Gjest Gjest_Lena_* Skrevet 26. oktober 2009 #1 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hei! Jeg fikk lyst til å starte en tråd for å høre hva folk tenker om sunnmøringer/ ålesundere? Vi havner gjerne litt "i mellom" siden folk ofte tenker på bergensere når det snakkes om vestlendinger. Kom igjen - kjør på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Passelat Skrevet 26. oktober 2009 #2 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hmmmm.... Svømmer vrangveien..altså grådige Det er det alle sier da ordet sunnmøring kommer opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einna Skrevet 26. oktober 2009 #3 Del Skrevet 26. oktober 2009 Liker veldig godt sunnmøringer, kjenner ingen fra Ålesund, men mange fra områdene rundt! Flotte folk alle sammen Har ikke merket noe til den påståtte grådigheten, like egentlig ikke generaliseringer, tror heller at mange bare er flinke med pengene sine At mange er ute på båt, har nok også noe å si her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 26. oktober 2009 #4 Del Skrevet 26. oktober 2009 Sunnmøringer har fått et stempel som grådige, eiersyke, selvsentrerte, navlebeskuende og fremmedfiendtlige. Dere fikser lønnsomme arbeidsplasser der "ingen skulle tru nokon kunne bu" og holder fortet selv i dype nedgangstider, det er intet mindre enn imponerende. Jeg tror det blant annet handler om en genuin kreativitet i forhold til alle konkurrenter, hva må vi gjøre som ingen andre gjør? Masse kvalitet eksempelvis. Det skal dere ha. I tillegg lager dere fra Ålesund en flott ramme rundt fotballaget deres som knapt noen andre i Tippeligaen greier, med unntak av trønderne da, og kanskje bergenserne. Det var plussiden. Bortsett fra det fremstår sunnmøringer som det stempelet jeg innledet med. Ta politikk da, for å ta noe "seriøst". Vel, Møre og Romsdal er eneste fylke i landet hvor FrP er det største partiet. Selv i Finnmark tok de til fornuften da valgkampen hardnet til, der gjenerobret AP hegemoniet. Se og hør på mange av de sentrale FrP'erne som uttaler seg i media, de er gjerne fra sunnmøre. Sosialt, familien Riise - trenger jeg si mer? Om noen i dette landet skulle bryte ut å danne sin egen stat, glem bergenserne som tidvis skryter på seg at det hadde de fiksa. No way sier jeg, de er altfor skrytete og brautende og ville ikke overlevd seg sjøl engang. Sunnmøringer derimot, dere hadde greid det, og det verste av alt, vi andre hadde sannsynligvis ikke savnet dere heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 26. oktober 2009 #5 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg tenker ikke noe spesielt om summøringer som gruppe(jeg er forresten bergenser). Dog later det til at økonomisk sparsommelighet(gjerne utover det som er nødvendig)ligger litt i mentaliteten til mange summøringer, men dette er selvsagt høyst individuelt. Det er også relevant å nevne at jeg har inntrykk av at mange summøringer er flinke med penger, men dette er selvsagt like individuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #6 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg er fra sunnmøre og jeg kjenner like mange sparsomme mennesker her i oslo, som hjemmenifra...Det er en billig spøk for de som ikke vet bedre. Det som skiller bygdefolket fra oslo folket for meg, er at de er harry. De råner, driver overdrevent sladder og ekle mannfolk river tak i meg på uteplasser. De jeg kjenner i oslo er roligere når de drikker, men fester ikke like villt..De beste festene jeg har vært på har vært privatfester hjemme på bygda. Å handle på sunnmøre er forresten langt mere hyggeligere enn i oslo! Folk er veldig vennlige og hyggelige ettersom 'alle kjenner alle'. Hilsen sunnmøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #7 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg kjenner to stykker som er fra Ålesund og Sykkylven og begge to er notorisk gjerrige. Eksempel; Hun ene flyttet sammen med en god venninne av meg for et par år siden. Venninna mi og eks-dama hennes var utrolig gjestfrie, og de ba til middag både titt og ofte, med fri flyt av både mat og drikke. Etter at "sunnmørsdama" flyttet inn har det blitt slutt på dette. De har vel bedt folk et par ganger siden de flyttet sammen og begge gangene har det vært knapt med mat og drikke. Hun er egentlig glad i et glass hvitvin, men når vi er på byen drikker hun bare vann. Det er jo så unødvendig dyrt å kjøpe alkohol ute... (Dette er folk med GOD økonomi, så det er ikke nødvendig for dem å være gjerrige.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 27. oktober 2009 #8 Del Skrevet 27. oktober 2009 Har to gode venninner fra Ålesund, møtte dem på ferie i fjor og vi har holdt god kontakt og reist mer sammen. VELDIG hyggelige, og gøyale jenter. Jeg møtte ikke annet en hyggelige (litt bråkete) folk da jeg var i Ålesund og inntrykket mitt av folk fra Ålesund er at de er åpne, morsomme og ganske glade i en fest eller to;) Eneste kjipe jeg kan komme på er at de er utrooolig slitsomme å krangle med :gjeiper:. Litt skjærende dialekt og stemmer. Men det gjø'kke no;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 27. oktober 2009 #9 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hehe.. interessant tråd! Hva med dialekten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #10 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hehe.. interessant tråd! Hva med dialekten? Fra sunnmøre sjølv eg. Men Ålesunds dialekta er litt slik at dei verkar sjølvgode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. oktober 2009 #11 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tenker ingenting spesielt om sunmøringer. Det eneste er at jeg ikke liker dialekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sunnmøring_* Skrevet 27. oktober 2009 #12 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg må si meg enig i at dialekten er fæl. Jeg blir nesten uvel når jeg hører den på tv, det tar seg ikke ut i det hele tatt..desverre blir dialekten mere og mere brukt i reklame ol da den,jeg vet ikke, beregnes som mere troverdig ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #13 Del Skrevet 27. oktober 2009 Å handle på sunnmøre er forresten langt mere hyggeligere enn i oslo! Folk er veldig vennlige og hyggelige ettersom 'alle kjenner alle'. Hilsen sunnmøring. Da kommer vel du fra bygda, ikke Ålesundsområdet. Ålesund er en forholdsvis stor by, og det er ikke slik at alle kjenner alle. Jeg er utflyttet ålesunder, og ser at mange kritiserer dialekten. De tilbakemeldingene jeg har fått etter mange år her på Østlandet, er veldig positive i forhold til nettopp den. Så det kommer vel litt an på personen som snakker dialekten også... Ingen liker vel brautende personer, og de finnes jo blant ålesundere også. Dette med gjerrighet fordeler seg vel også ganske likt på landsbasis... Men en kan ikke komme bort fra at sunnmøringer er utsatt for litt misunnelse fordi det er mange gründere blant oss, og mange har lykkes både i forretningslivet og ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. oktober 2009 #14 Del Skrevet 27. oktober 2009 Nå skal det innrømmes at det er to personer som er "skyld" i at jeg misliker Sunmøre/Ålesund-dialekten: Ramsi fra første sesong av Big Brother og "steikje fine gardine"-dama(mannen). Nå håper jeg virkelig at begge de HAR Sunmøre-dialekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 27. oktober 2009 #15 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg må si meg enig i at dialekten er fæl. Jeg blir nesten uvel når jeg hører den på tv, det tar seg ikke ut i det hele tatt..desverre blir dialekten mere og mere brukt i reklame ol da den,jeg vet ikke, beregnes som mere troverdig ? Det er uansett fælt å høre sin egen dialekt i media, tror jeg, i alle fall når man ikke er vant med det. (Unntaket er vel de mest vanlige dialektene) Man blir liksom ekstra oppmerksom på om vedkommende sier noe teit siden h*n liksom skal representere folkegruppen. Hildegunn Moltubakk er jo helt fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #16 Del Skrevet 27. oktober 2009 Nå skal det innrømmes at det er to personer som er "skyld" i at jeg misliker Sunmøre/Ålesund-dialekten: Ramsi fra første sesong av Big Brother og "steikje fine gardine"-dama(mannen). Nå håper jeg virkelig at begge de HAR Sunmøre-dialekt... Fy deg, Tabris!.. Uttaler du deg her på bakgrunn av kun to personer som ikke engang er representative for oss... Det var nok flere enn deg som krympet seg hver gang Ramsy var på TV. Det er forresten en ting jeg synes sunnmøringer er gode på, og det er selvironi. De fleste av oss har evnen til å flire av oss selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. oktober 2009 #17 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg dømmer ikke sunmøringer. Bare dialekten jeg ikke liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hoi_* Skrevet 6. november 2009 #18 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg dømmer ikke sunmøringer. Bare dialekten jeg ikke liker. Signer! Grunnen til at jeg ikke liker dialekten er fordi jeg har problemer med å forstå alt. Er selv fra østlandet. Deler kjøkken med en derfra, han er jo hyggelig ellers. Litt rar men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
investor Skrevet 6. november 2009 #19 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Omtrent alle sunnmøringer jeg har møtt, dog med noen få unntak, er ikke særlig smarte, oppfatter de som gullfisker. Som flere sier, dialekten gir et useriøst inntrykk. Endret 6. november 2009 av investor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #20 Del Skrevet 6. november 2009 Omtrent alle sunnmøringer jeg har møtt, dog med noen få unntak, er ikke særlig smarte, oppfatter de som gullfisker. Som flere sier, dialekten gir et useriøst inntrykk. Har de tatt innersvingen på investeringene dine, "investor"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå