Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med pianoet mitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Piano-per
Skrevet

Jeg har et eldre yamaha-piano som er helt OK teknisk sett. Problemet er bare at det ikke ser ut i måneskinn. Det er omtrent samme modell som dette bortsett fra at overflaten på mitt har blitt skikkelig matt og skjoldete.

Er det noen som har tips for å gjøre det nogenlunde presentabelt? Er det å male, for så å legge blank lakk en skikkelig dårlig ide? Går det eventuelt an å gjøre noe med treet for å få frem noe glød? (Litt av problemet er at jeg egentlig ikke liker denne trefargen så godt...). Innspill mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er slett og fint hadde jeg lagt mange strøk emaljelakk på det. F.eks. blank sort. Da trenger du ikke lakke over.

Gjest En gjest
Skrevet

Joda, du kan jo male det, men jeg har mest sansen for å la det beholde sitt originale utseende, som jo stemmer best med designen den tiden det ble laget.

Hvis det er lakkert, må det vel gå an å pusse det og lakke på nytt. Hvis det ikke er lakkert, skal det kanskje oljes.

OBS! Selv om jeg ikke er noen pianoekspert, så er det kanskje slik at lakk/maling som ikke hører hjemme på det vil forandre lyden? Det skjer i alle fall med gitarer, også plankegitarer.

Spør en pianostemmer/reparatør. De finnes i de fleste byer.

Skrevet

Jeg ville kontaktet en pianoreperatør, og spurt der. Ville aldri ha begynt å "fikse" slikt på et så stort og kostbart instrument som et piano.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...