Gjest r0za Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Viste ikke om jeg skulle ta dette her eller på kosthold, men siden det plager meg, så tok jeg det her.. Hvertfall, kjæresten min spiser ekstremt fort. Det starta da han dro i millitæret og de hadde 30min på å spise, gå på do, røyke, osv, hvor han måtte hive i seg maten. Etter å ha blitt dimma fortsatte den vanen med å hive i seg maten så fort som mulig, og det ble litt bedre, men så fikk han lastebil-lappen, og der er det også ganske dårlig tid til å spise, så det kom tilbake for fullt.. Det hadde ikke vært så farlig om det var litt fort, men jeg spiser litt sakte, og da blir det til at han har spist opp en full tallerken med mat mens jeg kanskje har tatt to biter av biffen og spist et par poteter og grønnsaker. Det er slitsomt, for jeg blir hvert eneste måltid sammen sittende alene og spise. Vi kunne likesågodt spist til hvert vårt tidspunkt.. Jeg skjønner ikke hvordan han klarer å spise så forbanna fort, og han spiser jo dobbelt så mye som meg, men alt blir borte på 1-2-3. Syntes også det er uhyre stressende at med en gang han er ferdig så bærer han ut tallerknen sin, og rydder inn tilbehøret til maten som jeg ikke trenger osv, også sitter han klar med en røyk mens jeg sitter å prøver å spise ferdig. Har fått han til å vente med å røyke til jeg er ferdig, men det hjelper lite når han faktisk sitter klar med lighter og røyk mens jeg spiser.. Det virker vel kanskje som et "luksusproblem", men jeg syntes det er veldig vannskelig. Jeg liker rett og slett ikke å spise mat med min kjære, fordi jeg blir sittende alene mens han ser på at jeg spiser.. Noen tips?
Gjest MikeWaters Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Viste ikke om jeg skulle ta dette her eller på kosthold, men siden det plager meg, så tok jeg det her.. Hvertfall, kjæresten min spiser ekstremt fort. Det starta da han dro i millitæret og de hadde 30min på å spise, gå på do, røyke, osv, hvor han måtte hive i seg maten. Etter å ha blitt dimma fortsatte den vanen med å hive i seg maten så fort som mulig, og det ble litt bedre, men så fikk han lastebil-lappen, og der er det også ganske dårlig tid til å spise, så det kom tilbake for fullt.. Det hadde ikke vært så farlig om det var litt fort, men jeg spiser litt sakte, og da blir det til at han har spist opp en full tallerken med mat mens jeg kanskje har tatt to biter av biffen og spist et par poteter og grønnsaker. Det er slitsomt, for jeg blir hvert eneste måltid sammen sittende alene og spise. Vi kunne likesågodt spist til hvert vårt tidspunkt.. Jeg skjønner ikke hvordan han klarer å spise så forbanna fort, og han spiser jo dobbelt så mye som meg, men alt blir borte på 1-2-3. Syntes også det er uhyre stressende at med en gang han er ferdig så bærer han ut tallerknen sin, og rydder inn tilbehøret til maten som jeg ikke trenger osv, også sitter han klar med en røyk mens jeg sitter å prøver å spise ferdig. Har fått han til å vente med å røyke til jeg er ferdig, men det hjelper lite når han faktisk sitter klar med lighter og røyk mens jeg spiser.. Det virker vel kanskje som et "luksusproblem", men jeg syntes det er veldig vannskelig. Jeg liker rett og slett ikke å spise mat med min kjære, fordi jeg blir sittende alene mens han ser på at jeg spiser.. Noen tips? Jeg ville dumpet ham, og logget meg på www.hvorfortspiserdu?.no og funnet meg en mann som spiste i samme tempo som meg selv!
Gjest Nattvette Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Veit ikkje heilt eg.. Be han roe seg ned? Få han til å ta lite på fatet så han må forsyne seg mange ganger, kanskje det roer han ned litt? Spiser sakte eg også, liker nyte maten :gjeiper: Men når eg spiser med andre folk har eg knapt komt igang når de er komt halvveis.
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Mannen min spiser også veldig fort, men han har i hvert fall folkeskikk nok til å sitte rolig, ikke rydde av noe som helst eller gjøre noe annet mens jeg spiser ferdig. At han holdt på sånn som din hadde jeg aldri akseptert, skjønner ikke at voksne mennesker ikke har bedre oppdragelse enn det!?
Gjest r0za Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg dumper da ikke kjæresten min pga han har uvaner når han spiser! herregud. Ja, har jo selvfølgelig bedt han om å roe seg. Han prøver, men det går ikke.. Det er tusen ganger værre når han er sulten også, da bare heller han nedpå og spiser med begge hender.. Så da nytter det ikke be han om å roe seg litt da blir han bare gretten og "mister matlysta fordi du maser!"..
Zealuu Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Så lenge han sitter ved boret og konverserer med deg fram til du også er ferdig å spise, er det vel ikke noe problem? Det er ikke noen konkurranse, enkelte bare spiser fortere enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 -Har selv hatt tendens til å spise altfor fort, spesielt når jeg var sulten. Inntil uutholdelige magesmerter satte en stopper for det. Å lære seg å spise sakte, er en treningssak. Hvis man prøver å tenke litt på helsa samtidig, så hjelper det. Det er iallefall veldig usunt for hele systemet å spise for fort, kan du fortelle ham, dessuten er det også temmelig usexy å kaste maten innpå.
Gjest r0za Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Om dere mener dette er et problem eller ikke driter vel jeg i. Jeg syntes det er forbanna kjedelig å sitte å spise mens han sitter vedsiden av og tripper for å røyke og tusler rundt og rydder bordet, går på do, ser på tv e.l ( han har ikke kjøkken-bord pga liten leilighet, så spiser på stua ). Jeg vil kun ha tips til hva jeg kan gjøre med problemet og evt hva jeg kan si med han, og om andre har hatt/har samme problem og hva som hjalp for dem. Om dere syntes dette ikke er noe å henge seg opp i eller ikke, bryr jeg meg lite om, for jeg syntes det er irriterende og stressende da jeg liker matro og er lært opp til å kose meg med maten. Jeg koser meg ikke når kjæresten min hiver i seg maten som om han ikke har spist på en uke og slafser og søler som en 4.åring.
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg ser av og til det samme med min mann. Eneste forskjellen er at han ikke tar seg en røyk etter maten, men en snusklump under leppa.
Tante Skrevet 26. oktober 2009 #10 Skrevet 26. oktober 2009 Det er ikke bra for fordøyelse. Jeg spiser fort selv, men prøver å skjerpe meg! Hva med et lite kurs i etikette? Man skal anpasse sitt spisetempo til sin borddames, det er ikke høflig å bli ferdig før henne og la henne sitte å spise alene!
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 26. oktober 2009 #11 Skrevet 26. oktober 2009 Men når det er sagt, så synest jeg det er 10 ganger verre, når enkelte mannfolk ikke har tålmodighet å vente med å ta av tallerken din med mat på uten å spørre om du er forsynt??? Jeg liker å sitte lenge med middagen, spise rolig og kose meg med måltidet, og da har gjerne lyst å spise opp alt jeg er helt mett. Går det???
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 26. oktober 2009 #12 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vil spise opp alt til jeg er helt mett. Det blir mye skrivefeil når en er ivrig på tastaturet. Fordøyelsen går i harnisk når maten kommer ned i magen som store biter og klumper, uten å ha blitt ordentlig fordøyd først. Militæret har skylden!!
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 26. oktober 2009 #13 Skrevet 26. oktober 2009 Er det rart så mange har fordøyelsesplager og oppblåste mager?????
Gjest Mann31 Skrevet 27. oktober 2009 #14 Skrevet 27. oktober 2009 Morsomt, fikk faktisk samme uvanen selv i militæret for mange år siden, men er "preget" av det fremdeles. På båten hadde vi vel strengt tatt kun 15 minutter å spise på i mange tilfeller, og der var det snakk om STORE middagsporsjoner. Skjønner godt det kan være frustrerende. Synes du skal prøve å sette pris på at han blir sittende med bordet til du er ferdig, men han kan godt la være å rydde bort annet enn sitt eget fat og bestikk. (Røyker virkelig folk fremdeles inne?)
Gjest r0za Skrevet 27. oktober 2009 #15 Skrevet 27. oktober 2009 Morsomt, fikk faktisk samme uvanen selv i militæret for mange år siden, men er "preget" av det fremdeles. På båten hadde vi vel strengt tatt kun 15 minutter å spise på i mange tilfeller, og der var det snakk om STORE middagsporsjoner. Skjønner godt det kan være frustrerende. Synes du skal prøve å sette pris på at han blir sittende med bordet til du er ferdig, men han kan godt la være å rydde bort annet enn sitt eget fat og bestikk. (Røyker virkelig folk fremdeles inne?) Flott at noen forstår da.. Ja, setter jo pris på at han blir sittende, men når han rydder bort vann-karaffel, salt/pepper, evt ketchup, saus osv mens jeg spiser blir jeg stressa. Ja, han røyker inne hos seg. Jeg er ikke så fornøyd med det selv om jeg røyker selv, røyker ikke inne hos meg, men når vi flytter sammen har jeg sagt det er uaktuellt å røyke inne pga lukta, at det setter seg, og pga hunden min.
Antagonist Skrevet 27. oktober 2009 #16 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg skjønner godt at du blir stresset når han rydder bordet for salt, pepper og ketchup mens du spiser. På den måten virker han jo nærmest utålmodig. Det er vel ikke så mye du kan gjøre med at han spiser fort, men det må vel gå an å fortelle ham at han ikke skal rydde av bordet før du er ferdig? Spør ham om han ikke bare kan sitte og vente til du også er ferdig med maten din, og fortell han hvorfor oppførselen hans stresser deg. For det er jo ikke spisehastigheten som er problemet, men at han har det så travelt med at dere skal bli ferdig med hele "middagsritualet"?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #17 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har litt av samme "problemet" med min kjære. Han bøyer seg over middagsfatet, og hiver i seg maten så fort han kan, gjerne før jeg har rukket å sette meg - jeg kan komme på at vi mangler drikke, for eksempel, og når jeg kommer fra kjøkkenet med to glass og litt vann, ser jeg bare en krum rygg og kniv og gaffel som jobber raskt, raskt, og hører masse rask gumling. Selv om det bare er en liten filleting, så er det jo LITT irriterende når det er hver eneste dag. Men jeg pleier å starte samtaler, spørre ham om ting som han må svare lange setninger på, slik at han får noen pauser i matorgien sin - der han faktisk er nødt til å stoppe å tygge, og ikke minst løfte blikket over tallerkenen og se opp, for å svare meg.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #18 Skrevet 27. oktober 2009 Man sitter ved bordet til alle har spist opp. Det var det jeg lærte da jeg var liten. Man begynner ikke å rydde, se på tv, gå på do etc, men sitter og har en samtale med de andre rundt bordet. Dere spiser kanskje ved tven? I så fall bør dere begynne å spide med middagsbordet heller slik at dere sitter ovenfor hverandre og lettere kan snakke sammen. Niesene mine på 6 og 8 vet til og med at man skal sitte med bordet til alle er ferdige. De sitter og tipper litt, men venter fint. Klarer de det klarer samboeren din det også.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #19 Skrevet 27. oktober 2009 samboeren min også har den tendensen. Jeg har observert ham og ser at han tar 2-3 max 4 tygg før han svelger. Da jeg så det ble jeg litt dårlig - han svelger jo maten nesten utygget! Så det jeg bekymrer meg for nå er fordøyelsen hans. Han spiser dobbelt så mye som meg og er ferdig med alt når jeg er halvferdig (men nå spiser jeg svært sakte også da). Så farten plager meg ikke, men noen ganger blir jeg litt fornærmet for at han hiver i seg maten og ikke smaker på den en gang om jeg har gjort meg skikkelig flid!
Jade Skrevet 27. oktober 2009 #20 Skrevet 27. oktober 2009 Kan dere ikke avtale at alle sitter til bords (uten å rydde noe) til alle er ferdig å spise. Og at ingen røyker før alle er forsynt av maten sin? Det er jo bare vanlig bordskikk som jeg trodde var vanlig i alle hjem. Etter hvert vil han gjerne spise saktere, siden han da merker bedre at han får kjempegod tid etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå