Gå til innhold

Frysing av pizzadeig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet

Nå har jeg laget pizzadeig, men den skal ikke brukes allikevel. Den er i hevingsfasen (forheving). Kan jeg fryse den nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men vil anbefale å halvsteke den hvertfall før du fryser den.

Skrevet

Jeg ville heller forstekt den - altså stekt den halvveis, sånn til den har begynt å blåse seg litt opp i ovnen, og så tatt den ut, latt den kjøle seg og fryst den.

Det gjør jeg ofte med pizzabunner, det er veldig praktisk å ha noen klare i fryseren, sånn at jeg bare kan ta en ut, ha fyll på, og slenge den rett i ovnen.

Skrevet
Jeg ville heller forstekt den - altså stekt den halvveis, sånn til den har begynt å blåse seg litt opp i ovnen, og så tatt den ut, latt den kjøle seg og fryst den.

Det gjør jeg ofte med pizzabunner, det er veldig praktisk å ha noen klare i fryseren, sånn at jeg bare kan ta en ut, ha fyll på, og slenge den rett i ovnen.

ok, takk :)Problemet er bare at jeg har veldig liten plass i fryseren akkurat nå. Men jeg har hørt at man kan fryse pizzadeiger, men visste bare ikke når i bakeprossessen det skulle skje. Går det evt an. å oppbevare deigen i kjøleskapet til i morgen?

Skrevet
ok, takk :)Problemet er bare at jeg har veldig liten plass i fryseren akkurat nå. Men jeg har hørt at man kan fryse pizzadeiger, men visste bare ikke når i bakeprossessen det skulle skje. Går det evt an. å oppbevare deigen i kjøleskapet til i morgen?

Det burde ikke være noe problem, men den stopper nok ikke å heve. Det går bare mye saktere.

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Det burde ikke være noe problem, men den stopper nok ikke å heve. Det går bare mye saktere.

Skjønner... men min deig er allerede ferdig hevet. Det har hendt før at jeg har frøset ned deig som ikke var halvstekt, men da hadde jeg kjevlet den ut og gjort ferdig pizzaen, uten å steke. Denne gangen hadde jeg håpet jeg kunne putte hele deigen i en plastpose i fryseres. Vet bare ikke hvordan det vil bli å kjevle den ut etter at den er tint....?

Skrevet

Det har jeg ikke prøvd på nei... Men kan ikke se noen problemer med det!

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Det har jeg ikke prøvd på nei... Men kan ikke se noen problemer med det!

Ok da prøver jeg på det! Orker ikke tanken på å kjevele ut deigen nå. Er alt for trøtt til det, gjesp... Takk for hjelp :)

Skrevet (endret)

Jeg kjevler ut deigen, legger den på bakepapir og ruller den sammen. Så i fryseren. Tar ikke spesielt mye plass.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg fryser ofte pizzadeig, vanligvis etter at den er hevet. Det går veldig bra, og deigen blir faktisk bedre å jobbe med etter at den har vært frosset. Jeg pleier å ta ut deigen på morgenen, og da er den tint og hevet til pizza på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...