Gå til innhold

Drittlei!! :o(

*nora*

Anbefalte innlegg

Vi er så drittlei huset vårt innvendig, er greit nå om sommeren når vi bare er ute, men kvier oss for vinteren da vi må sitte inne i det kjedelige huset...

Har lyst å male veggene, kjøpe noen få nye møbler, og male/beise de vi allerede har (syreluta furu). Må ha nye gardiner, gulvtepper, bilder, sofa og div dill dall. Tenkte vi skulle begynne med stua. MEN, jeg klarer aldri å se helheten på ting før jeg begynner, så jeg tør ikke sette i gang med et så stort prosjekt, for her skal jo alt passe sammen, og kunne videreførest til resten av huset. Må altså finne en stil, og trenger hjelp. Har vært inne på tanken å leie en interiørarkitekt (eller hva det heter), men har ikke all verdens med penger heller... Noen som har tips til hvordan vi kan få hjelp til å finne en stil som passer til oss, uten å bli ruinert? Hva koster en interiørarkitekt, og hva hjelper de til med? Noen som har erfaring med noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne jo være en ide å ta en tur på forskjellige møbelbutikker bare for å få inspirasjon. På Ikea lager de jo rom for å inspirere og billig er det jo også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt interiørarkitekt, men har interiør som hobby og leser endel interiørmagasiner.

Det finnes så utrolig mye fint syntes jeg, jeg liker mange forskjellige stiler. Men blander man alt for mye kan resultet lett bli veldig rotete, jeg syntes det er viktig å finne en "hovedstil" så kan man heller spe på med detaljer av ymse slag.

Først av alt når jeg skal pusse opp noe, prøver jeg å finne ut hvilken stil/stemning jeg vil skape. Skal det være lyst og luftig? Fargerikt? koselig? romantisk? intimt ?

Hva liker du? Prøv å se bort i fra hva som er veldig moderne, det som er in blir ut! Hvilke farger liker du, og hvilke farger trives du med å ha rundt deg?

Har du et møbel eller et bilde du liker spesielt god? Jeg pusset opp et gjesterom på hytten i ferien, hele det rommet er pusset opp etter en seilbåt som skulle stå på pynt der inne!

Når det gjelder farger kan det være lurt å ha noen få hovedfarger. Blander man alt for mye kan det lett bli rotete, men det kan også bli kjempetøft.

Min erfaring er at det er lurt å tenke litt før en setter i gang. På www.ifi.no finner du mange gode råd og eksempler på forskjellige stiler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det litt på samme måte. Er egentlig litt usikker på hvordan jeg vil ha det, og hvilken stil jeg egentlig har.

Da vi kjøpte huset hadde vi ikke råd til å pusse opp noen ting. Så innredet vi en hel kjeller, og da måtte vi ta stua i samme slengen. Da hadde jeg mange rom som skulle gjøres noe med, og litt liten tid. Det endte med at jeg ikke ble fornøyd med noen av dem.

Nå har det gått noen år, og vi har begynt litt på ny, og jeg har funnet ut at TID er stikkordet. Og selfølgelig penger. Det koster å ha stil. Men da jeg skulle pusse opp kjøkkenet, bruket jeg laaaang tid. Jeg tittet rundt, lånte hjem, sammenlignet, fant en farge, ombestemte meg, lånte på ny osv. Jeg spurte mye om hjelp i de forskjellige butikkene. Tok med meg tapetprøver, da jeg skulle ha fliser, tok med hjem, leverte tilbake, og tok med nye. JEg begynte å tenke farger, lenge før arbeidet satte igang, slik at jeg ikke trengte ta en forhastet avgjørelse. Bestemte meg for å satse på to basisfarger, som gikk igjen i innredningen, tapeten, gardinene og flisene. Resultatet ble kjempebra og stilfult, ble imponert av meg selv, for jeg var ikke klar over at jeg hadde så god smak :ler:

Å få hjelp kan og være en idè, men det koster, og et hus skal jo gjenspeile de som bor der også.

Som sagt koster alt penger, og jeg har innført en ny regel hjemme hos oss. Hvis vi synes det er litt tomt et sted, enten på en vegg eller for møbler, lar vi det stå slik til vi får råd å kjøpe det vi har lyst på. Vi kjøper ikke noe som koster mindre bare for å "fylle opp" men venter heller.

Dette ble langt, men men.... Å pusse opp er jo kjempegøy, hvis en har tid, gled deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt i interiørbøke og blader.

Gå rundt på møbelhus (IKEA er best fordi de har hele rom).

Finn en stil du liker.

Om du allerede har en god sofa og en fin reol f.eks, så ta utgangspunkt i disse. Furumøbler kan du gjøre masse med.

Er det en farge eller et mønster du liker?

Gå ut fra denne fargen og tilsett farger som passer sammen med den.

Du har sikkert hvert hjemme hos noen som du syntes hadde det koselig?

Gå på nytt besøk. Se på fargene og stilen. Kopier litt av det, men ikke alt.

Selv har jeg ingen "stil". Er glad i klare farger og tidløse, koselige møbler. Jeg vet ikke helt hva jeg liker, men vet veldig godt hva jeg ikke liker. Dessuten synes jeg at praktiske ting fører til trivsel. Det kan være så gjennomført og fint det bare vil, men når det ikke fungerer så blir det bare trist.

Et eksempel er glassplater og blanke flater. Det kan være riktig så fint, men hos meg så hadde det bare blitt deprimerende. Er ikke sååå flink til å tørke støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lyse farver gir rommet størrelse, mens mørke får rommene til å virke mindre.

Personlig er hele leiligheten vår lys. I en varm lys farve som passer godt inn med resten...

Rommene virker plutselig mye større.

Tenk etter farge først, for så å gå videre til møbler. Hvilke farge ville passe på sofa om man har den og den fargen på veggen..

Her har vi lys-beige farge på veggene, og blå sofa. Møblene er i mahogney. Gardinene er nesten samme, hvertfall i samme sjatering som veggene. Det blir ikke for kjedelig pga fargen på sofaen og gulvene. Har halvmørk parkett på gulvene. La samme på alle gulvene. Gangen er hvit, kjøkkenet hvitt, mahogney/kirsebær og stål, soverommet lysere enn stua, badet hvitt...

Det viktigste er at du finner hvilken stil du liker......

Som Mie sier: vil du ha det romantisk, spesiellt, intimt, varmt???

Lei bøker på biblioteket om interiør og farger. Spør de i fargehandelen om sammensetninger. Gå på møbelforretninger å se deg om. Hvilke type møbler liker du??? Vil du ha mørke, tunge møbler, eller lyse- moderne?

La teppene gå gjen i veggfargen ..

Ikke fyll opp for mye, da virker det fort rotete. Hold en ren stil, hvor du ikke har ALTFOR mye dill og dall stående overalt. Kast det du ikke har bruk for, og kjøp oppbevaringsesker ol på Ikea.

Speil på veggen vil gjøre at rommet virker større.. Ikke heng FOR mange bilder på veggene, la det være litt "pusterom".

Uansett, smaken er som baken... Kan være lettere å hjelpe deg når du har sett deg ut ting du liker, og forteller om disse.. :D

Lykke til hvertfall.. Oppussing er GØØØY!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått gode råd, ser jeg. Til du finner ut av det - skjønner du må ta en ting av gangen - får du trøste deg med at nesten alle har hatt et utgangspunkt som ikke har vært det beste, og man ikke bare skal bo, men leve også. Du kan gå på bruktbutikker og finne ting du liker, som ikke er så dyre. Tepper f.eks. kan renses. Du kan finne bilder, som ikke alle har.

Jeg var nettopp i et oppusset, moderne, kostbart og lekkert hus - der alt "var riktig". Sammenliknet med her jeg bor - og dit jeg skal flytte, var det jo som to forskjellige verdner. Men jeg bebor ikke - jeg lever her, med rot og alskens aktiviteter. En annen ting - det var så perfekt at dersom man satte inn en ting som ikke passet, så ville den skrike... altså ikke mye rom for små forandringer underveis.

Det er sjelden jeg sitter og studerer stua - var bare i begynnelsen.

Jeg lar beige og blått gå igjen - med andre farger innimellom. Har mye luft, så blikket finner hvile - føler meg lett tynget om det blir for overfylt.

De fleste bildene jeg har, er ikke hengt opp, men er i boden.

Vet ikke jeg - men har lagt merke til at uansett hva folk gjør, dersom de har bilder i sølv- og gullimiterte rammer - så virker det "rotete"... kanskje bare noe med smaken min...

Men jeg ville byttet rammer, dersom det var tilfellet. (sånt sier jeg ikke til kjente - bare nevner det her - siden ordet er fritt... alle kan ha det som de vil, bare de trives...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...