Gå til innhold

Har jeg god økonomi/dårlig økonomi?

Anbefalte innlegg

Gjest heiheiheiheihå
Skrevet

ok.. Jeg tror jeg begynner å slite..

..hjelp. med "god/dårlig økonomi, så er jo alt relativt. En god økonomi kan selfølgelig skrante med en like "god" utgiftspost...

Kjapp forhistorie.

Jeg jobber som forsikringsagent og er 21år.

Startet min jobb for 1år siden. Fra 1-6mnd så tjente jeg 100-160k i mnd. Jeg var en av landets beste.

Allerede etter kun 2.mnd med over 50 000,- utbetalt (jeg betalte 50% skatt), så fikk jeg billån til en porsche som kostet over 800 000,-.. (kanskje litt teit, men jeg er bilfrelst til de grader)

Kjøpte så felger til bilen. Felgene kostet over 50000kr. (disse tok jeg utrolig nok opp et forbrukslån til... :O )

Jeg levde godt, men utgiftsposten min ble i det hele og store kun rettet mot bilen (lån/trim/styling/etc). Utover dette så valgte jeg å spare pengene jeg tjente.

Uti den 6. mnd, så ble jeg sykmeldt pga utbrenthet.

Jeg har nå vært utbrent i ca 5 mnd ogstarter på jobb om ca 1-2mnd.

Under disse harde månedene med både nav, psykolog, lege og en "sliten-meg", så har jeg fått utbetalt langt under det som trengs for å betlae mine regninger.

Hos nav så får alle som tjener over 421 000,- KUN 421 000kr pr.år i støtte. (dette for de som er sykmeldte 1.året.)

Jeg har m.a.o. måtte ta ut fra sparekonto hver bidige mnd.. Den begynner snart å bli tom...

Heldigvis hadde jeg også noen kroner fra før etter noen heldige aksjekjøp for konfirmasjonspengene mine. Synd at også de snart er borte...

Min mnd utgiftspost:

billån : 12000,-

forsikring: 2000,-

telefon : 200,-

leilighet : 8000,-

bedbånd : 450,-

bensin : 3000,-

forbrukslån: 3000,-

kredittkort: 900,.

Ja, dette er sånn ca.

Jeg har noe flere faste regninger, men kommer ikke på i farta.

Jeg får vel utbetalt ca 20 000kr fra nav hver mnd.

Denne mnd fikk jeg kun utbetalt 16 000,- fordi dem klarte å trekke meg 50% skatt.

De skal egentlig bruke tabell, sålenge dem er 100% bidragsgivend vedr. min lønn.

Nok om det.

I starten tok jeg ut ca 10 000kr for "eget" bruk hver mnd. (etter at jeg hadde tatt ut nok til regninger.)

Nå de siste mnd har jeg kun tatt ut 3000kr..

jeg har da ikke råd til å holde på slik.

jeg vet dere sier: SELG BILEN!!!

,men jeg har nå kjempet meg gjennom 5mnd, luselønn, kartonger med nudler osv osv, KUN for å forhindre dette.

Jeg er blitt så glad i bilen.. Jeg vil ikke selge..

Sliter jeg?

Jeg vet at ting muligens har forandret seg mtp meg kontra jobbsituasjon, så jeg må muligens belage meg på å få utbetalt ca 30 000kr hver mnd, i stedet for 50-60-70-80tusen som jeg har vært vant med.

Burde 30 000,- holde da jeg har faste regninger på ca 25 000 ?

veldig teit spm... Hva syns dere jeg burde?

jeg er snart desperat.. Jeg har belaget meg på at sparekontoen skal holde akkurat til den dagen jeg er tilbake i full jobb. Jeg starter om 1-2mnd. Er allerede omtrent 100% "frisk".

jeg er så desperat nå :(

..jeg gjentar.. Jeg vil ikke selge bilen :(

helst ikke.

Andre tips for å få ned utgiftene radig?

mvh meg

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Jeg jobber som forsikringsagent og er 21år.

Allerede etter kun 2.mnd med over 50 000,- utbetalt (jeg betalte 50% skatt), så fikk jeg billån til en porsche som kostet over 800 000,-.. (kanskje litt teit, men jeg er bilfrelst til de grader)

Kjøpte så felger til bilen. Felgene kostet over 50000kr. (disse tok jeg utrolig nok opp et forbrukslån til... :O )

Min mnd utgiftspost:

billån : 12000,-

forsikring: 2000,-

telefon : 200,-

leilighet : 8000,-

bedbånd : 450,-

bensin : 3000,-

forbrukslån: 3000,-

kredittkort: 900,.

Ja, dette er sånn ca.

Jeg har noe flere faste regninger, men kommer ikke på i farta.

Jeg får vel utbetalt ca 20 000kr fra nav hver mnd.

Denne mnd fikk jeg kun utbetalt 16 000,- fordi dem klarte å trekke meg 50% skatt.

De skal egentlig bruke tabell, sålenge dem er 100% bidragsgivend vedr. min lønn.

I starten tok jeg ut ca 10 000kr for "eget" bruk hver mnd. (etter at jeg hadde tatt ut nok til regninger.)

Nå de siste mnd har jeg kun tatt ut 3000kr..

jeg har da ikke råd til å holde på slik.

jeg vet dere sier: SELG BILEN!!!

,men jeg har nå kjempet meg gjennom 5mnd, luselønn, kartonger med nudler osv osv, KUN for å forhindre dette.

Sliter jeg?

Jeg vet at ting muligens har forandret seg mtp meg kontra jobbsituasjon, så jeg må muligens belage meg på å få utbetalt ca 30 000kr hver mnd, i stedet for 50-60-70-80tusen som jeg har vært vant med.

Burde 30 000,- holde da jeg har faste regninger på ca 25 000 ?

Jeg gjentar.. Jeg vil ikke selge bilen :(

Andre tips?

Er du en av landets mange NAV ansatte som prøver å vise frem systemet sett fra din side, spesielt etter TVs Tabloid mandag?

Hvis dette er sant, behøver du sannsynligvis seriøs, profesjonell hjelp over tid, kanskje hos en terapeut eller liknende med erfaring fra slike som deg, som ikke evner å se konsekvenser fra handlinger. Selvfølgelig må bilen selges.

Skrevet

Ja, SELVFØLGELIG må du selge bilen! Dessuten må du jo kjøre veldig mye når du bruker 3.000 på bensin i måneden?

Gjest Spinell
Skrevet

Vet ikke hva du forventer av svar, men 420.000 er faktisk ikke luselønn for de aller fleste, særlig bør det ikke være det for en som neppe har rukket allverdens utdannelse. (En gjetning jeg tar utfra alder og handlingsmønster.)

I tillegg til at du nekter å legge om livsstil ved å selge bilen, reagerer jeg på drivstofforbruket ditt. Et bensinforbruk på 3000 per mnd tilsvarer 250 liter bensin med en gjennomsnittlig bensinpris på 12 kroner per liter.

Alt etter hvilken Porsche du har, vil jo drivstofforbruket variere. Hvis jeg tar i litt, og gjetter på et forbruk på 1,5 liter/mil, tilsvarer det over 166 mil per måned (ca 20000 km/år). Dette er ganske mye for en som ikke kjører bil i jobb for tiden. Da hjelper det liksom ikke å spise nudler...

Beklager, du trenger seriøst hjelp til å legge om livsstilen din. Det lukter "Luksusfellen" lang veg.

Skrevet

Forstår ikke helt at du var forsikringsagent i en alder av 20 år jeg...

Har du rukket å få autorisasjon i så ung alder?

Men nok om det....

Selg bilen. Man ser jo at regnestykket ditt ikke går opp. Og som en dyktig forsikringsagent så kan vel du også se det? Dumt hvis du får inkasso og betalingsanmerkninger bare fordi du er så glad i bilen....

Skrevet

Jeg klarer ikke å synes synd på deg, TS. Enhver idiot vet at med mindre penger inn, må man begrense penger ut. Du må definitivt legge om livsstilen.

Skrevet
Vet ikke hva du forventer av svar, men 420.000 er faktisk ikke luselønn for de aller fleste, særlig bør det ikke være det for en som neppe har rukket allverdens utdannelse. (En gjetning jeg tar utfra alder og handlingsmønster.)

I tillegg til at du nekter å legge om livsstil ved å selge bilen, reagerer jeg på drivstofforbruket ditt. Et bensinforbruk på 3000 per mnd tilsvarer 250 liter bensin med en gjennomsnittlig bensinpris på 12 kroner per liter.

Alt etter hvilken Porsche du har, vil jo drivstofforbruket variere. Hvis jeg tar i litt, og gjetter på et forbruk på 1,5 liter/mil, tilsvarer det over 166 mil per måned (ca 20000 km/år). Dette er ganske mye for en som ikke kjører bil i jobb for tiden. Da hjelper det liksom ikke å spise nudler...

Beklager, du trenger seriøst hjelp til å legge om livsstilen din. Det lukter "Luksusfellen" lang veg.

Nei for all del, jeg sier ikke at 420k er luselønn i seg selv, men opp mot den utgiftsposten jeg nå har klart å dratt på meg, så er dette lite...

Dessverre, så legger man opp forbruket sitt etter hva man tjener :(

Jeg har ingen høyere utdanning..

OG jeg ser jo at "deres" oppfatning av mitt handlingsmønster er langt svakere enn hva jeg selv liker å oppfatte.

Noe dårlig formulering og måte å uttrykke meg på har nok bidratt til dette. (ser det da jeg leser igjennom innlegget mitt for 2.gang)

Ganske godt regnet, mtp bensinforbruket mitt.

Bilen bruker dessverre litt mer pr.mil..

Og jeg kjører dessverre litt mer enn hva som er normalt.

..vel, jeg liker å kjøre bil. Særlig denne...

Forstår ikke helt at du var forsikringsagent i en alder av 20 år jeg...

Har du rukket å få autorisasjon i så ung alder?

Men nok om det....

Selg bilen. Man ser jo at regnestykket ditt ikke går opp. Og som en dyktig forsikringsagent så kan vel du også se det? Dumt hvis du får inkasso og betalingsanmerkninger bare fordi du er så glad i bilen....

Ja, har kursing og all autorisasjon som er nødvendig.

Hvorfor jeg fikk jobben i en så lav alder, er vel egentlig en annen sak. Jeg hadde flaks med et sabla godt intervju..

Inkasso og bet.anm. har jeg heldigvis klart meg unna. Den dagen jeg ikke ser noen annen utvei, så vil jeg såklart selge bilen.

Jeg klarer ikke å synes synd på deg, TS. Enhver idiot vet at med mindre penger inn, må man begrense penger ut. Du må definitivt legge om livsstilen.

Nei, det er fullt forståelig..

Jeg har klart å legge om livvstilen grossalt de siste mnd jeg har vært sykemeldt.

Og jeg etterspør tips og i det minste noe form for konstruktiv kritikk. Ditt innlegg har forsåvidt ingen av delene.

Skrevet

Ser du har kredittkort. Klipp det istykker! betal det ned så fort som mulig, så får du heller skaffe deg et nytt den dagen økonomien har tatt seg opp igjen.

Har du mulighet til å få en mnd avdragsfrihet på billånet? Benytt da de 12000 på kredittkortet og hvis du har igjen etter det er nedetalt, så putt det inn på forbrukslånet.

Gi beskjed på nav om at du skal ha etterbetalt de pengene de trakk for mye i skatt og at du skal ha de nå.

Men sånn på kanten, det er ingen heldig situasjon og basere livet/økonomien rundt en bil. Det virker som du forstår det, og ser selv at du muligens i siste instans (ved inkasso osv) må kvitte deg med bilen.

Lykke til

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet
Ser du har kredittkort. Klipp det istykker! betal det ned så fort som mulig, så får du heller skaffe deg et nytt den dagen økonomien har tatt seg opp igjen.

Ja, de 900kr i måneden var nok det som gjorde utslaget her... :roll:

Skrevet (endret)
Ja, de 900kr i måneden var nok det som gjorde utslaget her... :roll:

Små bekker gir stort vann, eller noe i den duren. Samt man kan utvide nudel reportoaret sitt i en uke iallefall.

Og hvis man kan tolke TS riktig, så er det siste han ønsker å kvitte seg med bilen (som er størst utgiftpost), så må kan kutte ned på de andre postene.

Endret av karisjima
Gjest Aldalore
Skrevet

Selv er jeg student og har levd på ca 2000kr etter faste utgifter i fem år nå. En må rett og slett vere streng med seg selv og si at de pengene jeg har skal gå til mat. Spis så billig og sunt som mulig, og da skal det bli noen kronestykker til overs som kan brukes til andre ting en trenger/vil ha i slutten av månden. Foreldre har som regel ingenting i mot å betale utgifter til lege e.l. Har du slekt i området kan du ta deg noen runder til de også. Jeg har en eldre bror i byen, og får alltid servert en god middag når jeg kommer på besoek, uten å foele at jeg "snylter". Det er en hyggelig og billig måte å tilbringe en aften på..

Jeg ville vel kanskje latt bilen stå mest mulig, og dermed spart inn en tusenlapp på bensin. Men jeg mener en må tillate seg noen gleder for å komme ovenpå igjen, det viktigste er jo at du blir frisk nok til å jobbe.. Jeg tror du skal klare deg i noen måender til, og regner med at du har laert å tenke litt lengre framover:P

Og ja, 900kr ekstra hjelper helt klart på et 3000kr budsjett..

Skrevet

Du har neppe vært agent... Det er faktisk ikke mulig å bli når man er 21... (Og jeg sender gladelig en kopi av kravene til alle som sender meg PM!)

Mulig du har jobbet for et forsikringsselskap og tjent gode penger, men du må gjøre som alle andre og selge Posche'n/BMW'n/MB'n når tidene blir dårligere. Slik har det alltid vært...

Og hvis du elsker å kjøre bil i den grad du påstår, så får du venne deg til å slutte og å bo og slutte å spise... Vanskelig?

Skrevet

Selg bilen, si opp leiligheten og flytt i bokollektiv.

Skrevet

Henger meg litt opp i det at du er forsikringsagent i så ung alder jeg også...

Hva slags autorisasjon har du?

Har du klart å ta alle fagene som fører frem til autorisasjon altså?

Du har kanskje bare vært selger? Flere som ansatter selgere uten at de har noen formell utdannelse.

Men altså, du spør om du har god eller dårlig økonomi. Svaret er at du har dårlig økonomi!

Kanskje du kan beholde bilen om du flytter hjem til mor og far.

Skrevet
Selv er jeg student og har levd på ca 2000kr etter faste utgifter i fem år nå. En må rett og slett vere streng med seg selv og si at de pengene jeg har skal gå til mat. Spis så billig og sunt som mulig, og da skal det bli noen kronestykker til overs som kan brukes til andre ting en trenger/vil ha i slutten av månden. Foreldre har som regel ingenting i mot å betale utgifter til lege e.l. Har du slekt i området kan du ta deg noen runder til de også. Jeg har en eldre bror i byen, og får alltid servert en god middag når jeg kommer på besoek, uten å foele at jeg "snylter". Det er en hyggelig og billig måte å tilbringe en aften på..

Jeg ville vel kanskje latt bilen stå mest mulig, og dermed spart inn en tusenlapp på bensin. Men jeg mener en må tillate seg noen gleder for å komme ovenpå igjen, det viktigste er jo at du blir frisk nok til å jobbe.. Jeg tror du skal klare deg i noen måender til, og regner med at du har laert å tenke litt lengre framover:P

Og ja, 900kr ekstra hjelper helt klart på et 3000kr budsjett..

Jeg har selv sønner som begynner å nærme seg TS i alder.

Skulle nok gjerne ha servert middag innimellom - men å sponse en voksen sønn bare fordi han skal få beholde en altfor dyr bil.... hadde jeg aldri gjort!

Gjest gjest31
Skrevet

Sykemeldt etter 1 år med jobbing og en alder på 21 år. Har du et problem? JA. Har du dårlig økonomi? JA.

Skrevet

Vel, altså, jeg henger meg ikke opp i autorisajon/ikke autorisasjon, det var ikke det som var spørsmålet.

Ja, nå mens du er sykmeldt klarer du helt fint å leve på 3000,-/mnd. Når du begynner å jobbe igjen har du andre krav til klær osv, og trenger mer, men da tjener du også mer.

Jeg er under attføring, og vi som en familie på 3 pluss en hund klarer oss på ca 6000/mnd (som da skal holde til alt av klær/mat/dyrlege/lege/gaver osv). Det er ikke fett, og alt av fornøyelser må bare gå i glemmeboken. Vi kjøper verken aviser eller blader, og kun det som er nødvebdig blir kjøpt.

Trist liv,men det er for en periode (om enn ganske mye lenger enn for deg ;) ). Så da burde du absolutt klare deg på 3000 ;)

Det er også viktig å huske på at det å være sykmeldt/utenfor arbeidslivet er en ganske stor påkjenning i seg selv, derfor vil jeg faktisk ikke skrike høyt omat du skal selge bilen. Omden gir deg så mye glede som du gir inntrykk av, er den faktisk viktig for å få deg frisk. Det blir anbefalt at de som er langtidssykmeldte gjør noe de finner glede i, være seg å gå på loppemarked og finne gamle møbler som de pusser opp, eller kjører rundt i en bil de elsker.

Skal man fjerne alt sånt som er unødvendig -ifølge andre- men som gir deg stor glede, er faktisk veien kort til depresjon.

Gjest Spinell
Skrevet

...

..jeg gjentar.. Jeg vil ikke selge bilen :(

Og jeg kjører dessverre litt mer enn hva som er normalt.

..vel, jeg liker å kjøre bil. Særlig denne...

Og jeg etterspør tips og i det minste noe form for konstruktiv kritikk. Ditt innlegg har forsåvidt ingen av delene.

Mitt råd er som så mange andre sitt: selg bilen og kjør mindre. Det var forsåvidt å lese mellom linjene i mitt forrige innlegg også. Skaff deg skikkelig økonomisk hjelp hvis du ikke forstår de andre tipsene du har fått her inne.

Du må leve slik du har råd til, ikke bare slik du har lyst til.

Beklager å være så "kjerring" mot deg, men du må faktisk ta en realitetssjekk. En del av det å være voksen innebærer at en må gjøre prioriteringer, selvom de ikke bestandig er trivelige. Jeg ser at du har prioritert bilen svært høyt, og er villig til å ofre mye for å beholde den. Dette er trolig ikke rett prioritering i denne sammenhengen så jeg vil heller råde deg til å skaffe deg en ønskebil igjen den dagen du har en mer stabil økonomisk situasjon.

Gjest heiheiheiheihå
Skrevet
Du har neppe vært agent... Det er faktisk ikke mulig å bli når man er 21... (Og jeg sender gladelig en kopi av kravene til alle som sender meg PM!)

Mulig du har jobbet for et forsikringsselskap og tjent gode penger, men du må gjøre som alle andre og selge Posche'n/BMW'n/MB'n når tidene blir dårligere. Slik har det alltid vært...

Og hvis du elsker å kjøre bil i den grad du påstår, så får du venne deg til å slutte og å bo og slutte å spise... Vanskelig?

Hmm.. Jeg skulle tydeligvis aldri ha nevnt min alder. Tror du mine overordnede har angret på ansettelsen min? Man kan gjøre en god jobb til tross for ung alder. Håper inderlig at vi er enige på det punktet!

Føler meg nesten angrepet pga alderen. Er litt redd for å insinuere noe, men kan jeg lukte misunnelse? (jeg har erfart dette fra dag en. Ikke alle i venneflokken syntes det var greit at jeg kjøpte den bilen jeg kjøpte.....)

Selg bilen, si opp leiligheten og flytt i bokollektiv.

Har lenge tenkt på tanken på å flytte på hybel..

Jeg har selv sønner som begynner å nærme seg TS i alder.

Skulle nok gjerne ha servert middag innimellom - men å sponse en voksen sønn bare fordi han skal få beholde en altfor dyr bil.... hadde jeg aldri gjort!

Nei, jeg har ikke fått en krone fra mine foreldre siden jeg flyttet på hybel som 16-åring, så å komme krypende tilbake er langt fra noe alternativ. Da selger jeg heller bilen.

Sykemeldt etter 1 år med jobbing og en alder på 21 år. Har du et problem? JA. Har du dårlig økonomi? JA.

Det var en god del andre faktorer som førte til dette. Vær ikke for kjapp med å trekke dine egne konklusjoner..

Vel, altså, jeg henger meg ikke opp i autorisajon/ikke autorisasjon, det var ikke det som var spørsmålet.

Ja, nå mens du er sykmeldt klarer du helt fint å leve på 3000,-/mnd. Når du begynner å jobbe igjen har du andre krav til klær osv, og trenger mer, men da tjener du også mer.

Jeg er under attføring, og vi som en familie på 3 pluss en hund klarer oss på ca 6000/mnd (som da skal holde til alt av klær/mat/dyrlege/lege/gaver osv). Det er ikke fett, og alt av fornøyelser må bare gå i glemmeboken. Vi kjøper verken aviser eller blader, og kun det som er nødvebdig blir kjøpt.

Trist liv,men det er for en periode (om enn ganske mye lenger enn for deg ;) ). Så da burde du absolutt klare deg på 3000 ;)

Det er også viktig å huske på at det å være sykmeldt/utenfor arbeidslivet er en ganske stor påkjenning i seg selv, derfor vil jeg faktisk ikke skrike høyt omat du skal selge bilen. Omden gir deg så mye glede som du gir inntrykk av, er den faktisk viktig for å få deg frisk. Det blir anbefalt at de som er langtidssykmeldte gjør noe de finner glede i, være seg å gå på loppemarked og finne gamle møbler som de pusser opp, eller kjører rundt i en bil de elsker.

Skal man fjerne alt sånt som er unødvendig -ifølge andre- men som gir deg stor glede, er faktisk veien kort til depresjon.

Tusen takk for innholdsrikt innlegg. Dette er også nevnt av min psykolog.. Og det er også mitt sterkeste ønske da jeg ikke har så mange andre lidenskaper i livet mitt.

Mitt råd er som så mange andre sitt: selg bilen og kjør mindre. Det var forsåvidt å lese mellom linjene i mitt forrige innlegg også. Skaff deg skikkelig økonomisk hjelp hvis du ikke forstår de andre tipsene du har fått her inne.

Beklager å være så "kjerring" mot deg, men du må faktisk ta en realitetssjekk. En del av det å være voksen innebærer at en må gjøre prioriteringer, selvom de ikke bestandig er trivelige. Jeg ser at du har prioritert bilen svært høyt, og er villig til å ofre mye for å beholde den. Dette er trolig ikke rett prioritering i denne sammenhengen så jeg vil heller råde deg til å skaffe deg en ønskebil igjen den dagen du har en mer stabil økonomisk situasjon.

Neida, du trenger ikke beklage:) Fin tilbakemelding.

,men bare for å understreke.

Jeg har spart opp penger ila de mnd jeg jobbet og dette har reddet meg til nå. Hadde jeg mistet bakkekontakten og shoppet hjemmekino, "sosse-klær", 5-retters middag hver eneste dag, etc etc, så hadde jeg ikke hatt noen bil pr.idag.

Jeg har beholdt bilen til nå av en eneste grunn. Jeg har en sterk vilje om å beholde drømmebilen min, samt at jeg har spart opp en stor buffer i tilfelle noe sånt ville skje.

Jeg lover dere at 60 000kr utbetalt hver mnd, virkelig kan brukes opp. For mange, inkl. meg så høres det fortsatt mye penger ut, men det kan brukes opp.... Hvert eneste øre.

Skrevet

Og jeg mener at den bør beholdes den om den gir såpass mye glede. Det går HELT fint å leve på 3000kr i mnd i noen mnd til. Ikke noe problem. Og når TS begynner i jobb igjen går jo også inntekten opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...