Gå til innhold

Ord som ikke lenger brukes.

Gjest Gjest_mim_*

Anbefalte innlegg

Min farmor bruker gjerne "kjekk" om klær hun! For eksempel; for en kjekk(e) blus(s)e du har! :) Dette er vel litt relatert til dialekt også, men med bluse så kan hun like gjerne snakke om en tykk genser, og ikke som en fin skjorte som jeg antar at de fleste ser for seg.

Hvor jeg kommer fra sier vi stadig "kjekk" til mange ting :) Fks, guh for ei kjekke jente ditta va da!" Eller, "dinna bilen e no kjempekjekke!" Altså, bilen er veldig grei, på en måte :) Og om jenta, så er hun grei/real/koselig/snill :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forkle og forstykke er ikke det samme. Forstykke er et slikt firkanta svært stoffstykke med stropper på som en knyter rundt magen (slik kokker og servitører har), mens forkle er sånn som har et stykke til foran og hempe rundt halsen. Litt dårlig forklart her merker jeg men håper dere skjønner hva jeg mener.

enkelt forklart: forkle har smekke i tillegg til forstykket :)

Tror mange ord rett og slett ikke blir brukt mer fordi det de beskriver ikke opptrer så ofte. Altså "å gå i tjeneste", være "husmorvikar" og slike ting er ikke så vanlig lenger og derfor blir ikke ordene brukt heller.

Jeg driver med historisk rollespill og kan på den måten ta vare på alle disse koselige ordene. Bruker en hel del av ordene i denne tråden periodevis i forbindelse med rollespill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kurtisere eller svermeri?

I dag bruker vi vel rett og slett ordet flørte. :jepp:

Ellers kan jeg også tilføye at jeg selv er i midten av tyveårene, og bruker mange av ordene som er listet opp her i min dagligtale :goodbye:

Og ja, der hadde vi en til gitt:

Tyve istedet for tjue :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gammel dame?
Hva med kurtisere eller svermeri?

I dag bruker vi vel rett og slett ordet flørte. :jepp:

Disse to ordene bruker jeg ikke i det daglige... :jepp:

Men jeg bruker fremdeles ordet "stevnemøte" i stedet for å si "date"... (til min datters store fortvilelse :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gammel dame?
Vil ikke si at dette er gammeldagse ord? Noen som har misforstått?

Jeg antok at den som skrev at disse ordene var ord som ikke lenger brukes mente at de ikke lenger fantes i praksis, og at innlegget på den måten var ment å være sarkastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at den som skrev at disse ordene var ord som ikke lenger brukes mente at de ikke lenger fantes i praksis, og at innlegget på den måten var ment å være sarkastisk.

Det trodde jeg også. Synes synd på personen som ikke har dette rundt seg.

Jeg er utrolig heldig der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er nevnt før, har ikke lest gjennom hele tråden.

- Kassetter

- Kassettspiller

- Grammofon

- Grammofonplater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bruker fremdeles ordet "stevnemøte" i stedet for å si "date"... (til min datters store fortvilelse :ler: )

Haha! Vittig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest-Olsen

Hinsides bruker jeg av og til.

Jeg ble glad da jeg leste at flere her bruker ordet "formiddagsmat" fremdeles.

Ordet "singel" har kanskje tatt over for ordet "enslig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og moren til en venninne av meg sier brystholder om BH. Det var ikke særlig populært det heller, særlig ikke da vi var litt yngre. (Tror kanskje moren gjorde det bevisst for å fyre opp litt :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmelk

Nå ble jeg så usikker at jeg ble nødt til å gå i kjøleskapet og se etter. Det står Helmelk på pakken, og det er det vi kaller den her i huset, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...