MidnightChildDreamer Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har gått mesteparten av livet med muskelsmerter og anspenthet, og har levd greit med det. For en liten uke eller to tilbake fikk jeg vite at de intense smertene som har kommet til det siste halve året i kjeve, tenner, ansikt og hode kalles Kjeveleddsdysfunksjon. Jeg har gått på så mange antibiotika/penicilinkurer fordi legene har avvist det som bihulebetennelser hver gang det har blitt så vondt at jeg kaster opp og ikke kan stå oppreist. SÅ: Idag har jeg hatt den mest intense dagen, smertemessig enn så lenge jeg kan huske.. Ingenting hjelper; Hverken små eller store doser smertestillende, ikke varmeflaske, ingenting av avslapning. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Har noen tips, råd, erfaringer med dette?! Jeg er på nippet til å ringe gråtende til legevakta. Er alene med jenta mi på to år, og studerer så jeg har ingen mulighet til å legge meg ned. Har en konsultasjon hos en urolog (?) onsdag, som jeg tok kontakt med i ren desperasjon. Vær så¨snill; alt av råd mottaes med takk...
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har slitt med samma problem i årevis. (søker du på forumet vil du finne flere tråder om akkurat dette) Forhør deg med tannlegen. Der har jeg fått den beste hjelpen. Har også blidt proppet full av pencilin og smertestillende av legen uten at det hjalp noe som helst... eneste jeg "fikk" da var overfølsomhet og allergi for medisiner pga overmedisinering.. Gnager du tenner på natten (som er et kjent problem med kjevedysfunsjon) kan tannlegen tilpasse biteskinne du kan bruke på natten. Det finnes flere typer skinner. Helt myk, mellomhard og hard. Jeg har "gnagd" meg gjennom både kloss, myk og mellom hard skinne på kort tid (under 3 mnd) og holder nå på å gnage i stykker den harde. Men det virker bra, for da har kjeven vært bedre på morgenen og plagene har ikke vært like intense utover dagen. Tannlegen kan og vise deg forskjellige kjeveøvelser for å strekke ut og løse opp kjeven. (litt vanskelig å forklare på nett, best å få det vist) En tannlegeortoped kan og være til god hjelp med å undersøke om det er noe "feil" med kjevebenet. Denne kan tannlegen søke og skrive rekvisisjon til. For min del fant tannlege ortopeden ut at jeg har en feilstilling av kjeven og at kjeveleddet går delvis ut av ledd. Ingenting å gjøre ved uten å forsøke løse opp + biteskinne. Har og hørt at akkupungtur skal virke bra på dette. En får vist nåler i øret og i kjevepartiet. Vurderer selv å teste ut dette. En ting som virker på meg er å bruke når smertene har vært for intense er å smøre på 1 til 2 dråper med peppermynteolje på på kjeveleddet (utvendig) Peppermynte har en god virkning på spenninger. Må IKKE brukes i øret eller tinningen eller i\ veldig nære øynene. Du kan også massere kjeven med fingrene selv. En ting jeg synes det hjelper for meg om jeg finner det pungtet som gjør mest vondt i kjeven og trykke hardt lenge på dette pungtet til jeg kjenner at musklene slapper av. Lindrer smerten en god stund. Håper du finner noe som kan hjelpe. Er ikke mye korselig når smertene er som værst.
Sørensen Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har vært hos kjeveortoped som konkluderte med at underkjeven min er for liten. Skal ha en operasjon hvor jeg skal flytte underkjeven fram. Håper at det kan hjelpe på kroniske plager i kjeve, hode og nakke - til å bli sprø av, ja!!! Ellers ville jeg prøvd akupunktur. Jeg opplever at spenningene slipper taket når det settes nåler i tinning og kjeve og det er herlig!
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har gått mesteparten av livet med muskelsmerter og anspenthet, og har levd greit med det. For en liten uke eller to tilbake fikk jeg vite at de intense smertene som har kommet til det siste halve året i kjeve, tenner, ansikt og hode kalles Kjeveleddsdysfunksjon. Jeg har gått på så mange antibiotika/penicilinkurer fordi legene har avvist det som bihulebetennelser hver gang det har blitt så vondt at jeg kaster opp og ikke kan stå oppreist. SÅ: Idag har jeg hatt den mest intense dagen, smertemessig enn så lenge jeg kan huske.. Ingenting hjelper; Hverken små eller store doser smertestillende, ikke varmeflaske, ingenting av avslapning. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Har noen tips, råd, erfaringer med dette?! Jeg er på nippet til å ringe gråtende til legevakta. Er alene med jenta mi på to år, og studerer så jeg har ingen mulighet til å legge meg ned. Har en konsultasjon hos en urolog (?) onsdag, som jeg tok kontakt med i ren desperasjon. Vær så¨snill; alt av råd mottaes med takk... Hei.. Jeg hadde samme problem som deg. Etter mange år begynte jeg med bittskinne(hard) som hjalp litt etter 1/2års tid. Også kjøpte jeg meg en tempur hodepute.. Nå har jeg brukt puten i nesten ett år og jeg er så godt som bra igjen.. Puten gjør at jeg ikke spenner meg i det hele tatt på natten, og derfor blir jeg bedre. I perioder hvor det har kommet litt igjen bruker jeg bittskinne også, og da blir det bedre igjen! Håper du finner en løsning på problemet ditt!!! God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har også brukt bittskinne som har hjulpet en del, av den harde typen. Men det er sinnssvakt dyrt, jeg har betalt rundt 10.000 kr for utredning (har tatt MR bilder av kjeveledd og hadde over en times utredning hos spesialist tannlege)og utforming av selve bittskinnen. Burde nok sikkert vært hos tannlegen igjen, har ikke vært der siden jeg fikk den, men det er så dyrt, er student og har ikke råd...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har også brukt bittskinne som har hjulpet en del, av den harde typen. Men det er sinnssvakt dyrt, jeg har betalt rundt 10.000 kr for utredning (har tatt MR bilder av kjeveledd og hadde over en times utredning hos spesialist tannlege)og utforming av selve bittskinnen. Burde nok sikkert vært hos tannlegen igjen, har ikke vært der siden jeg fikk den, men det er så dyrt, er student og har ikke råd... Tannlegen din kan søke for deg om å få dekket kostnadene hos NAV. Er en ordning om en har store plager. Jeg har fått dekket alle 3 biteskinnene (kloss, myk og hard) Tilpassing + de tannlegetimene hvor bare dette har værtpå "timeplanen" Fikk og dekket kostnadene til spesialist utredningen,, etter beskrivelsen din tror jeg det var det samme. Bilder mens jeg var der av hele kjeven, undersøkelse og laserbehandling av kjeven til slutt. Tok ca 1 t. Betalte der og da men fikk igjen senere. Ta deg en tur til tannlegen så kan du høre om du er i den kategorien som kan få dekket slike kostnader.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Tannlegen din kan søke for deg om å få dekket kostnadene hos NAV. Er en ordning om en har store plager. Jeg har fått dekket alle 3 biteskinnene (kloss, myk og hard) Tilpassing + de tannlegetimene hvor bare dette har værtpå "timeplanen" Fikk og dekket kostnadene til spesialist utredningen,, etter beskrivelsen din tror jeg det var det samme. Bilder mens jeg var der av hele kjeven, undersøkelse og laserbehandling av kjeven til slutt. Tok ca 1 t. Betalte der og da men fikk igjen senere. Ta deg en tur til tannlegen så kan du høre om du er i den kategorien som kan få dekket slike kostnader. Seriøst?? Jeg fikk min bittskinne og var på alle timer for snart et år siden, er det mulig å få det tilbake da, enda det var i 2008? Fy søren, nå er jeg skikkelig forbanna, hvorfor har ikke tannlegen min sagt noenting, om det er sånn at jeg kan få tilbake masse penger??? Hvor mye betalte du der og da?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har også brukt bittskinne som har hjulpet en del, av den harde typen. Men det er sinnssvakt dyrt, jeg har betalt rundt 10.000 kr for utredning (har tatt MR bilder av kjeveledd og hadde over en times utredning hos spesialist tannlege)og utforming av selve bittskinnen. Burde nok sikkert vært hos tannlegen igjen, har ikke vært der siden jeg fikk den, men det er så dyrt, er student og har ikke råd... Helt utrolig! Jeg fikk dekket alt. Jeg tror ikke jeg betalte mer enn en egenandel på ca. 400kr(fordi jeg går til privat tannlege som er litt dyrere). Alt annet ble dekket gjennom NAV.
MidnightChildDreamer Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. oktober 2009 Tusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare.. Idag har jeg vært hos en posturolog, som er spesialisert på kroniske smerter. Jeg er i bunn og grunn veldig skeptisk til sånne halvalternative ting, men fikk opplyst om at det han driver med er obligatorisk under legestudiet i både Frankrike, Italia og USA. Har googlet det, og det stemmer faktisk.. Bort fra å forsvare at jeg var der, og til hva som skjedde; Han undersøkte skjevheter i skjelett, og kjeveledd, og nakke. Han forklarte meg hvorfor jeg har hatt smerter i; nakke, ansikt, kjeve, rygg, føtter og hvorfor jeg aldri har energi eller klarer å konsentrere meg om noe som helst. Han spurte om jeg ville tenke gjennom alt sammen, eller om han skulle starte behandling nå. Jeg tenkte at det kan ikke gjøre vondt verre å prøve.. Og her sitter jeg, med fire nåler fordelt med tre på venstre øre, og en i høyre. Skal ikke inn igjen før om 14 dager. Uansett, om det er psykisk eller ikke; smerten er lettere. Jeg har tatt bare en ibux til kvelden..! Jeg har bestemt meg for å gi det en sjanse. Jeg sa før jeg dro at mannen kunne danse en heksedans rundt meg om det bare ville hjelpe, og ja.. jeg har opplevd litt rare ting idag. Men det rareste av alt er som sagt at smerten er lettere. Slenger med et par linker til senteret jeg går ved; /page8.html" target="_blank">Posturologi ooog; Kjeveledddysfunksjon Jeg har lyst til å legge til at jeg hadde så vondt at jeg krøp til legen igår. Der fikk jeg henvisning til Røntgen og CT, om en uke og en pakke med paralgin forte.....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Seriøst?? Jeg fikk min bittskinne og var på alle timer for snart et år siden, er det mulig å få det tilbake da, enda det var i 2008? Fy søren, nå er jeg skikkelig forbanna, hvorfor har ikke tannlegen min sagt noenting, om det er sånn at jeg kan få tilbake masse penger??? Hvor mye betalte du der og da? Jo det er helt seriøst. Nå er det et par år siden jeg var hos den spesialisten. Men mener det var mellom 1 - 2000 et sted i egenandel. Dette fikk jeg som sakt tilbake senere etter at tannlegen min hadde søkt. Biteskinnene har variert litt på prisen,men mener det har vært på rundt 3000 pr stk. Hva prisen har vært på tannlegetimene for å lage skinnene og oppfølging på disse vet jeg ikke siden jeg aldri fikk regning på dette. Men en normal tannlegetime hos henne jeg går til uten borring og slikt pleier ligge på 750,-kr Har jo blidt en del timer etter vært siden jeg måtte ha tilpassing på to av skinnene siden de gnagde så fært i tannkjøttet at jeg fikk betennelse En gang etter at jeg trekte en visdomstann som skinnen måtte tilpasses dette også. Og den klossen var det mye jobb med å fylle på gjenntatte ganger. Har som skrevet tidligere gått gjennom både kloss, myk skinne og har nå hard skinne. Gnager i stykker det som er desverre. Trengte ikke engang spørre tannlegen min om at hun skulle søke. Mulig det var forde jeg er et ganske ekstremt tilfelle (ifølge tannlegen min) Gnagde i stykker klossen på 3 mnd, den myke skinna var gnagd i stykker i løpet av 4 mnd. Har den harde ennå, rimelig opptygd men vi prøver ennå en stund. Har hatt den ca 1 1\2 år. (Har vært en del mnd opphold i mellom pga venting på nye skinner) Ellers kan du jo høre med NAV, eller lese litt på NAVs sider om dekning av slike ting.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #11 Skrevet 17. januar 2010 Finnes en Dr. Brendan Stack i Washington USA som opererer kjevedysfunksjon. Har lest om dette tilbuder ved flere anledninger i media. Husker ikke alle detaljene nå, men husker at det var smertepasienter som endelig fikk hjelp.
