Gå til innhold

spm. om økonomisk støtte..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest snart alenemor?

Jeg befinner meg i en situasjon hvor jeg muligens må se for meg fremtiden som alenemor til to barn under skolealder.

I tillegg til å måtte leve med et ekteskap i oppløsning bekymrer jeg meg for min økonomiske situasjon dersom/hvis det uunngåelige skjer.

Jeg regner med at det er flere alenemødre her og håper dere kan gi meg svar på hva man kan forvente av stønader og hvor mye dette er.

Hvor mye er overgangsstønaden? Hvor mye får jeg i barnebidrag/trygd? Kan ellers nevne at jeg er student. Vil ny sivilstatus endre størrelse på evt. stipend?

Er svært takknemmelig for alle svar.

Hilsen fast bruker, anonym for anledningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Skal prøve å gi deg noen svar her:)

Overgangsstønaden ligger på 8000 og noe,husker ikke helt hvor mye,jeg får ihvertfall 6300 etter at skatten er trekt.

I barnetrygd får du trygd for et barn mere enn du har når du er alene,det vil vel si ca 3900 for deg.

Barnebidraget regnes etter hvor stor inntekt faren har,men minstebidraget er 1180.

Tjener du under 200 000 i året (tror det var det) så får du 150 kr i mnd i tilegg. dersom du tjener over blir det nemlig trekt et gebyr.

Men dette må du søke om da.

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnetrygd får du trygd for et barn mere enn du har når du er alene,det vil vel si ca 3900 for deg.

3900 for to barn???

Du mener vel 2900???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det slik at man får dekt 75% av barnepassutgiftene når man studerer,jobber og er alene. Tror det er noe med dette her,er ikke helt sikker.

Husk å søk om bostøtte igjennom husbanken,det kan alle gjøre uansett om huset er husbankfinansiert eller ikke. Om du leier eller eier spiller ikke så stor rolle så lenge du har barn med lav inntekt.

Verdt et forsøk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebidraget regnes etter hvor stor inntekt faren har,men minstebidraget er 1180.

Tjener du under 200 000 i året (tror det var det) så får du 150 kr i mnd i tilegg. dersom du tjener over blir det nemlig trekt et gebyr.

Men dette må du søke om da.

Jeg har aldri hørt at du får 150 kroner ekstra i bidrag hvis du tjener under 200 000 og jeg har vært bidragsmottaker i nesten ti år....

Og dessuten er det helt nye regler for dette nå fra 1. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alle krav på overgangsstønad? hva menes med overgangsstønad ? kommer dette bare en gang eller hver mnd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle alenemødre uten inntekt har krav på overgangstønad. Den ligger nå på 8400 i mnd. Tror det er i tre år du har rett på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Nei, ingen har i utgangspunktet krav på overgangsstønad. For å få det må du oppfylle visse kriterier:

- være alene om omsorgen for barn

- ha barn under 8 år

- ikke ha/ha veldig lav inntekt (man kan få litt overg.st- selv om man har inntekt dersom denne er svært lav)

Man kan motta overgangsstønad i inntil tre år (mulig ett år lengre ved noen utdannelser).

Men - som andre har sagt - gå inn på trygdeetatens sider eller ring trygdekontoret, så får du bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoopygirl skrev:

Barnebidraget regnes etter hvor stor inntekt faren har,men minstebidraget er 1180.

Tjener du under 200 000 i året (tror det var det) så får du 150 kr i mnd i tilegg. dersom du tjener over blir det nemlig trekt et gebyr.

Men dette må du søke om da.

Jeg har aldri hørt at du får 150 kroner ekstra i bidrag hvis du tjener under 200 000 og jeg har vært bidragsmottaker i nesten ti år....

Jeg får ihvertfall det....

Snoopygirl skrev:

I barnetrygd får du trygd for et barn mere enn du har når du er alene,det vil vel si ca 3900 for deg.

3900 for to barn???

Du mener vel 2900???

Nei,3900`-

Man får trygd for et barn mer enn man har.

1300 ganger 3 = 3900`-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får trygd for et barn mer enn man har.  

1300 ganger 3 = 3900`-

Ordinær barnetrygd er 972 kr pr. barn. Denne moren vil motta 972 * 3 = 2916,- dersom hun er alene med to barn. Småbarnstillegget forsvinner fra august 03, så det er ikke aktuelt lenger. Avhengig av hvor gamle barn hun har kan hun ha rett på ekstra småbarnstillegg på kr. 657,-

Les mer på Trygdeetatens nettsider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Alle alenemødre uten inntekt har krav på overgangstønad. Den ligger nå på 8400 i mnd. Tror det er i tre år du har rett på den..

Eeeehhh...alle aleneFORELDRE kan ha krav på overgangsstønad. Det er ikke noe kriterium at du er MOR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoopygirl skrev:  

Man får trygd for et barn mer enn man har.  

1300 ganger 3 = 3900`-  

Å nå må jeg beklage litt her....

Jeg får nemlig 2600,og da tenkte jeg ikke på at det er et ekstra småbarnstilegg inkludert i dette. beklager!

timien skrev:  

Alle alenemødre uten inntekt har krav på overgangstønad. Den ligger nå på 8400 i mnd. Tror det er i tre år du har rett på den..  

Eeeehhh...alle aleneFORELDRE kan ha krav på overgangsstønad. Det er ikke noe kriterium at du er MOR...

Ikke alle har krav på det. hvis man jobber eller har annen inntekt så får man ikke,dette er kun en stønad for foreldre som ikke har annen inntekt. jobber man f.ex halv stilling får man også stønaden redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Det var nettopp derfor jeg skrev kan ha krav på overgansstønad - ikke at det å være aleneforsørger automatisk utløser overgangsstønad.

Det som også er verd å vite er at det - i motsetning til hva mange synes å tro - ikke eksisterer noe som heter minstebidrag. Det som derimot finnes er bidragsforskudd. Dette er pr. dd kr. 1.180,-

Selv om bidragsmottaker får bidragsforskudd på kr 1.180,- kan beløpet bidragspliktige skal betale være satt til kr. 0,- Dette avhenger helt og fullt av bidragevnen.

Når de nye bidragsreglene trer i kraft vil statens forskuttering av bidrag være inntektsbestemt. Opp til en viss inntekt mottar man fullt foskudd, så 1/2 forskudd og når man kommer over en viss grense ikke noe forskudd.

Håper dette klargjorde enda litt mer enn det som er nevnt tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...