globetrotter Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Skal til Australia og være der i ca 9 uker i perioden januar-mars. Det er på tide å bestille flybilletter, bør egentlig få bestilt de i løpet av denne uka! Vil reise rett over nyttår og er redd prisene skal begynne å stige veldig. Det jeg lurer mest på er hvor jeg skal fly til og fra i Australia. Tenkte først starte i Sydney og reise til Brisbane eller Cairns. Men så fikk jeg et tips om at jeg bør få med meg Melborne og områdene rundt der også. Er det for mye å få med seg på mine 9 uker? Melborne til Cairns altså? Jeg liker ikke å reise for raskt... Tar ellers gjerne i mot andre tips om Australia! På mine søk foreløpig ser det ut til at Qantas har best priser, med tanke på at jeg vil ha et par uker i Bangkok/Thailand på veien hjem. Noen som har andre alternativer??? Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Nå er det 12 år siden eg var i Australia...sukk.....Men ville absolutt fått med meg Great barriere reef!!!! Ta gjerne dykkelappen der, opplevelse for livet. Eg gjorde det i Airlie Beach. Var og på en øy som het Magnetic island, nydelig. Sydney er en super by...Melbourne og...var tre uker i hver. Med 9 uker tilgjengelig, så er det sikkert lurt å velge en av de...Sydney? Hva med å fly inn til Cairns, bruke Greyhound buss og reise sørover til Sydney? og evnt fly til Alice Springs og få med seg outback,Uluru , Kings canyon og The Olgas.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Skal til Australia og være der i ca 9 uker i perioden januar-mars. Det er på tide å bestille flybilletter, bør egentlig få bestilt de i løpet av denne uka! Vil reise rett over nyttår og er redd prisene skal begynne å stige veldig. Det jeg lurer mest på er hvor jeg skal fly til og fra i Australia. Tenkte først starte i Sydney og reise til Brisbane eller Cairns. Men så fikk jeg et tips om at jeg bør få med meg Melborne og områdene rundt der også. Er det for mye å få med seg på mine 9 uker? Melborne til Cairns altså? Jeg liker ikke å reise for raskt... Tar ellers gjerne i mot andre tips om Australia! På mine søk foreløpig ser det ut til at Qantas har best priser, med tanke på at jeg vil ha et par uker i Bangkok/Thailand på veien hjem. Noen som har andre alternativer??? Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe Brisbane er ikke så veldig bra (studerte der, og må bare si at det finnes så mange langt mere spennende steder i Australia). Men det er jo et greit utgangspunkt for å besøke andre steder i staten Queensland - som Great Barrier Reef, Airlie Beach og Cairns, disse stedene er utrolig bra :-) Sydney er en helt nydelig og flott by! Med supre badesteder på øyene rundt, som du når enkelt med båt. Har også hørt mye bra om Melbourne. Har du ni uker, skal det være mulig å få med seg alle de nevnte stedene :-) ps. da jeg bodde der, snakket mange om at Perth og vestkysten av Australia er helt fantastisk. Angrer litt på at jeg ikke dro dit. Men; det er en lang flyreise fra f eks Sydney og Queensland - dermed blir det såklart lettere å kombinere de sitnevnte stedene. Ikke lett å velge når du skal dit :-)
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Noen som vet om de selger paralgin forte og Imovane reseptfritt i USA? Og er det eventuelt lov å ta med seg tilbake til Norge. Er det ett sted du bør reise for å oppleve det beste av australsk kultur og natur er North Territory!
Gjest t Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Ikke dropp Melbourne! Selv om Sydney har mye berømte attraksjoner, vil jeg si at Melbourne er mye finere by. Kjempebra atmosfære, og koseligere enn Sydney var. Brisbane er ikke veldig spesiell by, så denne kan du greit droppe. Jeg tok dykkelappen i Cairns, anbefales! Og så burde du helt klart få med deg Whitsunday Islands og Frasier Island. Whitsunday Islands er det nærmeste paradis du kan komme, azurblått hav, og strender som er kritthvite, sanden kjennes ut som potetmel!
Gjest reiseglad, ikke innlogget Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Ikke dropp Melbourne! Selv om Sydney har mye berømte attraksjoner, vil jeg si at Melbourne er mye finere by. Kjempebra atmosfære, og koseligere enn Sydney var. Brisbane er ikke veldig spesiell by, så denne kan du greit droppe. Jeg tok dykkelappen i Cairns, anbefales! Og så burde du helt klart få med deg Whitsunday Islands og Frasier Island. Whitsunday Islands er det nærmeste paradis du kan komme, azurblått hav, og strender som er kritthvite, sanden kjennes ut som potetmel! Hvis du sjekker flypriser nå, så vil du finne fly t/r Sydney-Melbourne for under tusenlappen. www.jetstar.com Det gjør at du gjerne kan ta noen dager til Melbourne hvis du befinner deg i Syd, uten at det koster deg så veldig mye ekstra. Eller lei bil i Melbourne og kjør østover Great Ocean road.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Hei! Jeg har nettopp kommet tilbake til Norge etter et år i Australia. Først og fremst; Jetstar er stort sett alltid billigerer enn Quantas på innenlandsflygninger i Australia, så sjekk for all del jetstar.com når du skal planlegge reiserute. Mine personlige favoritter i vakre,deilige Australia er 1.Port Douglas, en drøy times kjøring fra Cairns. Flott utgangspunkt for turer til GBR og Daintree rainforest, for ikke snakke om at Port Douglas er et eldorado dersom du liker å spotte kjendiser på ferie ;o) 2. Sydney's Northern beaches. Bo feks på Manly, hvor du kan surfe, bade, feste og shoppe. Sydney's CBD med operahus, botanisk hage, shopping og festing er en nydelig 30min fergetur unna 3. Kakadu nasjonalpark, ca 3 timers kjøring fra Darwin i Northern Territory. En vakker naturopplevelse som jeg er så takknemlig for at jeg har fått med meg God tur!
stortsettglad Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Jeg bodde i Sydney ett år, og reiste rundt bare 5 uker ca. Skulle så gjerne hatt råd til å reise rundt et par måneder til!! Hvor travelt du får det, kommer veldig an på om du skal belage deg på å reise med buss eller fly innenlands. Buss er en del billigere, men det går også veldig mye tid bort i reising, siden landet er så enormt stort. Hvis du ikke har problemer med å sove på buss, så kan du reise mye med nattbuss, som jo vil hjelpe i så måte. Jeg var aldri i Melbourne desverre, men skulle gjerne fått med med Great Ocean Road i det minste. Jeg reiste med tog Sydney-Alice Springs (noe jeg trodde skulle være veldig spesielt, men jeg kjedet meg sammen med en haug pensjonister...). Var med på en uforglemmelig tur ut i outbacken, med Uluru/Ayers Rock og Kings Canyon. Videre var jeg med på 3-dagers busstur Alice Springs-Cairns. Artig å ha gjort, men ikke av de mest minnerike opplevelsene på turen. Det var likevel litt spesielt å reise gjennom både ørken, skog (det australierne kaller bush), og regnskog helt ned mot havet på bare noen timer siste dagen av turen. Fra Cairns var jeg med på dagstur til the Tablelands, hvor vi bl.a. fikk se the Curtain Fig Tree, og skli i naturlige vannsklier midt i regnskogen. Var også med på en dagstur ut på Great Barrier Reef, men det var desverre dårlig vær den dagen, så den opplevelsen blei ikke den beste. Tok en 3-dagers tur til Cape Tribulation, som absolutt var en høydare, det var fantastisk flott der! På østkysten var jeg innom her og der, og reiste med rutebuss Cairns-Sydney. Det var lange bussturer, men som sagt kan man reise mye på natta. Med kun 3 uker disponibelt blei det veldig travelt, og jeg fikk ikke opplevd så mye i byene følte jeg. Men så er jeg litt av den oppfattelsen at by er by, og at når man først er i Australia, så får man nok flere minnerike opplevelser av å ikke fokusere så mye på byliv. Det mest fantastiske jeg var med på på turen nedover, var 3 dager seiling i/ved Whitsundays. Helt utrolig flotte strender (bl.a. Whitehaven Beach), stille og rolig vann, og flotte snorkle/dykkeforhold. Vi så delfiner på turen også. 3-dagers "4-WD safari" på Fraser Island (verdens største sandøy) var også en veldig spesiell opplevelse, med sin 120 km lange strand, som også fungerer som hovedvei og flystripe. Lake McKenzie som ligger på øya, er noe av det flotteste jeg har sett! Ellers var jeg en dagstur i Nimbin mens vi var i Byron Bay, hvor de har en litt spesiell historie for hvorfor marihuana i alle former kan selges åpenlyst på gata. Ikke å anbefale for folk som er ekstremt i mot dette narkotiske stoffet, men en annerledes opplevelse for alle andre, selv om man ikke selv er interessert i å nyte det. Skulle gjerne ha opplevd Perth og vestkysten også, men anbefaler ikke å presse inn det på dine 9 uker, siden det sies at det er minst like mye å oppleve der som på østkysten. Hvis du er glad i fornøyelsesparker, ligger det flere i nærheten av Brisbane. Oppsummering av mine sterkeste anbefalinger: Alice Springs med outback-tur, Cape Tribulation, Whitsundays Sailing, Fraser Island.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 Jeg vil anbefale Kangaroo Island utenfor Adelaide. Vi var der i to dager, og det er helt fantastisk dyreliv der i tillegg til mange andre fine ting å se. For oss var det en av de beste opplevelsene når vi var i Australia. Fra Adelaide tok vi toget til Alice Springs, det var kanskje ikke så begivenhetsrikt men det var utrolig fascinerende å sitte og se ut på landskapet. Vil også anbefale Blue Mountains som ligger en totimers togtur utenfor Sydney. Vi satte av et par dager der, og skulle gjerne vært der lenger. Det passer kanskje best for den som er interesserte i fotturer Jeg synes både Sydney og Melbourne er vel verdt et besøk, Sydney har muligens litt mer stabilt klima men Melbourne er også en veldig fin by (og med bra shoppingmuligheter!)
missLynch Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 Jeg vil anbefale Great Barrier Reef; utgangspunkt i Cairns eller Airlie Beach. Whitsunday Islands er et must. Likeledes Frasier Island. En annen liten og veldig spesiell by jeg anbefaler (også den på østkysten) er Byron Bay. Northern Territory "må" besøkes. Ellers likte jeg godt Sydney, og småstedene og strendene rundt. Kan ikke uttale meg om resten av dette svære landet. Skulle ønske jeg hadde fått sett mer av det men får si meg fornøyd med å ha opplevd mange fine ting der likevel. God tur!
Gjest Oz Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 9 uker er jo alt for lite til å skulle oppleve Australia, så det er viktig å prioritere! For å få med deg alt er det lurt å være litt effektiv og planlegge godt, selv om du selvfølgelig også skal slappe av og nyte det fantastiske landet. Sydney: Ålreit by, men det er ikke noe spesielt å henge der etter i flere uker. Bruk en dag på å slappe av etter du har kommet. Så kan du bruke en dag på sightseeing - operahuset, sydney harbour bridge og den botaniske hagen - og kanskje shopping. Ta en dagstur til Blue Mountains og vr et par dager på legendariske Bondi Beach. Regner med du har lyst på sol og strand når du kommer fra norsk vinter Melbourne: Super atmosfære i Melbourne, men det er ikke så mye å faktisk gjøre her! Great Ocean Road er fantastisk, og det går fint an å ta en dagstur langs den. Du finner billige flybilletter på jetstar og virgin, www.iwantthatflight.com.au gir deg en oversikt over flere flyselskaper. Da jeg var der sist, tidligere i år, var det en billigrute mellom Melbourne og Newcastle, som ligger et par timer nord for Sydney. Du går ikke glipp av noe mellom Melbourne og Sydney eller Sydney og Newcastle, så det er er godt alternativ når det er så billig. Fra Newcastle og oppover hadde jeg satset på Port Stephens og Byron Bay før Brisbane, Surfers Paradise kan du lett droppe. Brisbane er heller ingen høydare, så du trenger ikke bruke tid her! Nord for Brisbane er Noosa en koselig strandby, og camping på Fraser Island er et must for backpackere! Mellom Fraser Island og Airlie Beach er det derimot lite som er verdt å få med seg. Nærmeste flyplass til Airlie Beach er Townsville, som ligger 6 timer nord. Altså må du frem og tilbake dersom du flyr dit. Bussturen fra Hervey Bay (Fraser Island) til Airlie Beach er veldig lang, drøyt 12 timer, men hvis du tar bussen om natta er det ikke så ille! Airlie beach er en veldig koselig liten strand"by", selv om det er en del backpackere og turister der. En seiltur på Whitsunday Islands kan du rett og slett ikke gå glipp av! Enten du tar en dagstur eller slår til med flere overnattinger på seilbåt vil det bli et absolutt høydepunkt! Nordover fra Airlie Beach hadde jeg anbefalt deg å ta turen innom Magnetic Island utenfor Townsville, en veldig søt liten øy med flere tettsteder. På hostellet som heter Bungalow Bay YHA bor du faktisk små bungalower i en dyrepark, det er idyllisk! Derfra igjen er Mission Beach veldig ålreit før du kommer opp til Cairns. I Carins er det veldig mye å gjøre - dersom du har mye penger. Har du tenkt til å gøre fallskjermhopping, strikkhopping, rafting og dykking er Carins stedet å gjøre det, men vær klar over at det koster en del! Som nevnt over meg er dykking på Great Barrier Reef en once in a lifetime-opplevelse, og anbefales på det varmeste! For akkurat dykking hadde jeg dratt opp til Port Douglas, der er revet nærmere land. Jeg synes derimot det var veldig stille og kjedelig der, og det er mulig å finne dykkerturer som går kjører fra Cairns til Port Douglas og drar ut derfra. Du kan ta dykkersertifikat, som tar 4-5 dager, eller du kan dra på dagstur selv om du ikke har dykket før (såkalt intro dive). Og ja, vestkysten er fantastisk, Northern Territory og Alice Springs/Uluru likeså, men jeg tror ikke du får tid til det uten å stresse deg ihjel. Det er vanskelig å gjøre det med Greyhound, det tar en evighet å kjøre selv, og det er dyrt å fly. Kakadu national park i Northern Territory er derimot helt fantastisk, så du kunne evt. fly Cairns-Darwin og dra på en tur derfra. Det er greiest å gjøre det med en organisert tur (ikke flyturen da), om du ikke vil leie bil. Du kan fly videre til Asia enten fra Darwin eller Cairns. Jeg har forresten flydd både Quantas og Virgin, det har vært de billigste. Du kan se på å bestille billetter direkte fra London/Frankfurt/Stockholm, det er vesentlig billigere. Så kjøper du bare billigbilletter dit i tillegg. Masse lykke til, kos deg kjempemye, du kommer til å ha the time of your life!
Gjest Oz Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Glemte forresten å nevne et par ting. Jeg har tatt utgangspunkt i at fremkomstmiddelet blir buss, altså greyhound (www.greyhound.com.au). Det går selvfølgelig også an å leie bil, men det er mer aktuelt dersom det er flere som reiser sammen. Bussene til Greyhound er veldig behagelige, og det er veldig greit å kunne reise om natten. Det er viktig at du er forberedt på været. I Sydney og generelt New South Wales er været strålende i januar og februar. Nordover derimot, er det regntid frem til mars - de siste årene har den gjerne vart langt ut i både mars og april. Det kan altså være mye dårlig vær og sykloner i Queensland den perioden du skal være der. Men det går det ikke an å planlegge så veldig etter, du er der den tiden du er der. Bare tenk over det og vær forberedt på at det ikke vil være knallsol hele tiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå