Gå til innhold

Familievernkontoret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal møte eksen sammen med en familieterapeut fra familievernkontoret. Eks sitter i fengsel på grunn av narkotikaforbrytelser, og har en historie med å "bli borte" fra vårt barns liv når han enten blir fornærmet på meg, eller blir for oppslukt i livsstilen sin. Nå er det tre år siden har har besøkt barnet, men vil gjenoppta kontakten, og jeg har krevd møte med familievernkontoret for å diskutere samvær/kontakt.

Hvordan var det for deg å møte i familievernmøte? Legger terapeuten noen føringer på diskusjonen? Vil han ha noen synspunkter, eller vil de bare at partene skal bli enige omtrent uansett utfall for barnet? Har de greie på lovverk og barns rettigheter?

Har du prøvd å kreve bevis på at den andre forelderen er rusfri? Jeg skjønner det sånn at jeg ikke har noen hjemmel for å kreve det, men hvordan vil terapeuten stille seg til at man foreslår avtale om rustesting?

Er det noe annet jeg bør tenke på før møtet, annet enn å være rolig og fokusere på barnets beste? Jeg vet jeg ikke kan nekte kontakt, det er vel kanskje heller ikke til barnets beste å gjøre det, men vil gjerne at det skal være på barnets premisser, og være trygt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:klem:

Tusen takk :)

Jeg gruer meg veldig, så jeg håper dere kan hjelpe meg til å bli mer forberedt.

Skrevet
Jeg skal møte eksen sammen med en familieterapeut fra familievernkontoret. Eks sitter i fengsel på grunn av narkotikaforbrytelser, og har en historie med å "bli borte" fra vårt barns liv når han enten blir fornærmet på meg, eller blir for oppslukt i livsstilen sin. Nå er det tre år siden har har besøkt barnet, men vil gjenoppta kontakten, og jeg har krevd møte med familievernkontoret for å diskutere samvær/kontakt.

Hvordan var det for deg å møte i familievernmøte? Legger terapeuten noen føringer på diskusjonen? Vil han ha noen synspunkter, eller vil de bare at partene skal bli enige omtrent uansett utfall for barnet? Har de greie på lovverk og barns rettigheter?

Har du prøvd å kreve bevis på at den andre forelderen er rusfri? Jeg skjønner det sånn at jeg ikke har noen hjemmel for å kreve det, men hvordan vil terapeuten stille seg til at man foreslår avtale om rustesting?

Er det noe annet jeg bør tenke på før møtet, annet enn å være rolig og fokusere på barnets beste? Jeg vet jeg ikke kan nekte kontakt, det er vel kanskje heller ikke til barnets beste å gjøre det, men vil gjerne at det skal være på barnets premisser, og være trygt.

Hei uff for en situasjon forstår godt at du gruer deg. Jeg har en eks som ikke har rusproblemer. Så jeg hadde ikke den samme problematikken som deg.

Men jeg følte at fokuset var rettet veldig mot barnet og hva som er best for barnet. Terapauten var veldig opptatt av å gjøre det så lite traumatisk for barnet som mulig og snakket mye om alder på barnet og reaksjoner. I vårt tilfelle var barnet 2år og da var teraputen veldig opptatt av at faren skulle i begynnelsen heller ha korte hyppige samvær slik at overgangen fra å se faren hver dag ikke ble så stor. Hun fokuserte mye på at barnet ikke skulle føle seg forlatt av far.

Terapauten la føring på samtalen og fortalte mye om lover og rettigheter. Men åpnet også for diskusjon om temaer som man skulle bli enige om iforhold til samvær. Hun ga underveis sine synspunkt som barnets stemme.

Punktene vi skulle komme frem til var:

Foreldreansvar

Barnets faste bosted

samvær dag. kl. henting levering

ferier

Hun sa også at hvis foreldrene inngikk en avtale som hun mente var skadelig for barnet var hun pliktig til å melde barnevernet om det.

Skrevet

Tusen takk for svar, blir litt betrygget av det :)

Det høres jo veldig bra ut at terapeuten hadde hovedfokus på barnets beste, håper vår terapeut også har den vinklingen. Da han ringte, var ikke far så opptatt av å diskutere det, han var mest opptatt av sine egne rettigheter.

Følger de opp saken noe mer, eller må man be om nytt møte om det skulle dukke opp nye spørsmål eller problemstillinger underveis?

Er det flere her som har hatt kontakt med familievernkontoret?

Skrevet
Tusen takk for svar, blir litt betrygget av det :)

Følger de opp saken noe mer, eller må man be om nytt møte om det skulle dukke opp nye spørsmål eller problemstillinger underveis?

Om det skulle bli avtale et nytt møte, eller om vi ikke ønsket det bestemte vi på møtet. Døren ble også holdt åpen for at vi kunne ringe og få nytt møte.

Skrevet

Du kan for eksempel nekte samvær uten tilsyn, til han legger frem bevis for at han er rusfri? Har litt samme problemstilling selv, og familievernkontoret slutta samtalen etter 5-10min da det kom frem at det var rus med i bildet. De ba oss ta det gjennom advokat. Så var ikke stor hjelp å få derfra desverre.

Skrevet

Jeg har hatt samme situasjonen som deg, med far med rusproblematikk og fengsel.

Jeg tok kontakt med familievernkontoret da jeg var sliten av å stå alene i situasjonen og hele tiden prøve å ta de rette valgene, med usikkerhet rundt hva som var rett.

Faren hadde noe samvær, som jeg prøvde å kontrollere i form av rusprøver og uanmeldte besøk i samværet. Men kom til et punkt at mistilliten var for stor til at samværet kunne fortsette. Familievernkontoret var ypperlig i forhold til å lette byrden fra skuldrene mine, få snakket ut om alt som hadde vært og få råd og hjelp til å ta de rette valg. Jeg hadde samtaler på familievernskontoret alene, samt med faren over 1 1/2 år. I denne perioden var han også en periode i soning.

Familievernkontoret var til stor hjelp, de bidro til å sette rammer rundt samværet, regler som faren måtte forholde seg til. Hans oppgave var å gjenoppbygge mistilliten jeg hadde for at jeg kunne være trygg på at ungen var hos han. Reglene gikk på rus, kommunikasjon, hvordan opptre i forhold til ungen, åpenhet, samværstider etc. Etter hvert samvær var vi tilbake for evaluering.

Dette gjorde meg trygg på at valgene vi kom frem til var rett. Jeg hadde også et problem med faren i forhold til dårlig kommunikasjon og ingenting av hva jeg sa gikk inn. Han var mer lydhør ovenfor en terapeut, og forstod mine valg bedre (fra tidligere bare vært en bitch som stakk kjepper i hjulene for han og prøvde å ta fra han det viktigste i livet han). Rusprøver sluttet jeg med, klar over at de kan å fuske med de hvis de ønsker.

Her har situasjonen over tid endt med null samvær, og faren er ikke-eksisterende pr idag, pga livsstilen og situasjoner hvor han har vist at han ikke kan ta ansvar for et barn. Regner med at det kommer til å bli nye situasjoner hvor han ønsker å komme inn i bildet igjen, og da er jeg veldig glad for å ha familievernkontoret i ryggen, som vet alt om situasjonen og evn kan bistå meg skal han lage problemer.

Ønsker deg masse lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for svar, det hjelper veldig å høre litt om hvordan det har fungert for dere :)

Jeg håper terapeuten kan hjelpe oss, så vi får til en best mulig løsning for barnet vårt.

Huff, gruer litt enda, håper far ikke er sint og usaklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...