Gå til innhold

Kollektiv

Gjest Gjest_Anneli_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anneli_*
Skrevet

Jeg bor i en leilighet sammen med to stykker. I januar flytter jeg sammen med en venninne og de flytter sammen til en annen leilighet.

Da jeg flyttet inn (en uke etter dem), ba de meg kjøpe bl. a et teppe til stuen. Det gjorde jeg, men de har fremdeles ikke betalt meg for det, og jeg trenger det ikke til den nye leiligheten min.

Det er snakk om en del hundrelapper (som er litt for en fattig student), men jeg vil ikke være kjip og mase om det. Og jeg gav dem kvitteringen samme dag jeg kjøpte det (jeg skulle betale 1/3 så de skylder meg 2/3 av hva det kostet).

Ellers er de veldig kjipe når det kommer til middager. De vil omtrent aldri være med på fellesmiddager, og når de først er det, betaler de meg ikke tilbake deler av måltidet (jeg er ikke gjerrig, men jeg synes bare ting burde vært likt. har absolutt ikke noe imot å spandere et måltid i ny og ne, men det er ikke så gøy når de aldri gjør det)

Igjen, synes jeg det er så vanvittig kjipt å mase.

Er det noen måte jeg kan gå frem på her, uten å virke gjerrig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du maser på fellesmåltider som de ikke vil være med på er helt og holdent din egen feil. Om du "presser" dem til å ete med deg kan du ikke sutre om du må betale mer enn 1/3 av regningen. Spis din egen mat, og la dem spise sin mat, da får de det slik de vil ha det, og du slipper bekymre deg for betaling. Det er ikke kjipt å ikke ville spise fellesmiddag. Å bo i kollektiv betyr da ikke at slikt er påkrevd.

Angående teppet, så kan du prøve å selge det igjen. Hva har du ellers tenkt å gjøre med det, siden du ikke vil ha det? Du kan prøve å selge det til en av de andre du bor med nå.

Skrevet

Det er ikke slik at jeg presser dem til fellesmåltider. Jeg spør fra tid til annen, og når de svarer ja, blir det fellesmåltid. Da er det slik at vi i fellesskap finner ut hva vi vil spise, og jeg går og kjøper matvarer.

Jeg synes det er koselig å spise sammen, ivhertfall en gang i uken. Skjønner jo at det ikke er påkrevd selvom man bor i kollektiv.

Pengene for maten er ikke noe jeg vil ha tilbake, spist er spist. Men hvis det skal fortsette å være slik at det er kun jeg som betaler, får jeg vel nøye meg uten "kosen"...

(så at jeg formulerte meg litt feil i første avsnitt der, men pytt pytt)

Teppet har jeg spurt dem om hva vi skulle gjøre med. De sa at jeg bare kunne ta det med meg, siden det var mitt teppe.

Skrevet

De spurte deg om å kjøpe et teppe? Hvorfor? I "innflyttingsgave"?

Og du handler alltid til fellesmiddag? Hvorfor?

Får inntrykk av at du er litt push-over egentlig. Sett ned foten og stå på krava. Skriv en lapp: "du skylder meg: For teppe: x,- For middag: X,-"

Når dere skal ha fellesmiddag, si at du ikke har råd til å legge ut og få penger på forhånd. Skal jo ikke være sånn. Skjønner de at det er meningen dere skal spleise da? Eller tror de du inviterer?

Her i huset har vi vår egen mat. Om vi lager middag samtidig spiser vi gjerne sammen også, men med delte kostnader.

Skrevet

Kanskje jeg kunne ha kjøpt teppet ditt :) Jeg er på utkikk etter et nytt teppe å ha under stuebordet, men da jeg har litt allergi for de syntetiske teppene, er det vanskelig å finne synes jeg.

Hva slags teppe er det?

Ellers, jeg skjønner ikke at du gidder bo i kollektiv - hvis det innebærer slike asosiale mennesker. Enig med deg i at å spie middag sammen er veldig hyggelig. Hvis man føler seg tvunget til det er man sær. Men de bør også spandere middag på deg, og ikke bare du på dem.

Skrevet

Jeg skulle kjøpe teppet på fellesen, for alle tre. Jeg ringte dem mens jeg var der, og vi kom sammen frem til hvilket teppe som skulle kjøpes. Da jeg kom hjem, viste jeg dem kvitteringen og hvor mye hver de skyldte for teppet. Men jeg har aldri fått pengene, og nå sier de det er "mitt teppe".

Ellers er det et brunt, syntetisk teppe, og det ser ærlig talt ikke like pent ut som da jeg/(vi) kjøpte det.

Men ellers har dere rett, jeg bøyer meg veldig lett for andre, og har alltid vært veldig gavmild og grei med pengene blant venner. men nå som studenttilværelsen har startet, kan jeg ikke ta meg like god råd til det lenge.

Takk for svar og tips :)

Om de bli med på fellesmiddag igjen, får jeg ta imot rådet om at jeg ikke har råd til å legge ut for dem.

Flytter forøvrig ut i januar, og sammen med en venninne. Bor med to gutter nå. Og de er veldig glad i frossenpizza :P

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns du burde ta opp det der med teppet med dem. Si fra at du kjøpte jo teppe på avtale med dem, ikke fordi du selv hadde så lyst på det. Det var jo et kjøp gjort i fellesskap og på deres initiativ. Det virker som dere var enig om å dele på betalingen da du kom hjem og presenterte kvitteringen...

Skrevet

Mitt tips: Når man bor i kollektiv, spleiser man ikke på eiendeler. Siden man jo ikke kommer til å bo sammen i all evighet. Hvem sin ide var teppekjøpet? Kom du med forslaget pr telefon mens du var i butikken? Da ble de sikkert litt giret med en gang, før de kom fram til etterpå at "Nei, dette var unødvendig å bruke penger på". Det unnskylder de ikke på noen som helst måte, altså.

Jeg har selv bodd i div. kollektiv gjennom studietiden, og vi lagde da ikke fellesmiddag. Det var alltid noen andre å spise sammen med dersom man ønsket det, men vi lagde hver vår mat.

Skrevet
Jeg skulle kjøpe teppet på fellesen, for alle tre. Jeg ringte dem mens jeg var der, og vi kom sammen frem til hvilket teppe som skulle kjøpes. Da jeg kom hjem, viste jeg dem kvitteringen og hvor mye hver de skyldte for teppet. Men jeg har aldri fått pengene, og nå sier de det er "mitt teppe".

Men ellers har dere rett, jeg bøyer meg veldig lett for andre, og har alltid vært veldig gavmild og grei med pengene blant venner. men nå som studenttilværelsen har startet, kan jeg ikke ta meg like god råd til det lenge.

Jeg skjønner ikke det med teppet jeg. Hvem bestemte dette? og var alle klar over at det var et spleisekjøp? De har jo rett, det er ditt teppe, for det er du som har betalt det. Tviler på at de er innstilt på å betale for det nå ihvertfall.

Vi i kollektivet har hatt med oss litt av hvert og er klar over at alt som settes i fellesområdet er til felles bruk, men vi spleiser ikke på ting. Når jeg drar, tar jeg med meg det som er mitt som jeg vil beholde.

Du bor sammen med gutter. Tror ikke et teppe er så viktig for gutter som for jenter, faktisk. Og skjønner godt det med middag. For mange studentgutter er middag mat, ikke kos, ifølge min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...