Gå til innhold

Er dette greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i Oslo i høstferien, og jeg hadde fått penger av fostermor(hun er mor til mine søskenbarn, så ekstante kan hun kalles) sånn at jeg kan kjøpe mat og klær. Det var en del penger, det var snakk om 5700 kroner. Jeg skulle egentlig kjøpe jakke og sko(visste ikke det før jeg kom hjem, men), men fant ingenting, så jeg endte opp med å bruke for mye penger på andre ting. Når jeg kom hjem hadde jeg nesten ikke noe penger igjen, og resten gikk til en mobilregning. Jeg vet dette ikke er noe å forsvare, og jeg vil ikke forsvare det heller, men nå vet dere situasjonen. Jeg er 17 år gammel forresten.

Nå fikk jeg en melding om at hun har stengt av mobiltelefonen min siden jeg har "gjeld"(vet ikke beløpet, men vil anta mellom 1000-2000 kroner) til henne. Er dette greit? Jeg mener det er å ta den altfor langt, det er greit å være sur på meg, men et sted går grensen. Nå har jeg ikke muligheten til å ha kontakt med venninner fra mitt tidligere bosted(ta det via skype skrev hun, ingen av mine venninner har skype).

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt greit, ja. Du har tullet vekk masse penger, og nå får du straff for det for å lære. Du er ikke avhengig av mobilen, og det er ikke verdens undergang å være uten mobil en stund. Om du synes det er kjipt, så er det det som er meningen ;) Du kan helt fint holde kontakt med venninner via epost, fb, osv.

Skrevet

Greit nok.

Det høres ut som om dere trenger litt klare beskjeder og retningslinjer dere imellom, dette virket litt ullent for meg.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Jepp dette synes jeg er helt grei reaksjon. Du er 17 år, og burde vite at 6000 er så mye penger, at det tuller man ikke bare bort. Det er faktisk over en hel måneds utgiftsdekning, hvis fostermoren din er ansatt av barnevernet.

Hadde du vært voksen, og tullet bort lønna di slik, hadde det også fått konsekvenser.

Siden det bare er et år til du er myndig og da kanskje må stå på egne bein, er det greit at du lærer hvordan realiteten er the hard way.

Jeg er både mor og har vært fostermor, og ville ha gitt mine barn den samme konsekvensen hadde de rotet bort så mye penger som du har gjort nå.

Skrevet

Jeg surret ikke bort 6000 kroner, så det er klart. Jeg surret bort 1500 kroner.

Jeg forsvarer ikke dette, jeg vet det var galt, og hun sa selv at jeg fikk tjene penger til å kjøpe sko og jakke. Nå er det ikke sånn lenger. Hun er veldig uklar, og dette var en melding jeg fikk på sms. Vi kommuniserer ikke, hun bare lager regler etter regler. Det skal sies at jeg er en elev med toppkarakterer, drikker ikke, er rolig og balansert og prøver mitt beste å oppfylle hennes ønsker(så langt jeg har kapasitet). Dette var en glipp, og det har ikke skjedd tidligere(selv om jeg ikke kan påstå at jeg er flink økonomisk med mine penger heller, men det er strengt tatt mitt problem). Det er mer sammensatt enn jeg har skrevet her, men å skrive hele greia er nok uaktuelt, da få vil gidde å lese gjennom. I korte trekk kan jeg si at hun kun kritiserer meg, og jeg aldri får noe bra feedback på ting jeg gjorde i fjor. (eks: bror + meg sang i bursdag, hun sa bare at broren min var flink. jeg er flink å rydde inn koppen min hver kveld i en mnd, så glemmer jeg det en gang, og da er det kjempedårlig. Fikk 5 i snitt og kommentaren jeg fikk var "jaja, vi får vel si at dette er greit da, selv om matten er litt dårlig". osv osv).

Jada, jeg ser at jeg skal "straffes", men straff nok hadde vært om jeg måtte gå og fryse i hele vinter, eller bruke gamle klær.

Ja, jeg vet ikke hvor jeg vil med dette. Jeg skal jo betale tilbake lånet(har en sparekonto), men jeg synes hun er ekstremt flink til å øke avstanden mellom oss. Når jeg har betalt ned vil jeg spørre om å flytte ut på hybel(aktuelt, da jeg bruker nesten 3 timer på skolevei til sammen hver dag), så jeg får en mulighet til å prøve å klare meg frem til jeg blir 18. Da ønsker jeg ikke å få noe støtte fra henne, for det fungerer ikke.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet
Det var en del penger, det var snakk om 5700 kroner. Jeg skulle egentlig kjøpe jakke og sko(visste ikke det før jeg kom hjem, men), men fant ingenting, så jeg endte opp med å bruke for mye penger på andre ting. Når jeg kom hjem hadde jeg nesten ikke noe penger igjen, og resten gikk til en mobilregning.

Jeg surret ikke bort 6000 kroner, så det er klart. Jeg surret bort 1500 kroner.

Du er litt uklar på hvor mange penger du faktisk surret bort. Det er stor forskjell på å surre bort nesten 6000 kroner og å surre bort 1500.

Når det er sagt, mener jeg at du er gammel nok til å stå på egne bein hvis det ikke fungerer i fosterhjemmet. Min sønn flyttet ut nå i august for å gå i lære 17 år gammel, og han klarer seg kjempebra.

Det er noen regler som må dekkes for å få borteboer, men det høres det ut som du fyller.

Men det er ikke bare bare å skulle bo hjemmefra og klare seg selv. Du må ta hånd om all vask og stell av klær og hus, det økonomiske, innkjøp av mat, betale regninger, osv. Så hvis du skal flytte hjemmefra, må det være fordi det virkelig ikke fungerer mellom deg og tante, og ikke fordi det er litt uoverensstemmelser som egentlig kunne ha vært ordnet med en god samtale.

Bostipend for elever i videregående opplæring

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend, dersom du oppfyller ett av disse vilkårene

•skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet

•du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag

•det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

Skrevet
Nå fikk jeg en melding om at hun har stengt av mobiltelefonen min siden jeg har "gjeld"(vet ikke beløpet, men vil anta mellom 1000-2000 kroner) til henne.

Litt uklart, men det sto der egentlig.

Det fungerer ikke i det hele tatt. Tanta mi forventer at jeg, som ikke hadde noe oppdragelse frem til jeg var 14-15(da jeg flyttet hit), skal kunne det samme som hennes barn kan.

Om jeg flytter, vil det være for å kunne lære meg å klare meg økonomisk (flytter til Oslo - der jeg har alle venninner - til neste år, så da vil jeg ha litt erfaring), få et litt mer sosialt liv enn jeg har her, kortere skolevei og generelt en veldig bra erfaring å ha.

Vi går forresten til BUP pga og forholdet mellom oss to, og vi har snakket om dette maange ganger, uten forbedringer.

Tusen takk for fint svar, fint at du tok deg tid.

Skrevet

Litt vanskelig å sette seg inn i hvilke penger som gikk til hva ettersom du sløste noe og betalte ned en mobilregning med resten; 5700-1500=4200??? Kanskje hun synes du hadde litt høy regning? Eller fikk hun egentlig det meste av pengene tilbake?

Uansett så er det ingenting i veien for å starte på egenhånd (så sant det ikke er noen regler jeg ikke kjenner til) Jeg flyttet selv som 16 år for å gå på skole litt lengre unna, og har bodd vekke siden da. Som 17 år fikk jeg også en ettermiddagsjobb så jeg hadde litt ekstra penger.

Kanskje dere kan snakke om dette på neste BUP møte? Kanskje dere kan få en annen type relasjon? At hun hjelper deg positivt til å stå på egne ben. At hun veileder deg i hvordan hun kan sette opp et realistisk månedlig budsjett hvis du aldri har gjort dette før? OSV. Tror dette kan være sunt for dere begge jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...