, lök, salater, kylling og andre ting.

Koster litt mer da, noe som avskrekker de med dårlig inntekt.

Om man bare hadde klart å boikottet Prior helt, så hadde jeg värt veldig fornöyd iallefall. Snakk om dyremishandling for kyllinger, dårlig plass, steroider m.m. fysj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket har alltid drept dyr og brukt produktene derfra. Hvorfor skal vi slutte med noe vi har gjort i tusener av år.

Joda, verden forandrer seg og industriene har tatt over. Og en del av matproduksjonsindustriene er lite koselige. Men hvorfor er det verre å spise norsk kjøtt enn bananer som er plukket av underbetalte arbeidere og fraktet med båt til Norge? Det går an å være fornuftig, kjøpe kjøtt som er produsert på en ordentlig måte, så lokalt som mulig. Og ikke over-ete.

Det blir sagt at det ikke er nok kjøtt til å brød-fø alle pga. befolkningsvektsten? Hva kommer til å skje med dyrebestandene om vi slutter å spise kjøtt da? Havet drukner i fisk, og dyrene kommer til å ligge strødd rundt i marka fordi det ikke er nok mat til alle.

Jeg kan uansett ikke slutte å spise kjøtt, har ikke sjans til å finne erstatninger for alt det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...