Gå til innhold

Hundens hverdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser hverdagen til din hund ut?

Hva får den av trening og hvilken trening er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hverdag for hundene her består som oftest av 1-2 timer med aktivisering + et par helt korte tisseturer, og kanskje et par korte treningsøkter inne eller i hagen (5-10 min hver) hvis vi trener på noe nytt eller noe de ikke kan så godt.

Hovedaktiviseringen kan være f.eks

en time fellestrening med andre hunder/kurs, en time/halvannen alenetrening eller spor/søk, 1-2 timer tur der jeg slipper de løs så mye som jeg har mulighet til og de evt får leke litt med andre hunder, eller legger inn treningsøkter på turen (dette gjør jeg i hvert fall hvis jeg ikke har så god tid eller ikke har mulighet til å slippe de noe særlig/i det hele tatt). Sambo tar også gjerne med seg en hund på joggetur av og til, så blir en times joggetur i uken/annenhver uke pr hund.

Ellers er jeg fan av å la hundene få bruke nesen sin, noe de fleste hunder elsker, så de får gjerne en porsjon tørrfôr spredd ut over hele hagen så de må snuse den opp. Dette bruker de gjerne 20 min på om jeg sprer det godt utover. Ellers legger jeg gjerne små godbitsøk i hagen eller når vi er på tur, eller gjemmer noen godbiter i et sammenbrettet pledd på stuegulvet e.l.

Liker også å lære hundene nye triks hele livet, det tror jeg de har godt av :) Så lærer de nye 'sirkustriks' eller lydighetsøvelser med jevne mellomrom.

Ellers hender det vi tar oss en tur på fjellet, da får de løpt rundt i noen timer med kløv på seg. Også legger vi inn en 'roligdag' med jevne mellomrom, dvs en gang i uken eller annenhver uke. På 'roligdagen' skjer det absolutt ingenting annet enn tisseturer ut i hagen, evt et måltid spredd utover plenen og/eller et par korte treningsøkter innendørs. Ingen lang tur eller lang treningsøkt.

Skrevet

På en helt vanlig dag får de tur ca en time på formiddagen. Da er de løse, og bruker mye energi til løp og lek.

På ettermiddagen er det enten egentrening her hjemme ca 10 min hver, enten inne eller ute, ellers er det hundetrening i klubben (2-3 ganger i uka). Hundetrening varierer mellom hverdagslydighet, konkurranselydighet og spor.

Ellers tar jeg dem ofte med til sentrum når jeg handler, så får de en runde der, enten hver for seg eller sammen. Det er miljøtrening, slik at de er vant til folk, hunder, biler osv osv.

Da trenes de på å gå pent i bånd.

Ser ut til at de er fornøyd med dette nivået, de sover og er rolige inne.

Av og til er programmet annerledes, men uansett får de den timen løs på tur. Vi er ikke på fjellturer i helgene, vi har fjellet rett utenfor døra, så de er i fjellet hver dag.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

2 dager i uka er det fellestrening i hundeklubb, en dag i uka frilek med andre hunder. På de andre dagene blir hovedturen ca 1 time, mer i helger. Ofte er det en like stor utfordning å sørge for nok hvile og unngå for mye aktivitet egentlig.

Turene her hjemme er stort sett uten bånd på, har trent mye på å kunne være løs for å kunne tilby et så "naturlig" hundeliv som mulig. Men så bor vi jo relativt landlig også, så det er ikke så vanskelig å gjennomføre.(Men jeg er den eneste av naboene som går med hunden løs) Kjører ofte en tur til byen for miljøtrening, eller finner et sted vi aldri har vært før for å få litt variasjon.

Skrevet
En hverdag for hundene her består som oftest av 1-2 timer med aktivisering + et par helt korte tisseturer, og kanskje et par korte treningsøkter inne eller i hagen (5-10 min hver) hvis vi trener på noe nytt eller noe de ikke kan så godt.

Hovedaktiviseringen kan være f.eks

en time fellestrening med andre hunder/kurs, en time/halvannen alenetrening eller spor/søk, 1-2 timer tur der jeg slipper de løs så mye som jeg har mulighet til og de evt får leke litt med andre hunder, eller legger inn treningsøkter på turen (dette gjør jeg i hvert fall hvis jeg ikke har så god tid eller ikke har mulighet til å slippe de noe særlig/i det hele tatt). Sambo tar også gjerne med seg en hund på joggetur av og til, så blir en times joggetur i uken/annenhver uke pr hund.

Ellers er jeg fan av å la hundene få bruke nesen sin, noe de fleste hunder elsker, så de får gjerne en porsjon tørrfôr spredd ut over hele hagen så de må snuse den opp. Dette bruker de gjerne 20 min på om jeg sprer det godt utover. Ellers legger jeg gjerne små godbitsøk i hagen eller når vi er på tur, eller gjemmer noen godbiter i et sammenbrettet pledd på stuegulvet e.l.

Liker også å lære hundene nye triks hele livet, det tror jeg de har godt av :) Så lærer de nye 'sirkustriks' eller lydighetsøvelser med jevne mellomrom.

Ellers hender det vi tar oss en tur på fjellet, da får de løpt rundt i noen timer med kløv på seg. Også legger vi inn en 'roligdag' med jevne mellomrom, dvs en gang i uken eller annenhver uke. På 'roligdagen' skjer det absolutt ingenting annet enn tisseturer ut i hagen, evt et måltid spredd utover plenen og/eller et par korte treningsøkter innendørs. Ingen lang tur eller lang treningsøkt.

For en herlig hverdag hundene dine ser ut til å ha! :)

Hvilke triks er det hundene dine kan som du har lært/ lærer de?

Skrevet

Takk for svar! :)

Ser ut som hundene deres har noen flotte hundeliv! :)

Hender det noen dager de ikke får lange turer, men kun korte tisseturer og er fornøyd med det?

Skrevet

Her har vi det ikke så rosenrödt som hos andre ser jeg.

Min hund får väre ute i hagen på morgenen.

Så sover hun stort sett hele dagen til kl närmer seg 15.. da får hun som regel mat (ca 15-15:30) så får hun väre ute i hagen igjen.

Ca kl 21 får hun en tur på ca 20 minuter.

Innimellom så hender det at vi kjörer en tur til et vann hvor hun kan löpe lös.

Trener svärt sjeldent med henne lengre, gjorde det för da.

Men, hun har det godt, lider ingen nöd akkurat. Balansert og rolig dobermann.

Skrevet
Takk for svar! :)

Ser ut som hundene deres har noen flotte hundeliv! :)

Hender det noen dager de ikke får lange turer, men kun korte tisseturer og er fornøyd med det?

Nei, de får så godt som alltid en times tur. Med noen unntak, da. Men da er det fordi det skjer noe annet, og det trenger ikke å være hunderelatert, selv om de som oftest er med.

F.eks bor vi et stykke unna by, så det tar gjerne noen timer fram og tilbake. Da får de ikke den turen, men de får en liten runde i byen. Er vi hjemme, får de den timesturen hver dag.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Nei, det hender aldri.

Vår hund får ikke gå løs, og har derfor behov for skikkelige lufteturer sammen med oss hver dag. Den får to turer daglig. Tilsammen halvannen - to timer. I tillegg får den etpar tissepauser i hagen. Hvis hunden vår ikke får turene sine, blir den veldig urolig og "masete". Den vantrives rett og slett uten skikkelig mosjon.

(For ikke å avspore med en diskusjon om bånd/ikke bånd, så er årsakene til at den ikke går løs som følger: hunden vår er av en stor rase, har svært sterkt jaktinstinkt, og kommer bare av og til på innkalling. Den er en omplasseringshund med litt lite grunntrening.)

Endret av Spinell
Skrevet
For en herlig hverdag hundene dine ser ut til å ha! :)

Hvilke triks er det hundene dine kan som du har lært/ lærer de?

Jeg er heldig da, og er en del hjemme (student :) ). Hadde nok blitt mindre om vi begge var i full jobb.

Han ene er bare unghunden, så med han holder vi fremdels litt på med hverdagslydighet og generell god oppførsel. Ellers kan de masse dumme ting som å rulle rundt, snurre rundt, ligge død, sitte bamse, slå av lyset osv. Trener litt lydighetsøvelser, eldstemann har tatt bronsemerket, og det er planen med yngstemann også. Trener lydighetsøvelser til klasse 1 og 2, uten egentlige planer om å starte med de :gjeiper:

Skrevet

Vi legger inn roligdager for hundene våre. Synes alle hunder har godt av å lære seg å kjede seg litt ;) Det fører til at de ikke går rundt med forventing om at det skal skje noe hver dag, og de går ikke på veggene om det viser seg at det ikke skjer noe heller. Når de er valper/unge legger vi inn roligdager ganske ofte, 1-2 dager i uken, når de er voksne blir det ca 1 dag i uken eller 1 dag annenhver uke. Da trenger vi ikke ha dårlig samvittighet om vi har det veldig travelt en dag, eller noe skulle skje.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet (endret)

De er hjemme alene hele dagen når jeg er på jobb, og når jeg kommer hjem tar vi en tur opp i skogen der de får løpe fritt i ulendt terreng. Eldstehunden begynner å bli gammel og makter ikke for mye aktivitet lenger, så de dagene jeg ser at hun ikke er i form er hun bare hjemme mens jeg tar en kjapp joggetur med den andre. Utenom dette får de jo tisseturer(veldig korte) eller de er løse i hagen om jeg merke de har behov for det utenom turen.

De spiser frokost kl 6 om morgenen og kvelds i 6-7 tiden på kvelden. Etter maten liker de gjerne å ligge å hvile ett par timer,så etter maten er det ikke mye aktivitet her!Om natten sover de i egen seng ved siden av min seng,eller en sjelden gang ligger de begge to i min seg med meg(traaaangt med 2 grand danoiser i sengen :fnise: )

Trener kun hverdagslydighet med dem,men den er såpass innøvd at det bare er for å holde det ved like,ellers gjemmer jeg godbiter til dem ute,og har endel leker inne.

Nå ska jeg skifte jobb som innebærer at de blir mindre hjemme alene heldigvis,for jeg har utrolig dårlig samvittighet over å la dem være alene hele dagen!

Endret av Iza'bella
Skrevet (endret)

Dagen starter med en bitteliten tissetur i hagen mens jeg drikker morgenkaffen og tar morgen røyken min. Etter jeg har spist frokost, går vi tur (løs i nabolaget) i 15minutter. Møter da alltid på 2 hunder i nabolaget, så blir litt stopp og lekning på runden vår. :) Så går han og legger seg igjen, og sover til 12tiden. Da går vi ut i hagen og leker/trener triks/trener søk på plenen. Når klokken er rundt 16.00-17.30 kjører eller går vi til skogen/stranden hvor han får gå løs i 1-2 timer, trener alltid på innkallning på disse turene. Ca 1 time etter vi er hjemme får han middag, også legger han seg og sover i en par timer. i 21.00-22.00 tiden går vi 20minutters tur til. Om jeg er sent oppe får han en tur til på ca 10 minutter i 00.00-01.00tiden før det er senga.

Dagene er jo forskjellige fra dag til dag, men nå brukte jeg gårsdagen som et eksempel :) Er dager hvor vi dropper skogen i turen, hvor jeg heller tar han med til byen og trener å gå pent og kontakt( som vi gjorde i dag). Det er utrolig slitsomt for han. Mentaltrener han heller ikke hver eneste dag, men ca 3-4 dager i uken. Har en relativt liten rase (6kg) som ikke krever allverden, men har formet han til å kreve det jeg kan gi, så jeg må ut. :fnise:

Har også en dag i uken hvor vi går tur med andre hunder, evt hundetreff osv. Og en hviledag hvor det ikke skjer så mye :)

Er hjemmeværende for øyeblikket, men når jeg ikke er det, er han alene hjemme med den andre hunden, kattene og en kong imens :)

Endret av r0za
Skrevet

Dagene til hunden vår er veldig varierende.

Hun er med stort sett overalt hvor vi drar så hun får mye sosialisering både med andre hunder og mennesker i alle aldre.

En typisk dag slik det er akkurat nå er opp og tisse i ni-tida før mannen min drar på jobb. Kommer så ned og ligger i senga med meg til vi står opp sånn ti-elleve.

Da står vi opp og spiser frokost begge to, så går hun og legger seg og sløver i buret sitt. Hun er ekstremt sløv på formiddagen. ;)

Så går vi en god times tur sånn mellom 13 og 15 en gang. Før dette får hun selvfølgelig ut i båndet foran huset når hun ønsker det, eller på verandaen.

Etter turen er hun sliten og vil slappe av en time eller to. Etter det pleier vi å leke litt inne med triks og lydighet, og litt søk etter godbiter jeg gjemmer. Hun er også veldig glad i aktivitetsballer og flasker med godbiter i som hun må få ut.

Når mannen min kommer hjem mellom 17 og 20 en gang spiser han middag og går en skikkelig tur med henne. Nå som det er mørkt blir det mye i bånd, men ellers i året og i helgene er det ut i skogen og løpe fritt når man kan og det ikke er båndtvang.

Vår hund er veldig sjelden alene hjemme. Og vi ser hun trives med varierende aktivitet. Å ha en dag der vi gjør ingenting annet enn å gå en tur på kvelden går fint, men da må hun ha en real tur dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...