Gentle Skrevet 27. oktober 2009 #1 Del Skrevet 27. oktober 2009 I bibelsk tid trodde jødene at jorden var flat, omtrent som en pizza, med et kuppelformet "tak" over. Over dette taket bodde gudene, (guden), da menneskene bygget Babels tårn var gud redd for at menneskene skulle nå opp til ham, slik at de bare kunne spasere rett inn i gudeverden. Dette bekymret Gud. 1 mos 11: 4 4 «Kom,» sa de, «la oss bygge oss en by med et tårn som når opp til himmelen, og skape oss et navn så vi ikke blir spredt ut over hele jorden!» Jesus trodde jorden var flat, uten at jeg kritiserer ham for det. Matt 4:8 "8 Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet " Senere har vi fått vite at det ikke er noe tak der oppe som kan kalles himmel, det er vel alle enige om. Men, hvis Gud er et vesen, en person: Hvor er han? Jeg har hørt at noen mener han befinner seg utenfor universet, noe som gjør det vanskelig for ham å høre bønner, vil jeg tro. Høres ikke så sannsynlig ut. Er det andre muligheter? I en annen dimensjon? Han er der oppe, eller rundt oss, men siden han er en ånd kan vi ikke se ham? Jeg lurer oppriktig på dette spørsmålet, altså hvordan andre oppfatter problemstillngen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke religiøs Skrevet 27. oktober 2009 #2 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud er i deg, du er av gud, og gud av deg. Jeg ser på "gud" som et universelt midtpunkt av lys, kjærlighet og energi. Av atomer og molekyler. slik som vi mennesker og er sammensatt. Det sies at Gud er på det syvende planet (vi er på det 3.). Det sies at gud er i en annen dimensjon. den 7. dimensjone, kanskje? Ingen har svaret på hvor gud er, og hva Gud er, men for meg er ikke gud en mann, ei heller en som nekter deg å komme til der gud befinner seg. Du er skapt av gud, derfor er du gud. Når du da er gud, vil gud det aller beste for deg (fordi du er gud, og gud vil jo alt det beste for seg selv også). Ja gud blir jo en slags kjempe ånd. Man kan til tider se ånder, og man kan og, hvis man rett og slett TØR, se gud også. eneste er, du må slutte å lete etter ting utenfor deg selv. Gud er I deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. oktober 2009 #3 Del Skrevet 27. oktober 2009 JEg tror det var et lurespørsmål, og svaret er selvsagt at gud IKKE er! Har jeg vunnet noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 27. oktober 2009 #4 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud er i deg, du er av gud, og gud av deg. Jeg ser på "gud" som et universelt midtpunkt av lys, kjærlighet og energi. Av atomer og molekyler. slik som vi mennesker og er sammensatt. Det sies at Gud er på det syvende planet (vi er på det 3.). Det sies at gud er i en annen dimensjon. den 7. dimensjone, kanskje? Ingen har svaret på hvor gud er, og hva Gud er, men for meg er ikke gud en mann, ei heller en som nekter deg å komme til der gud befinner seg. Du er skapt av gud, derfor er du gud. Når du da er gud, vil gud det aller beste for deg (fordi du er gud, og gud vil jo alt det beste for seg selv også). Ja gud blir jo en slags kjempe ånd. Man kan til tider se ånder, og man kan og, hvis man rett og slett TØR, se gud også. eneste er, du må slutte å lete etter ting utenfor deg selv. Gud er I deg. Det var meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #5 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud er i deg, du er av gud, og gud av deg. Jeg ser på "gud" som et universelt midtpunkt av lys, kjærlighet og energi. Av atomer og molekyler. slik som vi mennesker og er sammensatt. Hadde Gud vært av atomer hadde han vært masse, og vi hadde ikke hatt noen problemer med å se ham. Det er ikke bunden energi (masse) som utgjør stengselet for mennesket. Det er energien frigjort. Det er "den hytte" Paulus gjerne ville bli kvitt for å kunne komme hjem sammen med oss andre. Menneskene i sin alminnelighet er fornøyde med det atomære. De er i den henseende lik gullfisken i bollen. De skjønner ikke hva som er utenfor den tross alt begrensede elektromagnetiske strålingen som sammen med atomene utgjør kjernen i alle byggestener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 27. oktober 2009 #6 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hadde Gud vært av atomer hadde han vært masse, og vi hadde ikke hatt noen problemer med å se ham. Det er ikke bunden energi (masse) som utgjør stengselet for mennesket. Det er energien frigjort. Det er "den hytte" Paulus gjerne ville bli kvitt for å kunne komme hjem sammen med oss andre. Menneskene i sin alminnelighet er fornøyde med det atomære. De er i den henseende lik gullfisken i bollen. De skjønner ikke hva som er utenfor den tross alt begrensede elektromagnetiske strålingen som sammen med atomene utgjør kjernen i alle byggestener. Den der paulusgreia må jeg melde helt pass på. Når du først vet hva som utgjør stengsel for mennesket, fortell meg hva du mener dette er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #7 Del Skrevet 27. oktober 2009 Den der paulusgreia må jeg melde helt pass på. Når du først vet hva som utgjør stengsel for mennesket, fortell meg hva du mener dette er? Nå snakket jeg om Paulus og de av oss brødre som har et håp om å forlate jorden og tre inn i nye dimensjoner i himmelen. For menneskene i sin alminnelighet er det stoltheten som er det største stengselet for å kunne nærme seg Jehova Gud. "Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde", sier Skriften Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Hvis det faktisk finnes flere dimensjoner, som er bebodd av vesener, oppfatter jeg det som gudsbevis over alle gudsbevis, noe enhver ateist må forholde seg til. Hvis bibelen forteller om dette, er det bevis for at ihvertfall noen av skribentene hadde utenomjordisk kunnskap, noe som gjør bibelen troverdig. (eller deler av den) Det hadde vært fantastisk, tenk deg hvordan forskjellen er på 2 og 3 dimensjoner! Så til grunnlaget: Kan det føres fram beviser eller troverdige indisier på at dimensjonene finnes, og at det finnes vesener der? Finnes det andre muligheter, f eks at vi har misforstått gud eller hans vesen? Eller ender hele spørsmålet opp i om det finnes flere dimensjoner eller ikke? Endret 27. oktober 2009 av Gentle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #9 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hvis det faktisk finnes flere dimensjoner, som er bebodd av vesener, oppfatter jeg det som gudsbevis over alle gudsbevis, noe enhver ateist må forholde seg til. Hvis bibelen forteller om dette, er det bevis for at ihvertfall noen av skribentene hadde utenomjordisk kunnskap, noe som gjør bibelen troverdig. (eller deler av den) Det hadde vært fantastisk, tenk deg hvordan forskjellen er på 2 og 3 dimensjoner! Så til grunnlaget: Kan det føres fram beviser eller troverdige indisier på at dimensjonene finnes, og at det finnes vesener der? Stephen Hawking kaller livet i noen av sine elleve dimensjoner for Brans. Disse øvrige dimensjonene i tillegg til våre fire er matematiske nødvendigheter for at våre dynamiske fire skal kunne eksistere slik de er idag. Science mr. Gentle! Men dette skjønner du bare ved et meget godt samarbeid mellom den venstre bokholderhjernehalvdelen og den høyre med de store sammenhengene. Ikke så mange forunt å stille i kombinert, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. oktober 2009 #10 Del Skrevet 27. oktober 2009 Stephen Hawking kaller livet i noen av sine elleve dimensjoner for Brans. Disse øvrige dimensjonene i tillegg til våre fire er matematiske nødvendigheter for at våre dynamiske fire skal kunne eksistere slik de er idag. Science mr. Gentle! Men dette skjønner du bare ved et meget godt samarbeid mellom den venstre bokholderhjernehalvdelen og den høyre med de store sammenhengene. Ikke så mange forunt å stille i kombinert, Nå tillegger du Hawkins ting han aldri har sagt. Han har ikke ytret en eneste stavelse om livsformer i de postulerte dimensjonene, og han sier selv at de ikke er påviselige annet enn at de er nødvendige som en forklaring på sider ved hans egen strengteori. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 27. oktober 2009 Stephen Hawking kaller livet i noen av sine elleve dimensjoner for Brans. Disse øvrige dimensjonene i tillegg til våre fire er matematiske nødvendigheter for at våre dynamiske fire skal kunne eksistere slik de er idag. Science mr. Gentle! Men dette skjønner du bare ved et meget godt samarbeid mellom den venstre bokholderhjernehalvdelen og den høyre med de store sammenhengene. Ikke så mange forunt å stille i kombinert, Det med hjernehalvdeler må du forklare nærmere. Konkret hva mener du er forskjell på min og din hjerne? Hvilket belegg har du for uttalelsen din? Har du link til seriøse sider som beviser dimensjonene og viser at de er bebodd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 27. oktober 2009 #12 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud er ikke en person, men en kraft. Denne kraften er overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud er ikke en person, men en kraft. Denne kraften er overalt. Interessant Hva konkret er denne kraften? Kan den måles? Kan vi se en virkning når den blir brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 27. oktober 2009 #14 Del Skrevet 27. oktober 2009 Interessant Hva konkret er denne kraften? Kan den måles? Kan vi se en virkning når den blir brukt? Hva kraften er? uhm....Gud Om den kan måles? Det tror jeg kommer veldig an på personer og tilstand. Av og til føler jeg Gud sterkt, andre ganger ikke Jeg har sett virkning av kraften når den blir brukt, i form av helbredelse. Og jeg blir veldig glad når kraften Gud er sterkt tilstede. For meg er det virkning. Dette er vage begreper som jeg er vant til å bruke sammen med en viss krets, så det er ikke sikkert de er verken forståelige, språklig korrekte eller besvarende. De er bare mine tanker om tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #15 Del Skrevet 27. oktober 2009 Det med hjernehalvdeler må du forklare nærmere. Konkret hva mener du er forskjell på min og din hjerne? Hvilket belegg har du for uttalelsen din? Har du link til seriøse sider som beviser dimensjonene og viser at de er bebodd? Om ikke lenge skal du få bevisene du trenger Gentle. For sanne kristne derimot er bevisene overveldende slik det står skrevet: "Tro er full visshet om ting en ikke ser". Du vet "tro" er en av åndens frukter og gis av Gud. Når vi så sammenholder det Bibelen sier med det vi kan finne av naturlover etc. ser vi at det stemmer på en prikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Langt mot Nord Skrevet 27. oktober 2009 #16 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud med menneskelige attributter slik som beskrevet i Bibelen passer sikkert for mange, selv synes jeg Kabbalahen henger mer på greip. The Kabbalah teaches that the whole of manifestation emanates from an absolute, unknowable godhead, comparable to the Hindu Brahman. However, the godhead is not quite unknowable, it is triplistic in nature, consisting of three “veils,” the Ain, “the Negative One;” the Ain, “Limitless Expansion;” and the Ain Soph Aur, “Limitless Light.” Negative existence is to be understood in the sense of the neti neti of Hinduism. The emanations from the godhead, describing the descent into manifestation, are ten in number and referred to as the sephiroth. Like Plotinus, the Kabbalists believed that the divine energy cascades from one aspect of divinity to the next. As one sephirah fills, like a bowl, it overflows to fill the next lower one. The sephiroth traditionally are represented on a glyph or chart called the “Tree of Life.” The Tree has three columns or “pillars,” associated with the qualities of severity, mildness, and mercy. The sephiroth on the middle Pillar of Mildness resolve or equilibrate the opposing forces on the other two pillars. The first three sephiroth: Kether, Chokmah, and Binah, collectively called the “supernals,” constitute a divine trinity. Kether, at the top of the Pillar of Mildness, is the first emanation from the threefold Ain. Kether, “the Crown,” is primal glory, pure being, pure becoming. Each of the sephiroth is associated with a particular divine name, and Kether is associated with Eheieh, “I Am,” as in “I Am That I Am.” In the Zohar, one of the earliest Kabbalistic texts, Kether is called the most High, the Ancient of Ancients, the Ancient of Days. Consistent again with Plotinus, it is symbolized by the “point within the circle.” The second emanation is.... Resten av beskrivelsen finner man her, side 5: The Supernals of the Kabbalah. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #17 Del Skrevet 27. oktober 2009 Gud med menneskelige attributter slik som beskrevet i Bibelen passer sikkert for mange, selv synes jeg Kabbalahen henger mer på greip. Resten av beskrivelsen finner man her, side 5: The Supernals of the Kabbalah. Kommer du langt nok mot nord så bikker det sørover igjen vet du..Og når du nevner å henge på greip, så var det vel i møkkakjellern det redskapet hører hjemme. Og da må jeg si meg enig med deg. På det greipet henger kabbalah-mystisismen som trenger ytre tilkjennegivelser for kjødelige mennesker. Jehova Gud derimot, kan kun tilbes i ånd og sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Langt mot Nord Skrevet 27. oktober 2009 #18 Del Skrevet 27. oktober 2009 Når man folder sine hender og ber, hvor kommer ditt bønnesvar fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #19 Del Skrevet 27. oktober 2009 Når man folder sine hender og ber, hvor kommer ditt bønnesvar fra? Det beror på hvem man ber til vet du...(Og du - du kan gjerne folde hender, men tror ikke det er noe krav ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Langt mot Nord Skrevet 27. oktober 2009 #20 Del Skrevet 27. oktober 2009 Når jeg har bedt så har jeg spurt om at smerten/ trykket må opphøre, det har hjulpet litt å få fokuset vekk fra det kjødelige, men hva som har blitt meg vist var aldeles forferdelig. Bønnesvar ser jeg på som at noen nører opp under egoet, de holder deg og gir deg svaret og med det stagnasjonen. Kabbalaen er intet svar, men et redskap for å erkjenne ens mørkere sider slik at disse ikke ødelegger for ens aspirasjon. Når man regelrett blir korsfestet og man kjenner trykket fra at man er null, en dritt og bare et måltid, så ser man lysets engel fra en annen side, selv avgrunnen (da'at) er ikke så fæl. Eneste man kan gjøre er å rive seg ned fra korset og falle sammen i total utmattelse, men man får trøst fra ens skytsengel for at man i det hele tatt skal ha nok ork til å karre seg opp til å krype videre i mørket (man ser vel analogien til det andre avsnittet, men her er det ingen bønn). Heller faen skjære enn pris Herren, men valget er frivillig om man vil utsette seg for denne torturen, man blir instendig advart ettersom galskap og selvmord er faktiske utfall. Ser man en av lysets engler så klapper man ikke i hendene og synger og ler, man frykter derimot for sitt liv og føler seg uendelig liten, sårbar og ja.. det er det verste jeg har sett. I forhold til Gud må lysets engel bare være en bedagelig affære, hadde man kunnet oppnå direkte kontakt med et slikt "vesen" så hadde nok hodet implodert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå