Gå til innhold

vurderer og kastrere min hannhund på 1 år og 10 mnd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vurderer og kastrere min hannhund fordi han er blitt mer og mer aggresiv mot andre hunder, og det når vi er ute og går tur spesielt.

når han ser andre hunder legger han seg lav når vi går mot de langs gata, og når vi nærmer oss bli han helt vill og skyter bust og skal TA hundene vi møter. jeg må holde han i halsbandet så han står på to bein og knurrer og bjeffer, har ikke sjangs og holde han igjen på vinteren når det er is om vi møter hunder da, siden han er såppas stor og sterk (labrador/golden blanding).

han var ikke sånn før og har bare blitt værre de siste mnd, i starten så skulle han bare lukte på hundene vi møtte samtidig som han logret, og fikk han hilse på noen så var det bare lek han ville.

etter hvert så var det en og annen hund han begynte og reagere aggresivt på, men nå er det alle! og han logrer ikke med halen lengre og skal leke...han skal TA de!

dette gjør gåturene mer et stress enn kos og jeg gruer meg til og gå tur med han, og er hele tiden obs på hvor jeg skal gå og ikke gå for å ikke møte andre med hunder.

sånn bortsett i fra det så er han verdens snilleste, han er ikke aggresiv mot mennesker, elsker oppmerksomhet og kos og er leken stort sett hele tiden, han er også snill og vant med barn.

men dette problemet når vi møter andre hunder blir bare værre og værre så nå vurderer jeg og kastrere han i håp om at det hjelper på.

noen som har vært borti det samme og erfart at det hjelper eller ikke har hjulpet?

og jeg lurer da på om han er for gammel til en sånn opperasjon nå?

og hva koster en sånn opperasjon ca?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største problemet ditt er vel at dette er ulovelig.

Man må idag ha en medisinsk grunn for å kastrere en hund.

I tillegg så er dte vel litt tidlig. Det er jo akkuratt nå at hunden er i puberten og er litt ekstra hormonell. Hvis du gir han litt tid kan dette gå over :)

Skrevet
Det største problemet ditt er vel at dette er ulovelig.

Man må idag ha en medisinsk grunn for å kastrere en hund.

I tillegg så er dte vel litt tidlig. Det er jo akkuratt nå at hunden er i puberten og er litt ekstra hormonell. Hvis du gir han litt tid kan dette gå over :)

det er første gang jeg hører at man må ha medisinsk grunn for å kastrere en hund?

går sånne ting bare over av seg selv altså?

noen som har "solskinnshistorier" og fortelle om lignende tilfeller?

føler meg ganske fortvilet egentlig :/

Skrevet

Ja, det er ulovlig å kastrere uten medisinsk grunn. Er vel ikke ulovlig for deg, hvis du skjønner, men for dyrlegen.

Hvis du finner noen som kastrere fordet så betyr det at du ikke får noe dekket av et evnt. forsikrings selskap. Og derfor vil jeg tro det koster en 4-5000. Men det er vel individuelt fra dyrlege til dyrlege. En venninde av meg hadde mye adferdsprob. på hunden sin. Hun kastrerte, men hundne har ikke bedret seg noe i det hele tatt. Så det er ikke alltid det hjelper å kastrere helle. Så det må vel med i betraktningen. Som sgat så er hunden din midt i puberteten, så det er ikke uvanlig at de er hormonelle da ;)

Skrevet

Det er mange veterinærer som kastrerer av slike grunner, så det er nok mulig.

Kastasjon kan hjelpe på aggresjon mot andre hannhunder. Men er han aggressiv mot andre tisper også, så er det jo ikke kjønnsrelatert, men kanskje heller nervøsitet/frykt. Angrep er det beste forsvar sånn sett.

Da vil ikke kastrasjon hjelpe, av og til kan problemet faktisk bli verre. For en kastrert hannhund lukter ikke lenger hannhund, han lukter litt tispe også, fordi testosteronet er minket. Dermed kommer østrogenet mer til syne i hunden, og andre hunder reagerer på det. Noen oppfører seg også til en kastrert hannhund som han var ei tispe pga den endrede lukta.

Først må du finne ut om aggresjonen er kjønnsrelatert, altså om det er bare hannhunder han reagerer på.

ER det det, kan du vurdere kastrering.

Uansett burde du unngå møtesituasjoner med andre på en stund. Ser dere en hund komme i mot, ta en omvei, eller en stor bue rundt. Selv om han er i pubertet, og dette kan være en av årsakene, så vil slik oppførsel også bli innlært, den blir altså ikke borte av seg selv. Ikke la ham få flere sånne erfaringer, altså

Dere burde kanskje også melde på et passeringskurs. Eller kontakte en hundeinstruktør som kan gi dere råd.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
det er første gang jeg hører at man må ha medisinsk grunn for å kastrere en hund?

går sånne ting bare over av seg selv altså?

noen som har "solskinnshistorier" og fortelle om lignende tilfeller?

føler meg ganske fortvilet egentlig :/

Det er ikke lov å kastrere på det grunnlaget nei.

Hannen din er i den siste puberteten sin og atferden du beskriver er veldig vanlig, tru det eller ei. Har man hannhund er sånt noe man må være forberedt på og helst forutse, ved å ikke la valpen/unghunden hilse på alle tilfeldige forbipasserede på tur. Gjør man det så bygger hunden opp en forventning om at det skal hilses når den ser en annen hund. Og det er forsåvidt greit nok så lenge den er en søt og naiv liten valp. Men i puberteten så slår den forventningen/ opphisselsen ofte over i nervøsitet og aggressivitet fordi hunden koker av hormoner i topplokket. Dermed får vi det vi kaller "utagering".

Den eneste måten å håndtere dette på er å oppsøke steder der det ferdes hunder, og forsøke å lære hunden å fokusere på deg istedet for hundene i nærheten. Er du tilknytta en hundeklubb? Kurs i hverdagslydighet er et supert sted å begynne! :)

Når det gjelder akkurat passeringssituasjonen kan du ha med deg en populær leke eller godbiter på tur. Prøv å oppdage hunder som kommer imot før hunden din gjør det, og oppnå kontakt i god tid før passeringa. (feks. ved maskingeværbelønning med godbiter helt til dere er forbi). Pass på å ha GOD avstand sånn at du beholder kontakten, blir det 30 meter får det bare være. Er du tvuget til å passere så nærme at du ikke har kontroll er det bare å ta godt tak i halsbåndet og trave forbi så kjapt som mulig. (men det er ikke trening.)

Når hunden din fyller to år begynner hodet hans å roe seg igjen. Men det er kjempeviktig å trene hver eneste dag hvis denne atferden ikke skal få sette seg. Du bør også finne 3-4 eldre, stødige hundekompiser han kan omgåes med for å lære seg "hundeetikette" og droppe all tilfeldig hilsing.

Skrevet (endret)

Du må egentlig ha medisinsk grunn til å kastrere, men de fleste dyrleger i dag gjør de uansett, når du forklarer situasjonen. I de fleste andre land er det helt vanlig å kastrere hunder som ikke brukes i avl, på lik linje med katter, og jeg tror dette er på vei inn i Norge også, siden det gir noen helsemessige fordeler. At andre hunder reagerer negativt på det har jeg aldri opplevd.

Men kastrering bør heller ikke være en erstatning for å jobbe med hunden. Dette er på ingen måte noe som vil gå over av selv, lar du han holde på vil det bare bli værre. Det er nå du må ta tak i det, siden han fortsatt er ung og lett å påvirke. Det som er viktig er at han blir sosialisert med andre hunder.

Hvis du kjenner noen andre med hund kan dere øve på passeringer sammen, eller så er dette noe av det vanligste å drive med på hundeklubber. Da øver man på å gå forbi hverandre, og dersom bikkja er rolig og har oppmerksomheten på deg belønner du med ros og godbit. I starten kan du godt la din hund sitte mens den andre går forbi på avstand, også når hunden mestrer dette minsker du avstanden, og etterhvert kan din hund være den som passerer.

Hvis du ikke har trent kontakt med hunden før bør du lære inn dette hjemme først, og bruke det under passeringstrening. Kontakt går ut på at du setter deg ned med en godbit, og så belønner hunden med den når han ser på deg, helst møter blikket ditt. Så øker du kravene, ved at hunden må se på deg lengre før den belønnes, godbiten ligger lengre unna, legg inn forstyrrelser osv. Når hunden skjønner denne øvelsen bør du også gjøre det underveis på tur, både med og uten distraksjoner i nærheten, siden det øker hundens fokus på deg.

Dersom dette ikke hjelper bør du nok ta kontakt med en hundeinstruktør som kan hjelpe deg.

Endret av Glør
Skrevet

At hunden får slik oppförsel i en alder av 1 år og 10 mnd er jo ikke så rart da.

Hunden er i puberteten, du må väre tålmodig og trene hunden.

Det er ikke bare å skaffe seg en hund og tro at den er like söt og snill hele livet som det den var når den var 3 mnd gammel.

Når den blir eldre så slutt å la den hilse på alt og alle, tren den til å adlyde DEG og at den ikke får lov til å gjöre noe om du ikke sier at det er greit.

Har selv en hund her hjemme som er utagerende mot andre hunder - hun har alltid värt sånn og jeg trener FORTSATT på dette selvom hun nå er 4 år gammel.

Hun angriper ikke, men kan väre skremmende for andre hundeeiere som ikke klarer å lese min hund.

Noen ganger har man en problemhund i flere år, andre ganger har man en hund som man aldri trenger å si nei til engang. Hunder er også individer.

Bare ikke du "utvikler allergi" nå og omplasserer hunden.... forferdelig mange som gjör dette når (hann)hunden er mellom 1 og 2 år - merkelig fenomen.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

De fleste dyrleger kastrerer hunder uten medisinsk grunn.

Jeg har en stor hanne på 3 som ble kastrert da han var ca 1 år, og han går veldig godt sammen med alle hunder,både tisper og hanner,jeg har hatt hanner før som ikke har vært kastrerte og jeg har hatt endel problemer med dem sammen med andre hanner til tider, så vil absolutt anbefale kastrering så lenge hunden ikke skal i avl

Lykke til :)

Skrevet

Se om du finner noen som holder problemhundkurs i nærheten av der du bor. Jeg har nettopp gått ferdig et sånt med min lille brumlebasse. Han er ikke mindre agressiv, men jeg har lært å håndtere det bedre, og lært å sette meg i respekt hos ham.

Ang. kastrering så mente hundetrener at dette i såfall må gjøres FØR hunden har innarbeidet seg den agressive adferden, ellers hjelper det ikke, så antakelig er det for sent for din hund.

Videre kunne hun fortelle at det er 99% damer med hannhunder som kommer på problemhundkurs, så der ligger det antakelig ett eller annet...

Skrevet

jeg har nå tenkt en del på dette og funnet ut at jeg heller skal jobbe hardt med og trene på og få vekk denne oppførselen hans.

jobbe med og få kontakt under gåtur (med godbiter og leke) og prøve og avlede han fra den reaksjonen.

som Etain sier så er det 99% av damene på det kurset som er kvinner med hannhunder, det er vell mye fordi hannhunder har mer respekt for mannfolk vil jeg tro.

hunder har jo lettere for å underkaste seg mannfolk enn kvinnfolk, sånn er det jo bare. så jeg må vell prøve og bli strengere i stemmen eller noe, ihvertfall være litt "hardere" når jeg sier "nei" for eksempel.

skal få min kjære til og hjelpe meg litt med dette også :)

takker for alle svar :)

Skrevet

Gleder meg å höre hva du har valgt =)

Er ikke imot kastrasjon på hunder som ikke skal brukes i avl, men jeg er imot å kaste seg over den lösningen og tro at det hjelper mot alt ;)

Tren masse med hunden din du og kos dere sammen, så skal du se at han helt sikkert blir bedre etter trassalder og puberteten, også kan du jo evnt tenke på kastrasjon senere :)

Skrevet
Gleder meg å höre hva du har valgt =)

Er ikke imot kastrasjon på hunder som ikke skal brukes i avl, men jeg er imot å kaste seg over den lösningen og tro at det hjelper mot alt ;)

Tren masse med hunden din du og kos dere sammen, så skal du se at han helt sikkert blir bedre etter trassalder og puberteten, også kan du jo evnt tenke på kastrasjon senere :)

jeg er også egentlig imot kastrering bare for å kastrere, derfor valgte jeg og ikke gjøre det da han var mindre. jeg synes en hund skal få lov til og være en hund akkurat som den der, men trodde ikke det ville bli så vanskelig dette med at han blir aggresiv mot andre hunder.

nei nå vet jeg at neste hund blir en mindre en, og jeg vet akkurat hva jeg ikke skal gjøre og hva jeg skal gjøre!

turgåingen er det jo jeg som må ta meg av uansett og en stor hund krever litt muskler om den blir sånn som min er nå ;)

Skrevet (endret)
jeg har nå tenkt en del på dette og funnet ut at jeg heller skal jobbe hardt med og trene på og få vekk denne oppførselen hans.

jobbe med og få kontakt under gåtur (med godbiter og leke) og prøve og avlede han fra den reaksjonen.

som Etain sier så er det 99% av damene på det kurset som er kvinner med hannhunder, det er vell mye fordi hannhunder har mer respekt for mannfolk vil jeg tro.

hunder har jo lettere for å underkaste seg mannfolk enn kvinnfolk, sånn er det jo bare. så jeg må vell prøve og bli strengere i stemmen eller noe, ihvertfall være litt "hardere" når jeg sier "nei" for eksempel.

skal få min kjære til og hjelpe meg litt med dette også :)

takker for alle svar :)

Du er på ville veier når du begynner å tenke at dette handler om manglende respekt fra hundens side, og at du må være hardere og strengere. Dersom du har tenkt å angripe dette ved å være tøff og streng mot hunden i en situasjon der den allerede er usikker så kan jeg garantere deg at du forverrer dette 100% og skaper et problem for deg selv og hunden!

Det kan godt tenkes at det er overvekt av kvinner med hannhunder på "problemhund"-kurs, men det er i såfall fordi vi kvinner har en tendens til å stresse og bekymre oss for ting, også i hundeholdet, mens mannfolka har mer selvtillit og gir mer f. Den innstillinga smitter over på hunden. Det handler ikke om å ha den mørkeste stemmen og sette på plass og bjeffe "nei" for å korrigere uønsket atferd, men å være rolig og trygg og ha tro på at du og hunden har kontroll på situasjonen. (altså det motsatte av å tenke "åneiåneiånei, nå kommer det en hund - dette går til helvete").

Jeg anbefaler deg sterkt å gå et kurs med hunden for å lære å trene med positiv forsterkning, og etablere et godt samarbeid mellom dere. Målet for en hundeeier bør være å bli et godt forbilde og en trygg veiviser for hunden sin, en som det er attraktivt og kjekt å være sammen med. Ikke en som hunden adlyder på grunn av frykt for straff.

Endret av la Flaca
Skrevet

Ja, det er vel derfor våre to hannhunder er så mye mer lydhør overfor meg enn overfor min samboer, og 'tuller' mye mer med han enn med meg.. :jepp:

Men så bra at du har bestemt deg for å jobbe med hunden din, ta deg et kurs der du lærer hva du skal jobbe med og hvordan du skal gjøre det :) Lykke til!

Gjest Spinell
Skrevet
har ikke sjangs og holde han igjen på vinteren når det er is om vi møter hunder da, siden han er såppas stor og sterk (labrador/golden blanding).

Bare en liten kommentar til dette: min hannhund er større enn din, temmelig sterk, og blir spinnvill når han ser katter. I tillegg er det en av de rasene som typisk viser agressiv adferd mot andre hannhunder. Av disse årsakene går jeg alltid med brodder på vinteren. Det fungerer!

Dette er ikke løsningen på alle problemer for deg. Problemadferden må tas tak i, slik andre tidligere har sagt. Broddene kan imidlertid bidra til at du føler deg tryggere på glatt føre, og det er viktig. Hunder merker jo raskt om folk er sikre eller usikre.

Skrevet

både i england og usa er de fleste hann hunder kastrerte. uten grunn!

min vet. gjør også dette uten medisinsk grunn. '

jeg har kjemisk kastrert min hannhund nå, pga at han er agressiv mot andre hunder.

kanskje du burde prøve det først?

min vet sa at hun hadde ikek engang kastet bort pengene på kjemisk i mitt tilfelle.

å kastrere hunder som ikke skal brukes i avl er vel ikke noe negativt?

ingen fare for testikkel kreft, ingen mulighet til å lage valper ved en "feil" osv.

om du og vet tror det vil hjelpe, så gjør det nå, før det utvikler seg til å bli et adferds problem/uvane!

lykke til :)

Skrevet
jeg har kjemisk kastrert min hannhund nå, pga at han er agressiv mot andre hunder.

kanskje du burde prøve det først?

min vet sa at hun hadde ikek engang kastet bort pengene på kjemisk i mitt tilfelle.

hva er kjemisk kastrering ?

har det hjulpet mye eller bare mindre?

Skrevet

det er en hormon sprøyte, den varer i 3 mnd. jeg betalte 450 kr for å gi den til men rottweiler på 37 kg.

det er bare 2 uker siden jeg tok den.

han er mye mindre dominant mot vår andre hannhund. og veldig rolig når han er inne.

det tar 2-4 uker før man ser skikkelig effekt, så jeg er ikke sikker på hvor mye den vil hjelpe.

syntes han er noe roligere når vi møter fremmede hunder nå.

han reagerte ikke på fremmede mennesker da vi var ute å gikk i går kveld.

jeg skal holde deg oppdatert om hvordan han forandrer seg:)

så langt er jeg fornøyd ihvertfall1

Skrevet
det er en hormon sprøyte, den varer i 3 mnd. jeg betalte 450 kr for å gi den til men rottweiler på 37 kg.

det er bare 2 uker siden jeg tok den.

han er mye mindre dominant mot vår andre hannhund. og veldig rolig når han er inne.

det tar 2-4 uker før man ser skikkelig effekt, så jeg er ikke sikker på hvor mye den vil hjelpe.

syntes han er noe roligere når vi møter fremmede hunder nå.

han reagerte ikke på fremmede mennesker da vi var ute å gikk i går kveld.

jeg skal holde deg oppdatert om hvordan han forandrer seg:)

så langt er jeg fornøyd ihvertfall1

oj jeg visste ikke at det fantes noe sånt for hunder.

ja hold meg gjerne oppdatert, dette hørtes intresant ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...