Gå til innhold

Barn og krigslek

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg kan tenke meg at det er en stor forskjell for flyktningbarn som har opplevd krig og vold på nært hold også.

Ja, jeg syns det er en helt spesiell og viktig grunn til at slikt ikke bør godtas i barnehager, i tillegg til andre gode grunner som er nevnt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Men han blir veldig påvirket av denne gutten som kun leker krig og snakker om våpen! Han hadde til og med seg et autentisk maskingevær som han viste frem i garderobden!!! Synes det er helt forferdelig at noen foreldre kjøper det til 4-åringer.

Jeg tviler vel på at gutten hadde med seg ett ekte maskingevær i barnehagen, men hvis det var en godt laget kopi synes jeg du hisser deg opp over ingenting. Hvor livaktige våpnene er har lite med leken å gjøre, og våpen og krigsleker er helt normalt. Unger lærer mye av det også, og det er en måte å bearbeide inntrykk de får fra media..

Og det er ingen prinsipiell forskjell på cowboy/indianer og feks russere/amerikanere som vi lekte da jeg vokste opp. Jeg skjønner ikke helt at man kan synes det er ok med en lek som er en dramtisering av ett folkemord, også klikke fordi noen leker med ett livaktig maskinevær.

Min erfaring er også at de som blir skjermet fullstendig fra våpen som barn ofte er de største tullingene med en gang de får se ett våpen som voksne, og som er potensielle til å skyte noen ved ett uhell, rett og slett fordi de ikke forstår hvilke krefter som ligger i det. Da er det bedre å la ungene leke krig, men lære dem at de aldri skal sikte på noen osv, så får de ett mer realistisk forhold til disse tingene.

Endret av Glør
Skrevet
Min erfaring er også at de som blir skjermet fullstendig fra våpen som barn ofte er de største tullingene med en gang de får se ett våpen som voksne, og som er potensielle til å skyte noen ved ett uhell, rett og slett fordi de ikke forstår hvilke krefter som ligger i det. Da er det bedre å la ungene leke krig, men lære dem at de aldri skal sikte på noen osv, så får de ett mer realistisk forhold til disse tingene.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men du kan da ikke seriøst mene at våpensikkerhet og -respekt blir innlemmet som en selvsagt del av livet for et barn som får løpe rundt med maskingevær og "plaffe" ned de andre barna i barnehagen!? For denne ungen har nemlig ikke lært at man ikke skal sikte på noen, det er jo der TS mener at det er total mangel på grenser!

Skrevet
Vi har en gutt på 4 1/2 år som går i barnehage. Han er mye sammen med en gutt på samme alder som nettopp har begynt på avdelingen. De har det kjekt sammen, og er de eldste barna der, så de har naturligvis funnet tonen.

Jeg merker bare at denne gutten tydeligvis ikke har med seg alle grenser hjemmefra. Krigsleker er liksom helt tillatt, uten noen begrensninger.

Vi har hele veien fortalt vår gutt at vi ikke synes krig og krigsleker er noe gøy. Han vet også godt at vi ikke kjøper våpen til han (han har et sabeltannsverd). Vi har sagt at han ikke får våpen til jul selv om han skulle ønske dette, og har i stedet oppfordret han til å ønske seg et sånt Star Wars lyssverd hvis det er så viktig (vi har forøvrig kalt det et tryllesverd...mye man kan lure de med) :)

Men han blir veldig påvirket av denne gutten som kun leker krig og snakker om våpen! Han hadde til og med seg et autentisk maskingevær som han viste frem i garderobden!!! Synes det er helt forferdelig at noen foreldre kjøper det til 4-åringer. Det er i tillegg 4 flyktninger på avdelingen som kanskje har opplevd dette på nært hold.

Vi påpeker ovenfor vår gutt at vi ikke liker krig, og har foklart han at i noen land er det krig og det er veldig trist og farlig for dem som bor der. Tror han skjønner alvoret, men er allikevel usikker på det. Skjønne rat gutter leker krig noen ganger, dette er sikkert "medfødt", og helt uskadelig! :) Men synes denne ungen har altfor lite grenser!!!!!

Er det ok å ta opp dette på foreldresamtale til uken? Si vi er litt bekymret? Spørre hvordan de slår ned på krigslek i barnehagen?

Synes nemlig at veien er lang mellom sabeltannsverd og uskyldige sjørøverangrep, og maskingevær og tangs!!!!!!!!

Noen guttemammaer med erfaring?

Gutten vår har bestandig hatt stor interesse for våpen. Opp gjennom årene har hatt en god del kruttpistoler, sverd og lekegevær. I dag er han kommet over stadiet med lekevåpen og trener aktivt i den lokale skytterklubben og er med pappen på jakt.

Da han gikk i barnehagen hendte det at han hadde med seg sverd. Lekepistolen var i grenseland (men etter hva jeg erindrer kom den nok med noen ganger, etter mye skriking og mas :ler: ). Jeg ville aldri sendt med ungen et automatisk maskingevær i barnehagen. Forresten fikk han det aldri heller.

Skrevet
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men du kan da ikke seriøst mene at våpensikkerhet og -respekt blir innlemmet som en selvsagt del av livet for et barn som får løpe rundt med maskingevær og "plaffe" ned de andre barna i barnehagen!? For denne ungen har nemlig ikke lært at man ikke skal sikte på noen, det er jo der TS mener at det er total mangel på grenser!

Det blr innlemmet for ts' sønn, med en gang hun lar han ha et lekevåpen og lærer han de elementære tingene rundt det. Da vil sannsynligvis han lære dette videre også, til de andre ungene. I forhold til en slik situasjon i barnehagen ville jeg tatt en prat med de ansatte om disse tingene, og oppfordret til at de innførte enkelte regler rundt krigsleker. Å forsøke å få gjennom ett forbud løser ingenting.

Da jeg var liten hadde jeg lært disse tingene grundig hjemme, og var faktisk så kjedelig at dersom andre barn ikke fulgte disse reglene rundt lekevåpen, så nektet jeg å leke med dem.

Skrevet

Jeg synes fortsatt det hver forelders ansvar å lære dette til barna sine, og der har foreldrene til den andre gutten sviktet.

Dette burde ikke være basert på at andre barn skal få et ansvar for å påvirke hverandre.

Jeg var forresten også en slik "kjedelig" unge! ;) Man skulle ikke sikte på hverandre, alltid sjekke etter ammunisjon hvis man lånte hverandres våpen, og gå med senket våpen når man forflyttet seg! Selv om man brukte en pinne! ;) Realistisk til de grader, og jeg kjenner faktisk igjen følelsen den dag i dag, når jeg håndterer en pistol eller hagle! :fnise:

Skrevet

Hvis min gutt på fire vil leke politi og røver så får de spikke seg et gevær i skogen. Vannpistoler her i huset er vrangproposjonert og i plast og glade tivolifarger og sabeltannsverd er ok. Jeg aksepterer ikke lookalike-krigsleker, det være seg maskinpistoler eller gevær.

Vi er i forsvaret begge to og kan våre våpen, og det skal nok han også få lære seg - under kontrollerte former og han skal få lære hva våpen er og hva det brukes til - ikke hvordan det skal lekes med, for det er ikke leketøy.

I barnehagen har det ingenting å gjøre og jeg hadde ikke en gang ventet til foreldresamtalen. Visst vil barna, jenter og gutter, alltid leke slike leker, men da får de finne ut av det selv, ikke få ferdigversjoner pushet i fanget.

At vi gjorde ting da vi var små er forresten verdens teiteste unnskyldning for at man skal gjøre det i dag. Vi skjøt hverandre i låret med krampespretterter vi lagde selv og jeg hadde selvsagt ikke akspetert det i dag. Jeg bruker bilsete til ungen min også...

Skrevet
Jeg synes fortsatt det hver forelders ansvar å lære dette til barna sine, og der har foreldrene til den andre gutten sviktet.

Men, som jeg sa, når foreldrene til den andre gutten har sviktet, bør man oppfordre barnehagepersonalet til å steppe inn og lære bort litt fornuftige ting. Barn vil også påvirke hverandre, men i ts' tilfelle er det nok for seint for at hennes sønn kan påvirke de andre, siden de har etablert at dette går motsatte veien, men hun bør ihvertfall forsøke å påvirke sin egen sønn.

Skrevet
Hvis min gutt på fire vil leke politi og røver så får de spikke seg et gevær i skogen. Vannpistoler her i huset er vrangproposjonert og i plast og glade tivolifarger og sabeltannsverd er ok. Jeg aksepterer ikke lookalike-krigsleker, det være seg maskinpistoler eller gevær.

Vi er i forsvaret begge to og kan våre våpen, og det skal nok han også få lære seg - under kontrollerte former og han skal få lære hva våpen er og hva det brukes til - ikke hvordan det skal lekes med, for det er ikke leketøy.

I barnehagen har det ingenting å gjøre og jeg hadde ikke en gang ventet til foreldresamtalen. Visst vil barna, jenter og gutter, alltid leke slike leker, men da får de finne ut av det selv, ikke få ferdigversjoner pushet i fanget.

At vi gjorde ting da vi var små er forresten verdens teiteste unnskyldning for at man skal gjøre det i dag. Vi skjøt hverandre i låret med krampespretterter vi lagde selv og jeg hadde selvsagt ikke akspetert det i dag. Jeg bruker bilsete til ungen min også...

Takk for godt svar. Helt enig med deg!!

Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn selv, men tillater meg å svare likevel.

Jeg er blant dem som synes dagens barn generelt har for få grenser med tanken på oppførsel, respekt overfor voksne etc. men akkurat her synes jeg det går over i det overkontrollerende.

Når barn får et inntrykk, leker de det ut. På denne måten blir lek en måte å fordøye inntrykkene de får på. Dette er ikke noe foreldre bør stagnere.

Ang. lekekrigsvåpen, så er det vi voksne som legger noe i dem følelsesmessig, ikke barna. VI vet at krig er grusomt, og vi vet også hva disse våpnene symboliserer og brukes til-en 4-åring vet ikke det, de vil normalt sett ikke se noen prinsippiell forskjell på en lekepistol og et sabeltannsverd, uansett hvor autentisk lekepistolen skulle være.

Barn har lekt krigsleker til alle tider. Da jeg var liten lekte vi bla. Den kalde krigen, uten å ha fått varige mèn av det. Og det ble da vitterlig folk av oss også, i langt større grad enn dagens barn, vil jeg tørre å påstå.

Våpenvett er dog noe du godt kan ta opp med han, og jeg er helt enig i at det ser ut til at det andre barnet ikke har lært dette hjemmefra, noe jeg anser som en svikt fra foreldrenes side.

Endret av Rachel1968
Skrevet (endret)

Hahaha, this thread cracks me up. Lekte for mye med transformers da jeg var liten, det er sikkert derfor jeg er så skutt i hue nå, for ikke å snakke om GI.Joe, ninja turtles (eller hero turtles som de måtte kalle det på våre breddegrader, fordi alt annet var for voldelig) hahahaha, loool... :happy: Men uten sånne overbeskyttende høner som dere, hvor kult hadde det da vært å snike seg opp på loftet for å slå ned horer og stjele biler i GTA mens en ler så en driter på seg. :laugh: Jeg syns TS, at du med fordel kunne fortalt ungen din at han skal få innestraff og smekk på lanken + baken (med belte) dersom han leker voldtekt, for da blir han ikke nysgjerrig på hva det er, neeeeei da. :slår: :scorpis:

Endret av robotkalle
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vel, autentiske maskingevær, bazooka, håndgranater etc. synes jeg ikke noe om...Så min sønn 4 1/2 år vil ikke få det, ikke av meg i alle fall.

Men jeg ser jo at han digger å leke sjørøver, politi&røver osv med kruttlappistoler, sverd og pinner.

Han har nå slitt ut X-antall sverd og hadde ikke noe å leke med da han plutselig kom over feiebrettet og sopekosten min... Han klarte på en eller annen måte å ta av kosten så han bare hadde stange og håndtaket igjen, noe som fungerte ypperlig som et gevær ;)

Så nå har han patruljert rundt i gården her hver kveld og skutt spøkelser før leggetid ;)

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Det blir litt for dumt når mor og far sier at du får lov til å leke røver og politi, med lekepistoler som ikke ser for livaktige ut .. Og du får lov til å leke med sjørøver-sverd, og Ninja-sverd, men husk at mor og far må godkjenne våpenets utseende før vi kan si om du får leke med det eller ei. Vannpistol er ok - men ikke vanngevær som ser ut som et knallgult maskingevær, du får ikke leke med tinnsoldater eller mini-soldater i plast, for all del så får du ikke leke med krigsfly - kun en kopi av passasjerfly, osv, osv ...

Har man en overbevisning om at våpen er stygge saker så må man i det minste være konsekvente, noe annet blir for dumt.

Det blir omtrent som en mor sier til datteren sin at hun ikke få kjøpe grønn sykkel - den må være rosa eller rød for det synes mor er finest.

Skrevet
Hahaha, this thread cracks me up. Lekte for mye med transformers da jeg var liten, det er sikkert derfor jeg er så skutt i hue nå, for ikke å snakke om GI.Joe, ninja turtles (eller hero turtles som de måtte kalle det på våre breddegrader, fordi alt annet var for voldelig) hahahaha, loool... :happy: Men uten sånne overbeskyttende høner som dere, hvor kult hadde det da vært å snike seg opp på loftet for å slå ned horer og stjele biler i GTA mens en ler så en driter på seg. :laugh: Jeg syns TS, at du med fordel kunne fortalt ungen din at han skal få innestraff og smekk på lanken + baken (med belte) dersom han leker voldtekt, for da blir han ikke nysgjerrig på hva det er, neeeeei da. :slår: :scorpis:

Hvem har sagt noe om barn som leker voldtekt? Det har jeg aldri skrevet. Skjønner ikke hvor du har dette fra?! Eller var det ditt barn du siktet til? I hvertfall synes jeg dette må være helt forferdelig, hvis du har et lite barn som leker voldtekt. Hvordan angriper du dette på en rett måte?

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet
Vel, vet du hva sjørøverne gjorde? Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke det var uvanlig at de hugde av hverandre kropsdeler og voldtok damer. Og det lar du ditt barn leke? Altså sjørøver, men ikke soldat.

Sverd, maskingevær tanks, er alle våpen laget for å drepe.

Hvem har sagt noe om barn som leker voldtekt? Det har jeg aldri skrevet. Skjønner ikke hvor du har dette fra?! Eller var det ditt barn du siktet til? I hvertfall synes jeg dette må være helt forferdelig, hvis du har et lite barn som leker voldtekt. Hvordan angriper du dette på en rett måte?

Det med voldtekt har med innlegget over her å gjøre. Du sa at sønnen din får lov til å leke sjørøver og da var det noen som minnet deg om hvordan sjørøverne opererte. De løp ikke rundt og gravde skatter ned i sanden akkurat :ler:

Skrevet
Det med voldtekt har med innlegget over her å gjøre. Du sa at sønnen din får lov til å leke sjørøver og da var det noen som minnet deg om hvordan sjørøverne opererte. De løp ikke rundt og gravde skatter ned i sanden akkurat :ler:

Uff, stakkar foreldre som opplever at barna leker sjørøvere på den måten. Hvor i all verden får barna de ideene fra? Mitt barn og hans venner leker sjørøvere på jakt etter gull og skatter, heldigvis!

Skrevet
Uff, stakkar foreldre som opplever at barna leker sjørøvere på den måten. Hvor i all verden får barna de ideene fra? Mitt barn og hans venner leker sjørøvere på jakt etter gull og skatter, heldigvis!

Og barn som leker krig leker at de skyter hverandre, men de forblir vanligvis ikke død. De blir skutt i beinet, i hodet og "dør" så er det opp i gjen og på den i gjen.

Akkurat som med sjørøvere. Lekene har ikke noe med virkeligheten å gjøre (når de er så små).

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

:ler: hehe ... det er sjørøvere i virkeligheten. Akkurat som soldatene slakter hverandre i virkeligheten.

I barns lek er det langt mer uskyldig som andre her sier - da er det pang, pang - du er død .. vipps så er du oppe igjen, sprell levende.

Hvis man nekter dem å leke krig fordi det er så slemt - så er det minst like slemt i leke sjørøver ... det var det poenget noen prøvde å få fram her.

Skrevet

Barn har i alle tider lekt krig eller cowboy eller indianer.

Det gjorde jeg også i min barndom. Men jeg har ikke blitt voldelig

av den grunn.

Skrevet
Det blir litt for dumt når mor og far sier at du får lov til å leke røver og politi, med lekepistoler som ikke ser for livaktige ut .. Og du får lov til å leke med sjørøver-sverd, og Ninja-sverd, men husk at mor og far må godkjenne våpenets utseende før vi kan si om du får leke med det eller ei. Vannpistol er ok - men ikke vanngevær som ser ut som et knallgult maskingevær, du får ikke leke med tinnsoldater eller mini-soldater i plast, for all del så får du ikke leke med krigsfly - kun en kopi av passasjerfly, osv, osv ...

Har man en overbevisning om at våpen er stygge saker så må man i det minste være konsekvente, noe annet blir for dumt.

Det blir omtrent som en mor sier til datteren sin at hun ikke få kjøpe grønn sykkel - den må være rosa eller rød for det synes mor er finest.

Er du mor/far selv?

Joda, jeg er helt enig i at foreldre bør være konsekvente, men i dagens samfunn så er jaggu ikke det så enkelt når det ser ut til at grenser for hva som er tillat eller ikke stadig ser ut til å tøyes.

Jeg mener at det er helt i orden å leke sjørøver, cowboy&indianer, politi&røver, men jeg vil likevel ikke utstyre barnet mitt med autetiske maskingevær eller håndgranater.

Her om dagen spurte sønnen min meg om vi skulle leke sammen og om vi kunne leke at vi skøt på hverandre. Jeg fortalte han at jeg ikke ville leke det, for jeg likte ikke leken der jeg skulle leke at jeg skøt ham eller skadet han, eller omvendt for den saks skyld. Jeg synes ikke det er greit at han leker at han skyter meg. Han svarte meg at det er jo bare på lek, og vi skader jo hverandre ikke på ordentlig. Jeg sa at jeg forstod det, men jeg nektet likevel å leke fordi det for meg ikke er en artig lek.

En time etterpå så hadde han besøk av kompisen sin og de lekte at de skøt på hverandre. Jeg liker det ikke, men føler likevel ikke jeg kan gå inn å stoppe leken. I seg selv er det uskyldig, de to kompisene imellom, men jeg har litt mer kunnskap på området og vil derfor legge litt mer i det enn disse to guttene.

Jeg har forsåvidt gjort det jeg føler jeg kan gjøre og det er å si at det ikke er greit at noen leker at de skyter på meg, eller at jeg leker at jeg skyter på andre. Så får jeg håpe at gutten min tar til seg den lærdommen som jeg synes er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...