GlaJenta88 Skrevet 27. oktober 2009 #1 Skrevet 27. oktober 2009 I går kom styreren i laget innom og fortalte at det i løpet av året kom til å komme en mann fra Canal Digital som skulle gjøre noe jobb med et eller annet. Jeg var ikke hjemme, så jeg aner ikke hva som egentlig ble sagt eller ikke, men samboeren min fikk ikke noen papirer eller noen annen dokumentasjon på dette. Sambo spurte om når det kom til å bli sånn ca, og hva mannen skulle gjøre. "Nei, nå skulle vi få internett" var igrunn det min samboer satt igjen med, og når det kom til å skje ante ikke styrer. Når da min samboer forsøkte å si at vi har internett, og ikke er interessert i å bytte leverandør fikk han beskjed om at sånn var livet. Man får det ikke som man vil bestandig. (!!) Dessuten skal dette legges inn i husleien, og vi kan dermed ikke nekte enten vi vil eller ikke, mente styrer. Vi har jo tegnet abbonement med en annen leverandør, og her må vi nok belage oss på å betale tiden ut uansett. Dessuten var det snakk om en dårligere hastighet til samme pris som det vi betaler idag. (Har 20 mbit, dette var snakk om 10 mbit, altså halvparten). Selv er jeg overbevist om at styrer ikke har forstått hva som egentlig skal skje. Antagelig skal Canal Digital bytte den hovedboksen i veggen (vi har TV med i husleien, og må derfor ha CD). Men hvilken internettleverandør man vil ha, burde jo fortsatt være valgfritt. Ikke kan jeg skjønne at det kan være lov å pålegge beboerne dette her uten noen form for informasjonsskriv eller ekstraordinær generalforsamling. Dette hørte vi heller ingenting om på generalforsamlingen i våres. Til det svarte styrer at det hadde de tatt opp året i forveien. Altså at dette har vært bestemt i over et år. Men noen ventet husleieøkning har ikke stått i noen årsrapport eller andre steder. I tillegg er jeg tvilende til at fjorårets generalforsamling forsatt kan gjelde, mtp at omtrent halvparten av leilighetene har skiftet eier i løpet av 2009. Mange av de som har bodd her lenger enn det er dessuten minstepensjonister som neppe er interessert i å betale for 10 mbitsinternettlinje. Men igjen. Jeg aner virkelig ikke hva styreren faktisk har sagt, og dermed har jeg vanskeligheter med å tro at det er så ille som min samboer oppfattet det. I så fall er det jo merkelig at vi ikke har sett noe skriftlig. Noen meninger? Er det lov å øke husleien pga dette her uten å holde en generalforsamling? Gjelder fjorårets generalforsamling selv om det kun er et fåtall av de samme beboerne? Og i så fall må ikke dette på et eller annet tidspunkt dokumenteres? Jeg kjenner jeg blir sabla irritert på sånne ting altså. Sånn i tillegg til hormonene som raser fra før. På generalforsamlingen tok vi for øvrig opp strøm á konto. Og da var de veldig på at dette måtte man ta opp i generalforsamlingen ettersom det ville føre til en økning av husleien. Nå ble ikke dette vedtaket noe av, men likevel. Det må jo sidestilles synes jeg. Og sånn helt på tampen kan jeg også slenge med at når samboeren min sa til styrer at dette var ikke vi interesserte i, fikk han til svar at det var alle eller ingen. Hva han egentlig mente med det, aner jeg ikke. Kanskje ikke styrer tror han kan få internett i leiligheten uten å gjøre dette her. Ikke veit jeg.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 27. oktober 2009 #2 Skrevet 27. oktober 2009 Vi har nettopp fått oppgradert Canal Digital (har ikke hatt digitalt før) og har da fått med internett. Dette var noe som ble vedtatt på generalforsamling i borettslaget. Vi stemte for dette. Det er ikke sånn da at dere har glemt å gå på et møte i borettslaget? Hos oss så har vi fremdeles vår nettlinje og vi bruker ikke den fra Canal Digital. Den fra Canal Digital fulgte liksom bare med i Grunnpakken fra CD. SKal vi ha noe ordenltig bredbånd så må vi betale ekstra for det. Tror ikke dere trenger å slutte å bruke det internettet dere har i dag. Det fra CD går jo via boksen som er koblet opp mot tv'en. Det er ikke der vi har vårt gamle internett. Men ta nå kontakt med formann i borettslaget da. Det er ikke lov å øke husleia for noe sånt uten at det er tatt opp på generalforsamling/møte hvor beboerne har stemt over saken.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #3 Skrevet 27. oktober 2009 Til det svarte styrer at det hadde de tatt opp året i forveien. Altså at dette har vært bestemt i over et år. Men noen ventet husleieøkning har ikke stått i noen årsrapport eller andre steder. I tillegg er jeg tvilende til at fjorårets generalforsamling forsatt kan gjelde, mtp at omtrent halvparten av leilighetene har skiftet eier i løpet av 2009. Mange av de som har bodd her lenger enn det er dessuten minstepensjonister som neppe er interessert i å betale for 10 mbitsinternettlinje. Det er svært ofte at det som ble vedtatt på fjorårets generalforsamling ikke kan bli gjennomført før året etter. Men det er bindende for det. At nye folk har flyttet inn spiller ingen rolle. Her hos oss f.ekes. så ble det i våres vedtatt at vi skulle pusse opp fasadene og få nye balkonger, noe som medfører husleieøkning. Men byggingen kan ikke starte før i april 2010. Innen den tid har vi valgt nytt styre og det kan hende at nye folk har flyttet inn. Men man vil jo ikke droppe oppussingen fordi at det er nye folk her!
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Det som skjer er vel at CD bare blir oppgradert til digitalt. Og da får man internett som en del av pakka. Dette med CD skjer nok ikke bare for at dere skal få internett. SÅ her har nok styrerer i borettslaget misforstått litt når h*n har informert dere.
Cava Queen Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Dere må nok ikke bytte internet leverandør fordi om Canal Digital oppgraderer hos dere. Hva slags avtale har dere hatt med Canal Digital til nå? Jeg bor også i borettslag hvor vi nettopp har hatt oppgradering til digitalt tv. Før hadde vi bare få kanaler men nå er det kommet dekoder og mange nye kanaler og HD tv og greier. Med dette følger det også en sånn 10 mbitsinternettlinje. Den kommer ikke vi til å bruke da vi har internetlinje fra før som vi er fornøyd med. Nettlinjen vi har fra før ble ikke borte da vi fikk nytt opplegg fra Canal Digital. Det er jo to helt forskjellige uttak! Jeg går ut ifra at det nett-abonnementet dere har nå i dag ikke har uttak fra boksen til Canal Digital? Men. Dere skulle selvfølgelig ha blitt informert om dette på forhånd. Slike ting skal stå på agendaen for en generalforsamling og om man ikke har vært på forsamlingen så skal man få et referat hvor det står hva som vil skje. Hos oss så har også hver enkelt leilighet fått brev fra Canal Digital hvor alt vedr. oppgraderingen fremgår. (vi har eget kundenr.)og vi har fått informasjon vedr. tilleggsprodukter som vi kan få (bedre bredbånd f.eks. som vi ikke benytter oss av da vi har fra før)
GlaJenta88 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2009 Vi har nettopp fått oppgradert Canal Digital (har ikke hatt digitalt før) og har da fått med internett. Dette var noe som ble vedtatt på generalforsamling i borettslaget. Vi stemte for dette. Det er ikke sånn da at dere har glemt å gå på et møte i borettslaget? Hos oss så har vi fremdeles vår nettlinje og vi bruker ikke den fra Canal Digital. Den fra Canal Digital fulgte liksom bare med i Grunnpakken fra CD. SKal vi ha noe ordenltig bredbånd så må vi betale ekstra for det. Tror ikke dere trenger å slutte å bruke det internettet dere har i dag. Det fra CD går jo via boksen som er koblet opp mot tv'en. Det er ikke der vi har vårt gamle internett. Men ta nå kontakt med formann i borettslaget da. Det er ikke lov å øke husleia for noe sånt uten at det er tatt opp på generalforsamling/møte hvor beboerne har stemt over saken. Tusen takk for svar! Så vidt jeg vet om har det har ikke vært noen flere møter siden generalforsamlingen i mars. Ikke som det har kommet noe skriv om i alle fall. Det han mente, antageligvis, var at dette var noe de hadde tatt opp på generalforsamlingen i 08, men når vi kjøpte i november 08 stod det ingenting om dette i årsrapporten. Jeg tror det er digitalt det vi har nå. Så vidt jeg har forstått det, ville vi ikke hatt mulighet til å se TV uten at det gikk digitalt nå. Vi har jo PVR-dekoderen fra CD som vi selv har valgt, og den hadde neppe fungert om ikke sendingene var digitale. Men hvilken dekoder vi har valgt å kjøpe angår jo ikke borettslaget, så lenge vi holder oss til hovedleverandør av TV. Jeg forstår ikke helt hva som egentlig skal skje heller, ettersom vi allerede har muligheten til å velge internett fra CD idag. Hjemme hos mamma og pappa har de Altibox (Lyse) og der har de internett på TVapparatet enten de vil eller ikke. Dette er snakk om en uhyre dårlig linje som fulgte med i pakken rett og slett. Altså tv-pakken. Det koster ingenting ekstra, og er med i standardpakken med de mest vanlige kanalene. Der fulgte det med et tastatur til dekoderen, men dette blir aldri brukt. I tillegg kan man velge å kjøpe internett derfra også, på samme måte som CD også tilbyr internett. Men så vidt jeg kan lese på CD sine sider, er det ikke et slikt opplegg det er snakk om heller. Ja, jeg får nok ta turen bortom styrer for å høre hva som egentlig skal skje. Men kan en bestemmelse fra en tidligere generalforsamling, som ikke har trådd i kraft før den nye innsettes, fortsatt gjelde? Og burde ikke dette da i så fall være dokumentert?
GlaJenta88 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. oktober 2009 Det er svært ofte at det som ble vedtatt på fjorårets generalforsamling ikke kan bli gjennomført før året etter. Men det er bindende for det. At nye folk har flyttet inn spiller ingen rolle. Her hos oss f.ekes. så ble det i våres vedtatt at vi skulle pusse opp fasadene og få nye balkonger, noe som medfører husleieøkning. Men byggingen kan ikke starte før i april 2010. Innen den tid har vi valgt nytt styre og det kan hende at nye folk har flyttet inn. Men man vil jo ikke droppe oppussingen fordi at det er nye folk her! Ja, det er jeg fullstendig klar over, men da står dette i årsrapporten det året det ble tatt opp og vedtatt. Slik at man som ny andelseier i borettslaget er klar over slike endringer i både husleie og bygningsmasse. Det ville sikkert også ha blitt tatt opp som et punkt i generalforsamlingen året etter også, for å få videreformidlet en tilstandsrapport. Det som skjer er vel at CD bare blir oppgradert til digitalt. Og da får man internett som en del av pakka. Dette med CD skjer nok ikke bare for at dere skal få internett. SÅ her har nok styrerer i borettslaget misforstått litt når h*n har informert dere. Joja. Men vi har mest sannsynlig digitale sendinger nå også. Ellers ville vel ikke PVR-dekoderen ha fungert? Det at han (og min samboer) har misforstått er igrunn det jeg tror mest på. At CD skal gjøre et par endringer i hovedboksen på veggen e.l. og at dette ikke medfører noen husleieøkning. Dere må nok ikke bytte internet leverandør fordi om Canal Digital oppgraderer hos dere. Hva slags avtale har dere hatt med Canal Digital til nå? Jeg bor også i borettslag hvor vi nettopp har hatt oppgradering til digitalt tv. Før hadde vi bare få kanaler men nå er det kommet dekoder og mange nye kanaler og HD tv og greier. Med dette følger det også en sånn 10 mbitsinternettlinje. Den kommer ikke vi til å bruke da vi har internetlinje fra før som vi er fornøyd med. Nettlinjen vi har fra før ble ikke borte da vi fikk nytt opplegg fra Canal Digital. Det er jo to helt forskjellige uttak! Jeg går ut ifra at det nett-abonnementet dere har nå i dag ikke har uttak fra boksen til Canal Digital? Men. Dere skulle selvfølgelig ha blitt informert om dette på forhånd. Slike ting skal stå på agendaen for en generalforsamling og om man ikke har vært på forsamlingen så skal man få et referat hvor det står hva som vil skje. Hos oss så har også hver enkelt leilighet fått brev fra Canal Digital hvor alt vedr. oppgraderingen fremgår. (vi har eget kundenr.)og vi har fått informasjon vedr. tilleggsprodukter som vi kan få (bedre bredbånd f.eks. som vi ikke benytter oss av da vi har fra før) Siden vi flyttet inn i november 08 har vi hatt grunnpakken fra CD. Vi bestilte i tillegg PVR-dekoderen og har hele tiden hatt HD-sendinger. De nye HD-kanalene har bare dukket inn etterhvert som de har kommet. Dette (bortsett fra selve dekoderen) er inkludert i husleien fra før. (Grunnpakken med de digitale og HD-kanalene) Vi har også eget kundenummer hos CD i form av at vi måtte bestille dekoder selv, og i tillegg har hatt noen ekstra kanaler i ny og ne. På generalforsamlingen ble det ikke nevnt med et ord, og at vi heller ikke har fått noe skriv fra noen synes jeg er noe betenkelig. Det de kan mene er at de vil bytte fra grunnpakken til bredbåndspakken. Men dette kan ikke medføre økning i husleien ettersom denne pakken er billigere.
Cava Queen Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 OK. Hos oss hadde vi ikke digitalt fra før. Men fikk det nå nettopp og da fulgte det med internettlinje. Hva med å ringe CD å spørre hva det er de egentlig skal installere? Ring 06090.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 SÅ lenge husleie økningen er innenfor en viss ramme, kan styret på egenhånd sett opp og ned husleien etter eget forgodtbefinnende. Det er vanlig å gi enhetene en måned eller to varsel. Det er også vanlig at dette informeres om på generalforsamling. Vedtak fattet av ett styre er gjeldene, selv om nytt styre blir valgt før vedtaket blir satt ut i live, med mindredet nye styret aktivt stopper det, og har mandat til å gjøre dette (det kan du finne i vedtektene og brl loven).
Lizzee Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 Ja, det er jeg fullstendig klar over, men da står dette i årsrapporten det året det ble tatt opp og vedtatt. Slik at man som ny andelseier i borettslaget er klar over slike endringer i både husleie og bygningsmasse. Det ville sikkert også ha blitt tatt opp som et punkt i generalforsamlingen året etter også, for å få videreformidlet en tilstandsrapport. Joja. Men vi har mest sannsynlig digitale sendinger nå også. Ellers ville vel ikke PVR-dekoderen ha fungert? Det at han (og min samboer) har misforstått er igrunn det jeg tror mest på. At CD skal gjøre et par endringer i hovedboksen på veggen e.l. og at dette ikke medfører noen husleieøkning. Siden vi flyttet inn i november 08 har vi hatt grunnpakken fra CD. Vi bestilte i tillegg PVR-dekoderen og har hele tiden hatt HD-sendinger. De nye HD-kanalene har bare dukket inn etterhvert som de har kommet. Dette (bortsett fra selve dekoderen) er inkludert i husleien fra før. (Grunnpakken med de digitale og HD-kanalene) Vi har også eget kundenummer hos CD i form av at vi måtte bestille dekoder selv, og i tillegg har hatt noen ekstra kanaler i ny og ne. På generalforsamlingen ble det ikke nevnt med et ord, og at vi heller ikke har fått noe skriv fra noen synes jeg er noe betenkelig. Det de kan mene er at de vil bytte fra grunnpakken til bredbåndspakken. Men dette kan ikke medføre økning i husleien ettersom denne pakken er billigere. Hvis dere allerede har grunnpakken så har der jo denne dårlige internettlinjen. Jeg har dette. Hos oss kan man individuelt oppgradere til bedre internett via Canal Digital. Det legger ikke borettslaget seg borti. Maxi-komplett og Mega Komplett. Velger jeg noen av de så får jeg faktura direkte til meg hver måned på det det koster. Vi har ikke valgt dette men har eget internet utenom som vi alltid har hatt. Som CavaQueen over sier så ville jeg ha ringt til Canal Digital og spurt hva det er som skal skje. Slik jeg tolker informasjonen til Canal Digital så kommer de 222,- for bredbåndspakken i tillegg til det man allerede betaler for grunnpakken. På nettsiden til Canal Digital står det at "det kommer i tillegg til ditt ordinære Grunnpakke-abonnement".
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Hva betyr bbl? I min verden betyr bbl be back later. :D
Alison Skrevet 27. oktober 2009 #12 Skrevet 27. oktober 2009 Hva betyr bbl? I min verden betyr bbl be back later. :D Boligbyggelag.
Gjest Chiffon Skrevet 27. oktober 2009 #13 Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Dere har fått kollektiv avtale vil jeg tro. Pleier koste 99 kr ekstra på husleien, så det er ikke all verden. Internettet deres vil oppgraderes i hastighet, så dere betaler det samme i dag, pluss de ekstra kronene i husleie og får bedre hastighet. Egentlig en kurrant avtale. http://www.canaldigital.no/TV/Kollektive-a...llektiv-avtale/ I linken over ser du hva en kollektiv avtale er, om du vet om det er Komplett eller Pluss dere får så kan du trykke deg videre så ser du hva det koster og hva som følger med Endret 27. oktober 2009 av Chiffon
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #14 Skrevet 27. oktober 2009 Styret kan øke husleien "så mye de vil" to ganger i året så lenge det varsles minimum én mnd i forveien. Det trenger absolutt ikke tas opp som sak på generalforsamling.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #15 Skrevet 27. oktober 2009 Hei! Da jeg eide en leilighet i Stavangerområdet, var det et sameie. Året før vi flyttet inn, hadde beboerne på årsmøtet bestemt at de skulle pusse opp fasadene. Dette gjaldt jo for oss også, selv om vi ikke var med på å bestemme det (de hadde vært litt trege med å komme igang). Men, poenget: mens vi bodde der, så kom Lyse med et tilbud på tv, internett og fasttelefon. Etter litt klabb og babb ble alle (var ni leiligheter i sameiet) enig om å ta hele pakken, fordi vi da fikk en bra pris. Så solgte vi leiligheten ca én måned før Lyse kom for å innstallere, men da opplyste vi om det i salgsoppgaven. Han som kjøpte leiligheten, var veldig klar over dette. Det kan ikke være litt rot i det bbl deres da? Siden dere ikke har fått noen papirer, mener jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå