Marcia Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 Hei! Er det noen som vet om figurene i den amerikanske serien Sesame Street har fått andre navn på norsk, hvis den da i det hele tatt er vist på norsk TV?
Sniktitt Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Tja, er ikke noen av disse figurene brukt i Sesam Stasjon da? Det som gikk før på barne-tv. Og de fikk vel norske navn. F.eks. Erling og Bernt... Men de brukte jo litt andre navn om noen, som Gule Fugl og kakemonsteret.
Gjest gabriela Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 * O. Tidemann er stasjonsmester og administrerer stasjonen. Han er en småforvirret og snill eldre mann som spilles av Sverre Holm. * Leonora Dorothea Dahl er stasjonssangerinne og O. Tidemanns kvinnelige motspiller. Hun er en husmortype som har stasjonsansvaret når Tidemann er borte. Leonora spilles av Sidsel Ryen. * Max Mekker er en stor, blå, dyreaktig figur, og spilles av Geir Børresen. Han er en nevenyttig tenker, og har som standardreplikk «Max Mekker mekker alt!». * Bjarne Betjent er Max Mekkers motsetning. Han er flink med tall og liker det forutsigbare. Bjarne Betjent blir framstilt som en rosa menneskeliknende dokke og spilles av dokkespiller Åsmund Huser. * Alfa er verbalt interessert og brevveksler med venner over hele verden. Hun blir framstilt som en hårete gul dokke og blir spilt av dokkespiller Hanne Dahle.
Lizzee Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Tja, er ikke noen av disse figurene brukt i Sesam Stasjon da? Det som gikk før på barne-tv. Og de fikk vel norske navn. F.eks. Erling og Bernt... Men de brukte jo litt andre navn om noen, som Gule Fugl og kakemonsteret. Ernie & Bert = Erling & Bernt CoocieMonster = Kakemonsteret Ellers så er jo ikke figerene like i den norske og den amerikanske versjonen. I den amerikanske er det jo veldig mange "muppets" som vi ikke har sett på norsk. Og de har jo ikke like karakterer som Leonora og Bjarne Betjent i USA, fordi NRK laget egne figurer - de som Gabriela nevnte. Det er kun på filmsnutter fra den amerikanske Sesame Street at de amerikanske firgurene kommer frem.
Meaty Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Jeg er ganske sikker på at Grover het Gunnar på norsk. Jeg tror at Elmo også var med, men husker ikke hva han het på norsk. Her er Erling og Bernt: Wql8BYJGzbY Endret 29. oktober 2009 av Meaty
Lurvina Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg er ganske sikker på at Grover het Gunnar på norsk. Jeg skjønte ikke med det samme hvilken figur du mente, men når jeg fikk se bildet så synes jeg at jeg hører Erling sin stemme som roper på Gunnar
Lurvina Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Dobbeltpost Endret 30. oktober 2009 av Lurvina
Marcia Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2009 Takk for svar, alle sammen! Er det noen som vet om Oscar the Grouch har noe norsk navn? Det var visstnok et grønt vesen som levde i en søppelbøtte, eller noe slik.
lilleGrethe Skrevet 30. oktober 2009 #10 Skrevet 30. oktober 2009 Hoveddelen av Sesame Street ble ikke vist på norsk TV. Konseptet som er brukt er at de har tatt inspirasjon fra Sesame Street, laget en egen setting, med egne figurer: Alfa og Bjarne, Max Mekker, og etter hvert Py (Alfa, Bjarne og Py er hånddukker, mens Max Mekker er et kostyme), og O. Tidemand og Leonora Dorothea Dahl som er skuespillere. Mellom det som foregår på stasjonen er det klipp som er hentet fra den originale Sesame Street. Det er her Bernt og Erling kommer inn, og andre som har vært med er Kakemonsteret, Elmo, Gunnar, osv. Men jeg tror ikke alle fikk navn på norsk. Her er en side på engelsk om den norske serien: http://muppet.wikia.com/wiki/Sesam_Stasjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå