Gå til innhold

Barn og krigslek

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har en gutt på 4 1/2 år som går i barnehage. Han er mye sammen med en gutt på samme alder som nettopp har begynt på avdelingen. De har det kjekt sammen, og er de eldste barna der, så de har naturligvis funnet tonen.

Jeg merker bare at denne gutten tydeligvis ikke har med seg alle grenser hjemmefra. Krigsleker er liksom helt tillatt, uten noen begrensninger.

Vi har hele veien fortalt vår gutt at vi ikke synes krig og krigsleker er noe gøy. Han vet også godt at vi ikke kjøper våpen til han (han har et sabeltannsverd). Vi har sagt at han ikke får våpen til jul selv om han skulle ønske dette, og har i stedet oppfordret han til å ønske seg et sånt Star Wars lyssverd hvis det er så viktig (vi har forøvrig kalt det et tryllesverd...mye man kan lure de med) :)

Men han blir veldig påvirket av denne gutten som kun leker krig og snakker om våpen! Han hadde til og med seg et autentisk maskingevær som han viste frem i garderobden!!! Synes det er helt forferdelig at noen foreldre kjøper det til 4-åringer. Det er i tillegg 4 flyktninger på avdelingen som kanskje har opplevd dette på nært hold.

Vi påpeker ovenfor vår gutt at vi ikke liker krig, og har foklart han at i noen land er det krig og det er veldig trist og farlig for dem som bor der. Tror han skjønner alvoret, men er allikevel usikker på det. Skjønne rat gutter leker krig noen ganger, dette er sikkert "medfødt", og helt uskadelig! :) Men synes denne ungen har altfor lite grenser!!!!!

Er det ok å ta opp dette på foreldresamtale til uken? Si vi er litt bekymret? Spørre hvordan de slår ned på krigslek i barnehagen?

Synes nemlig at veien er lang mellom sabeltannsverd og uskyldige sjørøverangrep, og maskingevær og tangs!!!!!!!!

Noen guttemammaer med erfaring?

Endret av kipa81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har tre gutter og en pike. Og får de ikke "krigsleker" så bruker de like gjerne noe annet. Søsters barbie for eksempel, den blir til en helt fet scudrakett med spesielle laserstråler som BRRRRRRRRENNER folk..! :fnise:

En lang pinne blir til et sverd som man "tjjIIIInger" folk med (etter lyden de legger på sjørøverfilmer der piratene drar sverdet opp av slira med et "tsssjiiiing")

Du kan jo snakke litt med barnehagen om dette. Men forøvrig ville jeg ikke gjort noe fra eller til. Det blir for hysteriskt å legge vekt på akkurat denne leken blandt alle andre. Unger har ikke noe forhold til dette slik vi voksne har. Og legger absolutt ikke noe mening i det, det er det vi som gjør. De går lei etterhvert og finner på andre ting.

Å sette slike grenser er vanskelig fordi du har ingen påvirkning på andre foreldre. Eller andre barn. Kanskje det får motsatt effekt og gjør at det blir enda mer attraktivt å leke.

Skrevet

Jeg syns absolutt du skal ta det opp. I alle fall spørre de om de har tenkt igjennom om de syns det er ok eller ikke at det lekes slike leker på avdelingen/i barnehagen. Er ikke sikkert de ansatte har tenkt på det en gang. Men det burde jo vært nøye gjennomtenkt, da det, som du sier, er 4 flyktningenr på avdelingen.

Vil tro at det er supervanskelig for foreldrene til disse flyktningbarna å ta det opp i alle fall, så du vil i det minste gjøre dem en tjeneste - vil jeg tro.

Om barnehagen kommer til å gjøre noe med det eller ikke, er ikke godt å si. Men det er vertfall viktig for dem å tenke igjennom problemstillingen!

Lykke til :)

Gjest Gjest_Una_*
Skrevet

Snakk om å overbeskytte ungene sine :ler:

Får de ikke slikt hjemme så låner de av andre, eller bruker pinner. Hvis man vil at barna skal bli ertet og satt utenfor lek så kan man bare kjøre på med sånne regler, men jeg synes det er helt på tur.

Jeg et en mor på 46 med voksne barn. Den leken jeg husker best fra barndommen er nettopp lek med våpen. Vi lekte politi og røver dagen lang. Får de ikke lov til noenting lenger - cowboy og indianer? Forbudt det og?

Vanngevær - forbudt det og?

:ler: Stakkars barn. Hva er så mye bedre med Starwars-sverd? Eller Sabeltann-sverd - hva tror du Sabeltann bruker sverdet til?

Nei, velg dine kamper med omhu og sørg heller for at ungene kommer seg ut i frisk luft istedet for å sitte inne og se tv eller lekte med mor og far hele dagen.

Skrevet

I bhg der mitt barn gikk, var det ikke lov å ta med seg våpenleker. (Kun når det var karneval, hvis noen hadde kledd seg ut som sjørøver eller lignende.) Om barna allikevel hadde med våpenleker hjemmefra, ble de liggende på hylla hele dagen, og ikke tatt i bruk. Trodde dette var en vanlig regel i bhg? Du kan jo spørre personalet, og ta det opp om de innfører en slik regel?

Skrevet
Snakk om å overbeskytte ungene sine :ler:

Får de ikke slikt hjemme så låner de av andre, eller bruker pinner. Hvis man vil at barna skal bli ertet og satt utenfor lek så kan man bare kjøre på med sånne regler, men jeg synes det er helt på tur.

Jeg et en mor på 46 med voksne barn. Den leken jeg husker best fra barndommen er nettopp lek med våpen. Vi lekte politi og røver dagen lang. Får de ikke lov til noenting lenger - cowboy og indianer? Forbudt det og?

Vanngevær - forbudt det og?

:ler: Stakkars barn. Hva er så mye bedre med Starwars-sverd? Eller Sabeltann-sverd - hva tror du Sabeltann bruker sverdet til?

Nei, velg dine kamper med omhu og sørg heller for at ungene kommer seg ut i frisk luft istedet for å sitte inne og se tv eller lekte med mor og far hele dagen.

Er så enig med deg, så jeg trenger ikke skrive noe mer...

Skrevet

At det går an sier jeg. Hvorfor bry seg? Hva så om de leker krig? De blir vanligvis ikke mordere av den grunn. Snakk heller med dem at våpen er farlig og alt sånn, men å nekte dem visse leker synes jeg faktisk er idiotisk.

Eneste jeg kan si meg enig i er kanskje det å ikke ta det med i barnehagen da du sa det var flyktinger der.

Hva har du tenkt å gjøre om foreldrene ikke ser problemet? Nekte de å være sammen? Hvis du gjør det, da er du en person som er med på å skape mobbing.

Vil sønnen din leke krig, så leker han krig, om det er med kruttlapppistoler, softguns eller pinner.

Forresten, har du sett Star Wars? Det har jeg, brae filmer forresten, og der mener jeg det var en personen som fikk hånden kuttet av og en ble delt i to. Våpenet var en light saber, eller et tryllesverd som du kaller det. Er det noe bedre?

Vær så snill å ikke overbeskytt ungen din. Lær dem forskjellen på ting, men ikke nekt dem uskyldige ting, som å leke krig med en kamerat.

Et barns lek er som oftes ganske så uskyldig.

Synes ikke du skal ta det opp med foreldrene i det hele tatt.

Skrevet
Synes nemlig at veien er lang mellom sabeltannsverd og uskyldige sjørøverangrep, og maskingevær og tangs!!!!!!!!

Vel, vet du hva sjørøverne gjorde? Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke det var uvanlig at de hugde av hverandre kropsdeler og voldtok damer. Og det lar du ditt barn leke? Altså sjørøver, men ikke soldat.

Sverd, maskingevær tanks, er alle våpen laget for å drepe.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Som mamma til to gutter og førskolelærer med mange år i yrket, vil jeg bare si at gutter har alltid, og vil alltid leke slik type lek. Enten mor liker det eller ikke. Og får de ikke lekevåpen, så er det bare fantasien som setter grenser for hva som kan brukes som våpen.

I barnehagen kan du snakke med personalet om hva du mener om dette. Foreslå at de kan ha en regel mot lekevåpen i barnehagen.

Jeg tror at jo mer du holder igjen og nekter på dette området, desto mer spennende vil sønnen din syns det er å leke krigslek.

Skrevet

Takk for noen gode og noen useriøse svar.

Tror jeg ble misforstått litt jeg. Jeg skrev også selv at jeg ikke var overrasket over at gutter leker slik, og at noen slikt er "genetisk" adferd.

Hvordan enkelte klarte å trekke dette opp mot frisk luft og for mye tv-titting, aner jeg ikke :) Antagelig en som har dårlig samvittighet for dette selv :)

Litt krigsleker, uskyldige kruttlappistoler på karneval, sverd gjør ingen ting. Det er det enorme fokuset jeg lurer på, og voldsomme drapsmaskiner som autentiske maskingevær reagerer jeg kraftig på! De har ingenting i en barnehage å gjøre!!!!!

Vil bare føye til (utrolig at jeg må understreke dette) at min sønn leker ikke sjørøver som voldtar og kutter hender, men han leter etter skatter og sloss med krokodiller!

Fokus på krig og krigshandlinger mellom mennesker, gjerne med autentiske våpen, hører ikke hjemme i barneverdenen, mener jeg.

Gjest Gjest_Una_*
Skrevet
Takk for noen gode og noen useriøse svar.

Tror jeg ble misforstått litt jeg. Jeg skrev også selv at jeg ikke var overrasket over at gutter leker slik, og at noen slikt er "genetisk" adferd.

Hvordan enkelte klarte å trekke dette opp mot frisk luft og for mye tv-titting, aner jeg ikke :) Antagelig en som har dårlig samvittighet for dette selv :)

Litt krigsleker, uskyldige kruttlappistoler på karneval, sverd gjør ingen ting. Det er det enorme fokuset jeg lurer på, og voldsomme drapsmaskiner som autentiske maskingevær reagerer jeg kraftig på! De har ingenting i en barnehage å gjøre!!!!!

Vil bare føye til (utrolig at jeg må understreke dette) at min sønn leker ikke sjørøver som voldtar og kutter hender, men han leter etter skatter og sloss med krokodiller!

Fokus på krig og krigshandlinger mellom mennesker, gjerne med autentiske våpen, hører ikke hjemme i barneverdenen, mener jeg.

Indianer og comboy - politi og røver er krig det og ... Og hva med lekesoldater - er det også ulovlig krigslek?

Det var jeg som nevnte det med lek og frisk luft som et bilde på småbarnsforldre anno 2009 - det er viktigere med riktig pedagogisk leketøy og beskyttelse fra alt mulig enn å få la barn være barn og leke fritt uten de voksnes innblanding i alt mulig.

La nå barna få være barn og leke som barn har gjort i alle år - helt uten å ta skade av det.

Skrevet

Jeg synes TS blir litt mistolket her. Har erfaring fra Ped leder og autentiske maskingevær og en lek som går over streken ville jeg iallefall tatt tak i.

Dere skriver at de må få leke som barn har gjort i alle år, uten å tatt skade av det. TS skriver at barnet i bhg leker voldtekt? Er det greit? Er det en type lek som barn har lekt i alle år?

Jeg ville tatt det opp i foreldresamtalen jeg TS. Det bør iallefall være slik at lekene kan ligge i hylla. Tenker med sorg på de stakkars flyktningene som kan ha opplevd traumatiske ting, og noe slikt kan faktisk bli traumatisk.

Skrevet
Jeg synes TS blir litt mistolket her. Har erfaring fra Ped leder og autentiske maskingevær og en lek som går over streken ville jeg iallefall tatt tak i.

Dere skriver at de må få leke som barn har gjort i alle år, uten å tatt skade av det. TS skriver at barnet i bhg leker voldtekt? Er det greit? Er det en type lek som barn har lekt i alle år?

Jeg ville tatt det opp i foreldresamtalen jeg TS. Det bør iallefall være slik at lekene kan ligge i hylla. Tenker med sorg på de stakkars flyktningene som kan ha opplevd traumatiske ting, og noe slikt kan faktisk bli traumatisk.

Takk for svar!

Jeg har ikke sagt at noen i barnehagen lekte voldtekt. Det var en som svarte meg ovenfor at sjørøverne i gamle dager voldtok og drepte, og vedkommende trakk da tydeligvis en konklusjon om at det er det barna leker når de leker sjørøvere i dag.

politi/røver, cowboy/indianer og andre "uskyldige" rolle- og kampleker er selvfølgelig ingen fare. Jeg snakker om voldsomme skyteepisoder med maskingevær osv. Kan ikke skjønne at noen forsvarer det at barn leker at de dreper andre?

Min gutt har hittils ikke lekt at han har drept mennesker, verken som sjørøver eller cowboy. Det har handlet om å jakte på krokodiller, tyver osv, men ikke henrettelse!!! Herregud, hvem er dere som forsvarer dette?

Skrevet

Jeg syns noen typer krigslek kan være ok, spesielt siden er vanskelig å begrense dette fullstendig. Men når det gjelder autentiske maskingevær, syns jeg ikke dette bør tillates i barnehagen, og jeg ville tatt det opp. Jeg så en fireåring i bakgården her jeg bor tidligere i sommer, som løp rundt med et sånt autentisk maskingevær som lagde maskingeværlyd, mens han pekte det mot de andre barna. Sånt syns jeg er helt horribelt, og jeg tenker mitt om de foreldrene, ja. Jeg syns generelt det virker som mange foreldre beskytter barna sine vel mye i disse dager, men akkurat det der syns jeg ikke handler om overbeskytting.

Skrevet

Da leste jeg litt fort TS, ble glad for at voldtekt ikke er ett innslag i leken.

Men jeg er enig med deg og Vera Vinge. Autentiske maskingevær som lekes med i en lek der man bevisst bare skal drepe hverandre, det synes jeg ikke er greit.

Skrevet

I barnehagen der jeg jobber har vi forbud mot krigsleketøy og våpen generellt. Synes ikke det har noe i en barnehage og heller ikke i et barns liv å gjøre.

Greit at barna leker indianer, cowboy og sjørøvere, det er leker hvor de spiller en rolle og det blir en god lek rundt det :) Men når det kommer til krigsleketøy, hvem etterligner de da? Helt tullete lek synes nå jeg...

Skrevet

For å hjelpe deg litt med ditt syn på barn og krigsleker vil jeg at du kjøper deg boka "I lekens verden" av Birgitta Knutsdotter Olofsson. Den belyser temaet på en flott måte :) Lykke til. Kanskje det hjeper deg til å være litt mindre negativ til temaet.

Barn leker og lærer. De lærer samhandling, turtaging, regulering av egne følelser, hvordan de skal lese andres grenser, samarbeide om regler, osv. Og det handler lite om hva slags redskaper de har i leken. Og av den grunn spiller det kanskje liten rolle hva de leker med, og kanskje er det ett argument for å ikke kjøpe krigsleker.

Skrevet

:fnise: Jeg kom til å tenke på... tenk om man skulle nekte unger å leke mor/far og barn, fordi de kunne komme til å leke skillsmisse... :skratte: Ser for meg lille Ole som får rollen som "elskeren i skapet" :skratte:

Ooooff... avsporing de lux.. :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med TS. Sjørøvere, politi og tyv osv er en helt grei og naturlig, stimulerende form for lek.

Men når vi snakker om tro kopier av automatvåpen, og at ALL LEK dreier seg om dette, da har det gått for langt. For det første fjerner det fantasidelen av barnets lek, og går på at de hermer etter det de (skremmende nok) har sett på film. For det andre, synes jeg det er helt forkastelig at foreldre kjøper slike våpenleker til barna sine, fordi det virkelig er å skyte seg sjøl i foten (unnskyld ordspillet) i forhold til den dagen de skal lære barn om våpensikkerhet.

Jeg hadde ett lekevåpen da jeg var liten, ikke noen tro kopi engang, men ble strent formanet om at denne var det helt forbudt å sikte på noen med. Jeg kunne få leke at jeg skjøt på blink og gikk på jakt, men ikke noe annet.

Hilsen tidligere barnehageansatt, pistolskytter og jaktfrue.

Endret av kaprifolen
Skrevet

Jeg vil ikke nekte min sønn å leke krigsleker e.l. (Regner med at det ville vært veldig vanskelig), men jeg synes ikke at man skal ha virkelighetstro våpen som leker. Det er STOR forskjell i mine øyne på å bruke pinner som våpen og en pistol som ser ekte ut. Jeg kan tenke meg at det er en stor forskjell for flyktningbarn som har opplevd krig og vold på nært hold også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...