Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, da har jeg begynt på min 908 siders bok. Dette skal være den beste av de 100 beste bøkene noensinne som er utgitt. Jeg har lest mye positiv omtale og er nå redd for at jeg skal bli noe skuffet. Er det noen av dere som har lest denne mursteinen og kan du evt. si hvordan opplevelse du hadde av boken :blunke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lest den ennå, men har den i bokhylla. Tror den var pensum for oss på bibliotek- og informasjonsfag i fjor eller året før, eller så var det bare pensum å kunne noe om den.. Skrev i alle fall en oppgave om den husker jeg. Skal kanskje lese den en gang jeg og...

Skrevet

Holder på nå. Har lest ca 3/4 av boken. Kan love deg at den ikke er lettlest, du må jobbe for å få lest den. Og den er ikke god på en "klarer ikke å legge den fra meg" måte, men det betyr ikke at den er dårlig. Vet sannelig ikke helt hva jeg skal si om den. Veldig spesiell, men underholdende på sitt vis. Anbefaler deg absolutt å lese den! Er sånn man bare må ha lest!

Skrevet

Don Quijote er et prosjekt for meg også! Arbeider med saken. Har kommet knapt halvveis og måtte legge den fra meg. Er morsom, men blir litt lei innimellom.

Skrevet

Don Quijote burde jeg ha vært ferdig med for over ett år siden, men jeg skal innrømme at tungvekteren måtte vike for mer lettlest og moderne litteratur, med brøkdelen av nevnte boks sideantall. Jeg leste rundt 70 sider før jeg gav opp forrige gang, men fikk meg da et par solide latterkuler. Jeg SKAL igjennom boka innen oktober.

Skrevet

Don Quijote burde jeg ha vært ferdig med for over ett år siden, men jeg skal innrømme at tungvekteren måtte vike for mer lettlest og moderne litteratur, med brøkdelen av nevnte boks sideantall. Jeg leste rundt 70 sider før jeg gav opp forrige gang, men fikk meg da et par solide latterkuler. Jeg SKAL igjennom boka innen oktober.

Skrevet

Leser ett kapittel (er jo korte kapittel) hver kveld før jeg legger meg. Er litt streng med meg selv, så om jeg skal lese andre ting skjer det andre tider på døgnet. Før sengetid leser jeg barae Don Quijote!

Skrevet

Jeg elsker egentlig store og tykke bøker... men må medgi at jeg har slitt en del med denne... :sjarmor:

.. men har ikke gitt opp ennå ... selv om den havner nederst i haugen hver gang det dukker opp en mer fengende bok. (Vil ikke innrømme nederlaget med å gi meg før jeg er ferdig med den)

Skrevet

Tror de neste bøkene i Verdensbiblioteket (for det er vel det som er synderen her) skal være til dels mere lettfordøyelig.

Skrevet

Å uff og ja, denne blir ikke lett. Har lest bare noen få sider og så lurer jeg på om jeg må gå tilbake for å lese det om igjen :forvirra: men jeg gir meg aldri :blunke:

Skrevet
var pensum for oss på bibliotek- og informasjonsfag i fjor eller året før, eller så var det bare pensum å kunne noe om den..

Vi skulle bare kunne noe om den Grooo! Heldigvis for det sier nå jeg. Jeg skjønner forresten ikke helt vitsen med å true seg gjennom ting man syns er drit kjedelig når man ikke behøver. Jeg leser for å kose meg jeg!!

Skrevet

Har den i bokhylla jeg også. Tror jeg venter litt før jeg setter i gang med den. Men en gang...

Skrevet

Vi skulle bare kunne noe om den Grooo! Heldigvis for det sier nå jeg. Jeg skjønner forresten ikke helt vitsen med å true seg gjennom ting man syns er drit kjedelig når man ikke behøver. Jeg leser for å kose meg jeg!!

At bøker er kjedelige, og at bøker er krevende å lese er to forskjellige ting. Ingen av de som har lest Don Quijote her har sagt at den er kjedelig, så vidt jeg kan seg. Har du lest den?

Skrevet

Vel Ragnhild, utsagn som

...men må medgi at jeg har slitt en del med denne... :sjarmor:  

.. men har ikke gitt opp ennå ... selv om den havner nederst i haugen hver gang det dukker opp en mer fengende bok.

og videre
Å uff og ja, denne blir ikke lett. Har lest bare noen få sider og så lurer jeg på om jeg må gå tilbake for å lese det om igjen

gjør jo at jeg må ha lov til å undre meg. Man skal liksom på død og liv lese alt det som andre har sagt skal være så bra. Det skal sies at jeg selv har hatt den på listen over hva jeg skal lese, sammen med På sporet av den tapte tid osv (som så mange andre!). Men så tenker jeg at nei hvorfor i all verden skal jeg lese ting jeg streng tatt egentlig ikke har lyst til å lese (har mer karakter av ting jeg

bør lese) når det er så mange bøker jeg har lyst til å lese, men som jeg ikke får tid til så mye som å bla i???? (oj, for en lang setning!!)

Men jeg tror så klart ikke at alle syns dette er en kjedelig bok; har selv en samboer som har veldig sansen, så for all del! Men jeg tror virkelig at en del leser enkelte bøker bare for å ha lest dem (men har ikke sagt at det gjelder noen her, bare undrer).

Følte for å få forklart meg litt her :blunke:

Skrevet

At bøker er kjedelige, og at bøker er krevende å lese er to forskjellige ting.

Det er jeg helt enig i :D Har lest en del krevende bøker, som allikevel ikke er kjedelige og som har gitt meg masse.

Skrevet

Følte for å få forklart meg litt her :blunke:

Hehe, det var meninga da ;)

De utsagnene du siterer sier meg at det er en krevende bok å lese. Når man føler for å lese ting om igjen er min erfaring at det ofte er fordi det er krevende men interessant, og en føler for å få en skikkelig forståelse (trøst til alle som sliter med første gjennomlesning, så sies det at en bør lese Don Quijote mange ganger...) for det en leser ved å lese det grundigere. Om en synes boka er kjedelig føler en vel heller for å legge den vel fra seg eller skumlese for å bli fort fertig :lol:

Er ellers veldig enig med deg i at man ikke skal lese bøker bare fordi en bør det. Men like vel så er det nok et godt hint dersom mange sier at en bok er bra. Da kan det hende at den er verd å lese selv om jeg sliter litt, og det gir meg litt ekstra lysst til å fortsette selv litteraturen ikke akkurat er lett.

Tror forresten vi er ganske enige, men vi kan selvfølgelig kverulere ut i det uendelige, det kan være ganske gøy ;)

Skrevet

Hehe, jo er enig med deg. Utrolig nok var det mulig å skjønne hva jeg skrev selv om jeg skrev det på en klønete måte!!

Og ja, helt klart er det en pekepinn på hva en bør få med seg hvis boka er med i den såkalte "kanon". Det var derfor sambo lest den.

Ja, gidder ikke å kverulere jeg, du skjønte hva jeg mente og jeg skjønte hva du mente - og egentlig var vi begge enige (tror jeg) :blunke:

God natt :gape:

Skrevet

Boka er knallgod! Den er liksom trist og morsom på en gang. Jeg brukte lang tid på å lese den, men boka består jo av flere småhistorier så det gikk greit. Jeg synes språket til forfatteren var helt enestående, ikke mange slike trivielle klisjeer som jeg ofte irriterer meg grønn over. Dessuten fikk jeg skikkelig empati for den stakkars ridderen og hans følgesvenn......

Skrevet

Uff, jeg har så mye tøft fagstoff å lese for tiden, så jeg venter til jul med å lese denne. Mistet motivasjonen etter 5 sider. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...