Gå til innhold

Tips til kommende bruder

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt gjest

Hei!

Jeg giftet meg for en del år siden selv,men titter innom her av og til fordi det er koselig her.

Vi var i bryllup for et par uker siden, og jeg lurer på om noen kanskje kan ta litt lærdom av hva vi opplevde der.

Vi var 70 gjester invitert til bryllupet; seremonien i kirken var helt uten sang,musikk,pynt eller noe annet. Det var brudemarsjen inn, ble gift - og brudemarsjen ut ; noe mer upersonlig og trist har jeg aldri før sett.

Forloveren hadde hjulpet bruden å plukke ut kjole, en kjole som ikke hadde vært pen på de fleste; ei heller ikke på denne bruden. Forloveren skinte i sin flotte kjole og bruden var et søtt men merkelig syn.

Selskapslokalet var nitrist; upyntet og harry til tusen;vegg i vegg med en AmCar reparatør,en piercingsalong og et brusutsalg, med ølbrikker limt langs veggene osv..

Maten var ikke god nok eller presentabel nok til å serveres i selv det mest nedslitte gatekjøkken langt inni huttaheita,og servitørene hadde ikke peil på å gjøre stas på brudeparet i det hele tatt,hverken serveringsbiten eller med de krøllete uniformene de hadde på seg.

Vi fikk 3 glass vin ( 1 hvitvin,2 rødvin ), og middagen varte i 5,5 timer; det var så mange taler og lange sanger, at det gikk 2,5 timer mellom forett og hovedrett; vi var skrubbsultne når vi endelig fikk noe å spise! - Hovedretten var til og med halvkald/pisslunken.

Toastmaster var gull verdt,men heller ikke han fikk sving på sakene; det hadde vært en lettere oppgave å vekke de døde.

Etter middag var det omdekking til dans, og det ble servert kaffi avec og kaker.

Dansemusikken var god,men sammensettingen av folk og den oppgitte stemningen etter middag gjorde at ingen orket å gjøre noe særlig; det var pinlige " Yeah! Allright!! " fra musikerne, men ingen respons fra publikum.

Brudeparet så ikke lykkelige ut, på noe tidspunkt iløpet av bryllupet; bortsett fra helt på slutten, da de begge hadde fått nok å drikke til å gi blaffen - et heller trist syn med kanonfull brud i finskruden.

Iløpet av kvelden, var det underlig mange som "plutselig måtte gå" fordi barnevakten hadde ringt, eller katten var syk,komfyren stod på eller de skulle kanskje kjøre langt morgenen etterpå...... Uff og uff.

Nei, jeg håper at noen trekker lærdom av dette; hvilken lærdom er jeg usikker på; men jeg unner ingen å ha et bryllup som det vi var i for noen uker siden.

I dette tilfellet hadde det heller ingenting med økonomi å gjøre,bare god gammeldags latskap; vi kjenner brudeparet veldig godt etter 15 års vennskap.

Når de spør meg, vil jeg naturligvis gjøre det høflige; "det var en fantastisk dag - veldig koselig"osv - vil jo ikke såre dem, men fyttikatta for et trist bryllup; jeg synest faktisk synd på dem.

Når man lager istand bryllup og inviterer gjester, er det ærefullt å bli invitert, og selvfølgelig skal det være parets dag, men av respekt for gjestene bør det tenkes litt igjennom hvordan man gjør ting også.

Jeg kvier meg til jeg treffer dem igjen om et par dager; håper de ikke ser meg i øynene når de nevner bryllupet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du la nokk sjel i det til å få det gøy. Synd for brudeparet at de hadde en slik gjest som deg. Men håper de hadde en fin dag selv om det ble slik.

Men jeg er enig i at 5,5 timer til midag er litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg alltid har sagt, det er bare tull å gifte seg - i alle fall med stor ståhei. :wink:

Masse klager og kritikk, også det pengesluket da, i tillegg...

Håper de var fornøyd med gavene i alle fall.

Hvis jeg noengang skal gifte meg - blir det hos byfogden. Det blir ikke noe festlokale etterpå - enten utefest (leie inn en kokk og feltkjøkken, samt telt i tilfelle regn) - eller en intim resturant for kun de nærmeste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt gjest

..ja jeg skjønte at dette kanksje kunne bli misforstått - jeg skrev ikke ned hva jeg mente, men hva vi gjestene snakket om oss imellom så dette var ikke mine personlige betraktninger. Selvfølgelig skal man gå inn for å ha det koselig, og det må jeg for min egen del si at jeg prøvde, men når utgangspunktet ikke er der, blir det veldig vanskelig.

Som sagt,ikke mine egne betraktninger alene,dette. Vær så snill å ta det som det er ment skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ufordralig gjest må jeg si , du skal ikke lyve å si det var bra hvis du mente det var dårlig.

Tror ikke en slik opplevelse er tiden for de ærlige kommentarer....

Helt enig med oppgitt gjest. Lyv i vei, og ta lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DU er nok en skikkelig stemningsskaper selv, du, kunne ikke du ta i et tak for dine gode venner gjennom femten år....??

Synes ærlig talt litt er opptil gjestene også, det blir ikke fest noe sted dersom ikke deltakerne er villige til å feste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt gjest

Tex, jeg tar selvsagt det poenget; og vi var selvfølgelig istand til det;poenget var at det var så dumt lagt opp og rett og slett for stivt og formelt; det ville rett og slett vært uhøflig ovenfor vertskapet ( foreldrene ) å "ta'n ut"!

Dillemma; det var en : Du måtte ha vært der-situasjon.

Vet det kan høres urimelig ut; men dette er som sagt ikke mine egne meninger; prat mellom gjester videreformidlet til Dere kommende bruder, i beste mening.Ingenting annet. Når så mange snakker om og mener det samme, er det ikke meg det er noe galt med vel?

Problemet er jo at det er brudepar/vertskap som legger grunnlaget, og gjestene som skal hjelpe til å lage stemningen i bryllupsfeste, men når grunnlaget er helt fraværende, blir det for lett å skylde på at gjestene "ikke vil, eller prøver godt nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en festbrems spør du meg.... Jeg fikk overhodet ikke sympati med deg i hele tatt :roll: Det er vanskelig å få deg fornøyd også da... Forlite musikk i kirken, for mye sang og taler under middagen og for "livat" musikk på festen :-? Det høres ut som du har mange tanker om hvordan bryllup skal være, men dette var ikke ditt bryllup- det var din venninnes!

Håper ikke noen av mine gjester er like negativ og kjedelig som deg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt gjest

Har nettopp lest mail fra min nå gifte venninde.

Hun var fortvilet over hvordan bryllupet hadde blitt - et helt annet enn hva hun hadde villet ha.

Foreldrene betalte gildet, og hadde krevd at betaler hadde mest stemmerett.

Hun følte at alle hennes ønsker hadde blitt feid under bordet og blåst av som; " det er ikke noe ordentlig bryllup - vi har gjort dette før, overlat det til oss ".

Hun var lei seg for hun følte at hun satt i et overpyntet seniorlag, som hun selv sa.

....så til dem som kaller meg festbrems, helt iorden,jeg vet at jeg ikke er det.

Når bruden sier det samme som meg; er det vel " case closed",spør du meg.

Poenget med innlegget var; ta lærdom. Om noen har lyst til å kristisere meg (alle som ikke kjenner meg, og som heller ikke leser innlegget som det er ment; ike kritikk til bryllupet; bare et varsko om hva man bør passe seg for), som sagt har noen lyst til å kritisere meg, festbrems,prøvde ikke hardt nok osv er det helt greit:tar meg overhodet ikke nær av det. Jeg bare håper at dette er noe man legger seg på minne.

Veldig koselig å se et godt vennepar bli gift; veldig flott - men det hadde fortjent en bedre feiring.

For min del: case closed - nå skal jeg til frisøren med min gifte venninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan, er det ikke lov å komme med annet enn overveldende positive ting i dette forumet? Er man gledesdreper fordi om man har tips om hvordan ikke gjøre ting? Nå synes jeg takhøyden ble veldig lav her.

Jeg har selv opplevd merkelige ting i bryllup. En ting jeg har sett som jeg syntes var rart var at brudgommen brukte mye av tiden på å rydde og servere.. Han ville ikke overlate alt til de innleide. Tanken er god, men burde ikke han sirkulere blandt gjestene sine istedet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er mange kommende bruder som er livredde for at gjestene skal komme med slike tanker i etterkant....

Da bør man ikke være snurt på gjest her, men snarere tenke over hva som gikk feil i det nevnte bryllupet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærdommen må bli:

Ikke hør på andre, og betal gildet selv, for da kan du få dagen du vil ha :wink:

Enig med deg Madam Felle.....

Utrolig viktig at et bryllup er nøye planlagt....og jeg mener at gjestene har en stor oppgave...ang hvordan denne dagen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at gjestene har en stor oppgave, i et bryllup, men... det er tross alt brydeparet/foreldrene som ber til fest/bryllup. Det er urimelig å si at gjestene har skylden for dårlig stemning, hvis vertskapet ikke har gjort noe for å arrangere en fin/hyggelig fest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan være enig i det"Skarolinee"..........

Så klart det har noe med hvordan brudeparet har ordnet til bryllups fest... Men i dette tilfelle virker det ikke som gjestene prøvde og gjøre stemmningen god.... De satt heller og snakket om hvor dårlig og fælt alt var........Det kunne de ha ventet med til de dro hjem.... Som det ble skrevet,trengte ingen og fortelle bruden hvordan festen var........

Det "verste" jeg hører i bryllup (av gjester) er f.eks: "sånn skal hverfall IKKE jeg ha det" Det er helt greit at man IKKE vil ha det sånn og sånn. Men man trenger ikke å sitte og si sånt i bryllup. :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med VesleBråka..... Hvor er takhøyden her inne. Før dere begyner å kritisere så må dere lese hva hun skriver. Jeg har ihvertfall tenkt å ta det til etterretning det hun skrev.

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den frustrerte gjesten er ikke sikker på hva lærdommen ble av det hun skrev. Jeg vil i hvert fall si at dette var det jeg fikk ut av innlegget:

- sørg for at alle gjestene får varm mat (vel å merke hvis den skal være varm)

- gi gjestene nok å drikke :lol:

- finn et lokale som ligger i noegelunde hyggelige omgivelser

- server hovedretten en gang før man setter i gang med det værste tale-kjøret

- det er hyggelig med underholdning og pynt i kirken

Synd at du skulle få så mye pepper gjest, da jeg tror innlegget ditt var godt ment, og også ble forstått slik fra min side :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig for bruden, og ikke være fornøyd med dagen sin!

(tenker på mailen hun sendte.)

Ellers må jeg bare henge meg på innlegget til *marte*

Slik oppfattet jeg det, og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...