Gå til innhold

For høyt og lavt blodtrykk om hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det i det hele tatt mulig at det kan skifte dag for dag og til og med time for time?

Jeg kan kjenne pulsen min svært sterkt i perioder, mens andre perioder er det mer vanlig at jeg har symptomer på lavt blodtykk (svimmel, spesielt om jeg reiser meg for fort). Jeg vet dette blir verre når jeg stresser, men det virker som det kan slå begge veier.

Pussig, og litt irriterende når det står på.

Skrevet

Vet ikke om jeg misforstår deg her, i navnet på tråden skriver du høyt og lavt blodtrykk, i innlegget skriver du at du kan ha rask puls (sterk) etc. Det trenger jo ikke bety at blodtrykket ditt er høyt. Å få svakere puls i blant med svimmelhet etc kan være et blodtrykksfall som kan skyldes masse forskjellig, som regel helt ufarlig. (eks lavt blodsukker, reist deg opp raskt som du sier osv) Jeg har ofte blodtrykksfall, men ikke ustabilt blodtrykk ellers. Det er veldig vanlig. Hvis du merker mye ubehag/føler deg dårlig så kan det være lurt å ta en sjekk hos legen, men høyt blodtrykk og høy puls er i hvertfall ikke det samme :)

Skrevet

Sterkt, ikke raskt ;)

Altså, at jeg kjenner og hører at det slår hardt. Tempet varierer, og det legger jeg lite merke til egentlig. Men når det er en klar endring i hvor hardt det slår irriterer det meg litt.

Jeg har hatt det slik i et par år nå, og jeg merker godt det varierer etter hvor stresset jeg er, så noe lege kommer jeg ikke til å haste med. Jeg får uansett angstanfall før/etter/under legebesøk, så det å få målt blodtrykket der hadde sansynligvis bare blitt rot :ler: Men jeg har tenkt litt på å sett etter en slik hjemmemåler, men det hadde uansett mest blitt for nyskjerrighetens del.

Men jeg lurer litt på om kostholdet kan ha mer å si enn jeg egentlig er klar over. Jeg har spist dårlig (mye sukker, salt og endel kakao) og kan med litt godvilje kanskje se en endring til det verre i slike perioder.

Skrevet

Fra beskrivelsen høres det jo ut som at det er bare pulsen din som øker (i styrke) fra tid til annen, når du er stresset og at du har blodtrykksfall innimellom. Blodtrykket ditt er nok mest sannsynlig helt fint siden du ikke har merket noe mer og har hatt dette i et par år. At pulsen endrer seg når du stresser etc er normalt. Du får bare stresse ned ;)Får du et sånt "hvit frakk" / "kontortrykk" kan det jo være interessant for deg å se hvordan blodtrykket ditt er over et døgn som du sier :) 24 timer trykk maskinene bråker fært! Måler som regel en gang pr 30 min. Lykke til :)

Skrevet

Merkelig. Grunnen til at jeg har begynte å sette det i sammenheng med høyt blodtrykk er at når jeg beskrev dette for min mor så var det "åja, sånn hadde både jeg og din tante det rett før vi fikk beskjed om at vi hadde høyt blodtrykk". Og det høres logisk ut at man skal kunne kjenne endringer i blodtrykket på ulike vis. Tror jeg får lese meg litt mer opp på dette.

Tviler på at hjemmemåler montert fra lege egentlig hadde fungert til noe annet enn å antyde at jeg er halvdød av skrekk :ler: (Har angsanfall som varer fra jeg ringer, til 1-3 døgn etter jeg har vært hos legen. Stort sett er det rene fysiske anfall, men det hjelper lite i denne sammenhengen). Om jeg ender opp med noe så blir det et eller annet jeg kjøper selv, og selger videre på qxl når jeg konstaterer at det er alt for teknisk å styre med :ler:

Stressredusering ja. Joda, jobber med saken... Kosthold, prøve å få ordnet opp i et par katastrofer privat, og få nok søvn (nok, til "rett" tid er heldigvis ikke noe som ser ut til å påvirke), osv osv. Er sannsynligvis bare ca et halvår til år igjen nå før ting roer seg ned litt. Etter det er det bare å puste litt, og vente på neste berg og dal bane ;)

Uansett, søvn først :Nikke:

Gjest Badabing
Skrevet

Høres ut som ortostatisk hypotensjon. Jeg ville tatt en tur til legen for å sjekke blodprosenten og blodtrykket.

Siden du har problemer med angst, er det antagelig grunnen, men det skader jo ikke å ta en sjekk uansett :)

Skrevet

Jeg har veldig varierende blodtrykk. Det kan gå fra 170/110 med høy puls til 100/60 med lav puls på en dag! Kjøpte meg en slik blodtrykksmåler selv for ca 8 måneder siden. Jeg har hatt det slik som du beskriver mange ganger og tatt BT og det har vist seg at det kun er pulsen som er litt høy. BT har vært helt normalt, men har jeg lavt BT så merker jeg det ved at jeg er veldig svimmel, har hodepine, veldig trøtt og vil bare sove og har indre sjelvinger. Har jeg høyt BT så kjenner jeg det lite. Da blir jeg som regel glovarm og skikkelig rød i ansiktet. Kan også kjenne indre sjelvinger, men ikke alltid.

Har prøvd ut flere typer medisiner med forskjellig resultat. Er glad for at jeg har en slik BT måler.

Skrevet

Blodprosenten ja. Der sier du noe. Jeg var i grenseland på jernmangel sist jeg ble målt, og ble bedre av tilskudd.

Poppzy: Varmefølelse ser jeg at jeg helt glemte ut å nevne. Men jeg har gått mye med en form for "feber", spesielt om jeg stresser, spiser for mye sukker eller anstrenger meg i kulde. Rødmer heldigvis lite, men kan kjenne huden er varm (andre har også kommentert det når jeg har spurt). Feber har jeg derimot ikke når jeg tar frem termometeret. Hvilken måler er det du har?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...