Gå til innhold

Langtidssykemeldt og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt siden april 09, og har endelig blitt diagnostisert med en auto-immun sykdom. Jeg har nå startet med medisiner og mestringstrening, men jeg må regne med å være sykemeldt iallefall ut kalenderåret.

Jeg har fått "vanlig lønn" fra arbeidsgiver hele veien, dvs de har forhåndsbetalt meg og så fått tilbakebetalt fra NAV. Jeg fikk kun feriepenger utbetalt i juni måned (altså ingen vanlig månedslønn), var egentlig satt opp med ferie fire uker i juli - men siden jeg var sykemeldt har jeg ikke fått tatt ut disse ukene, og vil heller ikke gjøre det i løpet av 2009. Min femte ferieuke tok jeg ut tidligere i vinter.

Spørsmålet er da hvordan jeg løser dette med disse ferieukene jeg har tilgode, hva som vil "lønne seg" for meg. Arbeidsgiver er veldig raus og lar meg gjerne overføre alle fire ukene til neste år om jeg ønsker det, men det er opp til meg - altså få ferieukene jeg har tilgode utbetalt eller overføre dem til 2010.

Om jeg tenker riktig, har jeg opptjent feriepenger for januar - juni 2009 (siden NAV først betaler ut etter 8 uker), og vil få dette utbetalt i juni 2010 (min arbeidsplass betaler ut feriepengene i juni måned)- dvs ca halvparten av hva jeg normalt ville fått i feriepenger. Vil jeg da kunne ta ut fem ukers ferie "som vanlig" i løpet av 2010 - jeg vil jo i dette tilfellet også bare ha lønnsutbetaling 11 av 12 måneder?

Jeg blir så forvirret av dette med rett på feriepenger og rett på ferie, så jeg håper noen kan hjelpe meg med å tenke klart. Jeg vet bare at med denne sykdommen jeg nå har fått konstatert, er det viktig for meg at jeg har "råd" til å ta ut ordinær ferie i 2010, samtidig vil en ekstra lønnsutbetaling (som den ferien jeg har tilgode tilsvarer) komme veldig godt med i disse dager...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær oppmerksom på at du ikke får feriepenger av sykepenger annet enn for noen få, skarve uker (12?). Sjekk med arbeidsgiver og NAV.

Skrevet
Vær oppmerksom på at du ikke får feriepenger av sykepenger annet enn for noen få, skarve uker (12?). Sjekk med arbeidsgiver og NAV.

Virreliten - jeg er allerede klar over det. Man får feriepenger for arbeidsgiverperioden, altså de første 8 ukene. Det er tatt med i beregningen, om du leser innlegget mitt :)

Skrevet

Åja. Da misforsto jeg "etter 8 uker". Tolket ikke det som at du fikk feriepenger for 8 uker.

Men da vet du det jo, og bra er det. Mange sykemeldte som møter stor skuffelse i stedet for feriepenger fordi man ikke visste dette.

Skrevet

Regner med at du har dobbeltsjekket at du ikke får vanlige feriepenger av arbeidsgiver selvom NAV ikke gir det. Trodde det var ganske vanlig når bedriften forskutterte. (Dersom de dekker det over 6G gir det også ofte vanlige feriepenger).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...