Gjest 35ninette Skrevet 27. februar 2011 #12 Skrevet 27. februar 2011 Hei! Ser på dette innlegget at det e lenge siden at du skrev det. Håper isåfall at dæm fant en kur te dæ.. Sitter her på nettet febrils og letter etter alle opplysninger jeg kan finne om kjevedysfunksjon.. Også så jeg at dine symptomer nesten var som mine.. Har hatt intense smerter i munnen siden først på januar. Og det vil si seks uker med mye vondt, fortvilelse over hva det er og mye besøk hos tannleger, leger og nese, øre og hals spesialist. På fredagen var æ på kjeve og ansiktkirurgisk avdeling på st.olav. og der sa legen at han var nesten hundre prosent sikker på at æ hadde kjeveledddysfunksjon.. Ska ta ct neste uke og han villa utelukke bihulene først.. Har lest mye om denne tilstanden om jeg kan kalle den det. Og i de fleste tilfeller så nevnes klikking når en gape, låsing av kjeve og skjæring av tenner når en sover.. Men mine plager er: vondt i øret, vondt i kjeven og det kjennes te tider ut som om æ hi tannpine. Noen gang på hele øvre/nedre på venstresiden.. Pluss at æ hi hodepine og e stort sett anspent.. Var det slik hos deg også? Noen andre som kjenner seg igjen?!
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 Hei! Ser på dette innlegget at det e lenge siden at du skrev det. Håper isåfall at dæm fant en kur te dæ.. Sitter her på nettet febrils og letter etter alle opplysninger jeg kan finne om kjevedysfunksjon.. Også så jeg at dine symptomer nesten var som mine.. Har hatt intense smerter i munnen siden først på januar. Og det vil si seks uker med mye vondt, fortvilelse over hva det er og mye besøk hos tannleger, leger og nese, øre og hals spesialist. På fredagen var æ på kjeve og ansiktkirurgisk avdeling på st.olav. og der sa legen at han var nesten hundre prosent sikker på at æ hadde kjeveledddysfunksjon.. Ska ta ct neste uke og han villa utelukke bihulene først.. Har lest mye om denne tilstanden om jeg kan kalle den det. Og i de fleste tilfeller så nevnes klikking når en gape, låsing av kjeve og skjæring av tenner når en sover.. Men mine plager er: vondt i øret, vondt i kjeven og det kjennes te tider ut som om æ hi tannpine. Noen gang på hele øvre/nedre på venstresiden.. Pluss at æ hi hodepine og e stort sett anspent.. Var det slik hos deg også? Noen andre som kjenner seg igjen?! Hvordan gikk det med deg ? Sliter med de samme plagene selv men legen/tannlegen finnre ikke ut av det.
Gjest Elisabeth Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 Sliter med de samme plagene jeg også. Vondt i øret, kjeven og tenner. Trykk rundt bihuler uten at jeg har bihulebetennelse. Tannlege, lege og øre-nese-hals lege finner ingenting. Hvis det er kjevedysfunksjon er det noen som vet om noe som hjelper?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg har også slitt med smerter og anspenthet i mange år. Legen oppdaga ved en tilfeldighet at det var kjeven det var noe galt med. Har sendte meg til tannlege, og de sendte meg til en slags spesialist. Men de konkluderte med at det ikke var noe å gjøre. Kjeven bevegte seg for mye feil til å kunne bruke bittskinne. Etterhvert slet jeg mer og mer med hodeverk og migrene, så og si konstant. Oppsøkte en kiropraktor og hun ble helt målløs når hun hørte at tannlegene sa det ikke var noe å gjøre med. Hun behandla først smertene, men etterpå har hun prøvd å gjøre noe med selve kjeven. Og det er faktisk blitt betydelig bedre. Anonym poster: fbc79ca0e86293df1352154020d85acb
Gjest 35ninette Skrevet 20. november 2012 #16 Skrevet 20. november 2012 Sliter med de samme plagene jeg også. Vondt i øret, kjeven og tenner. Trykk rundt bihuler uten at jeg har bihulebetennelse. Tannlege, lege og øre-nese-hals lege finner ingenting. Hvis det er kjevedysfunksjon er det noen som vet om noe som hjelper? Hei! Legen din må sende dæ te en spesialist. Æ hva på St.Olav, hos en kjevespesialist. Der hva dæm kjæmpeflink. Ble så sendt te tannlege for å få bittskinne også starta æ me behandling hos en manuellterapeut. Og deretter sendte legen min mæ te Hysnes helsefort. Og der lærte jeg veldig mye om å leve med smerter og ikke la det gå utover min livskvalitet..
Gjest 35ninette Skrevet 20. november 2012 #17 Skrevet 20. november 2012 Sliter med de samme plagene jeg også. Vondt i øret, kjeven og tenner. Trykk rundt bihuler uten at jeg har bihulebetennelse. Tannlege, lege og øre-nese-hals lege finner ingenting. Hvis det er kjevedysfunksjon er det noen som vet om noe som hjelper? Hei! Legen din må sende dæ te en spesialist. Æ hva på St.Olav, hos en kjevespesialist. Der hva dæm kjæmpeflink. Ble så sendt te tannlege for å få bittskinne også starta æ me behandling hos en manuellterapeut. Og deretter sendte legen min mæ te Hysnes helsefort. Og der lærte jeg veldig mye om å leve med smerter og ikke la det gå utover min livskvalitet..
Gjest jente27 Skrevet 7. desember 2012 #18 Skrevet 7. desember 2012 Ser det er flere år siden du skrev dette, men jeg vil likevel svare. Jeg har det sånn som deg. Vært hos mange leger, og alltif blitt avvist som at det er pga stress, bihulebetennelse osv. Det er det altså ikke! Det er denne kjeveleddsdysfunskjonen. Volvat hjalp meg med dette, dyktig spesialist som konstanterte dette med en gang. I lange perioder har jeg vært prega av et rent helvete med smerter i hode, nakker, ører, kjeve, tenner. Vært konstant trøtt, ingen energi, litt deppa (pga trøtt og ikke energi). Dotter i ørene, konstant øresus, knitring, smelling,knekking osv.. Dette tærer til de grader! Dro på Volvat, og vips, på få sekunder etter å ha sjekket ditten og datten; du har kjeveleddsdysfunksjon syndrom. "jippi.." nå fant de ut hva det er. Har i forkant av å dra på volvat brukt ca 20.000 kroner på dette helvetet, med kiropraktor, akupunktur, massør, tannlegespesialister osv. Nå får jeg dekket behandling og har begynt på medisiner idag, faktisk. Får bare håpe dette hjelper. Lite info om dette på nett, derfor jeg svarer deg,selvom det er et par-tre år siden du skrev. mvh dame 27
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 Gjest jente27 skrev (På 7.12.2012 den 14.42): Ser det er flere år siden du skrev dette, men jeg vil likevel svare. Jeg har det sånn som deg. Vært hos mange leger, og alltif blitt avvist som at det er pga stress, bihulebetennelse osv. Det er det altså ikke! Det er denne kjeveleddsdysfunskjonen. Volvat hjalp meg med dette, dyktig spesialist som konstanterte dette med en gang. I lange perioder har jeg vært prega av et rent helvete med smerter i hode, nakker, ører, kjeve, tenner. Vært konstant trøtt, ingen energi, litt deppa (pga trøtt og ikke energi). Dotter i ørene, konstant øresus, knitring, smelling,knekking osv.. Dette tærer til de grader! Dro på Volvat, og vips, på få sekunder etter å ha sjekket ditten og datten; du har kjeveleddsdysfunksjon syndrom. "jippi.." nå fant de ut hva det er. Har i forkant av å dra på volvat brukt ca 20.000 kroner på dette helvetet, med kiropraktor, akupunktur, massør, tannlegespesialister osv. Nå får jeg dekket behandling og har begynt på medisiner idag, faktisk. Får bare håpe dette hjelper. Lite info om dette på nett, derfor jeg svarer deg,selvom det er et par-tre år siden du skrev. mvh dame 27 Gikk du da til Øre Nese Hals spesialist på Volvat? Jeg vurderer det samme. Har trykk i bihuler og ører, stiv nakke på høyre siden, samme siden som jeg har kjeve som går ut av ledd. Blir gal snart, legene finner ingenting. Fikk tabletter mot bihulebetennelse, det hjalp mye på trykket.. men alt det andre er fortsatt der. Anonymkode: c7c0e...8a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå