Gå til innhold

Normalt å si ting man ikke mener under krangler? (eller mener han det?)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vera_*
Skrevet

Noen ganger da sambo og jeg krangler soer han ting som "jeg har tenkt en stund på at det kanskje ikke er så lurt at vi kjøper hus sammen, "vi er så forskjellige", "har aldri følt meg så dårlig som etter at jeg traff seg" osv. Etter at alt har roet seg sier han at det er meg han elsker og vil ha og at vi har det fint. Han blir bare frustrert noen ganger.. Hva tenker dere om dette? Er det normalt å lire av seg sånne ting da man er sint?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke si om din kjäreste mener eller ikke mener det, men min samboer kan iallefall si mye dumt når vi krangler og jeg vet at han ikke mener det han sier.

Han har adhd, noe som gjör at han ikke tenker helt klart når han er sint. Når han har roet seg ned så beklager han veldig for alt han har sagt.

(höres ut som at vi har DE kranglene da, men det er vel mer litt höylydte og irriterte diskusjoner som varer i 5 minutter)

Skrevet

Det er sikkert normalt å si ting man ikke mener under en krangel men det er ikke noe jeg ville godtatt hvis det blei en vane.

Skrevet

Ganske sikkert normalt. Men ikke særlig konstruktivt. Og jeg må si at jeg ville vært skeptisk til en mann som konsekvent gjorde meg usikker på den måten hver gang det dukket opp en konflikt. Jeg ville undret meg på når han gjorde alvor av å dumpe meg og blitt redd for å ta opp ting med ham. Det er en form for trakkasering synes jeg!

Skrevet
Noen ganger da sambo og jeg krangler soer han ting som "jeg har tenkt en stund på at det kanskje ikke er så lurt at vi kjøper hus sammen, "vi er så forskjellige", "har aldri følt meg så dårlig som etter at jeg traff seg" osv. Etter at alt har roet seg sier han at det er meg han elsker og vil ha og at vi har det fint. Han blir bare frustrert noen ganger.. Hva tenker dere om dette? Er det normalt å lire av seg sånne ting da man er sint?

Normalt og normalt fru Blom, snilt er det hvertfall ikke. Jeg tror han rett og slett gjør det for å trigge frem reaksjoner hos deg på en lite ok måte. Jeg vet om en dame som hele tiden sa til mannen sin når de kranglet: nei, huff nå gidder jeg ikke mer, du kan pakke kofferten din og flytte. Dette var ikke noe hun bokstavelig talt ønsket, men det var hennes måte å få mannen sin dit hun ville. Under en krangel der dama lirte av seg den samme gamle frasen tok han henne faktisk på ordet, flyttet og kom aldri tilbake. Forsøk det samme, om enn ikke så drastisk som at du flytter ut selvfølgelig ;) Det kan hende han tenker seg om neste gang før han lirer noe ut av seg for å såre.

Skrevet
Det er sikkert normalt å si ting man ikke mener under en krangel men det er ikke noe jeg ville godtatt hvis det blei en vane.

....ja, eller at det er det samme som kommer hver gang liksom. Altså; hvis typen din alltid kommenterer nesa di når han er sint, så liker han den mest sannsynlig ikke.

(tidenes mest flanete eksempel men..)

:sjenert:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvis kjæresten min hadde sagt slike ting til meg, hadde jeg blitt veldig utrygg og usikker. Og jeg hadde ikke tålt å høre noe sånn mer enn en gang. Hadde han gjentatt det samme hver gang det var en uenighet, hadde jeg blitt overbevist om at han mente det.

Hva med å prøve å ta en time-out når det stormer som verst? Ha en avtale på at en av dere går en tur e.l til dere har fått roet dere ned begge to. Og så kan dere kanskje få i gang en god diskusjon i stedet for å krangle.

Skrevet
Jeg vet om en dame som hele tiden sa til mannen sin når de kranglet: nei, huff nå gidder jeg ikke mer, du kan pakke kofferten din og flytte.

Jeg hadde en mann som sa slikt. Nå har jeg ikke det lenger, for en dag stoppet jeg opp og sa "ja vet du, det tror jeg at jeg gjør". Da ble det forbauselse i leiren, gitt. Men ærlig talt, har man for vane å si slikt, så bør man tenke over at det kan gå troll i ord en dag når "motparten" har fått nok.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Det er ikke normalt å si ting man ikke mener. Tvert om hender det at folk sier litt mer enn de burde og er litt vel ærlige. Ting som man normalt holder skjult kommer til overflaten.

Sier noen "jeg vil du skal flytte ut" så kan godt det være hva de føler der og da, men uten relevans noen minutter senere. Om de derimot sier "jeg har tenkt endel på giftemålet vårt i det siste", ja da har personen helt klart faktisk tenkt litt på giftemålet og det kan være lurt å ta en prat når man har roet seg for å finne ut av hva kommentaren grunnet i.

Kommentarer om utseende er også noe som er sannheten. Får du høre at "nesa di er gigantisk", ja da har han faktisk merket seg at du har en stor nese. Slikt tar man ikke ut av løse luften og forsøk på å hevde at man "ikke mente det" er ren brannslukking.

Skrevet

Jeg inntrykk av at mange gjør det, men det hadde aldri funket for meg. Både jeg og kjæresten er veldig sta, så dersom vi først hade sagt at nå var det slutt eller at man flytter ut, så hadde vi måttet gjøre det også. Derfor sitter det heldigvis langt inne også. I tillegg til at vi begge synes sånt er kjipt å få slengt i trynet, og vi vil jo innerst inne ikke såre hverandre, samme hvor forbanna vi er i kampens hete. Hadde en fyr sagt noe slik til meg, og så gått tilbake på det hadde jeg mistet respekten for han, og forholdet hadde vært dødt.

Skrevet

Folk flest sier vel dumme ting når man krangler, men det er jo noen som også absolutt sier hva de egentlig mener - røper seg i en opphetet krangel. Så spørs vel om du føler at kritikken hans treffer deg eller bare er mer generell drittslenging pga situasjonen.

Hadde en kompis som hver gang det var en krangel kom med "men du da..påfulgt av 14 hendelser og spesifikke ting som egentlig traff..Blir vrient å si "jeg mente det ikke" etterpå da. :ler:

Gjest Gorgonzola
Skrevet (endret)

HAH! Her er det vesens forskjeller kjønnene imellom, og jeg snakker av erfaring, mange års erfaring. Typisk jenter å bruke ord og vendinger som "dette går ikke lenger", "er det noen vits å fortsette?", "vi må seriøst revurdere" osv osv. Dere overdramatiserer mange krangler slik at de gjerne ender opp med en eksistensdiskusjon om forholdet, selv om utgangspunktet (for oss menn) var noe ganske annet. Problemet er at alt vi menn sier i krangelen huskes i detalj, og dere konfronterer oss gjerne med det opptil flere ganger i ettertid mens vi stort sett er ferdige med både krangelen og ordene som falt når make-up sex'en er gjennomført.

Endret av Gorgonzola
Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet

Når diskusjonen blir opphetet nok, spytter man ut motargumenter så fort man finner en mulighet til å argumentere imot, ikke når man har funnet det mest saklige svaret.

Skrevet

Når jeg og samboeren først har en ordentlig krangel klarer han alltid å si lignende ting. Jeg er nå blitt vant til det, og vet han ikke mener dette. Har også tatt det opp med han, og han har skjerpet seg med å ikke si det så mye, han sier jo selv han bare blir sint der og da.

Det eneste jeg syns er dumt er at han kanskje roper litt ulv ulv, hva om han en dag mener dette, og jeg ikke tror han.

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Min er også sånn.

Etterpå blir han snurt fordi "jeg må jo skjønne at han ikke mener det".

Det er vanskelig, men jeg ignorerer det. Han sier aldri "du er stygg" eller noe, men kan si "stikk av" eller "du er så jævlig slem".

I ettertid kan han bli lei seg for å ha sagt det, men jeg kan også si ting jeg ikke mener.

Skrevet

Jeg ville sagt at i krangler kommer det frem ting som man kanskje grunner litt på og holder for seg selv.

det er imidlertid mulig at de kommer frem en del sterkere enn det som var tenkt.

Jeg kan også komme med sånt: "jeg vet ikke om dette går, vi er så forskjellige". Og jeg tenker på det innimellom, når ting er tunge.

Men heldigvis er det bare en bitteliten del av tiden, og ellers er jeg sikker på at vi er rett for hverandre og at det er ham jeg elsker.

Skrevet
HAH! Her er det vesens forskjeller kjønnene imellom, og jeg snakker av erfaring, mange års erfaring. Typisk jenter å bruke ord og vendinger som "dette går ikke lenger", "er det noen vits å fortsette?", "vi må seriøst revurdere" osv osv. Dere overdramatiserer mange krangler slik at de gjerne ender opp med en eksistensdiskusjon om forholdet, selv om utgangspunktet (for oss menn) var noe ganske annet. Problemet er at alt vi menn sier i krangelen huskes i detalj, og dere konfronterer oss gjerne med det opptil flere ganger i ettertid mens vi stort sett er ferdige med både krangelen og ordene som falt når make-up sex'en er gjennomført.

jepp, slik er det ihvertfall hos oss. jeg er den som sier at det ikke er noen vits i å fortsette lenger og begynner å gråte etc, mens han blir kjempetrist fordi alt det han sa og gjorde under krangelen er jo for lengst glemt.

og jeg husker alt det kjipe som blir sagt.

we are stupid people, egentlig..

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å forstå dette at man sier ting man ikke mener. Men det kommer kanskje an på hva slags temperament man har? Nå er det vel svært sjelden jeg har vært i slike krangler med noen, at man hisser seg opp, blir alvorlig sint og "kjefter" på hverandre. Men de gangene det har skjedd, så har jeg ment hvert ord jeg har sagt. Sinnet kan kanskje gjøre at det kommer ut på en temmelig lite diplomatisk måte, men jeg mener det som blir sagt.

Eneste jeg kan huske var at jeg kanskje føyde på noen overdrivelser for effektens skyld, men det kan kanskje forklares med at de fleste av mine krangler på det nivået var med min mor i mine verste tenåringsår. Tror ikke jeg har hatt noen slike kjefte-krangler i voksen alder.

Skrevet (endret)
Jeg klarer ikke helt å forstå dette at man sier ting man ikke mener. Men det kommer kanskje an på hva slags temperament man har? Nå er det vel svært sjelden jeg har vært i slike krangler med noen, at man hisser seg opp, blir alvorlig sint og "kjefter" på hverandre. Men de gangene det har skjedd, så har jeg ment hvert ord jeg har sagt. Sinnet kan kanskje gjøre at det kommer ut på en temmelig lite diplomatisk måte, men jeg mener det som blir sagt.

Eneste jeg kan huske var at jeg kanskje føyde på noen overdrivelser for effektens skyld, men det kan kanskje forklares med at de fleste av mine krangler på det nivået var med min mor i mine verste tenåringsår. Tror ikke jeg har hatt noen slike kjefte-krangler i voksen alder.

Kanskje man ikke sier det man mener, men man sier noe man vet at kjæresten, som man er sint på, mener, slik at man treffer spikeren på hodet og sårer skikkelig!

Ubrukelig nese-eksempel igjen:

Hvis dama er misfornøyd med nesa, mens typen ikke kunne ha brydd seg mindre om hvordan den ser ut, så drar man frem nesa under krangel likevel fordi man vet at dette er et sårt punkt for dama.

Det er selvfølgelig mulig at dette er mest vanlig i forhold hvor den ene driver hersketeknikk med den andre. Altså at det er en bevisst handling fra den ene for å oppnå sterkere kontroll.

Endret av annipanni
Skrevet
Kanskje man ikke sier det man mener, men man sier noe man vet at kjæresten, som man er sint på, mener, slik at man treffer spikeren på hodet og sårer skikkelig!

Ubrukelig nese-eksempel igjen:

Hvis dama er misfornøyd med nesa, mens typen ikke kunne ha brydd seg mindre om hvordan den ser ut, så drar man frem nesa under krangel likevel fordi man vet at dette er et sårt punkt for dama.

Det er selvfølgelig mulig at dette er mest vanlig i forhold hvor den ene driver hersketeknikk med den andre. Altså at det er en bevisst handling fra den ene for å oppnå sterkere kontroll.

å ta frem slikt under en krangel synes jeg er direkte slemt og ondskapsfullt. hadde mista respekten for kjæresten min hvis han skulle ha tråkket på mine svakeste sider de gangene han ble sint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...