Gå til innhold

Hvordan gjør dere med livsforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er det billigst/best å forsikre hverandre (samboere)?

Hva bør man tenke på når man ønsker å forsikre hverandre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beløpet dere skal ha i forsikringssum bør jo stå i forhold til den gjelden dere har. Dvs. hva ekstra blir det i gjeld eller å kjøpe ut andre arvinger om en av dere dør. Meningen er jo at den ettelatte skal kunne klare å beholde hus og hjem alene.

Hvor det er billist og best?

Prisen bestemmes av alderen deres også er det prisforskjeller i de forsjellige selskapene. Men det er stort sett samme produkt du får. Utbetaling ved død eller uførhet.

Det kan være forskjellige regler for grad av uførhet.

Også må dere huske å krysstegne livforsikringene. Det vil si at du kjøper en livsforsikring på din samboers liv, der du står som forsikringstager, men samboer er den forsikrede. Din samboer gjør det samme for deg.

Sjekk også om dere har gruppelivsforsikring på jobb.

Skrevet

Jepp, vi gjorde også dette. Tok opp en livsforsikring som tilsvarte halvparten av boliglånet vårt - slik at hvis en av oss dør, så har den andre råd til å beholde huset, og slipper å selge og flytte.

Skrevet
Beløpet dere skal ha i forsikringssum bør jo stå i forhold til den gjelden dere har. Dvs. hva ekstra blir det i gjeld eller å kjøpe ut andre arvinger om en av dere dør. Meningen er jo at den ettelatte skal kunne klare å beholde hus og hjem alene.

Hvor det er billist og best?

Prisen bestemmes av alderen deres også er det prisforskjeller i de forsjellige selskapene. Men det er stort sett samme produkt du får. Utbetaling ved død eller uførhet.

Det kan være forskjellige regler for grad av uførhet.

Også må dere huske å krysstegne livforsikringene. Det vil si at du kjøper en livsforsikring på din samboers liv, der du står som forsikringstager, men samboer er den forsikrede. Din samboer gjør det samme for deg.

Sjekk også om dere har gruppelivsforsikring på jobb.

Jeg eier 25% av en bolig som har takst 6 mill, betyr det at jeg må begunstiges med 4,5 mill for å få råd til å kjøpe ut samboers særkullsbarn dersom samboer dør? Tilsvarende bør han begunstiges med 1,5 mill hvis jeg dør?

Gjest Gjest_Louise_*
Skrevet
Jeg eier 25% av en bolig som har takst 6 mill, betyr det at jeg må begunstiges med 4,5 mill for å få råd til å kjøpe ut samboers særkullsbarn dersom samboer dør? Tilsvarende bør han begunstiges med 1,5 mill hvis jeg dør?

Ja... Men dere må jo se i forhold til hvor mye boligen er nedbetalt og hvem som egentlig arver.

Når han har særkullsbarn så må jo du kjøpe ut de til boligens verdi og evnt ha penger til å fortsatt beholde huset.

Hvis du dør og huset er nedbetalt (=ingen gjeld å betale)og du ikke har særkullsbarn som skal kjøpes ut så er det jo ikke sikkert at dere trenger like stort beløp på deg.

Har dere barn sammen? Det viktigste vil jo være at de skal få beholde hjemmet sitt også.

Skrevet (endret)

Jeg er forsikret gjennom jobben, og forsikringen gjelder også for min samboer. Har jobben din noen avtale om dette, en god del bedrifter og kommuner har dette, kan være verdt å sjekke ut.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Jeg er forsikret gjennom jobben, og forsikringen gjelder også for min samboer. Har jobben din noen avtale om dette, en god del bedrifter og kommuner har dette, kan være verdt å sjekke ut.

Livsforsikring gjennom jobben? Men vet du om den holder, dvs om du får nok penger til å ha råd til å beholde bolig?

Skrevet (endret)
Livsforsikring gjennom jobben? Men vet du om den holder, dvs om du får nok penger til å ha råd til å beholde bolig?

Ja, det er ikke så uvanlig, min mor har f. eks det gjennom kommunen. Ved dødsfall vil det bli utbetalt grunnerstatning (15 G), i tillegg kommer ektefelle/samboertillegg (15 G), og har vi barn får man også barnetillegg (10 G).

Dette er ved dødsfall, så kommer andre personalforsikringer i tillegg som jeg har gjennom jobben - f. eks forsikring for fritidsskade, yrkesskade og annen sykdom (uførhet).

Endret av Yvonne
Skrevet
Ja, det er ikke så uvanlig, min mor har f. eks det gjennom kommunen. Ved dødsfall vil det bli utbetalt grunnerstatning (15 G), i tillegg kommer ektefelle/samboertillegg (15 G), og har vi barn får man også barnetillegg (10 G).

Dette er ved dødsfall, så kommer andre personalforsikringer i tillegg som jeg har gjennom jobben - f. eks forsikring for fritidsskade, yrkesskade og annen sykdom (uførhet).

Og dette gjelder uavhengig hva du dør av? dvs du må ikke dø i en ulykke på arbeidsplassen?

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet
Og dette gjelder uavhengig hva du dør av? dvs du må ikke dø i en ulykke på arbeidsplassen?

Yrkesskadeforsikringen (som det e lovpålagt å ha) dekker ulykke på arbeidsplassen. Fritidsulykke dekker på fritid. Noen arbeidsgivere betaler dette for de ansatte også.

Det er ikke en fullverdig livsforsikring. Men noen bedrifter har gruppelivsforsikring og.

Skrevet (endret)

Ja, som det heter seg i papirene mine:

"Dekningen gjelder ved annen sykdom (enn yrkessykdom), fritidsskade, yrkesskade og yrkessykdom. Dekningen gjelder i hele verden, hele døgnet."

Endret av Yvonne
Skrevet
Ja, som det heter seg i papirene mine:

"Dekningen gjelder ved annen sykdom (enn yrkessykdom), fritidsskade, yrkesskade og yrkessykdom. Dekningen gjelder i hele verden, hele døgnet."

Men da må man ha "Fritidsulykke-forsikring" også. Ikke bare "Yrkesskadeforsikring". Det er kun sistnevnte arbeidsgivere er lovpålagt å ha for sine ansatte.

Skrevet (endret)
Men da må man ha "Fritidsulykke-forsikring" også. Ikke bare "Yrkesskadeforsikring". Det er kun sistnevnte arbeidsgivere er lovpålagt å ha for sine ansatte.

Ja, jeg har ikke sagt noe annet jeg? Jeg bare skriver hva som gjelder for meg i min jobb, som et eksempel, siden gjest lurte. Jeg har også skrevet tidligere i denne tråden;

DVS, det du siterte gjelder ved dødsfall, så kommer andre forsikringer i tillegg som jeg har gjennom jobb, som deriblant flere forsikringer som dekker fritidsskade, yrkesskade og annen sykdom (uførhet).

Endret av Yvonne
Skrevet
Ja, jeg har ikke sagt noe annet jeg? Jeg bare skriver hva som gjelder for meg i min jobb, som et eksempel, siden gjest lurte. Jeg har også skrevet tidligere i denne tråden;

DVS, det du siterte gjelder ved dødsfall, så kommer andre forsikringer i tillegg som jeg har gjennom jobb, som deriblant flere forsikringer som dekker fritidsskade, yrkesskade og annen sykdom (uførhet).

Jaja. Var bare litt lett å misforstå. Du henviste til tekst som gik på fritidsulykke når gjest spurte om det bare gjaldt ved død på arbeidsplass.

Skrevet (endret)
Jaja. Var bare litt lett å misforstå. Du henviste til tekst som gik på fritidsulykke når gjest spurte om det bare gjaldt ved død på arbeidsplass.

Nei, tror du misforstår meg litt her. Dette er vilkårene for dødsfall i forsikringen:

Det betyr: hvis jeg skulle dø av en fritidsskade, dvs jeg faller ned fra en stige og slår hodet mitt og blør i hjel - så vil min forsikring gjelde, uansett hvor ulykken (for det er som en ulykke å regne selv om det får dødelig utfall) måtte forekomme. Mine etterlatte vil da få utbetalt det som er beskrevet i tidligere innlegg.

Så har jeg i tillegg en forsikring som dekker skader på jobb og fritid - som gjelder hvis jeg ikke skulle dø, altså hvis jeg f. eks blir ufør osv.

Ser du forskjellen?

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)
Nei, tror du misforstår meg litt her. Dette er vilkårene for dødsfall i forsikringen:

Det betyr: hvis jeg skulle dø av en fritidsskade, dvs jeg faller ned fra en stige og slår hodet mitt og blør i hjel - så vil min forsikring gjelde, uansett hvor ulykken (for det er som en ulykke å regne selv om det får dødelig utfall) måtte forekomme. Mine etterlatte vil da få utbetalt det som er beskrevet i tidligere innlegg.

Så har jeg i tillegg en forsikring som dekker skader på jobb og fritid - som gjelder hvis jeg ikke skulle dø, altså hvis jeg f. eks blir ufør osv.

Ser du forskjellen?

Har du en forsikring som dekker fritidsskade og en annen som dekker skader på jobb og fritid?

Yrkesskade og Fritidsulykke (=dekket 24 timer i døgnet). Arbeidsgivere er lovpålagt å ha førstnevnte og mange arbeidsgivere spanderer den andre på sine ansatte.

Disse gir begge erstatning ved dødsfall. Derfor blir det littfeil når du sier at forsikringen som dekker skader på jobb og fritid gjelder hvis du ikke skulle dø, men hvis du blir ufør. Den gjelder selvfølgelig hvis du blir ufør - men gir også erstatning om du dør.

Jeg er rådgiver bl.a. for den type forsikringer. Og lovpålagt yrkesskadeforsikring og fritidsulykkesforsikring gir en erstatning til etterlatte samboer/ektefelle på 15G. Til etterlatte barn beregnes erstatningen ut ifra alder på barna.

I tillegg til ovennevnte forsikring har man Gruppelivsforsikring som er en dødsrisikoforsikring. Det innebærer at forsikringssummen utbetales skattefritt til de etterlatte ved dødsfall i forsikringstiden, uansett årsak. Man kan også tilknytte uførekapital.

Dette er ikke det samme som Yrkesskadeforsikring/Fritidsulykke (selv om man får erstatning etter samme dødsfall/uførhet).

Endret av Lizzee
Skrevet (endret)

Enkelte arbeidsplasser har gode forsikringsordninger ut over den obligatoriske. Jeg har også en veldig god forsikring gjennom jobben som gir gode utbetalinger enten det skulle skje en ulykke eller jeg blir syk. Forsikringene gjelder både på jobb og fritid. Skulle jeg ha betalt for tilsvarende forsikring selv ville det ha kostet temmelig mye. Enkelte arbeidsgivere tilbyr forskjellige frynegoder for å beholde sine ansatte. Gode forsikringsordninger er en av de.

De fleste arbeidstagere har ikke annet enn den obligatoriske forsikringen de må dermed tegne egen forsikring for uførhet og død.

Endret av Alison
Skrevet
Har du en forsikring som dekker fritidsskade og en annen som dekker skader på jobb og fritid?

Stemmer.

Jeg er rådgiver bl.a. for den type forsikringer. Og lovpålagt yrkesskadeforsikring og fritidsulykkesforsikring gir en erstatning til etterlatte samboer/ektefelle på 15G. Til etterlatte barn beregnes erstatningen ut ifra alder på barna.

I tillegg til ovennevnte forsikring har man Gruppelivsforsikring som er en dødsrisikoforsikring. Det innebærer at forsikringssummen utbetales skattefritt til de etterlatte ved dødsfall i forsikringstiden, uansett årsak. Man kan også tilknytte uførekapital.

Dette er ikke det samme som Yrkesskadeforsikring/Fritidsulykke (selv om man får erstatning etter samme dødsfall/uførhet).

Det jeg skrev ift erstatning og utbetaling var i forhold til dødsfall. Jeg forholder meg kun til de papirer jeg har, altså: ved dødsfall vil det bli utbetalt grunnerstatning (15 G), i tillegg kommer ektefelle/samboertillegg (15 G), og har vi barn får man også barnetillegg (10 G).

Skrevet

Men Yvonne, fritidsskade og fritidsulykke er da det samme?

Tror du har misforstått informasjonen du har fått

ved dødsfall vil det bli utbetalt grunnerstatning (15 G), i tillegg kommer ektefelle/samboertillegg (15 G), og har vi barn får man også barnetillegg (10 G).

Ved dødsfall blir det utbetalt 15G til ektefelle/samboer. Hva mener du med grunnerstatning på 15G?

Kan jeg spørre hvor du har forsikring?

Skrevet

Yvonne - denne forsikringen gjelder vel kun dersom du dør? Dvs. at du ikke har noen sikring om din samboer dør/skades/får en sykdom. Det er i alle fall det vanlige, selv ved gode personalforsikringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...