Gå til innhold

Jozo eller Nezo?

Bruker du Jozo eller Nezo?  

1 stemme

1. 1. Bruker du Jozo eller Nezo?

• Jozo
      6
    • Nezo
      0

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Her kommer nok et av livets essensielle spørsmål: Kjøper du jozo eller nezo? Og desto mer interessant: Hvorfor?

Selv kjøper jeg Jozo, altså salt med jod, fordi jeg av en eller annen grunn innbiller meg at det er sunnere.

Joda, jeg vet at det finnes andre typer salt, men jeg er spesielt interessert i dette valget. En gang eller to i halvåret må jeg jo kjøpe salt, og jeg lurer på om jeg velger riktig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del bruker bare Seltin, men det var ikke et alternativ her :wink: - det er ivhertfall det sunneste saltet sa legen til meg da jeg var gravid.

Skrevet

Av de to bruker vi Jozo, pga joden. Tror egentlig ikke det har så stor betydning med forskjellen.

Gjest LoisLane
Skrevet

nei, jeg tror heller ikke det gjør store forskjellen. Men hva søren gjør jod som er så bra? og hvis det er så bra - hvorfor har vi salt uten da?

Gjest LoisLane
Skrevet

nei, jeg tror heller ikke det gjør store forskjellen. Men hva søren gjør jod som er så bra? og hvis det er så bra - hvorfor har vi salt uten da?

Skrevet

Bruker Jozo.Hvorfor vet jeg ærlig talt ikke. :lol:

Skrevet

Har ikke jod noe med å motvirke skjørbuk å gjøre? Tror dette er noe som sitter igjen "fram gammelt av", for alle ernæringsspesialister sier jo at vi får i oss mer en nok salt nå.

Selv bruker jeg ingen av delene.

Skrevet

Bruker Jozo pga Joden den inneholder. Har liksom fått det inn med morsmelka at det skal være Jozo salt.

Skrevet

Bruker bare seltin eller havsalt jeg - og får derfor ikke stemt...

Skrevet

Mangle på jod tror jeg kan gi struma, dvs cyste på halsen. Var vanlig i gamle dager. Skjørbuk skyldes mangel på c-vitaminer.

I land hvor det er lite jod i mat og drikke, fører jodmangel til struma hos noen av innbyggerne. I Norge får vi nok jod fordi det er jod i kufôr. Melk og mat laget av melk inneholder derfor jod. Det finnes også jod i saltvannsfisk, skalldyr og salt som er tilsatt jod. Skjoldbruskkjertelen trenger jod for å kunne lage tyroksin.

http://www.lommelegen.no/art/art1705.asp

Bruker selv seltin...

Skrevet

Det var slik det var, ja! Memorere *jod er struma, c-vitamin er skjørbuk*

Uansett ser det jo ut til at vi ikke har behov for jod tilsatt i maten lengre.

Bruker havsalt jeg, regner med at jod-et der eventuelt er naturlig.

Skrevet

ingen av delene. raffinert vanlig salt er jo overhodet ikke sunt i det hele tatt. verken med eller uten jod. bruker kun rent havsalt eller urtesalt.

Iset

Skrevet

Bruker kun havsalt jeg.

(Seltin er jo fryyyktelig på smak..... :o )

Skrevet

jozo, fordi jeg ALDRI spiser fisk og har mao ikke naturlig tilgang til jod. Vil ikke ha struma og naturfaglæreren min sa at det var et godt alternativ til fisk :D

Skrevet
jozo' date=' fordi jeg ALDRI spiser fisk og har mao ikke naturlig tilgang til jod. Vil ikke ha struma og naturfaglæreren min sa at det var et godt alternativ til fisk :D[/quote']

I innlegget mitt står det at det er jod i melk pga kuene får det i foret.

Skrevet

Vet ikke hva Jozo og Nezo er jeg... :oops:

Skjønner at det er salt men har aldri hørt om det før.

Jeg bruker havsalt jeg :)

Skrevet

Drikker ikke melk og jeg spiser lite melkeprodukter! :)

Jozo er salt som er tilsatt Jod.

Nezo er vel "vanlig" salt..

Skrevet
nei' date=' jeg tror heller ikke det gjør store forskjellen. Men hva søren gjør jod som er så bra? og hvis det er så bra - hvorfor har vi salt uten da?[/quote']

Jod er bra for skjoldbrukskjertelen. Uten jod kan du få noe som kalles Struma (se mer her; http://lommelegen.no/artikler/stoffskiftes...sykdommer5.htm)

Derfor bruker jeg Jozo!!!

Suzy :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...