Gå til innhold

fri bar eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde bryllupet på et hotel.

Vi hadde serverte mineralvann og brus til fingermat som de fikk servert, mens vi var på fotografering.

Så var det sjampagne til velkomstdrink.

Siden fikk gjestene vin eller øl til middagen.

Etter middagen kom kaffegjestene.

Da fikk alle kaffe og cognac eller baily`s.

Etter dette måtte de betale for drikke selv.

Kaffegjestene hadde fått noen bonger med gratis drikke med invitasjonen sin. Siden de ikke kom til middag.

Tror egentlig ikke gjestene forventer fri bar når bryllupet holdes på resturant/hotel osv lenger. Folk vet det er utrolig dyrt, og om noen ikke vil komme på grunn av det, ja da får de la være;-)

Faktisk hadde vi bare 1 av 50 inviterte som ikke kom. Men hun var på reise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at bryllupsgjestene har vært veldig fulle i brylluper med fri bar. Tror folk flest skjønner forskjellen på et bryllup og en vanlig fyllafest. Vi hadde rikelig med alkohol, i tillegg til at cateringen holdt øl og brus, men gjestene drakk med måte, og vi måtte returnere mye vin, og delte ut tax-free-varer i hytt og pine til hjelpeglade slektninger og venner etterpå.

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg har aldri opplevd at bryllupsgjestene har vært veldig fulle i brylluper med fri bar. Tror folk flest skjønner forskjellen på et bryllup og en vanlig fyllafest. Vi hadde rikelig med alkohol, i tillegg til at cateringen holdt øl og brus, men gjestene drakk med måte, og vi måtte returnere mye vin, og delte ut tax-free-varer i hytt og pine til hjelpeglade slektninger og venner etterpå.

Ja, men nå er det jo sånn at det er forskjell på å betale 400kr pr flaske vin i forhold til under hundrelappen. Noe man må ut med når man holder bryllupet på et hotell. Lett å holde fri bar om man har vært over grensa, men ikke alltid man har lov til å ta i bruk tax-free-varer.

Skrevet

Noen hoteller sier seg enig i aa begrense utvalget i baren, kan det vaere en ide? Dvs. at man serverer ol, vin, kanskje noen drinker etc men man tar ut de dyreste tingene. Jeg ville hvertfall heller gjort det enn aa ha betalingsbar. Saa kan man lage en fin drinkliste/meny aa ha paa bardisken saa folk vet hva de kan velge mellom.

Skrevet
Vi hadde ikke fri bar. Hadde mer eller mindre fri flyt av sprudlevann etter vielsen og under fotograferingen og vi hadde flasker med vin på bordene så folk kunne forsyne seg selv. Serveringspersonalet satte nye flasker på bordene etter behov.

Vi opplyste om at det ville bli betalingsbar etter middagen og ingen som reagerte på det. Innen middagen var over, var folk så godt på en snurr at de færreste trengte noe særlig mer.

Det har ikke slått deg at folk helte innpå ved bordet fordi at de skulle slippe å bruke så mye penger etterpå?

Jeg har aldri vært i et bryllup der folk er fulle når de går fra bords, og jeg tror heller ikke at jeg hadde syntes noe om det. Da er det bedre med mindre drikke ved bordet og fri bar etterpå.

Skrevet

Jeg har bare vært i ett bryllup med fri bar, og syns ærlig talt ikke det spiller noen rolle om jeg må betale for en drink eller to!

I vårt bryllup hadde vi velkomstdrink, 4-5 glass vin til maten (3 retter), congnac/likør til kaffen og to bonger til hver. Vi hadde ganske sen vielse og sen middag, og 8-9 alkoholenheter i løpet av en kveld er egentlig ganske mye. Hvis man trenger mer da syns jeg ikke det er urimelig å betale for det selv.

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med bonger, jeg. Eller - jeg skjønner hvorfor stedet man har det på gjerne vil at man skal bruke bonger, da man må betale for antall bonder som deles ut, ikke hvor mye som faktisk drikkes, og det tjener stedet ekstra penger på, men bonger = firmafest. Og i den type lag drikker ikke folk mer enn 2-3 eneheter i snitt etter middag uansett.

En mulighet er å kun ha servering av øl og vin etter middag. Da slipper man spritutgiftene.

Skrevet

Vi lurer litt på å ha fri bar for mineralvann o.l, øl og vin, men ikke for sprit. Eventuelt bonger for alkoholholdig drikke etter middagen. (Da dekker vi all drikke til mat og cognac til kaffen og velkomstdrikk) Har ikke helt bestemt oss ennå. En løsning med delvis fri bar kan jo være et alternativ?

Gjest Gjest_Miamore83_*
Skrevet

Vi skal gifte oss nå like over nyttår, og har valgt et lokale hvor vi selv kan ta med alkohol. Vi serverer selvsagt ønskelig drikkemengde under middagen (setter flasker på bordene som etterfylles etter behov), samt at alle gjestene får Avec til kaffen når den tid kommer. Utover dette kan gjestene ta med medbrakt alkohol om de ønsker det :)

Har KUN fått positive tilbakemeldinger på denne måten å gjøre det på.

Vi har nok litt i reserve også om noen skulle "gå tomme", og vi spanderer selvsagt festen på kokken og serveringshjelperne :-)

Gjest Gjest_ebano_*
Skrevet

Jeg har vært i bryllup hvor det både har vært fri bar og hvor en selv har måttet betale etter kaffen.

De som har hatt fest der de kan ta med alkohol, har hatt fri bar. De som har måttet kjøpe alkoholen på stedet har ikke hatt fri bar.

Dessverre er det de som drikker seg dritings og ødelegger stemningen i bryllup. Og dette har vært i større grad der hvor en har hatt fri bar.

Jeg ville sett ann de som dere inviterer i forhold til fyll. Ellers så er det jo opp til økonomien, det er jo tross alt koseligere å bli invitert i bryllup. Selvom en skulle måtte betale en drink eller to. For brudeparet utgjør bla alkoholen en betydelig utgift.

Altså jeg opplever at begge deler er like vanlig og har aldri hørt noen negatvie kommentarer rundt dette (bortsett fra her på KG).

Skrevet
Vi skal gifte oss nå like over nyttår, og har valgt et lokale hvor vi selv kan ta med alkohol. Vi serverer selvsagt ønskelig drikkemengde under middagen (setter flasker på bordene som etterfylles etter behov), samt at alle gjestene får Avec til kaffen når den tid kommer. Utover dette kan gjestene ta med medbrakt alkohol om de ønsker det :)

Har KUN fått positive tilbakemeldinger på denne måten å gjøre det på.

Vi har nok litt i reserve også om noen skulle "gå tomme", og vi spanderer selvsagt festen på kokken og serveringshjelperne :-)

Jeg har vært i et slikt bryllup, og det er det eneste bryllupet jeg har vært i som endte opp som et skikkelig fylleslag.

Skrevet

vi leier lokale uten bar, så vi må enten handle inn, eller la folk ta med.

vi tenkte å la folk ta med selv.

vi kjøper inn til maten, regner med at det blir en god del til overs, det blir selvfølgelig satt frem, ingen av oss drikker vin, så ingen grunn til å ta vare på det.

men ønsker jo ikke et skikkelig fylleslag som wadjet nevner :S

vanskelig dette her

Skrevet

Jeg tenker at ta-med-drikke-selv blir litt mer uhøytidelig, og at folk da gjerne drikker litt mer av den grunn.

Skrevet

er enig i det.

greia er bare at vi ikke har allverdens med penger.. kanskje det forandrer seg innen den tid.. begynne å hamstre...

Skrevet

Problemet for vår del er at lokalet hvor vi skal ha bryllupet ikke tillater medbragt alkohol fra verken gjester eller oss, alkohol får kun kjøpt i bar på stedet. Vi må vurdere det, men fri bar kan bli litt vel dyrt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Dere som skal ha bryllup hvor gjestene skal ha med selv;

tenker dere at gjestene skal komme med remaposen og plassere den under bordet? Dra opp spitflaska og appelsinjuicekartongen etter middag?

For sånn ser jeg det nemlig for meg, og sånn setter jo liksom en slags "standard" på resten av kvelden, føler jeg kanskje.

Jeg har aldri vært i bryllup uten fri bar og for oss er det heller ikke noe alternativ. Vi driter langt fra penger, men da begrenser vi heller utvalget. Skulle det knipe skikkelig på så serverer vi vin, øl og avec til festen til festen.

Skrevet

Er det virkelig brukt at gjester har med alkohol selv på bryllupsfester? Det ønsker i hvertfall ikke jeg i mitt bryllup. Det blir litt for mye fest på lokale-stil for meg, og det høytidlige og pene rundt selve festen forsvinner.

Skrevet
Vi lurer litt på å ha fri bar for mineralvann o.l, øl og vin, men ikke for sprit. Eventuelt bonger for alkoholholdig drikke etter middagen. (Da dekker vi all drikke til mat og cognac til kaffen og velkomstdrikk) Har ikke helt bestemt oss ennå. En løsning med delvis fri bar kan jo være et alternativ?

En løsning med fri bar av brus, øl og vin må være helt OK.

Skrevet

Jeg blir ikke det minste overrasket/irritert når det er betalbar i hotell/restaurant hvor man ikke kan ha medbragt alkohol. Men er glad vi selv fikk planlagt slik at vi kunne ha fri bar (kunne ha medbragt).

Skrevet

Dette her er vanskelig. Sliter med det samme. Vi har et lokale tilgjengelig, Kjærnsmo gaard, men de har sjenkebevilling og det er da ikke mulig å ta med noe selv. På nåværende tidspunkt er vi 70 gjester og den ferdige menyen de har koster 780 pr kuvert uten vin. Synes den prisen er stiv i utgangspunktet men.. Litt usikker på om de har bar, men jeg tenker at det rett og slett blir for dyrt å ha fri bar. Har tenkt på bonger, men det er kanskje litt mer firmafest ja... Lurer litt på om vi skal prøve å begrense til vin/øl/mineralvann etter middagen. Eller må man ha drinker? Har vært i to bryllup i høst og man blir ganske forsynt med drikke i løpet av velkomst, middag og kaffe, så vil egentlig tro at det ikke går så mye. Samtidig så har vi noen venner som ikke helt klarer å styre seg på fest ellers, men ikke dermed sagt at de skulle bli dritings i vårt bryllup... Nei dette er vanskelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...