Gå til innhold

Delt foreldreansvar


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det i praksisk?

Vi prøver å finne en løsning før vi skal til mekleren.

Mannen min foreslår at barna bor fast i hjemmet (noe jeg selvsagt er enig i) men resten av forslaget er jeg litt tvilende til.

Han mener at jeg bor den ene uken her, og han den neste.

For hans del er det nok ok, i.o.m at han har et annet hus han disponerer den uken han ikke er her, værre er det med meg. Jeg må i aller tilfelle leie meg et, noe som vil bli økonomisk steintøft.

Er også usikker på hvordan barna vil takle denne form for bo situasjon. (med mor boende ene uken og far neste) Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må jo i teorien være den ideele måten å praktisere delt samvær på, det er de voksne som har bestemt dette, og barna slipper å flytte frem og tilbake. Men jeg tviler på at det vil fungere i praksis, det vil iallefall kreve enormt godt samarbeid.

Utover det kan jeg dessverre ikke gi deg andre råd enn å tenke mest på barna. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vanskelig å gi råd i en slik situasjon... men noen tanker melder seg umiddelbart ;

Min holdning er at barns primære behov er trygge foreldre / omsorgspersoner. Vil dere som voksne trives i slike boforhold?

Det er ikke huset dere bor i, men du og pappan som er deres barns trygge rammer. Trives ikke dere, vil barna lett kjenne på dette...

Dessuten; hva med fremtiden.. hva om du f.eks møter en ny mann, hvordan blir det da å splitte opp hjemmet..?

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Er enig med de tidliger innleggene, og tror også at det kanskje hadde holdt en liten stund, men ikke i lengden. Skulle dere velge å prøve denne løsningen måtte det jo være en selvfølgelighet at du bodde i hans nye hus/leilighet om han ikke vil det, mener jeg at du kan kreve at han skal betale halvparten av det det koster å bo i huset siden han skal bo der halvparten av tiden, for da må jo du finne noe annet, og det er jo ikke mer enn riktig at han da er med å betaler for plassen han bor på, siden du ikke får bruke leiligheten/huset hans.

Men tenk deg litt om før du velger en slik ordning

han får da tilgang til ditt privatliv selv om dere ikke bor sammen lengre. hva om en av dere finner en ny en og da spesielt du, tror du den nye vil like at ex en din bor i huset ditt? og om du skal ha leiligheten hans til disposisjon hva når han treffer en ny en? jeg tror dette er en drømmeløsning for alle skilte foreldre, men som bare fungerer i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det blir jo nesten som barnas hjem og foreldrene som kommer på besøk annenhver uke det da... :o

Synes dette hørtes helt teit ut jeg.

Ettersom han har et eget hus en annen plass, hadde det vært bedre for deg og bo fast der barna bor, og han i sitt eget hus.

Barn venner seg til å komme til pappe annenhver uke de, det er jo utrolig hvor lett barn omstiller seg.

Eller far kan komme å bo hos deg annenhver uke...??? Kanskje ikke beste løsning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp dere en tomannsbolig.

Hadde pappaen til ungene mine hatt vett på å samarbeide ville jeg gått for den løsningen.

Jan Teigen og Anita Skorgan gjorde det og det funket glimrende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo nesten som barnas hjem og foreldrene som kommer på besøk annenhver uke det da... :o

Synes dette hørtes helt teit ut jeg.

Vel... det er en sånn situasjon mange barn settes i... flytt hver uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Bra å få tilbakemeldinger fra noen som ikke er i ens umiddelbare nærhet.

Dette er ikke en enkel situasjon.

Det er uaktuelt å bo hos han annen hver uke, fordi bopelen hans er langt unna skolen dem går på.

Det må mest sannsynlig bli den vanlige måten, at barna bor fast hos meg, og annen hver helg, og en ettermiddag i uken (?) hos han?

Hvordan fungerer dette i praksis da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring fungerer det veldig greit. Og jeg vet at barna mine setter stor pris på å ha et sted som er hjemme - selv om de har egne rom etc. hos faren. De er så helige at det er kort vei mellom oss - så de kan bare stikke innom faren om det er noe.

De vet de er velkommen hos faren når som helst - også uten om de avtalte dagene, og vi deler/samarbeider om kjøring til aktiviteter også utenom de "faste dagene". Vi har ikke hatt behov for alt for rigide løsninger - og prøver å la det være åpent for barna til å kunne gå frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis barne er i skolealder er det jo egentlig mest stabilt for barna å bo fast en plass og komme hos far helger, ferier og evt fridager osv.

Som Tex sier er det jo en flott løsning å kjøpe en tomannsbolig slik at barna kan komme og gå når de føler for det. Men det avhenger i at begge foreldre klarer å samarbeide og være litt enig.

Så lenge foreldrene bor tett så synes jeg delt foreldreansvar er greit fordi også fedre føler jo for å ha sine barn i likhet med mor.

Men dette må man jo tenke på og evt prøve å finne en løsning som passer best for alle parter.

Men dette med at foreldrene bor annenhver uke i et hus synes jeg hørers helt snålt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...