Gå til innhold

Hva kan man spise masse av..?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nicoline

Jeg kunne tenke meg å gå ned noen kilo uten å gå på "slankekur."

Jeg vil derfor gjerne vite hva jeg kan spise mye av og hva jeg ikke bør spise. Lindberg og Grethe Roede er fex ikke alltid enige....

Har noen en okay liste over ja-mat?

Og helst en over nei-mat også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jamat: Selleri, agurk, tomat, sopp osv.

(alle grønnsaker uten karbiser kan du spise mye av)

Neimat: Gulrot, mais osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot, mais osv....???

Når ble gulrot neimat???

Hehe.. i.flg. lindeberg er det vist neimat? Gulerot inneholder karbiser ;)

Men hallo.. For meg er gulrot sunt det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labella i.i.
Hehe.. i.flg. lindeberg er det vist neimat? Gulerot inneholder karbiser ;)

KOKTE gulrøtter er nei-mat i.flg Lindberg, fordi de har høy glykemisk indeks. RÅ gulrøtter er absolutt ja-mat!

Lindberg er forresten ikke imot karbohydrater i kostholdet - han anbefaler at ca. 40 % av kosten består av karbohydrater, men det må være "langsomme karbohydrater" - altså ikke noe særlig sukker og stivelse.

Generelt kan du spise så mye du vil av de fleste rå grønnsaker, men prøv å få i deg litt proteiner ved siden av. Fisk og rent, lyst kjøtt er vel de fleste kostholdseksperter enige om at er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lindberg sier at:

Grønnsaker

frukt, men banan er fy

bær

erter

bønner, linser

-er ok..

Man skal heller ikke drikke nektar.

Hvis man skal følge dietten hans slavisk, så er det endel frukt/grønnsaker som er mer "fy" enn andre.. Så det er ikke lett å vite hvis man ikke setter seg nøye inn i opplegget hans..

MEN, hvis man bruker fornuften litt mer enn slavisk følge et opplegg, så burde det ikke være noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med brød og poteter da? Og hva inneholder dette Lindberg-brødet som ikke andre brød har eller omvendt?

Fint hvetemel inneholder ikke nok fiber osv.. Hans brød skal vist inneholde mer fiber og mindre karbohydrater.. eller.. det har lavere GI..

Poteter inneholder stivelse og det er vel karbohydrater.. Samme som mel, ris, pasta osv ;)

Huff.. kommer aldrit il å gå på en slik diett.. Foretrekker heller en fornufrig tankegang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og  "GI" er.....??

GI står for Glykemisk indeks, og sier noe om hvor fort blodsukkeret stiger etter å ha spist en matvare. Druesukker har en GI på 100 - noe som gir en veldig rask blodsukkerstigning, og er uheldig for bl.a. fettforbrenningen.

For en optimal fettforbrenning er det viktig med et så jevnt blodsukker som mulig, derfor bør man spise matvarer med lav GI fordi de gir en langsom blodsukkerstigning og derfor et jevnere blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med brød og poteter da? Og hva inneholder dette Lindberg-brødet som ikke andre brød har eller omvendt?

Lindberg-brødet inneholder grovere meltyper og mye frø og korn, og inneholder derfor mer fiber og protein enn vanlig brød.

Lindberg mener ikke at vi ikke skal spise poteter, bare at vi ikke skal spise så mye av dem! Det er sammensetningen av hele måltidet som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:oops: er visst i slaget her...

Ja-frukt:

* appelsin

* eple

* pære

* plommer

* tørkede aprikoser

* grapefrukt

* all slags bær

* nektarin

* fersken

* druer

* melon (ikke vannmelon)

* svisker

Nei-frukt

* ananas

* banan

* mango

* papaya

* rosiner

* dadler

* fruktcocktail

* kiwi

* hermetiske ferskener/aprikos i sukkerlake

* vannmelon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o *sukk* Foretrekker fornuftig tankegang jeg også, og MOSJON! Ananas er vel forresten bra for forbrenningen?! (har nettopp spist masse ananas, ikke hermetisk, og er kjempesår i munnen. :roll: )

Og hvorfor er vannmelon nei-mat? Jeg spiste en periode masse ananas og vannmelon + trening og sunt normalt kosthold og jeg gikk ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ananas og vannmelon har høy GI, men igjen; man trenger ikke kutte det helt ut, bare ikke spise så mye av det.

Foretrekker fornuftig tankegang jeg også' date=' og MOSJON![/quote']

Jepp, fornuftig tankegang er jeg også for! :blunke: og Lindberg er en fornuftig mann - slett ikke så vanskelig å leve sånn nogenlunde etter prinsippene hans...

Forrige gang jeg prøvde "spis sunt og mosjoner mer"-metoden gikk jeg opp 10 kilo på et halvt år (og det var ikke muskler!). Da jeg satte meg inn i Lindbergs prinsipper i fjor sommer gikk jeg ned 10 kilo på få måneder - og da mosjonerte jeg ikke en gang.

Dersom man legger på seg på grunn av insulinresistens har dette kostholdet virkelig mye for seg. Stabilt blodsukker er nyttig for alle, for å yte best mulig og holde seg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...