Gå til innhold

Valg på nett!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvorfor kan vi ikke stemme på nett ved valget?

Kan noen komme med en fornuftig forklaring på hvorfor dette ikke er mulig?

Skulle vel øke valgdeltagelsen med noen titalls prosent tenker jeg..

For og motargumenter? ja takk og dere..kan noen tipse myndighetene

modernicus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke en gang det skal folk lette på rævva si for å få gjort altså... *rister på hodet* Ikke rart nordmenns fysikk er i forfall.

Men seriøst - det kommer sikkert, men det spørs om verden er klar for det. Og dessuten koster det helt sikkert endel kronasjer å sette det opp og være sikker på at det funker som det skal. vet ikke jeg. Men det er nå noe med å gå bak forhenget også. Litt stemning i det og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak forhenget må vi gå alene, dette for å sikre at alle stemmer etter sin egen frie vilje, og ikke blir tvunget på noen som helst måte.

Dette kan vi ikke lenger kontrollere dersom vi innfører stemming hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak forhenget må vi gå alene, dette for å sikre at alle stemmer etter sin egen frie vilje, og ikke blir tvunget på noen som helst måte.  

Dette kan vi ikke lenger kontrollere dersom vi innfører stemming hjemmefra.

Veldig godt argument, Mie - dessuten får vi stemme om vi er rusa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- dessuten får vi stemme om vi er rusa...

Det får vi visst lov til uansett, etter hva jeg har fått med meg om endringene i valgloven i år.

Er også fryktelig enig i argumentet ditt, Tusenfryd. Vi sitter nok på rompa som det er, og såpass med engasjement kan vi kreve, at vi ihverfall gidder å løfte på baken når vi skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kunne de med sosialfobi få stemme også, fordi sånn det er nå så tør de kanskje ikke gå til valglokalene fordi det er masse mennesker der i de tidsrommene de har muligheten til å gi sin stemme...... :roll:

Jeg er for at valgene skal foregå som de allerede gjør, altså, men jeg bare måtte komme med et argument andre veien likevel :blunke:

Lillian *går gjerne for å stemme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi har jo mulighet for å forhåndsstemme, da er det mulig å velge tidspunkt med lite folk i lokalene. I år kan man stemme på bibliotekene, ihvertfall her i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Personlig så trener jeg såpass ellers at jeg kunne tenkt meg en mulighet til å stemme på nett.

Ser at mange kvier seg for tvang, dette kan jeg ikke skjønne, finnes da ingen praksis eller erfaring med at noen tvinger noen til å stemme det og det?? Isåfall hvordan har de gjort det tidligere? Paranoid tankegang det der

Bedre å ordne dette slik at folk får stemt enn å bekymre seg for helsa til hver enkelt, vi bor tross alt i et land men utrolig mye sprekinger

modernicus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel neppe ment som noen "få Norge i form" aksjon dette med at man kan gidde å løfte på rumpa i blant, men et lite hjertesukk til hvor bedagelige vi ofte er :wink:

Et fritt valg er en viktig del av demokratiet vi lever i, og et fritt valg sikres ved at ingen kan overvåkes eller tvinges til å stemme på et bestemt parti eller nektes å stemme det de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

et valg er vel avhengig av at folk får anledning til å stemme også da vel?

Hva om noen blir nektet å stemme, holdt hjemme?

Bedre at 200.000 mennesker FLER får stemt enn at et hundretalls blir "tvunget" på hjemmebane, tror ikke folk finner seg i det jeg i dagens samfunn uansett bakgrunn.

modernicus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er flere grunner til at vi må dra til valglokalet for å stemme, og slik synes jeg det skal fortsette å være:

1. Hvis man skal stemme via internett eller SMS må man være hundre prosent sikker på at det er et system som funker, slik at folk ikke får avgitt mer enn en stemme. (Det var faktisk et eller annet ungdomsparti som for kort tid siden foreslo at ungdom skulle få stemme på SMS.).

2. Valg skal være litt høytidelig. Det er litt mer offisielt å legge konvolutten i urnen enn å klikke på datamaskinen.

Forresten er det bare ved kommunevalget man ikke lenger kan avvises i valglokalet fordi man er beruset/ruset/full etc. Ved stortingsvalget om to år må man være edru hvis man skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange kvier seg for tvang, dette kan jeg ikke skjønne, finnes da ingen praksis eller erfaring med at noen tvinger noen til å stemme det og det?? Isåfall hvordan har de gjort det tidligere? Paranoid tankegang det der  

I noen land er valgfusk et stort problem. Det er det ikke i norge. Det betyr ikke at v bør fjerne regler som er med på å støtte demokratiet.

Har imidlertid hørt noe om at det skal bli slutt på stemming på postkontorer (ikke at det er så mange igjen...). Det synes jeg isåfall er dumt. Det er greit med forhåndsstemming, men ikke alle bor i kommunen de er registrert i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stemming på postkontorene er avskaffet fordi post i butikk ikke er passende.

Du kan likevel forhåndsstemme i den kommunen du befinner deg i selv om du ikke står i mantallet i denne kommunen. Unntaket er hvis du vil stemme på en eller annen bygdeliste som de ikke har listene til der du skal stemme.

Du kan lese mer her:

http://odin.dep.no/krd/norsk/aktuelt/press...k000-b-n-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ojsann. Nå leste jeg infoen fra departementet grundigere. Man kan stemme også på lokale bygdelister selv om man ikke stemmer i kommunen der man er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...