Gå til innhold

Hva er sunt og hva er usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål som sikkert virker dumme, men blir så forvirret av alt jeg leser overalt.

Jeg vil ned i vekt, ved å spise riktig og å trene.

Men hva er fy-mat når man vil ned i vekt?

Ikke så lett å vite hva som er usunt og ikke, sånn sett.

Brunost f.eks, det leser jeg mye forskjellig om.

Og hva med brød generelt? Er det noe man bare bør kutte ut eller er det ok å spise så lenge det er grovt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har noen spørsmål som sikkert virker dumme, men blir så forvirret av alt jeg leser overalt.

Jeg vil ned i vekt, ved å spise riktig og å trene.

Men hva er fy-mat når man vil ned i vekt?

Ikke så lett å vite hva som er usunt og ikke, sånn sett.

Brunost f.eks, det leser jeg mye forskjellig om.

Og hva med brød generelt? Er det noe man bare bør kutte ut eller er det ok å spise så lenge det er grovt?

Først og fremst så er det mengden mat og aktivitet som betyr noe. Du kan begynne med å lese om kalorier og finne ut hvor mye kalorier du får i deg ved å spise forskjellige ting, sånn for å få et overblikk. Jeg har aldri vært opptatt av dette, men når du skal ned i vekt bør du sette deg inn i det.

Det å begynne å snakke om sunn vs usunn blir et mye større tema. Brunost f eks kan regnes som usunt fordi det inneholder mye sukker. Men det er jo ikke sånn at du legger på deg av å spise et knekkebrød om dagen med brunost, eller at du blir syk av det. Min tommelfingerregel er at det meste jeg lager fra bunnen av er sunt, men at det er viktig å få med så mye grønnsaker og evt frukt som mulig og at man helst ikke spiser rødt kjøtt (svin, storfe) hver dag (jeg spiser mest kylling og fet fisk, og svinekoteletter i blant.. og noen vegetarmåltider/middager i uka). Også bør en unngå ting som inneholder mye sukker, og fin hvete er heller ikke gunstig.

Skrevet

vel.. jeg lager all mat fra bunnen av og har et generelt sunt kosthold, så det er ikke som jeg er en person som spiser burger og drikker cola hver dag.

det jeg igrunn lurer på er hva slags mat (bortsett fra the obivous som chips, loff, ferdigmat, junk, brus osv) man kanskje ikke trenger å spise om man ønsker å gå ned i vekt.

Skrevet
at man helst ikke spiser rødt kjøtt (svin, storfe) hver dag

Psssst: svinekjøtt er hvitt kjøtt, ikke rødt som du skriver her.

til lekehusmor:

Det er ikke slik at ting enten er sunt, eller usunt... det meste av et vanlig kosthold er nøytralt, midt i mellom.

Det eneste vi ikke trenger i kostholdet vårt, er raske karbohydrater som sukker og hvitt mel, og vi bør velge umettet fett framfor mettet.

Ut over det er det aller meste nøytralt eller sunt i moderate mengder.

Skrevet

ja jeg vet det - men la meg omformulere da: hva kan jeg la vær å spise, for å gå raskere ned i vekt?

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Det er det rett og slett ulike formeninger om, ellers hadde jo alle fulgt samme kuren og vært slanke.

Det finnes jo folk som er helt ekstreme på lavkarbo, mens det finnes sånne som meg som har både havregrøt, müsli og grovt brød hver bidige dag og holder en lav vekt.

Noen har totalt fettfobi, andre passer på å få i seg både laks, melkefett og olivenolje.

Skrevet

Vanskelig å si når man ikke vet hva du spiser. Begynn å skrive i "Hva har du spist i dag?-tråden og skriv hva du vil oppnå så får du nok noen konstruktive kommentarer der :)

I et typisk norsk kosthold bør man minske litt på karbohydratinntaket og spise mer proteiner og sunt fett. Det er ikke noe i veien med å spise brød, men det er nok andre ting du velge som gir større metthetsfølelse, slik at du ikke er sulten med en gang igjen. Men det kommer veldig an på hva slags brød du velger. Selv liker jeg veldig godt Bygg fullkorn fra Bakers, Ingers superrug og div polarbrød.

Skrevet

Jeg gjentar: Det er mengden som betyr mest, antall kalorier, spesielt dersom du allerede spiser ganske sunt og allsidig.

Noen matvarer inneholder jo vesentlig mer kalorier enn andre da, og kan være viktige å merke seg, f eks fettholdige ting som smør, oljer, nøtter eller sukkerholdige ting. Noen ganger kan en bli overrasket over hvor mye kalorier små mengder gir - en god porsjon nøtteblanding tilsvarer fort nesten en liten middag. Noe av det samme med (raske) karbohydrater.

Dessuten virker jo ulike næringsstoffer ulikt på kroppen vår, og kroppen prioriterer ulike prosesser, lagring og forbrenning avhengig av hva og hvor mye vi spiser. Det er nok litt uenighet om hvordan ulike dietter funker, men mange har jo god erfaring med lavkarbokosthold når de skal ned i vekt. Var det kanskje noe sånt du tenkte på? Hvis man er veldig overvektig kan ketose være noe (da bør man sette seg ordentlig inn i det først), er det bare snakk om noen kilo går det an å legge om til et "enklere" lavkarbokosthold. Da er det vel lurt å kutte ut ting som inneholder sukker, og spise minst mulig av siktet hvete, stivelse (potet, fin pasta, hvit ris).

Forresten angående rødt kjøtt: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1870

Skrevet
Psssst: svinekjøtt er hvitt kjøtt, ikke rødt som du skriver her.

Svinekjøtt regnes som rødt kjøtt.

Skrevet
ja jeg vet det - men la meg omformulere da: hva kan jeg la vær å spise, for å gå raskere ned i vekt?

Poteter,brød,lys ris,ferdigposer ala toro,fett som i smør,ferdige frokostblandinger, fete sauser,melkeprodukter,mat som inneholder mye salt og sukker. Alt som er ferdig (pulvermat og pulversauser,ketchup og lign) inneholder sukker for at det skal selge mest mulig.

Kjøp leirgryte og lag ovnsbakt mat, på den måten blir maten vitaminrik og smakfull uten bruk av olje og smør.

Skrevet

Det finnes faktisk negative kalorier, mat som du forbrenner mer av å fordøye enn du får av å spise det. Slik mat kan du spise alt du vil av!

Ellers så er det mengden kalorier som teller, ikke hva du spiser.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
Poteter,brød,lys ris,ferdigposer ala toro,fett som i smør,ferdige frokostblandinger, fete sauser,melkeprodukter,mat som inneholder mye salt og sukker. Alt som er ferdig (pulvermat og pulversauser,ketchup og lign) inneholder sukker for at det skal selge mest mulig.

Kjøp leirgryte og lag ovnsbakt mat, på den måten blir maten vitaminrik og smakfull uten bruk av olje og smør.

Uenig. Melk og grovt brød kan absolutt være en del av et sunt kosthold. Jeg mener det BØR være en del av et sunt kosthold, hvis man tåler det.

Skrevet (endret)
Uenig. Melk og grovt brød kan absolutt være en del av et sunt kosthold. Jeg mener det BØR være en del av et sunt kosthold, hvis man tåler det.

Enig her!

I tillegg mener jeg at alt kan spises, selv om en ønsker å gå ned i vekt, nøkkelordene er moredate mengder.

Klarer en å begrense feks. brunostskivene på en grov brødskive ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal kunne anses som en del av en normal sunn kost...

Endret av Lotte28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...