Cata Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Så er det "bevist" på nytt, mobilstråling kan gi økt fare for kreft. Det er jo ikke akkurat nye tanker, så selv om jeg kun har mobil hjemme så prøver jeg faktisk å begrense snakkingen en del og når jeg snakker så bruker jeg gjerne høyttaleren når jeg er hjemme hos meg selv, slik at jeg slipper å klistre mobilen helt inntil øret. (Sånt går an når man bor alene og ikke har tilhørere ) Men så kommer tikronersspørsmålet... Hvor langt rekker strålingen fra mobilen. Ser jo i artikkelen jeg har linket til at man rådes til å holde mobilen litt vekk fra kroppen, eller bruke handsfree. Avisa har snakket med Interphone-sjef Elisabeth Cardis, som i svært forsiktige ordelag forteller at selv om undersøkelsene er «begrensede», er det flere av dem som «antyder» en mulig påvirkning av mobil stråling, og at man følgelig vil anbefale flere forholdsregler. Hun nevner de samme reglene som dem Statens strålevern anbefaler: Bruk håndfri, hold mobiltelefonen unna kroppen under samtaler, begrens barns bruk av mobil. Javel, men hvor langt unna kroppen da? Holder det med noen cm eller må man legge mobilen på andre siden av rommet? Er det slik at hver cm teller eller rekker strålingen såpass langt at dette rådet i praksis er ubrukelig? Må for ordens skyld si at jeg spør vel så mye av nysgjerrighet som pga. redsel for å bli påvirket, for jeg er ikke akkurat det som kan regnes som "tung" mobilbruker.
Marblecake Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Vel, hele universet er fylt av radiobølger så det er umulig å unngå. Når det gjelder telefon så sender de hovedsakelig på 900/1800mhz mens 3g er på 2100mhz hvis jeg ikke husker helt feil. Uansett med radio signaler så halveres strålingen pr dobbling av avstanden. Altså en mobil som ligger 10 cm unna vil stråle X, flytter du den til 20cm vil den stråle X/2. Selv de verste skremmerne når det kommer til mobilstråling sier at ligger den mellom 10-12 tommer, altså 25-30 cm unna er strålingen så godt som borte. Bluetooth headset stråler derimot bare 1/100 av hva en mobil gjør. Men man må huske at når man ikke snakker i mobilen stråler den langt mindre. Nå må man også huske at det er 100 undersøkelser gjort før denne som sier at det ikke har noen effekt. Selv om man velger ut ett "random set" med personer og måter å gjøre det på KAN man faktisk ende opp med en proposjon som er verre enn det det generelle grunnlaget egentlig ville vært, så jeg kan ikke si jeg bekymrer meg.
Cata Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2009 Mellom 10-12 tommer, altså 25-30 cm unna er strålingen så godt som borte. Hmmm, blir litt krøkkete å bare bruke høytalerfunksjonen da. Familiens gamle kommer i tilfelle til å tro de har fått seriøst forverret hørsel når de snakker med meg. Muligens investere i nok et handsfree. (Det ene ligger nemlig permanent plassert i bilen *glemsk* ) Takk for info'en .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå