Gå til innhold

Hvorfor er advokat SÅ dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste akkurat en av trådene her inne der det var linket til et advokatfirma. Der sto det at vanlig timepris er ca 2000,- hos dem. De skrev at de ikke var ute etter å ha lavest mulig pris, men vet at advokat koster over 1000,- hos andre firmaer også. :hakeslepp:

Hvorfor er det så ekstremt dyrt med advokat? De har lang utdannelse, men det er det mange andre som har også. Helt sykt, hvordan har privatpersoner råd til advokat? Hva er grensen for å få fri rettshjelp? Tror nesten ikke mine egne øyne, snakk om å utnytte andres problemer!

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Fordi de har lang utdannelse og studielån som skal nedbetales. Fordi de skal betale kontorleia, lønna til sekretæren, vaskehjelpen, kontorrekvisita, internett, telefon, abbonement på norsk rettstidene og alt mulig annet som advokater trenger for å holde seg oppdatert. Fordi at utenom de timene de jobber med din sak jobber de ekstra med å holde seg oppdatert på lovendringer og sommer slik at den dagen du har et problem har de best mulig forutsetninger for å hjelpe deg.

Fordi de ferdigutdannete advokatene må dra inn ekstra penger for å betale lønn til fullmektigene siden de ofte ikke fakturerer ut nok til å dekke sin egen lønn før de får tittelen advokat.

Og til slutt for å dekke lønn til seg selv.

Skrevet
Fordi de har lang utdannelse og studielån som skal nedbetales. Fordi de skal betale kontorleia, lønna til sekretæren, vaskehjelpen, kontorrekvisita, internett, telefon, abbonement på norsk rettstidene og alt mulig annet som advokater trenger for å holde seg oppdatert. Fordi at utenom de timene de jobber med din sak jobber de ekstra med å holde seg oppdatert på lovendringer og sommer slik at den dagen du har et problem har de best mulig forutsetninger for å hjelpe deg.

Fordi de ferdigutdannete advokatene må dra inn ekstra penger for å betale lønn til fullmektigene siden de ofte ikke fakturerer ut nok til å dekke sin egen lønn før de får tittelen advokat.

Riktig....i tillegg må de finansier de to hyttene, penthouseleiligheten, de tre bilene, sydenleiligheten og konas shoppingturer til New York. :)

Skrevet

Fordi jurister ellers i det offentlige har lik lønn som de uten utdanning.

Skrevet

Advokater er da ikke så mye dyrere enn helt vanlige håndverkere. Jeg betalte 1500 for å få installert en dings som det tok elektrikeren 20 minutter å ordne ;) (og ja, det var sånn som må monteres av faglærte). Om du går til tannlegen, så er ikke prisen mindre stiv der.

Gjest Gjest_Lucy_*
Skrevet
Jeg leste akkurat en av trådene her inne der det var linket til et advokatfirma. Der sto det at vanlig timepris er ca 2000,- hos dem. De skrev at de ikke var ute etter å ha lavest mulig pris, men vet at advokat koster over 1000,- hos andre firmaer også. :hakeslepp:

Hvorfor er det så ekstremt dyrt med advokat? De har lang utdannelse, men det er det mange andre som har også. Helt sykt, hvordan har privatpersoner råd til advokat? Hva er grensen for å få fri rettshjelp? Tror nesten ikke mine egne øyne, snakk om å utnytte andres problemer!

Stemmer. Jeg jobber som advokat i et mellomstort firma i Oslo, og selv om folk synes å tro det, så er altså ikke fakturerte timepriser det samme som vår timelønn.

Vårt firma fakturerer mellom 1000 (nye fullmektiger) og 2500 (partnere) pluss moms, per time. Jeg koster 1600.

Jeg jobber i snitt rundt 50 timer per uke, inntekten min i fjor var, inkludert bonus, cirka 650 000. Javisst, en fin årslønn, men regn ut hva jeg ville tjent om jeg hadde jobbet like mange timer et annet sted, hvor jeg faktisk hadde fått overtidsbetalt eller avspasert for de cirka 12,5 overtidstimene HVER ENESTE UKE. I advokatbransjen gir det ingen ekstra betaling. Og klienter ringer nærmest døgnet rundt, man kan ikke regne med å ha fri/være helt i fred for telefoner etc. til noe tidspunkt.

I firmaet her tjener juristene mellom 370 000 (de nye fullmektigene) og opp til 1,5 millioner for best betalte partner. Og da er det MYE jobbing inne i bildet.

Skrevet

Syns ikke advokat er så grusomt dyrt.

Se på rörleggere, elektrikere, bilmekanikere etc... de tar jo gjerne 1000kr for en times arbeide også kommer deler og utstyr i tillegg.

(og disse tjener som regel ikke så grusomt mye til tross for mye overtid)

Skrevet

Grunnen til at advokater er "så dyrt" er vel gjerne fordi man som regel trenger mer enn èn time.

Man trenger som regel ikke betale like mange antall timer hos en tannlege eller håndtverker slik som man må om man har fått et juridisk problem.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Grunnen til at advokater er "så dyrt" er vel gjerne fordi man som regel trenger mer enn èn time.

Man trenger som regel ikke betale like mange antall timer hos en tannlege eller håndtverker slik som man må om man har fått et juridisk problem.

Men så pleier ikke mannen i gata å trenge en advokat i året heller da...

Gjest strykebrett
Skrevet
Riktig....i tillegg må de finansier de to hyttene, penthouseleiligheten, de tre bilene, sydenleiligheten og konas shoppingturer til New York. :)

Jeg kjenner ganske mange advokater og ingen av de hare de tingene der. Men at advokater tjener godt er jo sant, men hvorfor skulle de ikke det?

De har utdannet seg i mange år, og de jobber dobbelt så mye som vanlige folk. Når du går hjem etter 8 timer på jobb har advokaten mange timer på kontoret foran seg. Jeg syns det er bare rett og rimelig at en som jobber så mye tjener mer enn en med 7.5 timer 5 dager i uken.

Skrevet
Stemmer. Jeg jobber som advokat i et mellomstort firma i Oslo, og selv om folk synes å tro det, så er altså ikke fakturerte timepriser det samme som vår timelønn.

Vårt firma fakturerer mellom 1000 (nye fullmektiger) og 2500 (partnere) pluss moms, per time. Jeg koster 1600.

Jeg jobber i snitt rundt 50 timer per uke, inntekten min i fjor var, inkludert bonus, cirka 650 000. Javisst, en fin årslønn, men regn ut hva jeg ville tjent om jeg hadde jobbet like mange timer et annet sted, hvor jeg faktisk hadde fått overtidsbetalt eller avspasert for de cirka 12,5 overtidstimene HVER ENESTE UKE. I advokatbransjen gir det ingen ekstra betaling. Og klienter ringer nærmest døgnet rundt, man kan ikke regne med å ha fri/være helt i fred for telefoner etc. til noe tidspunkt.

I firmaet her tjener juristene mellom 370 000 (de nye fullmektigene) og opp til 1,5 millioner for best betalte partner. Og da er det MYE jobbing inne i bildet.

:enig:

Skrevet

Det er nok ikke forklaringen,spør du meg. det er folk med like lang utdannelse so ville skjemtes over å ta en sånn høy pris.

Det er ikke advokater på hvert et hjørne. De kan ta den prisen,må en ha advokat,så betaler folk. Desverre går det utover folk som ikke har råd. DU skal vel helst være fattig for å ha krav på fri rettshjelp.

Dessuten så har vi alle de tusen som får advokat som staten betaler. Det gjelder de som som soner i fengslene.

Skrevet

Det finnes advokater man slipper å betale så mye for også da uten å ha krav på fri rettshjelp.

Advokatbussen er ett eksempel. Hvor det er advokat"lärlinger" som tar saker, under oppsyn av en ferdig utdannet advokat selvfölgelig.

Kjenner flere som har fått masse god hjelp fra dem uten å betale noe, så man MÅ ikke betale i dyre dommer for å gå til retten med noe.

Skrevet
Det er nok ikke forklaringen,spør du meg. det er folk med like lang utdannelse so ville skjemtes over å ta en sånn høy pris.

Det er ikke advokater på hvert et hjørne. De kan ta den prisen,må en ha advokat,så betaler folk. Desverre går det utover folk som ikke har råd. DU skal vel helst være fattig for å ha krav på fri rettshjelp.

Dessuten så har vi alle de tusen som får advokat som staten betaler. Det gjelder de som som soner i fengslene.

Hvilke andre med lange utdanninger snakker du om?

Når rørleggere og andre håndtverkere tar over 1000 kr for å sjekke noe i fem minutter så synes jeg faktisk ikke advokater er så dyrt. Jammen på tide at de får lønn for sin utdanning. De er jo ikke verdt noenting på mange arbeidsplasser, og der anssetter man ikke-jurister i juridiske avdelinger. Om du trodde du fikk dine rettigheter ivaretatt så tro om igjen..Men da kan man jo heller bruke advokaten til 2000/t.

Gjest strykebrett
Skrevet

Øh.. jo, det er det som er grunnen. Mange utgifter som skal betales når man driver kontor, det skjønner du vel?

Og dessuten så tar andre seg med lang utdannelse like godt betalt. Hva koster det for å være hos legen i 10 minutter? Timesprisen der er ikke noe mindre, selv om legekontoret til og med er subsidiert. Og hva koster 20 minutter hos tannlegen?

Vil du ha en konulent med mastergrad eller bedre til å hjelpe deg med noe er ikke denne noe billigere enn en advokat (har selv et slikt yrke og jeg har ikke lavere timesatser enn en advokat i alle fall).

Skrevet

Advokater har jo ikke bare lang utdannelse, de er jo aldri utlært! Reglene endres jo hele tiden, så de må ha mye kursing hvert år.

Og jeg er sikker på at leger også hadde hatt slike priser hvis det ikke hadde vært for de offentlige tilskuddene.

Videre vet jeg at advokatene beregnes et såkalt risikotillegg pga typen saker de driver med.

Til enkelte klienter gir de også pro bono tjenester (fri rettshjep), eller gjør avtaler om at klienten kun må betale honoraret hvis de vinner rettssaken osv.

Og tatt i betraktning hvor mye man kan tape ved IKKE å bruke advokat er det ofte vel anvendte penger.

Skrevet

I tillegg til at advokater har utgifter som nevnt over så kan de ikke fakturere alle timene de jobber. Dessuten er det ganske krevende å være advokat.

En jeg kjenner er utdannet advokat, men orket aldri å være advokat på heltid, rett og slett fordi det føltes som eksamen hver gang han var i retten. Han har nå sluttet helt som advokat og jobber som lobbyist for næringslivet.

Skrevet

Et annet viktig moment her er at man betaler for effektivt medgått tid. Det er jo endog ikke alt som er fakturerbart, og da må kostnaden for den ufakturerbare tiden "betales" av den fakturerbare tiden.

Dersom du ringer en advokat, snakker i 15 minutter for å forklare en sak og høre om advokaten kan representere deg, så blir dette salgskost for advokaten. Når du da hyrer advokaten, så betaler du indirekte for salgssamtalen gjennom en høy timepris.

Jeg jobber som konsulent, dog mer i teknisk og analytisk retning enn juridisk, og jeg jobber som regel på fastpris. Det betyr at i mange av oppdragene så har jeg ganske mye tid som går med til innsalg og diverse dill, mens selve jobben ofte kan være kjapt unnagjort når man først får satt seg ned.

Dersom jeg skulle ha fakturert for effentiv medgått tid på disse oppdragene, og fått betaling som tilsvarer fastprisen, så hadde jeg ofte hatt en timepris tett opp mot kr 10.000,- (ti tusen kroner) u/mva.

Skrevet
Og tatt i betraktning hvor mye man kan tape ved IKKE å bruke advokat er det ofte vel anvendte penger.

Og tenk din egen kostnad dersom du skulle ha gjort jobben selv. Det som kan ta 30 minutter for en advokat å skrive, med den riktige jargonen, vil fort kunne ta deg samtlige kveldstimer en hel uke.

Dersom du heller vil ofre 5 kvelder à 5 timer, i stedet for å betale en tusenlapp til advokaten, så har du i hvert fall satt en billig timepris på deg selv.

Skrevet

Med tanke på at det koster meg minimum 600,- for en halvtime hos frisøren, eller 800,- for max. en halvtime hos tannlegen synes jeg virkelig ikke advokatprisene er så mye å klage på...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...