Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg har kjempelyst til å bli tannlege, og holder på å forbedre karakterer og tar opp nye fag for å komme inn. Hvor mange år brukte du på å komme inn? Hvor hardt arbeidet du? Hvilket snitt hadde du uten poeng for å komme inn? Jeg regner og regner på snittet mitt, men synes det er så forferdelig vanskelig å finne en rett kombinasjon av karakterer jeg trnger.. Jeg er 20 år nå, å må bruke 2 år på å komme inn.. Med de ekstra poengene jeg har da, så trenger jeg ca. 5,3-5,4 i snitt utenom. Det er så HØØØØYT! :tristbla:

Å så lurer jeg på.. Er det så hardt på studiet som "opptakssnittet" tilsier? Jeg er ikke et geni i realfag, men overkommelig.. Kommer jeg til å slite veldig da?

Ellers vil jeg gjerne høre om erfaringer på studiet :) :) :)

Skrevet

Hei. Jeg er tannlegestudent, men har ikke kommet lenger enn det prekliniske. Kan kanskje svare på noen av spørsmålene dine.

Hvor mange år brukte du på å komme inn? Hvor hardt arbeidet du? Hvilket snitt hadde du uten poeng for å komme inn?

Jeg hadde ingen realfag fra videregående, så jeg måtte ta dem i etterkant. Dette brukte jeg ca. 2 år på. Så måtte jeg forbedre noen karakterer, jeg gjorde noe parallellt med realfagene, men brukte kanskje 1 år i tillegg på dette. Jeg jobbet hardt, men hadde gode lærere ved et privatgymnas, spesielt matte og fysikk er ikke min sterke side. Jeg tok 2+3KJ 2+3BI, 2MX og 2FY. Spesielt full fordypning og gode karakterer i kjemi og biologi har kommet veldig godt med. Jeg har 5 i alle disse, og 6 i 2KJ.

Da hadde det seg slik at jeg fikk maks alderspoeng. Snittet for opptak det året var 0,4 poeng under mitt snitt men da hadde det gått litt ned fra året før. Jeg husker ikke helt, men tror jeg hadde 5,1-5,2 i karaktersnitt.

Er det så hardt på studiet som "opptakssnittet" tilsier? Jeg er ikke et geni i realfag, men overkommelig.. Kommer jeg til å slite veldig da?

Nei, det er greit så snart du er kommet inn vil jeg påstå. Noen ting er litt leit, f.eks. statistikken og kjemien kan være tung, men det er veldig mye som ikke er så vanskelig bare veldig omfattende og stor arbeidsmengde. Da velger du jo litt selv hvor mye du vil gjøre med det, men gode bakgrunnskunnskaper er nok en viss forutsetning for å få et godt grunnlag for å forstå det kliniske.

Arbeidsmengden er størst på 3. og 4. året. Da har man gjerne full dag i klinikk (i hvertfall mange timer på dagen pluss seminarer/forelesninger noen dager i uken) og må lese pensum etterpå.

Det er litt større sjans for å bli forsinket i studiet da man ikke får lov til å fortsette på det kliniske før alt det prekliniske er godkjent og bestått.

Ellers vil jeg gjerne høre om erfaringer på studiet :) :) :)

Jeg syns studiet og studiemiljøet er kjempebra. Begynnelsen på andre året ble klassen ganske "amputert" pga avhoppere til medisin og de som dro til oslo. En liten klasse (35-45 studenter i snitt på kullene) skaper et ganske godt og tett studentmiljø der vi kjenner ansiktene og navnene til alle noe som gjør arbeidet lystbetont selv om det til tider er dørgende kjedelig med biokjemi og kan virke veldig "off course" mtp tannlegeyrket.

Det er også mye sosialt kullene imellom.

Jeg syns det er utrolig herlig å tenke på at når jeg er ferdig, da er jeg ferdig og kan jobbe selvstendig og er nesten garantert jobb. Jeg tenkte jo på medisin og andre ting, men jeg blir bare mer og mer glad for at jeg slipper alt det legene må igjennom. Det er mye, mye mer omfattende.

Jeg foreslår at du leser odontologiforeningen sine sider. Der står litt om studiet og du kan få et innblikk i studentmiljøet.

Skrevet

Tusen tusen takk for langt og godt svar :)

Godt å høre at du er fornøyd med valget av studiet! Jeg håper virkelig jeg kommer inn om 2 år! Men mye kommer ann på hvilke karakterer jeg får i år og sånn.. Er ikke så lett som jeg hadde håpet på! Men jeg får bare stå på :-) Takk igjen for utfyllende svar, nå ble jeg bare mer sikker på at d er dette jeg vil :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er førsteårs tannlegestudent, og måtte ta realfag etter vgs for å komme inn (hadde ikke realfag på vgs). Brukte bare ett år på å ta 2FY, 2KJ, 2MX og 3KJ, men det var knallhard jobbing.

Jeg hadde aldri trodd at jeg kom til å komme inn, gjorde som deg; regnet og regnet på snittet, men syns aldri jeg kom frem til noe.. Brukte masse tid på å spekulere og fundere! Jeg hadde et snitt på rundt 5,45 utenom ekstrapoengene, og det viste seg å holde i massevis for å komme inn.

Når man først har kommet inn, så er det vel ikke sånn kjempetungt - men jeg skulle ønske jeg hadde tatt biologi. Det første året er fullt av kjemi, cellebiologi og biokjemi, og så langt syns jeg faktisk dette er bittelittegranne kjedelig ;-) Det er som det blir sagt over her, jeg føler litt på at det er litt "usaklig" i forhold til yrket jeg har valgt. Men det kommer nok godt med etterhvert! Om ikke annet for å forstå fagene vi skal ha de kommende årene :-)

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg har valgt tannlegeutdanningen, det er masse kjekke folk både på mitt kull og på kullene over! Tror det skal bli 5 kjekke studieår, før det blir mange kjekke år med yrkespraktisering :-) Hvis du virkelig vil, så må du bare go for it! :-)

• 5 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at tannlegestudenter har perfekte tenner? :fnise: Hvordan er det med pasienter? Har alltid drømt om å være tannlege og behandle unge mennesker, men frykter det kan være ganske ekkelt med den eldre delen av befolkningen. Blir man vant til det? Er ikke så tøff når det kommer til ting som er ekkelt.

Skrevet

Er det sånn at tannlegestudenter har perfekte tenner? :fnise: Hvordan er det med pasienter? Har alltid drømt om å være tannlege og behandle unge mennesker, men frykter det kan være ganske ekkelt med den eldre delen av befolkningen. Blir man vant til det? Er ikke så tøff når det kommer til ting som er ekkelt.

Jeg er tannlegestudent og jeg har ikke perfekte tenner iallefall :fnise: Men det er ikke mange glisne smil ute å går, det er det ikke.

Jeg vet ikke hvordan det blir å behandle den eldre garde, men jeg ser for meg at det ikke trenger å være verre enn å behandle en ung pasient. Eldre mennesker har selvfølgelig ofte fått utført flere behandlinger, og vil følgelig ikke ha like "perfekte" tenner som ungdommen - hvis det er det du tenker på som ekkelt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også tannlegestudent, men har ikke kommet til de kliniske semestrene ennå. Har uansett vært med på å behandle eldre mennesker i praksis både på skolen og ute i den offentlige tannhelsetjenesten. Tannhelsen hos de eldre er selvsagt noe annerledes enn man ser hos unge mennesker, men det må man rett og slett bare tåle!

Mange av pasientene på skolen er også i den eldre garde - ettersom det ofte er pensjonister o.l. som har tid til å bruke så lang tid på behandlingen som studentene bruker. I tillegg er det ofte mennesker med stort behov som oppsøker fakultetet, ettersom prisene er lavere enn hos private tannleger.

Å se (og lukte, og føle) ekle ting må man i utgangspunktet være positivt innstilt til, men det er jo noe man som regel klarer å bli vant med etter hvert...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere venninner på førsteåret i Oslo, og de trives kjempegodt :) De jeg kjenner kom inn rett fra videregående, og de hadde vel 5,2-5,5 i snitt, sånn ca. De synes ikke det er supertungt, men alle stresser en goood del før eksamen, fordi det er mye å pugge. De er kanskje litt stressete av natur, men det er visst mye å lese.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også tannlegestudent, men har ikke kommet til de kliniske semestrene ennå. Har uansett vært med på å behandle eldre mennesker i praksis både på skolen og ute i den offentlige tannhelsetjenesten. Tannhelsen hos de eldre er selvsagt noe annerledes enn man ser hos unge mennesker, men det må man rett og slett bare tåle!

Mange av pasientene på skolen er også i den eldre garde - ettersom det ofte er pensjonister o.l. som har tid til å bruke så lang tid på behandlingen som studentene bruker. I tillegg er det ofte mennesker med stort behov som oppsøker fakultetet, ettersom prisene er lavere enn hos private tannleger.

Å se (og lukte, og føle) ekle ting må man i utgangspunktet være positivt innstilt til, men det er jo noe man som regel klarer å bli vant med etter hvert...

Jeg skjønner hva du mener.

Har som sagt alltid drømt om å bli tannlege, synes det virker kjempegøy og spennende, og kunne sett for meg en hverdag som en typisk skoletannlege, men føler det "ekle" setter en stopper for drømmen. Dette ville ikke vært noe problem hos de yngre i det hele tatt, men jeg vet at voksne munnhuler ville blitt for mye for meg. I tillegg har jeg litt tannlegeskrekk selv. Noen synspunkter?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.

Har som sagt alltid drømt om å bli tannlege, synes det virker kjempegøy og spennende, og kunne sett for meg en hverdag som en typisk skoletannlege, men føler det "ekle" setter en stopper for drømmen. Dette ville ikke vært noe problem hos de yngre i det hele tatt, men jeg vet at voksne munnhuler ville blitt for mye for meg. I tillegg har jeg litt tannlegeskrekk selv. Noen synspunkter?

(Hei, jeg er den anonyme som skrev det som du siterte nå.)

Du kommer deg ikke gjennom studiet uten å ha voksne pasienter - faktisk er det først i de helt siste semestrene at man får egne barnepasienter. Derfor kommer det an på din egen innstilling til "problemet". Er det slik at du for eksempel tror du kommer til å brekke deg når du ser inn i munnen til en voksen/eldre pasient, eventuelt når du må ta på det (med hansker)? Er dette i såfall noe du tror at du har en mulighet til å komme over, eller har du erfart lignende opplevelser som du ikke har blitt vant til? Dersom man er innstilt på å takle det, så tror jeg det går bra så godt som alle tilfeller.

Du må imidlertid være forberedt på å se mye "rart" i løpet av studietiden, og noe av dette allerede i løpet av det første året. I Oslo blir man plassert i offentlige tannklinikker på litt praksis allerede i det første semesteret. Der kan pasientene være barn og ungdom, men du kan også få mange eldre pasienter, psykiatriske pasienter (også over 18/20 år) og tidligere rusmisbrukere, blant annet. Der er det litt av hvert å se. Det neste semesteret er det praksis på skolen, hvor faget er periodontologi. En del blod, tannstein som løsner, direkte råtne tenner og andre "ekle" ting får man garantert stifte bekjentskap med. Når man er kommet til de kliniske semestrene skal man jo kunne behandle mye forskjellig, og da får man sett veldig mye spesielt, både på klinikken og i bøker/forelesning/videoer. I tillegg kan det jo nevnes at det blant annet er en del dissekering i fellessemestrene med medisin, jeg vet ikke om du reagerer på slikt.

Litt tannlegeskrekk bør ikke være noen hindring. Det å være litt nervøs før man skal få undersøkt tennene og ved eventuell behandling er helt normalt, men det er også noe man blir vant til etter hvert. Du og dine fremtidige medstudenter kommer til å prøve dere på hverandre helt til du ikke tenker over det lenger :)

Har du interesse for faget, så er det bare å kjøre på! Både studie- og yrkesmiljøet blant tannleger er i Norge helt supert, og det er et bra yrke!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mange takk for godt svar! Jeg er klar over at man ikke kommer seg gjennom hverken studiet eller yrket uten å behandle alle slags pasientgrupper, men som jeg skjønner at du forsto er jeg ikke helt sikker på om jeg takler det. Hvis jeg ikke takler tenner og munnhule bør jeg naturligvis ikke bli tannlege, men når interessen er så stor som den er, bør jeg likevel prøve finne ut av dette.

Ønsker gjerne flere synspunkter her - hvordan dere som studerer odontologi tok dette da dere begynte og i hvor stor grad man kan vende seg til ting man i utgangspunktet synes er litt ekkelt.

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, TS!

Jeg har nettopp tatt et år realfag, og skal begynne på enda et til høsten. Planen er å begynne Odontologistudiet i Oslo våren 2012, evt høsten 2011 hvis jeg ikke kommer inn i Oslo.

Artig med flere som er i samme situasjon :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mange takk for godt svar! Jeg er klar over at man ikke kommer seg gjennom hverken studiet eller yrket uten å behandle alle slags pasientgrupper, men som jeg skjønner at du forsto er jeg ikke helt sikker på om jeg takler det. Hvis jeg ikke takler tenner og munnhule bør jeg naturligvis ikke bli tannlege, men når interessen er så stor som den er, bør jeg likevel prøve finne ut av dette.

Ønsker gjerne flere synspunkter her - hvordan dere som studerer odontologi tok dette da dere begynte og i hvor stor grad man kan vende seg til ting man i utgangspunktet synes er litt ekkelt.

Kom på at dersom du er veldig usikker på om det er noe for deg, så kan du jo prøve å oppsøke et tannlegekontor! Tannleger er en trivelig rase, og flere vil nok godta at du for eksempel er der en hel dag og observerer arbeidet deres, slik som praksisen i første semester fungerer. Etter at jeg ble tannlegestudent har det i alle fall ikke manglet på velvilje fra tannleger verken på studiestedet eller i hjembyen. Det er mulig at de er positive fordi jeg er student allerede, men du skal ikke se bort ifra at de også gjerne tar imot folk som "bare" har planer om å begynne på studiet. At du er direkte usikker trenger du jo ikke å si noen ting om, bare si at du har lyst til å se hvordan det er å jobbe som tannlege, fordi du har interesse faget og har lyst til å bli tannlege selv. Det verste du kan få er jo et nei, så hvorfor ikke prøve :)

--

Jeg har hele tiden hatt stor tålegrense for munner med ikke fullt så pene tenner, helt siden før jeg startet på studiet. Jeg tror kanskje jeg ser såpass faglig på det, tenker løsninger og ikke på hvor ekkelt det ser ut, at jeg rett og slett ignorerer det når jeg føler at noe blir ekkelt. Likevel har jeg tatt meg selv i å tenke at "oi, nå er jeg glad for at det ikke er jeg som er behandler"... Men stort sett går det veldig greit, altså! Helt i starten av studiet får man se veldig mange "skremselsbilder", og en del av disse er som før/etter-bilder, hvor det ser veldig mye bedre ut etterpå, og det er motivasjon til å ville ta tak i det nedkarierte, erosjonsskadede og misfarvede :rødme:

Skrevet

Du sier du har stor interesse, stor interesse for hva? Å være tannlege handler jo mye om å pirke i folks tenner, og du må jo bare regne med at mange av dem som kommer har "syke" tenner, når de oppsøker tannlegen :P

Jeg ser for meg at man får et helt annet syn på behandling av pasienter, "ekle" eller ikke, under utdanningen. - At man heller ser på det som en faglig oppgave som skal løses, enn ekle råtne tenner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har stor interesse, stor interesse for hva? Å være tannlege handler jo mye om å pirke i folks tenner, og du må jo bare regne med at mange av dem som kommer har "syke" tenner, når de oppsøker tannlegen :P

Jeg ser for meg at man får et helt annet syn på behandling av pasienter, "ekle" eller ikke, under utdanningen. - At man heller ser på det som en faglig oppgave som skal løses, enn ekle råtne tenner.

Hehe. Forstår godt hva du mener. Jeg mener vel interesse for faget generelt. Litt vanskelig å sette ord på det, men jeg vet jo selv hva jeg er interessert i :P Tror jeg hadde likt å være tannlege, det er bare det at jeg er redd for skikkelig "ekle" ting, som jo er en stor del av det. Det er derfor jeg spør dere, fordi jeg ikke er sikker på om jeg bør satse på å bli tannlege eller ikke. Har ting som veier både for og imot.

• 4 uker senere...
Gjest Flaxie
Skrevet

Åh wow, så kult at vi er i samme situasjon da :) Var litt usikker før jeg begynte om jeg orket å komme meg gjennom enda flere år med "videregående", men blir bare mer og mer sikker på at jeg har valgt det rette! Søker forøvrig i Bergen jeg da.. Så håper jeg kommer inn neste år :D

FORTELL GJERNE MER ALLE TANNLEGER DER UTE!! Blir kjempeglad bare for å høre erfaringer om dagen som tannlege, både på godt og vondt :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bra tråd. Har også vurdert tannlege innimellom.

Noen tidligere skrev at de er glade for at de valge odontologi og ikke medisin? Kan noen begrunne hvorfor? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge av medisin og odontologi.. Snitter er jo VELDIG høyt på medisin, men odontologi kommer jeg inn hvis jeg fortsetter sånn på vgs..

Er det noen som kan fortelle meg hvordan medisinstudet er i forhold til odontologi? Ville satt veldig pris på det.. :)

Skrevet

Bra tråd. Har også vurdert tannlege innimellom.

Noen tidligere skrev at de er glade for at de valge odontologi og ikke medisin? Kan noen begrunne hvorfor? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge av medisin og odontologi.. Snitter er jo VELDIG høyt på medisin, men odontologi kommer jeg inn hvis jeg fortsetter sånn på vgs..

Er det noen som kan fortelle meg hvordan medisinstudet er i forhold til odontologi? Ville satt veldig pris på det.. :)

Du burde kanskje heller fokusere på livet etter studiet når du skal velge, ikke selve studiet? :) Husk at det er verd et ekstra år eller to med poengsanking dersom det betyr at du ender opp med et yrke du trives bedre i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...