Gå til innhold

spm. om økonomisk støtte..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest snart alenemor?

Jeg befinner meg i en situasjon hvor jeg muligens må se for meg fremtiden som alenemor til to barn under skolealder.

I tillegg til å måtte leve med et ekteskap i oppløsning bekymrer jeg meg for min økonomiske situasjon dersom/hvis det uunngåelige skjer.

Jeg regner med at det er flere alenemødre her og håper dere kan gi meg svar på hva man kan forvente av stønader og hvor mye dette er.

Hvor mye er overgangsstønaden? Hvor mye får jeg i barnebidrag/trygd? Kan ellers nevne at jeg er student. Vil ny sivilstatus endre størrelse på evt. stipend?

Er svært takknemmelig for alle svar.

Hilsen fast bruker, anonym for anledningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Skal prøve å gi deg noen svar her:)

Overgangsstønaden ligger på 8000 og noe,husker ikke helt hvor mye,jeg får ihvertfall 6300 etter at skatten er trekt.

I barnetrygd får du trygd for et barn mere enn du har når du er alene,det vil vel si ca 3900 for deg.

Barnebidraget regnes etter hvor stor inntekt faren har,men minstebidraget er 1180.

Tjener du under 200 000 i året (tror det var det) så får du 150 kr i mnd i tilegg. dersom du tjener over blir det nemlig trekt et gebyr.

Men dette må du søke om da.

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnetrygd får du trygd for et barn mere enn du har når du er alene,det vil vel si ca 3900 for deg.

3900 for to barn???

Du mener vel 2900???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det slik at man får dekt 75% av barnepassutgiftene når man studerer,jobber og er alene. Tror det er noe med dette her,er ikke helt sikker.

Husk å søk om bostøtte igjennom husbanken,det kan alle gjøre uansett om huset er husbankfinansiert eller ikke. Om du leier eller eier spiller ikke så stor rolle så lenge du har barn med lav inntekt.

Verdt et forsøk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider