Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Så vidt jeg vet ble jeg gravid på dag 7 i en vanligvis 28 dagers syklus. Hvorfor EL plutselig kom en uke tidligere enn normalt vet jeg ikke.
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2009 Oi! du hadde sex kun på dag 7 da, så du vet det stemmer eller?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Mensen startet en fredag. Fredagen etter hadde vi sex og på lørdagen merket jeg at jeg hadde EL. Nå er ikke barnet født enda, men jeg har en ultralyd som bekrefter dette for meg. Altså jeg har fått termindato ut fra en såpass tidlig EL selv om det ikke stemmer med siste mens. Som sagt var dette et engangstilfelle. De gangene jeg har merket EL har det vært midt melllom to mensperioder (14 dager før neste mens).
Urge Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Ettersom 14 dager før mens i en 28 dagers syklus er et gjennomsnitt, så bør vel det bety at det er omtrent like vanlig å ha EL før dag 14 som det er å ha etter dag 14?
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2009 Ettersom 14 dager før mens i en 28 dagers syklus er et gjennomsnitt, så bør vel det bety at det er omtrent like vanlig å ha EL før dag 14 som det er å ha etter dag 14? hMM... Ja kanskje.- Men har lest det er nesten umulig å ha lengre lutealfase enn 18 dager? Hvis jeg feks har el idag har jeg ekstrem lang fase?.... hmmm... ikke lett dette.. får bare vente til ikm å se
Urge Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 En lutealfase på mer enn 18 dager betyr som regel gravid, ja. Menjeg har selv hatt en lutealfase på 17-18 dager fast, så det er fullstendig mulig. (Hadde syklus på 34 dager da...) Men, altså om du har EL på dag 12, så har du jo en Lutealfase på 16 dager... (For den dagen du har EL teller jo ikke med, og den dagen du får mens teller som første dag i ny syklus...) Er det ikke sånn?
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Lutealfase regnes som normal når den er like lang hver gang (+/- en dag) og mellom 10 og 16 dager. Men det betyr ikke at det er unormalt å ha lenger. Er den kortere enn 10 dager kan det gi problemer med å bli gravid fordi egget ikke rekker å feste seg ordentlig, men tror ikke det er noen problemer forbundet med å ha lenger enn 16 dager. Og Urge har rett. Dagen for EL er dag 0, dagen etter er dag 1 etter EL. Første dag med ordentlig blødning er dag 1 i ny syklus. Fertilityfriend kaller EL for dag 0 og dagen før for -1 (så -2 dagen før der igjen) og dagen etter for +1, etter der igjen +2 osv.
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. oktober 2009 En lutealfase på mer enn 18 dager betyr som regel gravid, ja. Menjeg har selv hatt en lutealfase på 17-18 dager fast, så det er fullstendig mulig. (Hadde syklus på 34 dager da...) Men, altså om du har EL på dag 12, så har du jo en Lutealfase på 16 dager... (For den dagen du har EL teller jo ikke med, og den dagen du får mens teller som første dag i ny syklus...) Er det ikke sånn? hmmm ja stemmer vel det.. men, da har jeg 28 dagers syklus, ikke 29??, hvis el er dag 0, den dagen regnes ikke med i det hele tatt eller regnes den med i før-fruktbar-fasen?? altså, jeg hadde 1 mensdag sist pp 18.sept, tante rød kom 17.okt..
Urge Skrevet 26. oktober 2009 #10 Skrevet 26. oktober 2009 Da har du 28 dager. For den 17. oktober regnes ikke med i den syklusen, men som første dag i neste.
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. oktober 2009 men når jeg teller fom. 18.sept.. da blir det 29 dager når jeg IKKE teller med 17.okt. Eller blir det 28 dager fordi eldagen ikke regnes med? forstår ikke dette her
Urge Skrevet 26. oktober 2009 #12 Skrevet 26. oktober 2009 men når jeg teller fom. 18.sept.. da blir det 29 dager når jeg IKKE teller med 17.okt. Eller blir det 28 dager fordi eldagen ikke regnes med? forstår ikke dette her I mitt hode er fredag 18 til fredag 16 28 dager... Men det er mulig jeg teller feil... Kanskje du har 29 dagers syklus da. EL dagen telles med i antall syklusdager. Men den telles ikke med i lutealfasen. (Altså antall dager fra El til IKM.)
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 26. oktober 2009 I mitt hode er fredag 18 til fredag 16 28 dager... Men det er mulig jeg teller feil... Kanskje du har 29 dagers syklus da. EL dagen telles med i antall syklusdager. Men den telles ikke med i lutealfasen. (Altså antall dager fra El til IKM.) Men regner du frem TIL den 16.oktober? Skal ikke 16.okt regnes med? Er vel bare IKM dagen (17.okt) som ikke regnes med? elllller...?
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 26. oktober 2009 #14 Skrevet 26. oktober 2009 En syklus deles inn i tre faser, der den første er menstruasjonen, så folikkel-fasen (der egget vokser og sånn) og etter på lutealfasen. Fra og med 18. september til og med 16. oktober er det 29 dager. Du har telt og tenkt rett der Wings.
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 26. oktober 2009 En syklus deles inn i tre faser, der den første er menstruasjonen, så folikkel-fasen (der egget vokser og sånn) og etter på lutealfasen. Fra og med 18. september til og med 16. oktober er det 29 dager. Du har telt og tenkt rett der Wings. Ok, nå ble jeg helt forvirret takk Lotta! 1
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #16 Skrevet 26. oktober 2009 Men man skal vel ikke regne med 18. september? Jeg har i hvert fall renget fire uker av 7 dager er lik 28 dager fra fredag 18. september til fredag 16. september. Så jeg vil si at denne syklusen var på 29 dager for Wings.
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 26. oktober 2009 Men man skal vel ikke regne med 18. september? Jeg har i hvert fall renget fire uker av 7 dager er lik 28 dager fra fredag 18. september til fredag 16. september. Så jeg vil si at denne syklusen var på 29 dager for Wings. 18.september er 1. mens dag, dvs 1 dag i syklus..
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #18 Skrevet 26. oktober 2009 Da lærte jeg noe nytt i dag. Er forsåvidt klar over at fredag 18. september er første mensdag, men jeg har begynt å telle fra lørdagen (som dag 1) og 28 dager fremover for å finne neste mens. Det ble jo det samme som å telle fire hele uker fremover til en fredag igjen. Men egentlig skal jeg holde meg unna denne diskusjonen for jeg har ikke så mye konstruktivt å komme med og det har ingen betydning for meg. Men jeg ønsker dere som prøver lykke til! Har selv hatt problemer med å bli gravid og har mistet innimellom, men nå er jeg gravid med andre- (og siste)mann.
Epica Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 26. oktober 2009 Fikk neg eltest nå. Jeg tror morgenurin var litt feil, som jeg har lest.
Catgirl Skrevet 27. oktober 2009 #20 Skrevet 27. oktober 2009 Det er veldig individuelt vil jeg tro. To kvinner kan feks ha like lange sykluser på 30 dager, mens ene kan ha EL sent og ha kortere lutealfase og omvendt. For å kunne bli gravid så bør lutealfasen være lengre enn 10 dager, eller så blir det vanskeligere. Med alderen KAN kvinner få kortere syklus og få EL tidligere, og hos noen blir syklusene kortere enn det har pleid. Hørte at det hadde noe med at antallet egg minsker og kroppen kompenserer med å produsere med follikkel stimulerende hormon og da kommer EL tidligere. Men samtidig tror jeg det også er vanskeligere å bli gravid med en FOR kort syklus feks. 23 dager etter det jeg har hørt. Vet ikke helt hvorfor....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå